Van Zermatt naar Alagna?

In één dag van Zermatt naar Alagna is onmogelijk?

Het nut zie ik er niet van in. Laat Monterosa ski toch gewoon alleen, laat de natuur er toch gewoon staan. Hoop dat het niet doorgaat.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Vrienden van mij zijn door liftsluiting al 'ns blijven hangen in Cervinia, moesten met de taxi terug naar Zermatt. Bekijk dat maar 'ns op de wegenkaart…En dan Alagna…

Dit moet toch komkommernieuws zijn, wat moet Zermatt nou toch met zoveel km. pistes, ze hebben toch heel andere USP’s zoals Matterhorn, hoogte en sfeer…

Skilift directeur met grootheidswaanzin (en waarschijnlijk een kleine p.) ?

@LZ: Was dat overdag? Normaliter staat in Zermatt en Cervinia wel redelijk duidelijk aangegeven hoe laat je de laatste lift moet nemen om optijd terug te komen. Dat is een typisch item voor grote skigebieden.

Zo simpel zijn mijn vrienden nou ook weer niet.
Er was sprak van plotseling opkomende sterke wind, waardoor de grote liften dicht gingen.

Niet alles is in regeltjes en bordjes te vatten, ook niet in grote skigebieden…

Ik ben het helemaal met Mathijs eens.

Volgens mij is groter groter niet de weg die skigebieden op zouden moeten gaan…

Click. Click. Peace

Nou, ik vroeg me 10 jaar geleden al af waarom ze niet een lift bouwen van St Jacques in het Val d’Ayas, naar de Cime Bianche (aansluiting van Valtournenche naar Cervinia).

Van Zermatt naar Alagna op 1 dag, is volgens mij idd niet haalbaar. Maar van Cervinia naar Alagna wel, en nog makkelijk ook.

The older I get, the better I was

Nou, ik vroeg me 10 jaar geleden al af waarom ze niet een lift bouwen van St Jacques in het Val d’Ayas, naar de Cime Bianche (aansluiting van Valtournenche naar Cervinia).

Van Zermatt naar Alagna op 1 dag, is volgens mij idd niet haalbaar. Maar van Cervinia naar Alagna wel, en nog makkelijk ook.

Menno op 27 jun. 2012 17:40

Maar ik zie het nut er niet van in. Qua pistekilometers is er al genoeg, de capacitiet in Alagna kan het waarschijnlijk niet aan, de skipasprijzen(ook voor Zermatt) zullen nog meer stijgen, er wordt natuur vernield en de eigenheid van Monterosa ski wordt op de helling gezet.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Nu is het in Alagna op ‘verse sneeuw weekenden’ al zo druk…

Click. Click. Peace

Op Alpinforum staat al een hele discussie over de voor- en nadelen hiervan.
Kort samengevat:
-De dorpen aan de uiteinden (Zermatt en Alagna dus) merken er weinig van
-Mensen die in Zermatt zitten gaan toch al vrijwel niet naar Italie
-Vooral Ayas en Gressoney profiteren enorm (commercieel dan)
-Daar zal het ook drukker worden; kan op zich niet al teveel kwaad, want het is daar - zeker door de week - toch al uitgestorven

De lift maatschappijen van Cervinia en Monterosa worden door Aosta overeind gehouden met subsidies. Cervino spa is zelfs kort geleden van het faillissement gered. Als de lift maatschappijen op de fles gaan (bijv. omdat de Italiaanse overheid moet bezuinigen tgv de crisis) zijn we nog een stukkie verder van huis.

Er wordt trouwens ook de vergelijking getrokken met Dolomiti Superski. Dat gebied is ook zo groot dat je onmogelijk in 1 dag van Cortina naar de Kronplatz kunt komen.

The older I get, the better I was

Cervino spa is zelfs kort geleden van het faillissement gered. Als de lift maatschappijen op de fles gaan (bijv. omdat de Italiaanse overheid moet bezuinigen tgv de crisis) zijn we nog een stukkie verder van huis.

Menno op 28 jun. 2012 06:42

Dat zal in dit geval wel meevallen. Als het skigebied daadwerkelijk failliet zou gaan, dan komt er voor zo’n groot skigebied na de schuldsanering wel een investeerder die de zaak ‘goedkoop’ opkoopt en verder exploiteert. Dit scenario is wel vaker voorgekomen. Als doemscenario zal Cervinia hooguit een winterseizoen stil staan.

