Diedamskopf 31 maart-1 april

Dit onderwerp gaat over de bestemming Diedamskopf

ZATERDAG 31 MAART

Na lang aftellen was het eindelijk zo ver! Het was al sinds januari 2011 geleden dat ik nog eens op latten had gestaan. De bestemming voor dit jaar was het kleine dorp Au in Vorarlberg in Oostenrijk.

We vertrokken om 4u 's morgens vanuit Retie. We reden de klassieke route over Venlo, dan Koblenz, Ludwigshafen en Karlsruhe. Over het stuk Karlsruhe-Memmingen hebben we 6 uur gedaan! Het waren files met Belgen en Duitsers die massaal gingen skiën met pasen. Het stuk Memmingen-Lindau ging vlotter, in Bregenz stond het weer vast, maar dat was niet erg, want we konden bij 25 graden de witte bergtoppen al zien. De sneeuw lag echt laag dit jaar. Uit de drukte aan de Bodensee reden we het Bregenzerwald in. We kwamen langs het gesloten skigebied Alberschwende. Een beetje later zagen we dat ook skigebied Andelsbuch gesloten was, alhoewel er tijdens het seizoen nog een dikke 20m lag :)

Tegen vijf uur in de namiddag kwamen we aan in Au bij ons hotel.

null

null

De dame aan de receptie heette ons welkom met haar decolletee in originele Tiroler kledij :D
Meteen na het inchecken het skimateriaal gaan halen, daarna eten en dan vroeg gaan slapen.

ZONDAG 1 APRIL

Mistige dag vandaag, maar het zou opklaren na de middag. Voor ons hotel stond een oefenlift, maar het skigebied Diedamskopf lag op 2 kilometer van het hotel.

null

Bij het dalstation in Schoppernau hebben we onze 3-taelerskipas gehaald. Daarmee kunnen we gaan skiën in Diedamskopf, Damüls-Mellau en Warth-Schröcken.

null

Deze week gingen ik, mijn broertje en een vriend samen skiën omdat de rest van de groep niet zo gevorderd was als ons. We namen al vroeger dan de rest de bakjes naar de top van de Diedamskopf op een dikke 2000 meter. Hierboven lag nog een dik pak sneeuw en alle pistes lagen er ’s morgens perfect bij. We namen als eerste piste de blauwe piste naar beneden. Wat voelde dat slecht, alle skills waren even verdwenen. Het was erg mistig dus beslisten we om eerst wat op de Breitenalp te gaan skiën tussen de bomen. Hier waren de pistes zalig, geen kat op de piste op de versgeprepareerde rode pistes.
null

Na een paar rode afdalingen ook eens de zwarte Sunnagehr gedaan met een pittig stuk in het begin. Omdat het zo goed ging hebben we hem nog eens gedaan. Tegen de middag klaarde het op en werd het tijd om te gaan eten, maar eerst nog de speedcheck op de Breitenalp. Zonder wind en op een geprepareerd stukje 86 kilometer per uur gehaald! 
We gingen dan de eerste keer de Panoramabahn doen, de eerste keer sinds mijn 13 jaar dat ik nog eens in een lift met kap ging zitten. In die lift hebben we dan nog iets geniaal bedacht, een kapfeestje! :D Je doet de kap naar beneden (goed of slecht weer) en je begint te zingen en te bewegen (eventueel met alcohol ).
null

De Panoramabahn met op de achtergrond de Breitenalpbahn.

Op de middag klaarde het op en werd het heel warm tot 20 graden. Spijtig genoeg werden de pistes heel snel papperig door het warme weer. Zeker de drukke piste op de top was erg.

null

Beneden aan de Panoramabahn stond nog een klein ankerliftje. Het was al sinds Sankt Moritz geleden dat ik zoiets nog eens had gedaan. Boven aan de ankerlift was het dus weer prijs, vanboven lag ik weer pardoes op de grond. Daarna dook ik ook nog eens te enthousiast een off-piste stuk in waarvan ik dacht dat het een piste was. Die dag ben ik zeker 7 keer gevallen, vaak uit stilstand 
Daarna waren de talrijke zwarte pistes vanaf de top aan de beurt. Ze waren wat minder geprepareerd, maar ze hadden wel steile stukjes. Daarna kwamen ik en mijn broertje op het idee om eens een zwarte skiroute uit te proberen (Falzer See). De sneeuw was onverspoord maar nat. Je zakte gewoon een halve meter door de sneeuw dus moesten we gewoon met vallen en opstaan terugklauteren naar de zwarte piste.
Het werd later op de dag en je zag de mensen verdwijnen, toen we ineens nog een mooie rode piste achterdoor de Panorambahn vonden (9). Niemand op deze rode, niet zo papperige piste waardoor je er strak kon af cruisen.
De dag was bijna gedaan en het was al 16u. De panorambahn sloot om 16u10. Wij gingen nog één keertje naar beneden en het was al 16u06 toen we terug boven kwamen. Toen kwamen we op het gekke idee om nog eens naar beneden te gaan langs de ‘negen’. Het was gewoon hard naar beneden knallen over een verlaten piste en we waren er om 16u11, de laatste lift op waardoor we te laat waren voor de bakjes vanaf de top naar beneden en we dus nog harder de lege zwarte piste afknalden naar het middenstation. Daar namen we de bakjes naar beneden. In de bakjes kreeg ik dan nog eens het nieuw dat Tommeke de Ronde had gewonnen.  Beneden was het een gezellige boel met 20 graden.
null

