Wielrentopic

Verder weinig opvallende uitslagen gezien eigenlijk. Quitana en Aru zijn misschien wel de meest opvallende renners vandaag. Quintana viel enorm tegen (alhowel dat al de hele tour het geval is, dus hoeveel valt hij dan nog tegen?)

Hoewel ik graag aan Quintana bashing doe, ben ik het hier niet met je eens. Hij eindigde wel 15 secondes voor Mollema op een prima 10de plek, voor Valverde, Kreuziger en Nibali. En dat is een knappe prestatie.
Dat had ik noch verwacht, noch gehoopt.

@Pino Een Quintana in goede doen is kanshebber op winst vandaag. Die 10e plek is tekenend voor zijn vorm op het moment. Vandaar dat je je mag afvragen hoeveel het tegen valt, gezien dit wel het beeld van Quintana van de afgelopen 2,5 week is. Dus slecht? Nee, dat niet, maar ook niet goed. Beneden zijn kunnen, maar in lijn met zijn vorm.

@Paulvw mee eens dat Quintana “slecht” is deze tour. Maar vraag me daarbij wel af is Quintana wel zo goed als velen zeggen, en heeft de mentaliteit om te winnen?
Als ik hem daar bezig zie heb ik het idee dat hij al gepiekt heeft in zijn loopbaan. Hij werd tweede omdat er niemand anders was niet omdat hij zo goed was. Althans dat idee geeft hij mij. De vraag of hij de echte winnaars mentaliteit heeft zou gezien de afgelopen tour beslist worden in een duidelijk, nee, maar dat slot en zijn gezichtsuitstraling zei genoeg ergens diep van binnen heeft hij het in zich maar of het er ooit uit gaat komen? Geen idee dat moet ik nog maar zien. Voor de strijd hoeft het niet want als yates, richie en poels volgend jaar weer iets wijzer zijn en voor eigen kansen zouden gaan krijg je een geweldige tour de france.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart of Quintana over z’n top heen is durf ik niet zo te zeggen, maar dit jaar laat hij in de Tour absoluut niet het niveau zien dat hij in het verleden heeft laten zien. Het is lastig vergelijken met bijvoorbeeld andere ronden, dus vergelijk ik liever met voorgaande jaren, maar hij heeft in verhouding in het begin van het seizoen toch wel wat laten zien hoor. De Ronde van Catalonië en de Ronde van Romandië heeft hij dit jaar op z’n naam geschreven, en een etappe in Romandië met overtuiging gewonnen. Natuurlijk is dat amper te vergelijken, maar het toont wel aan dat hij toch echt nog wel wat aan kan. Daarnaast is hij pas 26 wat voor een renner gewoonweg jong is. Hij kan zeker nog wel 10 jaar mee, misschien wel 15. Kijk maar eens naar Voigt die tot z’n 42e heeft gekoerst op het hoogste niveau.

Ik streep hem dus zeker nog niet weg voor komende jaren, maar voor de tour kan dit jaar een streep erdoor. Misschien dat hij zich nog aan de Vuelta gaat wagen.

@Paulvw bij Quintana heb ik dat eeuwige twijfel gevoel. Als hij wint is het niet onlogisch en zeg ik dat zat er in, als hij verliest/niet super voor de dag komt is het niet onlogisch en zeg ik dat zit er niet in.
Op momenten kan ik van hem genieten en op momenten erger ik me aan hem in de koers. Zeker op momenten dat ik een valverde die al derde werd in giro voor hem alle kolen uit het vuur moet halen en daarbij een betere indruk geeft dan Quintana. Hij vertrouwt erop dat zijn team net als sky alles oplost, maar lijkt te vergeten dat hij het dan wel moet afmaken en/of moet aanvallen om te winnen. Ik denk dat het beter was geweest als Quintana een paar jaar langer in rol van meesterknecht van valverde had moeten rijden. Dan had hij een beter beeld van wat een team opoffert voor de kopman om wanneer hij dan zelf aan de beurt is voor het kopmanschap en zo beter zijn team kunnen lijden.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik zou vandaag en morgen toch maar eens naar de Astana ploeg kijken, met name dan naar Aru die nog graag richting podium wil. Ze hebben als ploeg vorig jaar in de Vuelta Dumolin geslacht en hebben dat in de afgelopen Giro nog eens dunnetjes overgedaan. De ploeg is nog volledig en ze hebben na sky duidelijk de beste klimmers in de gelederen. Ze zijn zeer sterk in het meesturen van knechten in een vluchtgroep om die vervolgens dienstbaar te maken om achteropkomende mensen van dienst te zijn. Geen enkele renner in de top 10 heeft nog dat potentieel achter zich. Sky kan verdedigend rijden en Astana heeft met een gisteren uitstekende Aru nog de beste kanten voor het podium lijkt me zo.

