Geflitst in Duitsland

Mijn fantastische weekendje naar Solden afgelopen November heeft me een hele mooie brief met foto uit Duitsland opgeleverd.
24 km/h te hard maar er staat zover ik kan zien geen bedrag bij.
Wel zit er een formulier bij dat ik in moet vullen en terugsturen.

Iemand ervaring met dit soort "brieven" :)

null

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Wij hebben hier ervaring mee… We waren geflitst op weg naar de wintersport.
Een paar keer dezelfde brief thuis gehad, eigenlijk niets mee gedaan (schaam…)
We hebben er nooit meer iets van gehoord.

bedrag komt er pas op nadat je eerst deze brief terug stuurt, en dus aangeeft dat jij het was die achter het stuur zat. Gelukkig zijn de boetes veeeeel lager in duitsland. Had vorig jaar 119 km/h te pakken waar je 80 mocht. Koste 142 euro…moet je in nederland eens doen.

Wij hebben hier ervaring mee… We waren geflitst op weg naar de wintersport.
Een paar keer dezelfde brief thuis gehad, eigenlijk niets mee gedaan (schaam…)
We hebben er nooit meer iets van gehoord.

Gast238 op 13 dec. 2012 13:17

tot je in duitsland staande gehouden word…dan kan je het bedrag x een leuke verhogings factor direct cash afrekenen.

Ik gooi ze meestal meteen weg… Nooit meer wat van gehoord.

Terugsturen met briefje erbij ’ gelieve deze documenten in het Nederlands op te sturen’

Drie jaar terug bij Keulen meer dan 50Kmh te hard. Ik vond die Duitsers daar al zo opvallend langzaam rijden, maar het werd me meteen duidelijk waarom. Gevolg, half jaar rijontzegging in Duitsland gekregen…en een paar honderd Euro boete.

Met zulke brieven heb ik geen ervaring, maar wat ik wel dat ze in de grensstreken weleens aan je deur willen komen om te innen.

Het was de auto van m’n vader, dus zolang hij niet te vaak in Duitsland komt is er niets aan de hand ?
:)

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Ik kreeg mijn Duitse bekeuring nadat ik deze brief eerder had genegeerd gewoon keurig via het CJIB op de deurmat…

Krijgt alleen last als je een keer wordt aangehouden, staat volgens mij ook ergens in de brief vermeld. Heb die van mij maar betaald, kom regelmatig in Duitsland.

Wij hebben hier ervaring mee… We waren geflitst op weg naar de wintersport.

Een paar keer dezelfde brief thuis gehad, eigenlijk niets mee gedaan (schaam…)
We hebben er nooit meer iets van gehoord.

Gast238 op 13 dec. 2012 13:17

tot je in duitsland staande gehouden word…dan kan je het bedrag x een leuke verhogings factor direct cash afrekenen.

Robert op 13 dec. 2012 13:20

Als ze alleen je kenteken nagaan hebben we niets te vrezen, want onze Transporter is inmiddels gestolen. Als ze onze persoonlijke gegevens invoeren zijn we de sigaar… Nu rijden we niet meer via Dld naar Zwitserland, dus de kans is erg klein.

Wat Robin zegt, gewoon een brief in het Nederlands terugsturen of je de beschikking in het Nederlands kan ontvangen, omdat je de Duitse taal niet snapt. Vaak hoor je er dan niks meer van en als je dan wordt staande gehouden ligt de ‘fout’ niet bij jou (de Duitse politie heeft immers niks in het Nederlands teruggestuurd). Als je een Nederlandse beschikking terug krijgt gewoon betalen, Duitse boetes zijn niet zo duur als de Nederlandse. Je kan er ook voor kiezen om alsnog niet te betalen, dan loop je inderdaad het risico om staande te worden gehouden en ter plekke een verhoogde boete te betalen (kans is echter klein).

Terugsturen met briefje erbij ’ gelieve deze documenten in het Nederlands op te sturen’

Robin op 13 dec. 2012 13:23

???
Maar dan ook consequent zijn en nooit meer jezelf op Duitstalige grond vertonen, je spreekt immers geen Duits…

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulp/rechtsh…

De ANWB meldt ook dat je eerst kunt melden dat je de Duitse taal niet machtig bent en het schrijven dus in het Nederlands wilt ontvangen. Verdere informatie kun je hier ook vinden. Gewoon niet reageren of niet betalen bij een bekeuring uit Duitsland is niet handig. De boete wordt dan veel hoger en tegenwoordig kunnen ze de hogere boetes ook innen in Nederland.

