Warth - Schröcken 4 april 2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Warth - Schröcken

WOENSDAG 4 APRIL 2012:

Na een dagje Diedamskopf (zie verslag: https://www.wintersporters.be/forum/topic/61798) en twee dagen Damüls met mooi weer (verslag volgt later nog) was Warth-Schröcken. Op hun site beschreven ze hun skigebied als hetgenen met de modernste liftinfrastructuur ter wereld. Hun gemiddelde sneeuwhoogtes zijn ook bij de hoogste van de Alpen. Erg benieuwd!

Pistenplan: https://www.wintersporters.be/skigebieden/snowworld/kaarten…

's Morgens vertrokken we vanuit ons hotel in Au naar de Hochtannbergpass in het midden van het skigebied. Het ritje duurde niet lang, alhoewel dat in midwinter wel eens wat anders kan zijn. Dat getuigden de nog steeds twee meter hoge sneeuwmuren kort voorbij Schröcken.

De Hochtannbergpas op zich is niet de enige lelijke kunstmatige nederzetting in het skigebied: lelijke grote parkeerplaats en natuurlijk de zogenaamde ‘vreetschuur’. We namen de 6 persoonslift naar boven.

null

We verschoten hard, want in tegenstelling tot Diedamskopf en Damüls was het hier relatief druk, vooral met Belgen uit het Lechtal. Alles ligt hier ook boven de boomgrens, als de zon even niet schijnt is het zicht erg slecht, zeker met papsneeuw 's namiddags.

We namen eerst de rode 8 naar beneden, erg mooie piste met een leuke afwisseling tussen steile en minder steile stukken, zalig om af te knallen :) Vanop de rode 8 kon je de pistes van Lech al erg duidelijk zien, de verbinding was aankomende dat zag je gewoon. Alleen blijft de vraag of het tweede deel van de Weibermadbahn pistevergunningen krijgt of het een retourtje lift is elke keer je Lech wil aandoen.

null

De pistes in Warth-Schröcken zijn erg goed verdeeld qua kleur maar in werkelijkheid zijn ze erg eentonig. Geen enkele zwarte piste is die naam waardig, ze waren daarom ook erg druk. We hebben nooit moeten letten op de kleur van de piste, wat een slecht signaal is. Het skigebied is ook erg saai opgebouwd, veel liften evenwijdig met elkaar met gelijkaardige pistes bekroond met enkele lelijke nederzettingen.

null

De zwarte 2 met in het dal de Hochtannbergpas.

Na de middag hadden we ons voorgenomen om eens naar de Skishaukel Falken te trekken. Een tegenvaller! Een oudere tweepersoonslift die in het midden de uitstapplaats heeft, waardoor het erg moeilijk uitstappen is en waardoor we wel iemand zagen vallen van de stoeltjeslift :D De pistes op de Falken zijn allemaal vlak, schandalig dat ze die rode 5 daar rood ‘durven’ noemen, allemaal groen in Frankrijk.

De pistes verveelden dus snel waardoor we maar richting Warth trokken, eerst over de blauwe piste, de enige blauwe in het gebied die wel lekker cruist als er weinig volk is. Daarna trokken we off-piste (nu ja, onder de lift) met enkele heldhaftige valpartijen naar Warth :) De ervaringen op wintersporters leerden me dat er echt niets te doen was qua apres-ski in Warth, maar de enige schirmbar in Warth was wel te horen tot op de piste (‘Komm hol das Lasso raus!’) :)

null

Het dalstation van de Wannenkopfbahn in Warth.

Het naar eigen zeggen ‘Modernste liftensysteem ter wereld’ heeft Warth-Schröcken zeker niet in huis. Er zijn vijf koppelbare snelle liften met kap (voor kapfeestjes :D), maar de rest is traag en zoals ze dat in Frankrijk zeggen: ‘télésiege fixe’. Ischgl, Obergurgl en Sölden zijn maar een paar voorbeeldjes van skigebieden met betere liftinfrastructuur.

null

De Steffisalp-express, het betere werk voor een kapfeestje! :)

Rond 15u zaten we in de lift met nog enkele jongeren uit België en hun muziekboxen in de lift :) Ze skieden blijkbaar in hele week in Warth-Schröcken. Medelijden hadden we daarmee! We hebben ze verteld dat ze met hun skipas ook naar Diedamskopf en Damüls konden, dat wisten ze niet.