Hen48

@Birdheart ik snap inderdaad wat je bedoelt met Quintana en misschien was de knechtenrol voor hem voor het moment wel beter geweest inderdaad, zoals bijvoorbeeld ook Poels nu doet. Ik denk dat het eerder een beetje uit nood geboren is bij Movistar, gezien Valverde wel over z’n top heen is en er eigenlijk naast Quintana geen echte kopman tot hun beschikking staat. Quintana kan het zeker wel, maar hij lijkt mentaal nog niet sterk genoeg om ook echt met die druk om te kunnen gaan. Dat komt misschien nog wel, maar voor dit jaar in ieder geval niet meer dus.
@Hulst Astana toont inderdaad behoorlijk wat kracht, maar ik heb de indruk dat Aru graag wil, maar op het moment niet in staat is om het ook echt af te maken. Hij schiet simpelweg tekort om de grote mannen (lees Froome met Poels, Mollema, Quintana, Yates) pijn te doen, en datzelfde geldt voor z’n ploeg. Astana kan op kop gaan zitten rammen van het peloton, waarna Sky ze bedankt voor de moeite. Ze rijden de mannen van Sky (en in hun wiel zit Movistar met Mollema en met Yates en Porte) er echt niet vanaf, dus op kop rijden levert ze niets op, behalve reclame.

Vandaag verwacht ik dan ook voornamelijk naar elkaar kijken. Niemand durft vermoedelijk écht vol ervoor te gaan uit angst voor morgen. Geef je vandaag 200%, dan loop je het risico morgen op minuten te worden gereden, dus niemand gaat iets doen tot de laatste 2 of 3 kilometer om eventuele schade zoveel mogelijk te beperken

Voor alsnog een redelijk voorspelbaar koersverloop zo blijkt. Astana geeft gas maar komt niet weg, Yates heeft het moeilijk en een kopgroep die wel iets ruimte krijgt, maar niet al te veel en met namen erin die te voorspellen waren. Helaas dat Dumoulin afhaakt. Hopen dat zijn kwetsuur niet al te ernstig is en de spelen erdoor niet in gevaar komen.

Hoe het podium eruit gaat zien is volledig afhankelijk van de vorm van Mollema. Kan hij Astana bij houden, dan is die 2e plek heel dichtbij. Moet hij lossen, dan kan het een moeilijk verhaal gaan worden. Gelukkig dat Yates ook niet in goede doen is. De vraag is hoe het bij Porte is vandaag.

@Paulvw Je had beter een uurtje kunnen wachten. Ook bij de koers moet je geduld hebben. Inmiddels staat er vrijwel niemand meer op zijn plaats van gisteren. Al het eerdere commentaar is nogal er koffiedik kijken gebleken.

Hen48

Wat een absurd slot aan het einde van deze dag… Het begint allemaal met de afdaling, waar de ene na de andere renner onderuit gaat, en waar de moraal van het nieuwe wielrennen meteen pijnlijk duidelijk wordt. Er wordt namelijk niet gewacht. Op Mollema niet, op Porte niet, op Froome niet. Opvallend genoeg werd er wel gewacht toen een ploeggenoot van Froome eerder in de Tour onderuit ging. Oftewel, er is geen echt leiderschap meer in het moderne wielrennen. Dit had in de tijd van “The Boss” Armstrong en daarvoor echt niet gebeurd en werden er zelfs nog wel rake klappen uitgedeeld als iemand toch ging rijden. We hebben daar de mooiste vechtpartijen van gezien. Bekijk onderstaande beelden maar eens.

