Lift Aberg dalstation naar Natrun

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochkönig

Heeft iemand enig idee of er een verbinding tussen het dalstation van de Abergbahn en de top van Natrun in de planning staat?

Dit lijkt met geen hele ingewikkelde operatie terwijl dit het gebied wel echt af maakt. Sterker nog, ik vind het vreemd dat dit nog nooit is gerealiseerd (scheelt o.a. een hoop skibussen en genereert meer inkomsten voor de horeca in Maria Alm).

Die staat nog niet in de planning. Als je op de website van Hochkönig kijkt bij de nieuwe liften en de planningen kun je in de gaten houden als er wat nieuws komt.

Elly (nof steeds problemen met inloggen)

Als je op de website van Hochkönig kijkt bij de nieuwe liften en de planningen kun je in de gaten houden als er wat nieuws komt.

Gast763 op 3 okt. 2012 12:30

Kan je misschien aangeven waar ik deze informatie kan vinden op http://www.hochkoenig.at ? Ik heb dit zelf namelijk nog niet gevonden.

Hoi Marco,

Eersr is de stoeltjes lift van Dienten naar Hinterthal aan de beurt. Kijk eens op www. seilbahntechniek.
Kun je veel nieuwe dingen vinden.

klaassen

@ Marco,
Klopt dat je het niet kan vinden, er is momenteel niets in aanbouw.
Als dat wel zo is kun je dat vinden onder de link skiregio.
Als er weer geld is dan is het idd de oude Gabuhel lift in Dienten die vervangen wordt.

Dienten Die Alte schule

Lift staat inmiddels in de planning. Al staat dit nog nergens op papier. Zal wrs nog wel 2 of 3 jaar gaan duren.

Vind het een slecht idee. Natuurlijk is het op papier leuk wanneer je direct vanuit Maria Alm naar de Aberg kan. Bij voldoende sneeuw kan dit nu ook al; want je kan dan vanaf Natrun via de achterkant richting het dalstation naar beneden. Je moet dan nog steeds de weg oversteken overigens. Voor de terugweg zou je wel een lift nodig hebben. Maar logistiek gezien is het geen doen om iedereen in het dorp al te laten op stappen; simpelweg omdat er onvoldoende parkeerplaatsen zijn. En ik geloof niet dat er veel inwoners van het dorp er om staan te springen om een auto in hun voortuin geparkeerd te hebben. Of ga je dan een parkeerplaats buiten het dorp maken en met pendelbusjes werken of zo. Lijkt me niet want dan hebben we de omgekeerde wereld. Nee hoor, ik blijf het een slecht plan vinden. Vergeet ook niet dat het met de skibus, vanaf de halte bij de Billa, nog geen 5 minuten duurt tot je bij de Aberg bent. Waar hebben we het over… Verder help je hiermee ook het skigebied van Natrun een beetje om zeep. Het is nu een klein gebiedje waar je met beginners goed uit de voeten kan om les te geven. Door deze ontsluiting bestaat er een grote kans dat er een grote aantallen skiers over de pistes komen jagen. 's Morgens vroeg met z’n allen richting Aberg en 's middags weer terug richting dorp. Vind het echt geen meerwaarde hebben.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Greenfield, in de ruim 35 jaar dat ik in Alm kom heb ik de lift nog niet gemist, ik weet gewoon niet beter zullen we maar zeggen. Wel is het zo dat veel gasten deze verbinding wel missen, vandaar dit nieuwe project zodat vanuit Alm je direct door kunt zonder skibus. Ik neem aan dat er direct ook een skibrug gebouwd zal worden zodat je de weg niet over hoeft te steken.
Het parkeerprobleem zie ik niet direct ontstaan. Gasten uit Alm zullen gebruik gaan maken van de nieuwe skilift, gasten van buiten zullen niet in Alm gaan parkeren maar gewoon onder aan de Aberg, daar waar er nu ook geparkeerd wordt.