De verslagen van de andere dagen komen binnenkort.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Geniet met volle teugen, Mathijs! Wel/niet onder de kap:)

Wij zijn inmiddels weer thuis van 4 dagen Praz de Lys en Le Grand Massif.

Mooi verslag met plezier gelezen ook héél lang geleden dat ik daar nog eens ben geweest.

RoCo

Leuk reisverslag! Je hebt weer genoten :) Waarom verbaast mij dat niks?

Wat me wel enigszins opvalt van zo’n frequent forumbezoeker als dat jij bent, is dat je je familie via Karlsruhe laat rijden. Je zult hier op het forum ongetwijfeld gelezen hebben dat er betere opties bestaan. Toch hebben jullie 6 uur over een stukje van 2-3 uur gedaan. Verklaar u nader :)

Leuk reisverslag! Je hebt weer genoten :) Waarom verbaast mij dat niks? Wat me wel enigszins opvalt van zo’n frequent forumbezoeker als dat jij bent, is dat je je familie via Karlsruhe laat rijden. Je zult hier op het forum ongetwijfeld gelezen hebben dat er betere opties bestaan. Toch hebben jullie 6 uur over een stukje van 2-3 uur gedaan. Verklaar u nader :)

Martijnski op 11 apr. 2012 17:00

Ah wij rijden al jaren via Karlsruhe, zomer en winter. We reden dan vaak de route Karlsruhe-Basel in de winter. In de zomer hebben we Karlsruhe-München en Karlsruhe-Füssen gedaan en dat was geen probleem. We dachten dat in de paasvakantie er ook niet zoveel drukte ging zijn. Dat viel even tegen. De terugweg hebben we Ulm- Stuttgart-Heilbronn-Ludwigshafen gereden, veel rustiger.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Afgelopen winter ben ik 1x Karlsruhe-Stuttgart-Ulm gereden en 1x Heilbronn-Crailsheim-Ulm. Beide keren weinig verkeer op de weg dus we konden goed doorrijden, toch prefereer ik Heilbronn-Crailsheim (dus niet via Stuttgart)-Ulm. Die weg bevalt me gewoon meer. Geen grote steden waar je langs of doorheen moet en ook wat minder bochten :)

Maar goed, je hebt uiteindelijk geen uurtje van je skivakantie gemist. En dat is en blijft toch het belangrijkste :D

Afgelopen winter ben ik 1x Karlsruhe-Stuttgart-Ulm gereden en 1x Heilbronn-Crailsheim-Ulm. Beide keren weinig verkeer op de weg dus we konden goed doorrijden, toch prefereer ik Heilbronn-Crailsheim (dus niet via Stuttgart)-Ulm. Die weg bevalt me gewoon meer. Geen grote steden waar je langs of doorheen moet en ook wat minder bochten :) Maar goed, je hebt uiteindelijk geen uurtje van je skivakantie gemist. En dat is en blijft toch het belangrijkste :D

Martijnski op 11 apr. 2012 17:34

Maakte idd niet zo heel veel uit. We hebben toch ook nog iets mooi gezien op de heenweg tussen Stuttgart en Ulm. Er was daar een Duitse Ford met vier jongeren in met heel luide muziek en die uit hun dak gingen met ieder een ‘safke’ in hun hand.:)

Op dat stuk waar de autosnelweg splitst tussen Stuttgart en Ulm gingen ze de parking en en plassen…met een blik bier in de hand :D
Die waren toch elke keer strijkgaan :D

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Mooi verslag ;)

Leuk om dit verslag te lezen.

Begin januari in Schoppernau geweest. Het zag er daar toen wel iets anders uit. Italiaans aandoende smalle straatjes. Smal omdat er aan weerszijden soms wel 2 meter sneeuw lag.

Diedamskopf vond ik ook een erg leuk gebied. Eerste keer voor mij dat ik in een relatief klein skigebied ben geweest en dat was zeker niet de laatste keer!

Plaats een reactie