En zoals de nummer 1 in onderstaand filmpje aantoont is dat nog niet eens zo heel lang geleden

Het tot de orde roepen van renners, het elkaar ook veilig houden, dat is volledig zoek. Er wordt door commentatoren al wel vaker aangegeven dat er een grote leider mist, en dat blijkt vandaag maar weer eens heel duidelijk. Dat is niet gezegd dat daarmee er maar op los geslagen moet worden natuurlijk, maar het heeft allemaal te maken met het natuurlijke respect dat sommige mensen afdwingen met hun persoonlijkheid. En om maar meteen als een ouwe zeikerd te klinken: Dat zie je ook in de maatschappij terug. Er is naar anderen toe zowel binnen als buiten het peloton een chronisch gebrek aan respect naar anderen toe. Daar zie je overal de gevolgen van, zo ook in de koers.

Een 2e punt wat mij zwaar is tegen gevallen vandaag is het parcours. Er is al vaker commentaar op gegeven de laatste jaren, maar sommige wegen zijn eigenlijk onverantwoord om een peloton hier overheen te jagen. In 2013 was het bijvoorbeeld de afdaling na de 1e beklimming van Alpe d’Huez die over een geitenpad naar beneden ging. Levensgevaarlijk en onverantwoordelijk om zo’n peloton daar vanaf te jagen. Dit jaar is het de laatste afdaling die spek-glad blijkt te zijn omdat iemand het een briljant plan vond om vlak voor de tour even een nieuw laagje asfalt erop te gaan leggen. Het is er ook bijna om vragen ook op die manier…

Goed, de frustratie over de moraal en parcours daar gelaten hebben we vandaag eigenlijk niet heel veel verrassends gezien. Yates hing op apengapen, Quintana maakte het niet waar, Aru en z’n ploeg ging volle bak en schoot er niets mee op, en Froome handhaaft zich dankzij een wederom uitmuntende Poels. De enige opvallenden zijn daarmee dus Bardet, die vandaag heel diep heeft moeten gaan en het dus afwachten is hoe hij morgen de inspanning van vandaag heeft kunnen verteren, en Mollema.

Dat Mollema uiteindelijk zoveel verliest is niet verbazingwekkend. Als hij bijvoorbeeld lek was gereden, had hij de schade waarschijnlijk een stuk beter kunnen beperken, maar in dit geval heeft hij ook een flinke klap gemaakt en om dan nog de boel weer recht te trekken is bijna onmogelijk. Zeker als voorop ook nog eens duidelijk wordt dat ze Mollema eraf hebben… die mannen geven dan nog wat extra gas natuurlijk. Erg jammer, maar het resultaat is niet vreemd. Wat dat betreft heel knap ook van Froome en (misschien wel voornamelijk) Poels om dat te herstellen. Wat ik wel erg mooi vond om te zien was Pantano die samen met Clement nog Mollema hebben geholpen. Mag eigenlijk niet, maar ik geloof niet dat iemand daar echt bezwaar tegen maakt ;)

Al met al erg jammer dat het zo mis heeft kunnen lopen vandaag, maar het is wel erg prettig om te zien dat naast Kruijswijk en eerder al Dumoulin ook Mollema als heel serieuze ronderenner mag worden gezien, die nog een aantal jaren goed mee kunnen en we voor de komende jaren nog heel veel moois kunnen zien. Jammer voor dit jaar, maar fijne vooruitzichten (en er zijn maar weinig andere landen die met eenzelfde perspectief de toekomst in kunnen kijken qua talenten)

@Hulst daarom begon m’n post ook met “voor alsnog” ;)

Ik snap het. Je Bent leuk fanatiek, niks mis mee. Overigens lijkt het erop dat de grote rondes voor onze landgenoten steeds een paar dagen te lang duren. Feit is ook dat ook Mollema goede knechten ontbeert. In de desbetreffende groep had Iedere hoge klassementsrenner voldoende hulp. Zonder hulp was Porte niet terugekomen en ik had het zelfs bij Froome nog moeten zien. Mollema stond er alleen voor. En wat het nieuwe wegdek betreft, de meeste valpartijen werden kennelijk veroorzaakt door de belijning en het geklieder van supporters op het wegdek. Daarnaast nemen renners ook wel erg veel risico en dan kun je geluk of pech hebben.