Het is wel een enorm bedrag wat neergeteld moet worden om bij Aberg te komen. Als je in het grote gebied aan het skiën bent zal je niet zo gauw die lift naar Natrun pakken om daar een korte afdaling te maken en dan weer terug. En wat Greenfield zegt je bent er zo met de skibus, of via de skiroute heen en alleen de bus terug.

Dienten Die Alte schule

@Greenfield
Mensen die met de auto komen uit bv. Saalfelden rijden toch door naar de Aberg omdat het centraler ligt.

❄️

@Greenfield
Mensen die met de auto komen uit bv. Saalfelden rijden toch door naar de Aberg omdat het centraler ligt.

David23 op 8 feb 2016 07:32

Klopt helemaal! Daarom is de meerwaarde dermate gering dat ik mij ook afvraag of een investering van 27 milj. wel in verhouding staat tot datgene wat er bijkomt. En dit dan allemaal bedoeld voor gasten die in Maria Alm zelf overnachten en niet 5 min. in de skibus willen?!

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik denk het wel. De skibus is wel echt een groot minpunt voor veel mensen. Accommodaties aan de piste in Maria Alm hebben nu alsnog skibus nodig en leveren dus minder op. Bovendien kunnen mensen vanuit bv. Dienten dan een tocht naar Natrun maken, dit levert inkomsten voor de horeca op.

❄️

Ik denk dat er echt wel heel veel mensen in Maria alm logeren. Misschien niet zoals in Mayrhofen, maar het kan wel tellen qua accomodaties. Nu dienen deze mensen allemaal de bus of auto te nemen… Het is toch bijna ondenkbaar geworden dat er vanuit een grote stad geen directe lift is…

Maria Alm is een dorp en stuk kleiner als Mayrhofen, Deze ligt ook aan de voet van een berg. Maria Alm ligt nu eenmaal even een stukje daar vandaan. Het gaat niet alleen om de lift die gebouwd moet worden, het is gewoon een enorm bedrag wat er mee gemoeid is. En dan over 2 jaar mopperen dat de skipassen zo duur zijn geworden, het geld moet toch ergens vandaan komen.

Dienten Die Alte schule

@Elly3, het is absoluut veel geld daar zijn we het wel over eens. Ik weet niet of een dergelijk project ervoor gaat zorgen dat de skipas omhoog zal gaan. De prijs is immers gekoppeld aan de hele regio. Het betreft hier een investering van de Aberg Hinterthal Bergbahnen.
Zoals @Joy85 al aangeeft is dat het voor veel mensen “ondenkbaar is geworden” om niet vanuit het dorp in de lift te stappen.

Waar het nog niet over gegaan is is het geplande project bij de voormalige houtzagerij. In de planning staan daar 103 appartementen met 1 tot 5 slaapkamers (prijzen van 310.000 tot 870.000 euro), kortom naar schatting gaat het daar om 750 bedden, die het hele seizoen te beschikking komen voor de verhuur. Dit laatste (de zogenaamde “warme bedden” is een eis geweest va de gemeente) Als je hier even aan rekent kom je al snel tot ruim 1,2 miljoen euro extra inkomsten per jaar voor de liftmaatschappij.
Vraag bij dit alles blijft natuurlijk of een dergelijk project echt door zal gaan.

@Rob64, Dat is even een groot complex, zeker een hoop inkomen meer. Hoeft van mij eigenlijk niet hoor wil het graag rustig houden hier :D
Mensen zijn ook wel wat verwend direct de liften om de hoek.
Ben jij dit seizoen al in Maria Alm geweest?

Dienten Die Alte schule

@Elly3 ja hoor al weer in Alm geweest en er staat ook nog wel wat gepland.