Wij hebben vorig jaar een soortegelijke Duitse brief gehad, alleen uit een andere provincie. Daar stond een (laag) bedrag in dat we gewoon hebben betaald.

Piste riderrrrr

Hier ook een jaar (of misschien zelfs al 2) geleden zo’n prachtige brief met doto gekregen. Stond wel meteen he bedrag bij (10€… Voor bijna 10km/h te hard).

Mijn fantastische weekendje naar Solden afgelopen November heeft me een hele mooie brief met foto uit Duitsland opgeleverd. 24 km/h te hard maar er staat zover ik kan zien geen bedrag bij.
Wel zit er een formulier bij dat ik in moet vullen en terugsturen.

Bobdeboarder op 13 dec. 2012 13:07

Dat is de zogenaamde "Anhörungsbog". Dit is in Duitsland een standaard procedure. Je wordt geconfronteerd met je strafbare feiten en je krijgt de kans jou kant van het verhaal te vertellen. Dit kan in sommige gevallen nuttig zijn, maar meestal schiet je er niks mee op, of krijg je zelfs een hogere straf. Daarom is het standaard advies: Niet op antwoorden. Je krijgt vanzelf de uiteindelijk straf toegestuurd.

Overigens kost 24 km/h te hard (buiten de bebouwde kom) je 80 euro en een strafpunt in Flensburg die twee jaar in het register geregistreerd blijft staan. Gewoon ervoor zorgen dat je in het vervolg niet nog meer punten in Flensburg gaat verzamelen, aangezien boetes dan in de toekomst verhoogd kunnen worden en/of je de "idiotentest" (MPU) moet afleggen om je rijbevoegdheid in Duitsland te mogen behouden.

Terugsturen met briefje erbij ’ gelieve deze documenten in het Nederlands op te sturen’

Robin op 13 dec. 2012 13:23

Dat kan je inderdaad ook doen bij de uiteindelijke bekeuring. Je hebt binnen de Europese Unie het recht om in je eigen taal aangesproken te worden. Reageren ze daarna binnen drie maanden niet meer, dan is de bekeuring verjaard.

Het was de auto van m’n vader, dus zolang hij niet te vaak in Duitsland komt is er niets aan de hand ?

Bobdeboarder op 13 dec. 2012 13:27

De remedie is inderdaad om niet meer in Duitsland te gaan rijden. Je vader heeft overigens geen betaalplicht, want in Duitsland is niet de houder, maar de bestuurder verplicht om de boete te betalen, tenzij de houder niet kan aantonen dat iemand anders in zijn of haar auto heeft gereden. Dan heeft je vader in Duitsland twee keuzes: 1. Aangeven dat jij hebt gereden of zelf de boete betalen, omdat hij niet kan aantonen dat hij zelf niet gereden heeft.

Drie jaar terug bij Keulen meer dan 50Kmh te hard. Ik vond die Duitsers daar al zo opvallend langzaam rijden, maar het werd me meteen duidelijk waarom. Gevolg, half jaar rijontzegging in Duitsland gekregen…en een paar honderd Euro boete.

Jürgen op 13 dec. 2012 13:24

Correct. Vanaf 41 km/h te hard buiten de bebouwde kom krijg je naast een geldboete en strafpunten ook met standaard rijverboden te maken. Binnen de bebouwde kom is dat al vanaf 31 km/h te hard.

Dan zijn ze er in Duitsland iig een stuk sneller mee dan Zwitserland. In de eerste week van Jan geflitst en kreeg hem precies een half jaar later binnen. Netjes in het Nederlands en wel 14 euro boete.

gisteren nog een binnegehad, maar daar stond wel het bedrag (en foto haha) op… 97 na aftrek van correctie waar 80 is toegestaan. kortom 17 te hard en schrik niet…30 euro boete… Als je vaak in Duitsland komt gewoon betalen. zal je misschien 100 kosten so wat.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Dit jaar februari in Ulm geflits, op weg naar Sankt Anton. Niks meer van gehoord…

It's all about the turns duuuuuude!

Gewoon netjes betalen. Er komt een keer dat ze je aanhouden. En dan kan je alsnog dokken Direkt.

hmm in 2001 eens gehad, net als Robin briefje teruggestuurd dat ik dit officiële document graag in het Nederlands ontvang. Er bij vermeld dat ik geen vertalingskosten wil betalen. Nooit meer wat van gehoord. Maar dit was natuurlijk wel pre samenwerkings verband tussen de cjib’s. Vorige zomer een prent gehad zonder deze brief kwam via het cjib.