Hen48

Waarom zou je altijd maar moeten wachten? Part of the game, deal with it!

Not all who wander are lost

Waarom zou je altijd maar moeten wachten? Part of the game, deal with it!

Edwin. op 23 jul 2016 08:52

Omdat het ook over elkaars veiligheid gaat als je met 100+ km/h naar beneden knalt.

Het was koers met de AG2R renners die een aanval deden. En dan wordt niet gewacht. Ze HOEVEN geen 110 km/uur te rijden.

Wil Poels wel eens als kopman zien in een grote ronde! Hij rijdt echt ijzersterk en heel stabiel.

Not all who wander are lost

Wil Poels wel eens als kopman zien in een grote ronde! Hij rijdt echt ijzersterk en heel stabiel.

Edwin. op 23 jul 2016 12:54

Zekers!
. En hij heeft een hoop bonuspunten bij zijn ploeg gescoord. Een ploeg die weet wat er gedaan moet worden om een ronde te winnen.

Aru op bijna 18 min na de winnaar binnen. Maar hij heeft het geprobeerd. Ook mollema en Rodriguez hebben iets geprobeerd. De rest van het klassement ruste in zijn plaats in het klassement. Echt zonde want er waren er zoveel die dicht op elkaar stonden dat aanvallen zeker kon lonen in het klassement.
Gelukkig was er de strijd vooraan. Die was het kijken meer dan waard :)

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Olympisch goud voor van avermaet.
Sorry dat ik het zeg, maar vind het geen terechte winnaar van de wedstrijd. Maar de eerste over de lijn wint.

Weet niet waar te beginnen dus hou het kort, toffe wedstrijd om te zien. Afschuwelijk parcours veel te gevaarlijk, laat ik de motards maar buiten beschouwing. Bluh :( :S

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Haha, kom op, niet verdiend? Van Avermaet gaat in de aanval op 72 kilometer van de streep. Dat is een teken van lef en durf, en hij speelt het dan nog op prachtige wijze uit. Je kan niet van hem verwachten dat hij iedereen van zich af rijdt bergop ;) zo werkt dat niet, hij heeft op zijn kwaliteiten gespeeld. Dit is geen stukje chauvinisme.

Trouwens was het een schitterend parcours met een schitterende koers. 5 renners per ploeg wordt in de toekomst eerder regel dan uitzondering (hoop ik).

Wie is dan wel een terechte winnaar? Degene die z’n kunsten overschat en tegen de korst klapt?
Hij gaat gewoon mee in de aanval, trekt mee zijn deel van de koers in de achtervolging en werkt gewoon naar zijn capacititeiten de boel af. Hoeveel renners hebben in de achtervolging gewoon zitten slepen of waren wat misbaar aan het maken dat er moet worden rondgedraaid om zelf hoop en al 40 meter op kop te rijden met de intentie snelheid te maken?
De vorige jaren was hij (zo goed als altijd) de idioot die te veel werkte met een stel zuigers achter hem aan … Nu is hij eindelijk een renner die én durft werken én durft andere renners aankijken om ook hun deel van het werk te doen.

Kasper en Lars hebben verstand van wielerkleding. Aan hun analyse is niets toe te voegen. Van Avermaet was in het verleden nogal eens de domme kracht en is nu de slimste. Overeind blijven is ook een kunst.

Hen48

Wielerkleding moet natuurlijk wielrennen zijn.

Hen48

Ik ontken niet dat hij veel heeft gedaan in de race. Even voor de goede orde een Nederlander had al helemaal niet thuis gehoord op dit podium. Wie wel tja dat weet ik niet, ik had het iig de nummer 2 en 3 meer gegund. Maar wie het eerst de finish haalt is de terechte winnaar, dat weet ik ook wel.