Na 15u werd het ook veel rustiger op de piste, de grote massa was naar huis en ze hadden alleen nog maar hopen papsneeuw achtergelaten (en de zon meegenomen). Nu hadden we de pistes voor ons alleen, maar het was slecht zicht.

null

Na het nemen van de laatste lift, keerden we met de auto terug naar Au. Er stond ook nog een Belgische bus die ging terugrijden naar het Lechtal, aan de ingang van de bus een kerel die aan iedereen die instapte een fles jenever gaf. :D

Conclusie: We wilden 2 dagen naar Warth-Schröcken, maar wegens de tegenvallende en eentonige pistes hebben we dat maar niet gedaan. De liften zijn snel en modern, alhoewel niet zo modern als ze beweren. Zonder zon is het moeilijk skiën en de nederzettingen zijn erg kunstmatig, de Oostenrijkse gezelligheid ontbreekt hier. Laat die verbinding met Lech er maar snel komen zodat dit gebied wat interessanter wordt.

Leuk verslag over een tegenvallend gebied. Dat had je al eens vaker duidelijk gemaakt :) De andere gebieden rondom lijken ook mij interessanter. Natuurlijk wel een rustigere instap naar Lech/Arlberg als de verbinding er komt.

Ook al is Warth-Schröcken misschien minder interessant, als ik de foto’s zie krijg ik wel zin :)

Mooi verslag! Je eerste foto is prachtig!

Welke van de gebieden die je toen bezocht, verkies je het meest? Heb je vorige verslag ook gelezen. Zag er ook mooi uit!

Go with the snow!

Mooi verslag! Je eerste foto is prachtig!
Welke van de gebieden die je toen bezocht, verkies je het meest? Heb je vorige verslag ook gelezen. Zag er ook mooi uit!

Mattz op 4 nov. 2012 14:18

Diedamskopf was inderdaad erg leuk, maar natuurlijk wat te klein voor een week. Damüls-Mellau vond ik het leukste, daar post ik binnenkort nog een verslag van. Erg mooi en vrij uitgebreid skigebied met moderne liften, eenvoudige pistes, off-piste mogelijkheden en vooral heerlijk rustig :)

Vermakelijk verslag, maar ik moet je verhaal toch iets nuanceren. Ik kom al een decennium lang in dit gebied, dus ik spreek met wat meer ervaring. Zowel Warth als Schröcken zijn leuke Oostenrijkse plaatsjes. Er gebeurt weinig tot niets, maar beide dorpjes hebben een leuke, Oostenrijkse, boerse uitstraling. Natuurlijk zijn de grotere hotels aan de pistes niet om over naar huis te schrijven, maar die vind je zo’n beetje overal.

Dat de pistes als saai en simpel bestempeld worden kan ik zeker begrijpen. Tochten kan je er niet maken. In ochtendje ben je inderdaad van de ene kant van het gebied naar het andere over veelal makkelijke pistes. In tegenstelling tot wat er in je verhaal staat is er één echt zwarte piste, die op de kaart echter staat aangeduid als een skiroute (1) dus ik denk dat je die heb gemist. Deze wordt wel dagelijks geprepareerd. Ook de dalafdaling vanaf de Körbersee naar Schröcken is leuk om te doen, dwars door het enige bos dat het gebied rijk is. Eenmaal beneden aangekomen staat daar een local met zijn barbecue en verrukkelijke grote braadworsten klaar om je te ‘belonen’ voor je afdaling. Een en al rust en in het zonnetje is het daar uitstekend toeven. Je moet dan wel met de skibus terug, maar dat is de moeite waard.

Dat ze zo pronken met hun liftensysteem is volgens mij omdat ze daar in een jaarlijkse verkiezing een aantal maal als beste uit de bus zijn gekomen. Je zou gek zijn om daar, als commercieel gebied, niet mee te koop te lopen. Een aantal liften zijn overigens verwarmd wat waarschijnlijk ‘bonuspunten’ geeft in die uitverkiezing;).

Wat heel leuk is om te vermelden is dat de skischool voor ervaren skiërs een trip naar Lech organiseert met een gids. Het begin is vermoeiend omdat je een stuk om een bergkam moet ‘langlaufen’, maar eenmaal daar voorbij kom je in een schitterend niemandsland waar je je tussen de gemsen een weg naar Lech baant. Zeer zeker de moeite waard. De condities moeten wel meezitten, want bij slecht weer of grote sneeuwval is de tocht te gevaarlijk. Eenmaal daar wordt je door de gids, meestal een 75-jarige oostenrijker of de burgemeester van Warth, door het gebied van Lech geleid.