Seriously snow addicted family!

Drie jaar terug bij Keulen meer dan 50Kmh te hard. Ik vond die Duitsers daar al zo opvallend langzaam rijden, maar het werd me meteen duidelijk waarom.

Jürgen op 13 dec. 2012 13:24

De gouden regel die ik heb geleerd door veel in Duitsland te rijden; als duitsers remmen, zelf ook remmen :D tot nu toe 1x reflits in Freiburg. Boete echter nooit binnen gehad.toch handig die zonneklep waardoor zn mn gezicht niet hebben kunnen zien ;)

oww ik ben zat geflitst met de motor ;)

Seriously snow addicted family!

gisteren nog een binnegehad, maar daar stond wel het bedrag (en foto haha) op… 97 na aftrek van correctie waar 80 is toegestaan. kortom 17 te hard en schrik niet…30 euro boete… Als je vaak in Duitsland komt gewoon betalen. zal je misschien 100 kosten so wat.

Jeroen op 13 dec. 2012 19:18

Tot maximaal 20 km/h te hard krijg je dan ook een “Verwarnungsgeld” en geen echte geldboete. Dit zogenaamde ‘waarschuwingsgeld’ is een milde schikking voor lichte overtredingen. Als je die betaald is daarmee de zaak afgedaan. Mocht je echter in bezwaar willen komen, dan start het “Bußgeldverfahren” en als je die zaak verliest zit je wel ineens aan een hogere boete inclusief een strafpunt. Erg verstandig dus om kleine bekeuringen gewoon te betalen. ;)

Dit jaar februari in Ulm geflits, op weg naar Sankt Anton. Niks meer van gehoord…

Arjen op 13 dec. 2012 19:49

Misschien was je snelheid na correctie niet hoog genoeg meer voor een boete. Bovendien sturen sommige regio’s geen boetes op als de administratie kosten hoger liggen dan de eventuele opbrengsten. Dit gebeurd ook binnen Duitsland nog regelmatig. Daarnaast kan je foto natuurlijk mislukt zijn en/of de flitspaal niet goed geijkt.

hmm in 2001 eens gehad, net als Robin briefje teruggestuurd dat ik dit officiële document graag in het Nederlands ontvang. Er bij vermeld dat ik geen vertalingskosten wil betalen. Nooit meer wat van gehoord.

Jeffrey op 13 dec. 2012 20:40

Precies. Bij kleine overtreding loont het voor de instanties niet meer om op je vertaalverzoek te reageren. Mocht je echter in aanmerking komen voor een aantal strafpunten of zelfs een rijverbod, dan zal men weldegelijk in actie komen om een brief in het Nederlands op te stellen. Andere regio’s stellen standaard al boetes op in het Nederlands en nog weer andere regio’s sturen de boetes door naar het Nederlandse CJIB. Ligt er net aan wat de regio (Kreis) voor protocol c.q. regeling heeft.

Was het wel je beste kant op de foto? Kun je altijd nog een vergroting vragen…:-)

euh... doen!?

Onderlinge vorderingen mag je toch met elkaar verrekenen?

Ik kreeg begin dit jaar zo’n boete van een tientje, maar wijlen mijn oma krijgt nog steeds haar fiets terug van de moffen :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

He Franz (want Frans kan ik je niet meer noemen na al die Duitse wijsheden), vraagje:

Ik heb gehoord dat tot een jaar of 15 geleden de passagiersstoel en eventuele bijrijder ook op de foto moesten staan, anders was de foto niet ‘geldig’. Dat hebben ze aangepast omdat de privacy geschonden werd. Soms maakte bijvoorbeeld de echtgenote van een hardrijder de post open en zag een flitsboete + foto uit de envelop komen waarop haar man stond afgebeeld met een vreemde vrouw naast zich. Door onder andere dit soort voorvallen zouden ze het mee fotograferen van passagierstoel en bijrijder hebben afgeschaft. Weet je of dit waar is? Danke im Voraus :)

gewoon betalen niet meer dan terrecht krijgt er voor dat geld tenminste nog een foto bij

Vanwaar de vraag, Martijnski, wat ben je van plan?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

gewoon brief weg goooien doe ik ook altijd:)

Plaats een reactie