Er wordt trouwens ook de vergelijking getrokken met Dolomiti Superski. Dat gebied is ook zo groot dat je onmogelijk in 1 dag van Cortina naar de Kronplatz kunt komen.

Menno op 28 jun. 2012 06:42

Dat klopt, alleen is de Dolomiti Superski niet compleet met liftverbindingen ontsloten. Dat zal bij Cervinia en Zermatt wel het geval zijn. Desalniettemin is zelfs het ontsloten gebied met liften in de Dolomieten te groot om één dag van de ene kant naar de andere kant te skiën.

Een eventuele verbinding naar Alagna vind ik persoonlijk ook totaal nutteloos voor Zermatt. Ze kunnen het skigebied beter laten zoals het nu al is. Uiteraard wel blijven moderniseren en eventueel de verbindingen tussen de dorpen verbeteren, maar geen extra skigebied erbij!

Op Alpinforum staat al een hele discussie over de voor- en nadelen hiervan.
Kort samengevat:
-De dorpen aan de uiteinden (Zermatt en Alagna dus) merken er weinig van
-Mensen die in Zermatt zitten gaan toch al vrijwel niet naar Italie
-Vooral Ayas en Gressoney profiteren enorm (commercieel dan)
-Daar zal het ook drukker worden; kan op zich niet al teveel kwaad, want het is daar - zeker door de week - toch al uitgestorven

De lift maatschappijen van Cervinia en Monterosa worden door Aosta overeind gehouden met subsidies. Cervino spa is zelfs kort geleden van het faillissement gered. Als de lift maatschappijen op de fles gaan (bijv. omdat de Italiaanse overheid moet bezuinigen tgv de crisis) zijn we nog een stukkie verder van huis.

Er wordt trouwens ook de vergelijking getrokken met Dolomiti Superski. Dat gebied is ook zo groot dat je onmogelijk in 1 dag van Cortina naar de Kronplatz kunt komen.

Menno op 28 jun. 2012 06:42

Die subsidies draaien ze niet dicht. De grootste inkomstenbron van Aosta is toerisme, dus dan gaan ze zeker niet stoppen met subsidies te geven.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Ik was afgelopen maart in Saas Fee, toen hoorde ik dat er (prille) plannen zijn om Saas Fee en Zermatt met elkaar te verbinden.

Of het een goed idee is, ik genoot juist van de rust in Saas Fee omdat het gebied iets minder makkelijk te bereiken is voor dagjesmensen (lees: snelle Zwitsers die ondergetekende voorbij suizen).

Wat betreft de subsidies, komen die van de overheid of worden bekostigd vanuit de toeristenbelasting of uit heffingen op lokale bedrijven? Dan is het vaak vestzak-broekzak, uiteindelijk betaalt de toerist het dan toch indirect.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Lokale bevolking van de betrokken Italiaanse valleien stemt in met het huidige plan:

null

Dat wordt wel een enorm groot gebied dan, waar ik me echt afvraag of je heen-en-weer kan vanuit de uiteindes (Alagna-Zermatt en v.v.)…Via Cime Bianche lijkt wel het meest logische, dat wordt dan een mooi draaipunt (van waaruit je naar Zermatt kan, maar ook naar Cervinia, Valtournenche of dus Champoluc.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

hmmmm verre van blij mee voor Monte Rosa! Dit zijn van die zogenaamde parels in de alpen, haalt het authentieke vooral aan de Monte Rose kant helemaal weg.
Hoop dat het geen uber commercieel gebied gaat worden waar de sfeer en de prijs het onderspit zal delven.

jammer en wat mij betreft totaal geen toegevoegde waarde. 180km aan pistes is toch meer dan zat???

"respect the mountains"

Ik ga nu toch al vijftien jaar redelijk frequent skiën in Zermatt, Breuil-Cervinia, Courmayeur, Monte Rosa.

Ik vind het ‘Matterhorn Paradise’ (Zermatt, Breuil-Cervinia, Valtournenche) goed zoals het nu is. Helemaal van pakweg Furi naar Valtournenche skiën is meer als lang genoeg voor mij. Meeste mensen die in Zermatt gaan skiën, verlaten Zermatt toch zelden of nooit, als Breuil-Cervinia al te ver is voor de meesten, dan gaan ze echt niet doorskiën naar Alagna

En wat Monte Rosa betreft, als één van de laatste alpenparels vind ik dat dit skigebied echt in zijn waarde moet worden behouden.

Plaats een reactie