Kortom, je hoeft absoluut geen medelijden te hebben met wintersporters in dit gebied. Het is geen topgebied, dat weet ik ook wel, en in de echt grote gebieden ben ik nog nooit geweest. Maar ik heb het er altijd uitstekend naar m’n zin gehad. Je kan er immers ‘gewoon’ wintersporten en dat is het allerleukste wat er is en bovendien is het vanuit Nederland zeer makkelijk aan te rijden.

De verbinding met Lech is er met ingang van het seizoen 2013-2014. Ik kan niet anders zeggen dat ik daar enorm naar uitkijk. (voor info zie http://www.auenfeldjet.at)

@Bas: Die skiroute 1 en de skiroute vanaf Körbersee hebben we niet gedaan, die leek me ook wel plezant :) Ik ben in het algemeen ook wel voorstander van kleine rustige skigebieden, maar Warth-Schröcken viel ons tegen.

Bij de weersomstandigheden (somber en warm) zoals op de foto’s ziet geen enkel skigebied er aantrekkelijk uit, sterker, ik vind dat altijd wat deprimerend in de bergen.
Een zonnetje en betere temperaturen had het oordeel vast in gunstige zin beinvloed.

Oh, en over moderne liften: niets zo lekker als een gezellige, rustige tweezitter.
Wel zonder wachttijden natuurlijk. :-)

Bij de weersomstandigheden (somber en warm) zoals op de foto’s ziet geen enkel skigebied er aantrekkelijk uit, sterker, ik vind dat altijd wat deprimerend in de bergen.
Een zonnetje en betere temperaturen had het oordeel vast in gunstige zin beinvloed.

Gast642 op 4 nov. 2012 17:06

Ja, ik heb de foute indruk gegeven met de foto’s. Het dagje dat wij er waren heeft de zon van 'smorgens tot 14u30 geschenen, toen hebben we niet veel foto’s genomen omdat we vooral bezig waren met skiën. Daarna hebben we wat meer foto’s genomen in somber weer. Het oordeel was dus echt wel eerlijk (mening blijft altijd wel subjectief): zowel zon als geen zon.

@Mathijs: akkoord. Overigens zul je dan het skigebied van Lech mogelijk ook saai vinden. Ook daar veel blauw en lichtrood. De crux zit 'm vooral buiten de pistes ;-)
Zurs is dan weer heel anders van karakter.
Officiele piste tussen Lech en Warth komt er niet, lift is klaar december 2013
Schrocken bouwt binnen een paar jaar ook een verbindingslift vanuit het dorp

nou nou, ik vind jou verslag wel een beetje té negatief en kort door de bocht hoor…

Sinds m’n twaalfde, ben der nu 42, ga ik jaarlijks naar Warth-Schröcken (vanuit het Lechtal :P) skiën, en heb mij daar nog nooit één seconde verveeld op de pistes.
Het aanbod is ruim genoeg voor familieski, dat is wat zij ook nadrukkelijk vermelden op hun website en advertenties. ;)
Ga je voor extreme ski afdalingen en/of wilde afdalingen moet je niet in Warth zijn, dan ga je liefst elders skiën.
Wat betreft de verbinding met Lech, de skipistes te Lech die je ziet vanop de rode 8 zijn al heel lang zichtbaar.
Dus da’s ook helemaal niks nieuws onder de zon, ik heb er begin dit jaar speciaal aandacht aan besteed (omdat iedereen er zo wild over deed en doet) en wat ik heb gezien was identiek aan wat ik begin jaren 80 ook reeds zag. :)
Enne… als je ziet hoe Warth op korte tijd is uitgegroeid tot een modern en comfortabel skigebied, begin jaren negentig was de Steffisalp een enkelzitje waarbij je bij koud weer een aan het stoeltje vastgemaakt dekentje over je heen kon slaan.
Het transportsysteem onderaan de liften vindt ik ook helemaal geweldig, je hoeft geen zware inspanningen te leveren om tot bij de zetellift te komen, je wordt er door de transportbanden gewoon ingerold…

Maar dit is uiteraard mijn persoonlijke visie en ervaring, begin 2013 gaat het weer richting Warth-Schröcken en ik hoop dit nog heel veel jaren te kunnen doen.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

@Kirsten:

Het skigebied creërt een hoog verwachtingspatroon door hun marketing in de trend van: "wij hebben zeer hoge sneeuwzekerheid en het modernste liftensysteem ter wereld (!)." Op hun pistekaart lijkt het alsof het een zeer gevarieerd skigebied is met zowel pistes voor beginners als gevorderden.