Ik heb genoten van de aanvallen in de wedstrijd, maar als je wel eens zag hij knullig alles ging tijdens een fiets wissel een valpartij motards die amper overeind blijven en/of behoorlijk link in de weg rijden, jury auto’s die zich bemoeien met renners met een lekke band en sommeren dat ze gewoon door moeten fietsen. Auto’s die in bochten berg op er door de jury langs worden gestuurd aan de kant waar de renners fietsen. Dat noem ik ook gevaarlijk. En als er zoveel renners in de afdaling als bij de kasseien vallen en tussendoor dan is dat ook een teken dat er ergens niet goed is.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Hulst Verstand van wielrennen? Ik? Hell no …
De enige positieve dingen die ik kan vinden aan (professioneel) wielrennen zijn:

  1. Je ziet wat mooie omgevingen op de tv … altijd handig om reisbestemmingen uit te prikken
  2. Het moedigt mensen aan om zelf wat actiever te zijn

Voor de rest begrijp ik niet

  1. Waarom er überhaupt mensen zijn die in een achtervolging niet achter ontsnapte renners aanrijden wanneer een groepje binnen haalbare afstand zit … nee, die blijkbaar nog liever 3e of 4e worden dan een poging te wagen om eerste te worden. (Nuja, ik begrijp het wel hoor … teambelang of persoonlijk belang: I scratch your back (door je vandaag niet op te jagen als een hond), you scratch my back (de volgende wedstrijd is voor mij interessant, denk eraan dat ik je vandaag niet heb opgejaagd als een hond)).
  2. Hoe een sport met zo’n dopingverleden überhaupt op deze manier blijft functioneren (schaamdoekjes alom)
  3. Hoe sommige renners zo worden opgehemeld als een afgod (Boonen … een cocaïnesnuivende (haarsample) pedo (vorige vriendin was nog geen 16) die miljoenen verdient en het landt bedankt door in Monaco te gaan resideren (ok, hij is teruggekomen), goed rondfeest om dan een lambo in de prak te rijden en lachend verder gaat … normale mensen krijgen geen tiende van de kansen die hij heeft gekregen).

Wielrennen … eerder als een cynische afspiegeling van het echte leven voor mij dus ;)

@Lars punt 1 van ‘voor de rest’. Omdat de benen het soms gewoon niet kunnen. Het zijn geen robots.

Click. Click. Peace

Bij punt 3 vergeet je nog dat hij miljoenen is vergeten op te geven bij de belastingdienst jarenlang, en dit via bedrijfjes wegsluisde samen met levevre. En dan nog iets met een ozon dokter waar hij aan gelinkt werd

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Rogier daar kan ik goed mee leven :) … ik wil niet iedereen over één kam scheren en ben blij te zien dat de jongste twee-drie jaar er regelmatiger “menselijkere” prestaties worden geleverd. Tegelijkertijd is het “kapot zitten” heel regelmatig heel relatief… Zowat elke (eendaagse) koers zie je mensen eerst kapot zitten om vervolgens weg te springen. Zijn die anderen dan “nog kapotter”? De mini-interviews of besprekingen nadien zijn dan vaak in de trent van “jaaa, ik dacht ik kijk de kat uit de boom maar toen niemand meer kon ben ik er vandoor gegaan”. Dat is een pure minimax strategie (minimaliseren van maximale verlies) …

Tja doping en wielrennen, het lijkt bij elkaar te horen… Toch denk ik dat het nu juist verreweg de schoonste sport is, er word by far nergens zoveel gecontroleerd op doping als in het wielrennen. Waar in het voetbal duidelijk is geworden dat bij grote wedstrijden hele teams een injectie kregen voor de wedstrijd hoor je hier amper over. Een voetballer van Liverpool werd afgelopen jaar betrapt, maar verder dan naar ik meen 2 maanden schorsing in de zomer kwamen ze niet… Wielrennen ligt qua doping gewoon enorm onder een vergrootglas, en daarom lijkt het er enorm veel gebruikt te worden, maar de pakkans is gewoon enorm groot… Neem de winterspelen waar naar nu blijkt alleen al meer dan 80% van de Russische deelnemers doping heeft gebruikt, ja je hoort er wel wat over, maar als het wielrennen was geweest was de wereld te klein geweest…

Born to Ride

Als je als voetballer technisch sterk bent win je wel van een minder technische gedopeerde speler…
Bij Wielrennen wint de meest gedopeerde op dat niveau gewoon…

Plaats een reactie