Twee nieuwtjes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau
  1. Aansluiting skigebied Alpbachtal met skigebied Wildschönau.

Vanaf het wintersportseizoen 2012-2013 zal deze aansluiting er komen. Het nieuwe wintersportgebied zal bestaan uit 145 kilometer pistes(32km blauw, 78km rood, 18km zwart en 17km skirouten). Er zijn samen 47 liften.

Het skigebied Auffach-Schatzberg is aaneengeklikt in Inneralpbach met het skigebied van Alpbachtal. De skigebieden Niederau-Markbachjoch en het (nacht)skigebied boven Reith im Alpbachtal blijven gescheiden en kunnen per skibus bereikt worden. Spijtig genoeg kan je niet helemaal van de Schatzberg terug naar Inneralpbach skiën zonder de kabellift terug naar beneden te nemen.

‘Ski juwel Alpbachtal-Wildschönau’ kan zich nu ook beter concurreren met de nabijgelegen skigebieden zoals Kitzbühel en Wilder Kaiser Brixental.

Link naar de site:http://www.alpbachtal.at/de/winter/skigebiet-alpbachtal…

Link naar de nieuwe pistekaart:

null

  1. Sluiting van Lienz-Hochstein?

Er zouden plannen zijn om het skigebiedje Hochstein in Lienz op te doeken. Het is maar klein(15km) maar wel een op het zicht aantrekkelijk skigebied, veel meer dan het commercieel ingestelde Zettersfeld dat er op de pistekaart nogal saai uitziet.

Persoonlijk zou ik het spijtig vinden moest dit gebiedje dicht gaan, het staat hoog op mijn ‘to-do’ lijstje. Het skigebiedje heeft brede pistes, weinig drukte, wat zwarte pistes en een heerlijk uitzicht en hoogteverschillen naar Lienz.

Spijtig dat er tegenwoordig de ‘leuke’ skigebiedjes eruit moeten voor de commerciële skigebieden voor de massa. Ook 2 jaar geleden werd Hospental-Winterhorn ook al gesloten omdat het niet in de plannen paste.

Hier een link naar de actuele pistenkaart:

null

Link naar een verslag over Hochstein van 4 maart dit jaar(slechte winter in Osttirol): http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=46&t=429…

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

nieuwtje 1 is een interessante.
alpbachtal vond ik altijd te klein om een hele week te bivakkeren maar lijkt nu interessant te worden.
Nu nog Niederau aansluiten en een piste (met omweg desnoods) naar Inneralpbach en het gebied is compleet.

fijne site hè, dat wintersport.nl?
  1. Aansluiting skigebied Alpbachtal met skigebied Wildschönau. Vanaf het wintersportseizoen 2012-2013 zal deze aansluiting er komen. ‘Ski juwel Alpbachtal-Wildschönau’ kan zich nu ook beter concurreren met de nabijgelegen skigebieden zoals Kitzbühel en Wilder Kaiser Brixental.
Mathijs op 26 jun. 2012 16:12

Hoe sneeuwzeker is het ‘nieuwe’ skigebied Ski juwel Alpbachtal rond oud en nieuw (eerste week januari)? Ik kan dit nergens achterhalen.

Ken Alpbach het beste. Maar gebied is gewoon sneeuwzeker. Verder beschikt Alpbach over een prima besneeuwing met voldoende waterreserves om in korte tijd 80 tot 85% van het gebied te besneeuwen. Alleen rond de Hornlift bevinden zich voorzieningen voor een besneeuwing en verder is er nog 1 zwarte afdaling zonder besneeuwing.
Wildschönau heeft in beginsel ook een besneeuwing. Hoe sterk deze is weet ik niet. Ik weet wel dat met de bouw van de verbinding ook op de Schatzberg (bestaande skigebied) de besneeuwing verder is uitgebouwd.

Ik zag afgelopen zomer-herfst (2014) dat ze in Kfamsach bomen aan het verwijderen waren op de berg, ik dacht dat dit was voor een nieuwe lift en skipiste.
Want de eigenaren van Skijuwel en Alpbacher Bergbahnen zijn dit gebied verloren omdat de eigenaar van de Spieljoch dit heeft opgekocht.
Zou iemand anders er meer van weten of Kramsach nieuw leven in word geblazen?

null

@fernando, waar ergens in Kramsach waren ze bomen aan het kappen? Heb ik niet gezien toen ik er eind september was. Voor een skipiste zal het zeker niet zijn, in de winter zal de Sonnwendjoch nooit meer openen voor skitoerisme, of ik moet ineens rijk worden zodat ik in het gebied kan investeren ;)

De sanering (of vervanging) van de ESL is dringend nodig, aangezien er een aantal problemen zijn. Eén daarvan zijn een paar liftpalen die te veel bewegen.

http://tirol.orf.at/news/stories/2705750/

Want de eigenaren van Skijuwel en Alpbacher Bergbahnen zijn dit gebied verloren omdat de eigenaar van de Spieljoch dit heeft opgekocht.

fernando op 27 mei 2015 11:59

Waar heb je dit van? Volgens mij hoort Kramsach nog steeds bij ‘‘Alpbachtal Tourismus’’ en is alleen het Berghaus Sonnwendjoch gekocht door de eigenaren van de Geolsalm in Fügenberg, Spieljoch.

Zou iemand anders er meer van weten of Kramsach nieuw leven in word geblazen?

fernando op 27 mei 2015 11:59

Winter: Nee
Zomer: Zoals het er nu naar uit ziet blijft de lift deze zomer gesloten:

Aktuelle Mitteilung: Betrieb Sonnwendjochbahn aufgrund behördlichen Bescheides vorerst eingestellt!

alpbachtal.at

De vergunning van de huidige lift loopt nog tot 2018, wanneer de problemen opgelost worden, zou de lift tot zomer 2018 dus kunnen blijven lopen. Daarna moet de lift waarschijnlijk vervangen worden, door wat en of het überhaupt gaat gebeuren is nog onbekend.

Laten we hopen dat de ESL in ieder geval tot 2018 nog open blijft. Ik ben in ieder geval wel erg blij dat ik er afgelopen herfst toch nog ben geweest. Wat zou het zonde zijn als ook deze lift moet sluiten… :(

Een paar foto’s van mijn ritje in september: (Hmm, ik moest eigenlijk nog steeds een kort verslagje hier over maken :P)

null

null

null

null

Kramsach gaat niet open dit jaar. Door de toezichthouder is de “Betriebsbewilligung” ingetrokken als gevolg van veranderingen omdat reserve onderdelen niet/nauwelijks meer te krijgen zijn. De vergunning liep sowieso nog slechts tot eind 2015. De investeringen om de lift weer up to date te krijgen bedragen meerdere tonnen.
O ja de lift is eigendom van de Alpbacher Bergbahnen. En zij willen van de lift af. Momenteel lopen er wel onderzoeken naar of een vervanging mogelijk is (financieel dan).

Plaats een reactie