Toen wij er waren was alleen de sneeuwzekerheid niet gelogen, er lag inderdaad veel sneeuw voor de tijd van het jaar. Warth-Schröcken heeft een modern liftensysteem, daar geen twijfel over, maar om het het modernste ter wereld te noemen? Het skigebied heeft helemaal niet zo’n steile/moeilijke pistes als ze beweren op hun pistekaart en met het aantal pistekilometers is (zoals in vele skigebieden) ‘gesjoemeld’.

@ Mathijs;

tsja… er wordt idd héél vaak gesjoemeld met het aantal pistekilometers, niet uitsluitend in Warth-Schröcken. ;)
Ik had van Winterberg ook veel positieve verslagen gelezen, ben der een paar keer naartoe geweest en vond het na mijn derde bezoek wel voldoende. Winterberg is helemaal niet slecht maar om het nou een skigebied voor de gevorderde skiër te noemen?
Soit, ik denk dat we allemaal onze favoriete stekjes hebben, wat voor de één het paradijs is is voor een ander een simpel skigebied, toch?

Ik kijk iig uit naar mijn volgende skiverlof te Warth-Schröcken. :)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Hoe dan ook, de enigszins tendentieuze posting van Mathijs is eigenlijk achterhaald. Vanaf volgend seizoen…
Nu nog afwachten hoe de regeling met de skipassen wordt

Ik schrijf een verslag en als het nodig is ben ik daar (persoonlijk) kritisch over. Ik heb ook liever dat andere mensen dat doen dan bijvoorbeeld een skiatlas of een wintersportgids die elk skigebied als perfect voor iedereen afdoet.

Hoe dan ook, de enigszins tendentieuze posting van Mathijs is eigenlijk achterhaald. Vanaf volgend seizoen…
Nu nog afwachten hoe de regeling met de skipassen wordt

Gast193 op 21 nov. 2012 10:50

Als ik graag in Lech zou willen gaan skiën zou ik toch een onderkomen zoeken in de buurt van het skigebied van Sonnenkopf, veel goedkoper en makkelijker bereikbaar dan Warth-Schröcken.

Tussen Sonnenkopf en Lech moet je over een stuk Arlbergpas en de Flexenpas. Als je bij Sonnenkopf slaapt moet je je dus je gehele verblijf lang zorgen maken over de bereikbaarheid van het skigebied Lech…dat is straks in Warth dus niet zo.

Tussen Sonnenkopf en Lech moet je over een stuk Arlbergpas en de Flexenpas. Als je bij Sonnenkopf slaapt moet je je dus je gehele verblijf lang zorgen maken over de bereikbaarheid van het skigebied Lech…dat is straks in Warth dus niet zo.

Gast896 op 21 nov. 2012 15:53

Dat is een afweging, ja. Maar vanuit Warth is het zowat onmogelijk om in Sankt Anton te komen wat vanuit Sonnenkopf dan weer eenvoudig is (St.Christoph). De kans dat je over de Flexenpass er niet kan geraken lijkt me klein, maar het kan gebeuren. Dus dat betekent dat je mits veel pech de hele week niet in Lech kan skiën maar wel in Sankt Anton en Sonnenkopf. Met wat geluk ski je in Lech en Sankt Anton én Sonnenkopf. Zeker in de paasvakantie lijkt Sonnenkopf het beste voor een prijsbewuste vakantie en het beste als je zowel van Lech als Sankt Anton wil profiteren, met Warth lijkt me dat niet zo…

Als je prijsbewust moet zijn, zou ik toch niet voor het Klostertal (Sonnenkopf) kiezen. Vind het geen mooi dal, dorpen zijn beetje kille gehuchten. Dan liever goed zoeken in buitenwijk St.Anton, zo heb ik vele jaren gedaan.
Hoef nu niet meer zo prijsbewust te zijn, en vind ik Lech het beste aanbod (combi skien, sneeuw, sfeer, eten & drinken)
En kijk ik dus uit naar de noordhellingen van Warth, als mooie aanvulling!

Plaats een reactie