To the next question?

Nee, maar zou het mss wel eens willen doen. En dan waarschijnlijk richting Noorse Fjorden ofzo.

Wat is nou je lekkerste typisch wintersport gerecht wat je het rest van het jaar ook (thuis) eet?

Aequilater Nubila

Eigenlijk heb ik die niet. Ik vind het juist iets om naar uit te kijken om dan ook alleen op vakantie te eten.

Waar gaat je eerst komende wintersport trip heen en waarom juist daarheen?

Thank God summer is over!

Vooralsnog gaat de eerstvolgende trip naar Sölden. Dit omdat we vorig jaar begin maart naar Schlading zijn geweest, daar waren de sneeuwkwaliteit en apresski niet al te best. Vandaar de keuze voor Sölden, dat hopelijk wel aan die twee criteria voldoet.

Wat is het raarste wat je hebt meegemaakt op de piste?

Dat ik op een volledig brede lege piste, alsnog van achter door 1 persoon omver werd geskied. De man vond het schijnbaar erg stoer om zo dicht mogelijk langs me heen te scheren , maar kon t toch niet zo mooi uitmikken. Houd me na een aantal jaar nog steeds extra alert op dat soort idioten … Jammer maar waar…

Wat raad je aan voor wintersportplaats afgaande op je eigen ervaring , met wat toelichting erbij??

*bericht bewerkt door Eisbeer op 12 sep 2016 17:02

Even nieuw leven in dit topic blazen.

Hoe heeft jouw winter er tot nu toe uitgezien en staat er nog wat in de planning?

Thank God summer is over!

Dag 1: Hoch Zillertal perfect prachtige pistes en zonnig weer. Niet te druk!
Dag 2: Zillertal Arena idem als dag 1
Dag 3: Hintertuner Gletscher One of those days, tot 13.10 daarna desastreus! (met helikopter enzo)
Dag 4: Ziekenhuis Schwarz, Tirol, bewolkt weer, aardige zusters
Dag 5: Ziekenwagentransport naar Nederland, redelijk reisweer, aardige lui op de ambulance…
Dag 6: Erasmus intake. Redelijk weer, skiën was nog nooit zo ver weg (onbereikbaar?)

Volgende vraag: Is er leven als je niet meer kan/mag skiën?

*bericht bewerkt door MichelV op 20 mrt 2017 21:08

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

“Is er leven als je niet meer kan/mag skiën?”

Zeker weten. Het leven zal alleen een stuk minder leuk worden op de korte termijn, op de lange termijn denk ik dat ik er wel overheen kom en snel een nieuwe hobby zal vinden!

Volgende vraag:

Waar lopen jullie voornamelijk tegenaan bij het boeken van een wintersportvakantie ? En wat zou volgens jullie veel makkelijker kunnen gaan ?

Online boekingsmogelijkheden (vooral in Italië is dat een probleem), en dat (op welke site dan ook) de beschikbaarheid van accommodaties niet actueel zijn. Denk je een top-appartement te hebben gevonden dat ook beschikbaar is in de opgegeven periode, blijkt dit toch niet zo te zijn…
Prijzen ‘vanaf’: als je zoekt op een periode in - zeg - maart, wil ik weten wat in die periode de prijzen zijn, en niet wat de prijzen zijn op het laagste moment in het seizoen (begin december of zo). Zeer misleidend en het maakt het zoeken op een maximaal budget erg lastig/omslachtig.

Als je als wintersporter de basis goed onder de knie hebt en prima op alle pistes kan boarden of skiën - welke specifieke training of cursus zou je dan nog willen doen en waarom?

Voor mezelf lijkt slalommen me heel leuk om te leren & te doen, maar eerst die basis nog maar wat verder ontwikkelen. Als ik echt heel zeker van mezelf ben, zou ik graag willen leren om blinden te begeleiden, kennis van me werd blind op 11, ging erg graag skien en doet hetn u nog af en toe met begeleiding, vind ik super dat dat kan!

Wat kies je: een superleuk gezelschap waar je je op skivlak niet volledig kan uitleven (niveau/voorkeuren van de rest), of een minder sfeertje met wintersporters op jouw niveau, en dus een week topsport?

Ik kies het eerste! Een leuk gezelschap. Het is immers vakantie en er is meer dan skiën/boarden. Lekker eten en drinken, genieten van de omgeving en vooral de gezelligheid van je vrienden/gezin/familie. Als dat betekent dat het allemaal wat minder snel gaat dan neem ik dat graag op de koop toe.
Er is overigens altijd wel een moment dat je met één of twee fanatiekelingen een extra rondje maakt terwijl de rest iets anders doet.

Next: hoe zie je de toekomst van wintersport? Het wordt steeds drukker (terwijl het zeker niet goedkoper geworden is) en voldoende sneeuwval lijkt steeds meer een onzekere factor te worden.

Helaas, ik ben bang dat we binnenkort allemaal op een binnenbaan staan :((( (als we allemaal niet ons best gaan doen voor deze planeet).
Sowieso zal wintersport weer een echte luxe worden: minder gebieden kunnen het rendabel houden, kleinere gebieden zullen overblijven, de prijzen zullen stijgen.

Op eenzelfde noot: wat denk je dat een goede maatregel is om wintersport ‘milieuvriendelijk’ te houden, zodat we het over 20 jaar nog kunnen doen?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Niet, de prijzen stijgen al tientallen jaren en de laatste jaren helemaal de pan uit. Wintersport geheel milieuvriendelijk is niet mogelijk. Er zouden wellicht meer zonnepanelen gebruikt kunnen worden?! We blijven mensen en er moet geld worden blijven verdiend.

laat de vraag wel staan…

Not all who wander are lost

Ik vrees dat, om wintersport mogelijk te houden, we opwarming van de aarde over de hele planeet heen moeten bestrijden, en er geen easy fix is zoals allemaal flink ons afval opruimen. Dat gezegd zijnde, toch maar lekker doen. En misschien nadenken over vervoer. Zowel wat meer gebruik maken van de skibus, ipv tot de dichtstbijzijnde parking aan het dalstation te rijden, met de trein ter plekke proberen raken,… Wel lastig met voor sommige gebieden niet echt goeie openbaar vervoer opties en het gesleur met materiaal. En zonnepanelen is wellicht ook een goeie.

Wat zie jij collega-wintersporters voor asociaal gedrag vertonen in de bergen, dat je thuis nooit ziet of zelf nooit zou doen? Wintersport-specifieke dingen als ‘vertrekken zonder kijken’ of ‘aan een rotvaart op een metertje een beginner voorbijschieten’ even buiten beschouwing gelaten.

Nou dat zijn er wel een aantal. Zoals:

  • hoe men met huurmateriaal omgaat, onder het motto dat het toch niet van mij is.
  • de rotzooi die op het terras tijdens de middagpauze achterlaat en de minachting naar de mensen die het opruimen.
  • de houding naar degen die het ons aangenaam proberen te maken, of er voor zorgen dat de pistes er mooi bij liggen.
  • weggooien van papiertjes in de natuur.
  • gedrag van sommige Nederlanders wat instaat als ze de landsgrenzen overgaan.

Verder zijn het natuurlijk gewoon de dingen die hier ook gebeuren.

Wat mag er niet in een wintersportplaats ontbreken, behalve het skigebied/lift?

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

De beste pisteurs of hoe ze ook heten. Heerlijk om 08:30 de eerste lift en dan ⛷??.

Weet niet of hij al gesteld is, ik dacht na 3 pagina’s lezen, ik ga naar de laatste.
Wat is de beste manier om skigebieden (nog) aantrekkelijker te maken in de zomer.

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 21 mrt 2017 16:21

Ski you later!

Die is er niet.
Naar mijn mening spreekt dit elkaar tegen: hoe aantrekkelijker een skigebied in de winter, hoe minder aantrekkelijk in de zomer.
Bergen zijn kaal geskied en liftmasten verpesten het uitzicht. Dorpen die bruisen in de winter, zijn uitgestorven in de zomer en de authenticiteit van het dorp (als die er al was) is verdwenen door grote hotels en appartementencomplexen. Dat is de prijs van wintersport.
Ik zou 's zomers niet dood gevonden willen worden in een gebied als valtho. Skigebieden doen hun best door 's zomers bijv. downhill fietsen aan te bieden, maar om te wandelen en van de ongerepte natuur te genieten moet je echt naar een dorp waar niet of nauwelijks gewintersport wordt.

Dat gezegd hebbende: wat maakt een skigebied nou zo aantrekkelijk?
Is het de rust en kneutigerigheid, of de oneindige mogelijkheden van skiën en boarden? Of de perfecte balans? Maar wat is nou een voorbeeld hiervan?

Natuurschoon, gevarieerde pistes en een verhaal bij het skigebied. Wij waren een paar weken terug in Axamer Lizum in Oostenrijk. Dolomieten-achtige rotspartijen, slingerende gevarieerde pistes (niet rechttoe rechtaan), mooie bomen en ook een prachtig uitzicht over innsbrück. Aangelegd voor de olympische spelen in 1964. Genoeg historie om op te googelen dus. Prachtig jaren 60- olympia stijl restaurant met veel glas op de top trouwens…
[a0cfbc1b2207d1a1a9ffce02022b9f4d_20170306-111116-20-20kopie2.jpg]

Wanneer ben jij tevreden met je niveau van skiën? ( nooit = een te makkelijk antwoord ;-)

*bericht bewerkt door yoguido op 21 mrt 2017 22:25

Op het moment dat ik alle pistes mooi op snelheid naar beneden kan komen. Ik maak me geen illusies dat ik, met mijn weekje ski per jaar, een hoger niveau kan halen.

Wat heeft je voorkeur?

  • skigebied met geen wachtrijen maar drukke pistes
  • skigebied met wachtrijen maar rustige pistes

Een skigebied met wachtrijen maar rustige pistes. Ik ben er om te skiën niet om de liften te testen.

Wat liever…
Een hotel, skischool of zoiets starten in een mooi skigebied.
Of
Een winter lang dus van oktober tot april een lange reis maken tussen de mooiste skigebieden overal ter wereld.

Ski you later!

Dat laatste!
Ik maak me geen romantische illusies over hoe hard werken het is in een hotel of skischool ;)
Kom maar op met de VS, Noorwegen, Slovenie, Georgië en als de kilimanjaro een afdaling heeft, gaat die er gewoon achter aan ;)

Nieuwe vraag:
Zou er iets moeten gebeuren tegen alle mensen zonder helm op de piste?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Een winter lang een rondreis maken. Klinkt als eigen keuze en gaan en staan waar je wilt. Hotel/ school starten klinkt toch als werken :)

Wat is het vervelendste wat je ben kwijt geraakt tijdens wintersport?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Quisa2 was eerder.
ik zal die vraag ook even meenemen:

Nee. Die discussie is al vaker op dit forum aangewakkerd. Mijn mening is:
Je bent er voor je eigen veiligheid. Als jij het risico wilt nemen dat je geen helm op doet, is dat je eigen keus. Mij zie je echter niet meer zonder.

Wat is het vervelendste wat je bent kwijt geraakt tijdens wintersport?

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 22 mrt 2017 15:51

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Zou er iets moeten gebeuren tegen alle mensen zonder helm op de piste?

Quisa2 op 22 mrt 2017 15:47

Die groep mensen sterft vanzelf uit denk ik (letterlijk). Ik zou liever hebben dat ze wat doen aan mensen die veel te hard gaan voor hun kunnen, niet kijken waar ze heen gaan, met ski’s op de schouder lekker ronddraaien en andere maloten die maken dat ik mijn helm vaker nodig heb dan voor mijn eigen capriolen.

Wat is het vervelendste wat je ben kwijt geraakt tijdens wintersport?

Veenhoorn op 22 mrt 2017 15:48

Die vraag blijft lekker staan voor iemand anders.

Dus: Wat is het vervelendste wat je bent kwijt geraakt tijdens wintersport?

GiGi was me voor, maar toch: Zonder helm hoeft niets tegen gedaan te worden, maar een extra clauslue in de verzekering dat er bij hoofdletsel niet wordt vergoed wordt. Als je de keuze maakt om zonder te gaan sporten, dan ook de consequenties zelf dragen als je vooraf gewaarschuwd bent.

Het vervelendste wat ik ben kwijtgeraakt? Het telefoonnummer van de serveerster bij dat leuke berghutje in Soll, 25 jaar geleden :)

En de nieuwe vraag: Hou je rekening met het effect van je hobby op het milieu en zo ja, hoe dan?

*bericht bewerkt door Zjanke op 22 mrt 2017 15:55

Ik zelf niet echt maar het skigebied waar ik heen ga heeft gratis bus, vaak wel druk, dus geen drukke parkeerplaatsen voor de lift en minder uitstoot is toch goed voor het millieu. Wat van mij betreft wel zou mogen is zonnepanelen op elk lifthuisje. Yes I know er ligt sneeuw op, maar in de zomer niet en een dak smelt het toch al gauw weg. Als de eerste sneeuw valt ligt er echt nog geen pak op de daken.

Wat is je favoriete wintersportland en waarom?

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 22 mrt 2017 16:56

Ski you later!

Oostenrijk! Omdat in dol ben op de Oostenrijkse gezelligheid en de leuke hutten op de berg. En natuurlijk de oergezellig apre ski (:

Aan welke hoofdvoorwaarde moet het skigebied waar je naartoe gaat sowieso voldoen?

  • Groot
  • Redelijk wat rood
  • Niet té uitgestrekt (na ervaring in Portes du Soleil)

Aan welke hoofdvoorwaarde(n) moet je accommodatie voldoen?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy
  • goed eten
  • goed bed
  • warme douche
  • gezellige stube

Is de beperkte (geen) mogelijkheid tot helikopter skiën in Oostenrijk vanwege wettelijke bepaling, of lenen de Oostenrijkse alpen zich er simpelweg niet voor?

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Er wordt heel veel aan helikopter skiën gedaan. De Alpen lenen zich daar uitstekend voor maar dan wel richting ziekenhuis.Dus als je het eens wil proberen! ?

Next question
Welke vraag moet absoluut nog aan de orde komen na 500 reacties ?

wat is je ultieme wintersportdroom. Eigen ski’s, een mooie reis. Zoiets dacht ik zelf.

Ski you later!

Plaats een reactie