Voor wat betreft het project heeft de gemeente bij het uitgeven van de vergunning een aantal eisen gesteld, onder andere over de bouwstijl zodat het past bij het dorp, aanleg van parkeergarages onder de gebouwen (zodat er minder blik op straat staat) en laat ik het “de verhuurplicht” noemen. Zodat er het daadwerkelijk “bewoond” wordt en niet het overgrote gedeelte van het jaar leeg staat, kortom warme bedden ipv koude bedden.
Al met al een hele behoorlijke uitbreiding van het aantal bedden in Alm en daar hoort dat ook het “skiën tot aan de deur bij” zodat je niet altijd in skibus of auto hoeft te stappen.

De bouwstart is al een keer uitgesteld, ik ben benieuwd of ze na de winter nu daadwerkelijk gaan starten.

@Rob64,
Reed gisteren langs even op het bord gekeken, is van de Landal groep.
http://www.wintersporteuropa.nl/landal-maria-alm/

Dienten Die Alte schule

Heeft iemand van jullie enig idee wanneer deze lift gereed is?
Is dat nog komende winter? Ik houd namelijk helemaal niet van skibussen en heel veel van aaneengesloten gebieden :) @alpenfreund @Elly3 @Rob64

Komende winter is er de lift zeker nog niet. Volgens de laatste berichten wordt er in september begonnen aan de bouw van de appartementen (waarover al eerder inrit topic ook gesproken (al werd dat vorige zomer ook aangegeven ;-)) en zou de bouw van de verbindingslift over de Natrun dan volgende zomer zijn, dus winter 2017/18.

PS, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om bv naar Hinterthal of Dienten te gaan dan heb je geen bus of auto nodig!

Haha ja dat is zeker een goede tip. Alleen het vinden van een accomodatie voor 6 personen waarbij niemand op een slaapbank hoeft te slapen. En dat in de voorjaarsvakantie blijkt nogal een opgave

Hoewel de Hochkönig in een schneelog ligt, blijft er op de verbinding tussen Natrun en Aberg maar weinig sneeuw liggen. Dit komt omdat het een zuidhelling is en enkel in de maanden januari / februari (wanneer de zon het minst krachtig is) bij voldoende sneeuw skibaar is.

Vanuit Mühlbach zou het veel logischer zijn om eerst de doppellift in Dienten te vervangen en daarna pas te kijken naar een verbinding met Natrun.

Hup Willem II

Zou misschien wel logischer zijn maar de financiering (Dienten vs Maria Alm) komt volgens mij uit twee verschillende potjes. Dus staan deze los van elkaar. Vanuit Maria Alm is de druk op de verbinding terug naar het dorp behoorlijk groot. Bovendien zal deze lift ervoor gaan zorgen dat de liften in Maria Alm “bij het gebied” gaan horen.

@noukie, Logistiek kun je je kinderen beter op Aberg bij het midden station op les doen, dan kan jezelf ook gelijk gaan skiën. Zitten ze op Natrun op les dan moet je eerst je kids daar heen brengen en vervolgens zelf nog naar Aberg rijden, in de middag geld dit anders om dus zonde van je tijd.

Dienten Die Alte schule

@Rob64, nog geen bouw activiteiten, terrein is wel helemaal leeg. Ben benieuwd of er al veel app verkocht zijn

Dienten Die Alte schule

Bedankt voor de tip @Elly3!
Het heeft echter ook te maken met opa en oma die dan ook lekker kunnen kijken bij de les, die skieen namelijk niet

De lift gaat terug naar het dorp, begint bij dalstation Aberg naar boven bij Natrun. Dan kan je van daar weer naar beneden skiën het dorp in, bij voldoende sneeuw kun je van boven bij Natrun naar beneden skiën naar het dalstation Aberg, of je neemt de lift.

Dienten Die Alte schule

Ik ben heel benieuwd of er al nieuws te melden is over de nieuwe lift. En wordt er al gebouwd aan het Landal park?

Plek van de oude hout zagerij is nog leeg, daar waar de chalets gepland zijn. ;)

Dienten Die Alte schule
Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie