1 Maand op wintersport, hoe aan te pakken?

Hey mensen,

Ik heb al een beetje rondgesnuffeld in het forum maar kon er niet echt iets over vinden. In 2014 wil ik graag alleen of met iemand die hetzelfde wil een hele maand op wintersport. Er zijn aantal dingen waar ik vragen over heb.

Een skipas voor een maand is natuurlijk duur. Lokale bevolking die hebben geen skipas nodig voor het hele seizoen lijkt mij of in ieder geval een voordeligere pas. Waar en hoe krijgen de mensen die?

Overnachten in een hotel voor een maand lijkt me ook niet de voordeligste optie. Zijn er ergens mogelijkheden (websites) om bij mensen thuis te slapen of in hun vakantie huis te slapen?

Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?

Seizoens passen zijn juist relatief heel erg goedkoop, denk vaak in de richting van het dubbele van een weekpas.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Qua slaapplaats zou ik gaan voor een appartementje van een particuliere verhuurder. Op bijvoorbeeld http://www.mediavakanties.com staan advertenties van particuliere aanbieders (maar je kan ook op bijvoorbeeld Marktplaats kijken). Als je nu al een aanbieder aanschrijft en uitlegt wat je wil (een hele maand aaneengesloten in zijn appartement bivakkeren) is er misschien wel een prijsafspraak te maken, waarbij je goedkoper uit bent dan de opgetelde vraagprijs voor die maand. Immers, hij weet zeker dat hij een maand lang zijn appartement verhuurt (zeker buiten de vakantieperiodes is dat voor hem fijn); voor jou geeft het de positie om iets aan die prijs te doen.

Wat de skipas betreft: je moet zeker niet vier keer een skipas voor 7 dagen nemen, dan ben je zeker heel veel kwijt.
Een rekenvoorbeeld voor Les 3 Vallées: 7 dagen skipas voor het hele gebied is € 300. Voor een heel seizoen is het € 1115. Als je vier weken gaat, heb je die seizoenspas er dus al uit (bron: http://www.les3vallees.com/images/pdf/tarifs_hiver_1213_haut…)

Voor de Dolomiti Superski-pas ben je voor 7 dagen € 269 kwijt en voor 21 dagen € 613. Een seizoenspas kost daar € 770. Hoe langer de periode van geldigheid van de skipas, des te goedkoper het wordt (relatief gezien, omgerekend naar het aantal skidagen dat je ermee kan skiën). Bron: http://www.dolomitisuperski.com/en-US/prezzi_skipassen.html…

Volgens mij kan je die seizoenspassen gewoon aan de kassa kopen, alleen moet je misschien wel legitimatie meenemen en een pasfoto. Die vraag zou je moeten stellen aan een van de mannen of vrouwen die een heel seizoen ergens verblijven, Zoals Sophie, Skieur of Skifan (o.a. in dit topic actief: https://www.wintersport.nl/forum/topic/76868)

Kijk ook eens naar plekken waar veel kleine skigebieden bij elkaar liggen waarvan je met 1 skipas gebruik kunt maken. Denk aan de queras, volgens mij heeft puy saint vincent ook zo’n soort deal, kun je Rogier even vragen. Er zijn vast meer voorbeelden te vinden. Je bent dan wel afhankelijk van een auto of skibus maar je accomodatie en skipas kan mogelijk stukken voordeliger zijn.

Ook een dorp buiten een groot skigebied kan een slok op de borrel schelen. In plaats van bijvoorbeeld Ischgl kun je verblijven in Kappl of See. Bij veel grote gebieden rijd er wel een skibus vanuit zulke plaatsen naar het gebied. Het enige nadeel is dat je een bob nodig hebt als je ook uitgebreid wilt apres skien, als je het niet al te laat maakt kun je vaak nog met de laatste skibus terug.

to ski or not to ski, thats no question

Thanks voor de snelle reacties! Welke tijd is het beste om te gaan? Ik heb het liefst de pistes voor mezelf en een pak sneeuw bestaat die combinatie? :-)

periode tussen oud en nieuw en de carnavals weeken zou ik zeggen

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Inderdaad, ik zou de week na oud en nieuw gaan en dan tot aan de voorjaarsvakantie.
Ben zelf vaak in de periode geweest en het is meestal heerlijk rustig (maar niet uitgestorven)

De locals krijgen een speciale pas omdat ze hier wonen en werken, dus geen toerist zijn. Misschien wil je in de avonduren ergens werken als barman of ober? Dan kan je een zgn. Mitarbeiterspas krijgen tegen sterk gereduceerd tarief. Ik moest vorig jaar voor iemand een kamer zoeken in het Ötztal en vond al iets voor 300€ voor een hele maand. Met gedeelde badkamer en gebruik van centrale keuken.

Skiën. What else.

Je hebt in de Maurienne-vallei (Frankrijk) een heleboel skigebiedjes vlak bij elkaar op 1 pas: de Eskimo-pas heet die geloof ik. En de Dolomiti Superski-pas dus (12 gebieden in de Italiaanse Dolomieten).

Edit: en niet te vergeten de Tirol Snowcard, ook zo’n verzamelpas

Thanks voor de snelle reacties! Welke tijd is het beste om te gaan? Ik heb het liefst de pistes voor mezelf en een pak sneeuw bestaat die combinatie? :-)

Gast574 op 10 dec. 2012 13:44

Tussen oud en nieuw en de carnavalsvakantie is waarschijnlijk de beste optie zoals hierboven genoemd. Hou er dan wel rekening mee dat het bij de alpenhoofdkam en inner-alpine gebieden als espace killy erg koud is en je daar niet noodzakelijkerwijs op veel sneeuw hoeft te rekenen. Hartje winter is het voor/midden gebergte je vriend.

to ski or not to ski, thats no question

Je hebt in de Maurienne-vallei (Frankrijk) een heleboel skigebiedjes vlak bij elkaar op 1 pas: de Eskimo-pas heet die geloof ik. En de Dolomiti Superski-pas dus (12 gebieden in de Italiaanse Dolomieten).

Cheizz op 10 dec. 2012 14:07

ESKI-MO “SKI SEASON” ski pass

(4 resorts, 300km slopes) Normal Enfant Senior
ESKI-MO SEASON ski pass 520 € 416 € 470 €
ESKI-MO SEASON ski pass
(promo -50%: (Special offer -50%: purchase your Eski-mo season ski pass on or before the 14/12/2012)) 260 € 208 € 235 €

Transfers between the Eski-mo resorts are free for holders of an Eski-mo ski pass.Transfer timetable:
Valfréjus – Aussois: every Tuesday
Valfréjus – Val Cenis: every Wednesday
Valfréjus – La Norma: every Thursday

Goed te betalen lijkt me en prima optie voor die tijd van het jaar.

to ski or not to ski, thats no question

Er bestaat ook een pas voor geheel salzburg.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Mocht je kiezen voor de Dolomiten, dan kun je voor 24 december telefonisch of per email
een pas bestellen bij het kantoor. Het scheelt je 60 euro. Kom je na die datum aan het loket moet je inderdaad 770 euro betalen.

s.boersma

Als je een skipas in de prévente (voor het seizoen) koopt ben je vaak goedkoper uit. In Crans Montana (CH) 25% korting in het Grand Massif (FR: Flaine-Samoens) was de korting nog groter.

bon ski

Haha, ik heb hier ook meerdere malen over nagedacht :)

Zoals hier boven idd genoemd, zijn de seizoenkaarten als je langer dan drie weken gaat idd. goedkoper. Bijna alle seizoenkaarten kennen ook een voorverkoopperiode, meestal tot ergens begin december, tijdens deze periode zijn de seizoenkaarten aanzienlijk goedkoper. Zoals hierboven ook genoemd zijn er ook seizoenkaarten voor meerdere gebieden:
http://www.salzburgerland.com/de/ski-board/super-ski-card/sa…

Voor wat betreft de accommodatie, het is wellicht interessant om bij particuliere verhuurders te kijken en aan te geven dat je voor een langere tijd wil huren. Zeker in Oostenrijk hebben veel skigebieden / plaatselijke VVV’s een website waarbij de meeste particuliere verhuurders zijn aangesloten. Afhankelijk van het skigebied kun je ook nog een prospectus aanvragen en is het mogelijk om via een (online)kaart de exacte uit te zoeken. Uiteraard is google ook je vriend. Wanneer je een aanbieder en mooie locatie hebt gevonden, boek je niet via de site maar stuur je de aanbieder een mail, mijn ervaring is dat er altijd onderhandelingsruimte is. Er zijn ook accommodaties die juist op langere verhuur gericht zijn.

Dus misschien eerst oriënteren het skigebied en daarna gericht gaan zoeken naar accommodaties en mogelijkheden voor seizoenkaarten.

You're stronger than the mountain!

Er bestaat ook een kaart voor heel Tirol. Kijk hier maar eens: http://www.snowcard.tirol.at/

Dat geeft je de mogelijkheden om heel veel skigebieden te bekijken!

Waarom niet een heel seizoen gaan? Goed overuren maken in nl en daar voor 3 dagen achter de bar.

Heel seizoen kan natuurlijk ook. Ligt er een beetje aan hoe duur het dagelijks leven daar is. Ik heb niet z’n zin om daar te gaan werken. Dan spaar ik liever wat meer. :-)

Ga op zijn vroegst in het weekend van 4/5 januari 2014. De week van Oud & Nieuw zijn onze oosterburen massaal in de (Duitstalige) Alpen te vinden en zorg dat je het weekend van 15/16 februari weer weg bent. In de tussenliggende weken kun je zeker met verhuurders/huisjeseigenaren in onderhandeling gaan. Er zijn er genoeg die zo graag een viertal weken verhuren tegen een leuke prijs! (Nooit geschoten is altijd mis.) Maar zoals Carel zegt, kies eerst een gebied/seizoenskaart, en zoek dan een leuk centraal gelegen locatie (in een klein dorp is het vaak wat goedkper dan in een mondain toeristenoord), en ga daar dan eens verder kijken.

Thanks PHT! Die datum ga ik aanhouden. Net iets langer als een maand is prima. Ik weet nog niet waar ik heen ga maar dan huur ik een huisje net buiten het dorp en dan gewoon lekker met de bus. Dat moet gigantisch geld schelen. Vorig jaar net buiten ischgl gezeten in een eigen huisje met keuken dat was voor 3 dagen 210 euro voor 4 man dat was gewoon via Booking.com. Dus er moet vast iets te regelen zijn. Kan niet wachten tot volgend jaar!

Ik ski in http://www.ax-ski.com seizoen pas 2013 390€ .Verblijf in huis met maximaal 7 plaatsen 600 € pp per maand

Wat leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met dat plan. Mijn voorkeur gaat uit naar Frankrijk, gebied? Tignes vind ik erg gaaf, Portes ud Soleil of Trois Vallees…

Ik,vind het nog wel lastig om wat wijzer te worden, qua kosten van een appartement bijvoorbeeld. Vaak alleen de prijs per week te zien en neem aan dat er wel wat te regelen valt als je een maand iets wil boeken. Op hoeveel per maand zou je dan uitkomen?

En skipassen, wat zonde om een seizoenspas te nemen die je vervolgens maar een maand gebruikt… Wellicht nog twee keer een weekje terug, later in het seizoen, maar de pas ligt dan toch erg lang ongebruikt in de la… Hoe doen anderen dat?

Hoor graag van jullie!

Periode tussen Oudjaar en Krokusvakantie lijkt mij de beste periode om te gaan qua drukte, wij gaan steeds de week voor Krokus en dan ben je praktisch helemaal alleen op de piste.
Ook weten wij van de locals (Tirol & Vorarlberg) dat de weken ervoor heel erg rustig zijn en er nooit veel skiërs op de pistes aanwezig zijn.

Succes !!

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Er bestaat ook een pas voor geheel salzburg.

bartus op 10 dec. 2012 14:50

Klopt, een aantal van mijn collega’s hebben er 1 (voor Ski Amade).
Flink gebied voor maar €500,=

Ik denk hier ook redelijk vaak aan maar kan niemand vinden die dit ook wil doen mijn suggestie zou zijn doe 4 weken achter elkaar boeken voorkeur januari ( goedkoper). Bijvoorbeeld 1,Le grand Massif 2,espace killy 3,Paradiski 4,Les trois vallees deze zijn allemaal op redelijke rij afstand en stuk voor stuk grote uitdagende gebieden voordeel hiervan is je pakt ook gelijk 4 gebieden als je het een beetje goed uitzoekt en plan denk ik dat de kosten hiervan rond de 1200€ zullen liggen accommodatie en skipas bij elkaar de websites om dit voor elkaar te krijgen denk ik dat sunweb/ husk/ bizztravel/arke de meest ideale zijn gewoon van zaterdag op zaterdag zoeken moet lukken denk ik, dat betekend 1 reis/rustdag per week ideaal om ook boodschappen te doen voor de volgende week succes in ieder geval

Ik ben momenteel 7 weken aan het wintersporten. Wij hebben gekozen voor Oostenrijk en een langere periode op 1 plek en meerdere weken in andere gebieden (1 week montafon, 1 week St anton, 1 week Kaprun en 4 weken Bregenzerwald, Schröcken). Onze overwegingen waren: willen we op 1 plek of op meerdere plekken, waar willen we heen en welk bedrag willen we uitgeven. Momenteel zitten we in Schröcken. Voor het Bregenzerwald (3taeler) hebben we een seizoenspas in de voorverkoop gekocht. Wat onderdak wisselen we af tussen appartement (het grootste gedeelte), een B&B en hotel (alleen de eerste week).

Als je de pistes voor jezelf wil dan kan ik Warth-Schröcken aanraden. Afgelopen week was nog druk door vakanties in Duitsland, komende periode is het rustig. Druk betekende dat het nog steeds erg rustig en geen rijen. Komende week is de berg echt van mij alleen (en de poeder ook :) )

Dat klinkt niet verkeerd en heb ik ook vorig jaar overwogen. Ik ben zelf niet een enorme Frankrijkganger, maar heb er ook niks op tegen. Ik zou na de kerstdagen weg willen gaan en dan tot voor de krokus. Helaas kwam het vanwege werk er niet van, maar 2014 moet lukken. Ik ben misschien wel geïnteresseerd. Als je je aanmeld kunnen we wellicht met elkaar in contact komen? Stuur me een PM!

One mans intermediate is another mans expert

Je hebt ook de skipas meillenweiss, dit bevat skigebieden in het oosten van Zwitserland, Vorarlberg.en het skigebiedje Malbun in Liechtenstein. Dit is een totaal van 934km pisten verdeeld over een 20tal skigebieden. Ook lijkt dit me een goedkope regio.

de link: http://meilenweiss.ch/skigebiete?saison=winter

Ik krijg er steeds meer zin in… De skipasprijzen in frankrijk verschillen ook erg; ruim €1000 voor Tignes of Val Thorens, tegen €850 voor Portes du Soleil of €635 voor Les 2 Alpes (zij hebben een voorverkoop).

Ik kan voor de andere gebieden geen voorverkoopprijzen vinden, hebben alle gebieden een voorverkoop?

@Irene, zie je niet meer in de optie die ik zei denk dat een maand lang in hetzelfde gebied toch een beetje te veel van het goede is of niet?

By the way de prijzen die je net noem zijn dan nog zonder accommodatie…

Plaats een reactie