Frankrijk of Oostenrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schmittenhöhe

Hallo,
Normaal kies ik voor Frankrijk omdat daar in veel gebieden meer kilometers piste is. Mijn grote vraag is nu; waarom gaan er zo veel mensen naar Oostenrijk ipv Frankrijk. Als ik gebieden zie zoals Europa Sportregion denk ik, wat een mooie pistekaart maar dan zie ik dat er maar 75 km piste is. Hoe komt dit?
Groeten,
Gerwin

Als je puur voor te skiën gaat is Frankrijk misschien wat beter. Als je echter wat meer wilt als skien alleen (après-ski, gezelligheid enz…) dan moet je in Oostenrijk zijn.

Ik denk dat het ook komt omdat meer mensen de Duitsetaal beheersen dan het Frans. Ik kan mezelf redelijk redden in het Duits maar in het Frans bak ik er niks van.

Maar klopt het dat franse skigebieden goedkoper zijn dan oostenrijkse?

@Jurjen
Skipassen zijn in Frankrijk meestal wel duurder, maar je krijgt er vaak meer kilometers voor terug waardoor de km/€ verhouding goedkoper kan zijn dan in Frankrijk. Verder is alles (qua eten/drinken) in Frankrijk sowieso duurder.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/11214

mischien vind je hier ook nog wat argumenten :-)

Maar je hebt ook grotere gebieden in oostenrijk Ik ga ook altijd naar oostenrijk maar europasportregion vindt ik ook te klein maar je hebt ook gebieden zoals hocchfugen kaltenbach 171 km pistes en binnen een half uurtje ben je smorgens ook in mayrhofen nog eens 159 km pistes erbovenop.
En je hebt ischl samnaun toch 210 km piste of serfaus fiss ladis volgens mij 190 km piste.
Of lech is ook een groot gebied mischien niet zo groot als in frankrijk.

In de zomer gaan al veel Nederlanders naar Frankrijk op vakantie. Je hebt de harde kern, die blijven gaan. Maar het overgrote deel komt er in de zomer dus achter dat die Fransozen over 1 kam geschoren maar rare snuiters en niet zo vriendelijke mensen zijn. Dan komt het moment om wintersport te boeken. Keuze snel gemaakt, iedereen vindt Rudi aardig :) (behalve Frank).

Ik verkies Frankrijk boven Oostenrijk… Ook al heb ik daar al wat mooie apreski momenten meegemaakt ;-) Maar daar is ook wel alles meegezegd… Heb het echte wintersport/alpengevoel nooit in Oostenrijk weten te vinden…
Ieder z’n eigen keus natuurlijk ;-) Hoe minder mensen in Frankrijk op de piste, hoe meer vreugde!

Oostenrijk heeft in het algemeen modernere liften, gezelligere dorpjes en het ligt dichterbij. Frankrijk heeft meer pistes en is goedkoper (maar doet onder qua kwaliteit), de Fransen zijn meestal ook niet zo heel goed in het prepareren van de pistes en de sneeuwzekerheid in Frankrijk is minder. Oostenrijk is in het algemeen ook beter af qua apres-ski.

niet heel goed in prepareren van de pistes en sneeuwzekerheid is minder in Frankrijk?? lol…

Ik kom in Val Thorens regelmatig Duitsers tegen die al jaren in Les Trois Vallées komen skiën. Ik vraag dan altijd waarom. Waarom niet naar Oostenrijk? Het antwoord is steeds: Omdat de sneeuw in Val Thorens beter is en er maar 2 gebieden in Oostenrijk zijn die in de buurt komen: Alrberg en Ischl.

Ik heb dus geen antwoord waarom de mensen liever naar Oostenrijk gaan. Het zal in ieder geval niet om de sneeuw dan denk ik dan… ;-)

Volg mij op Twitter @SkieurVT

In het algemeen he :)
In Val Thorens wel natuurlijk. Maar als je het gemiddelde neemt, ligt er meer sneeuw in Oostenrijk. De sneeuwarme winter van dit jaar was daar een voorbeeld van.

Als het in Frankrijk op een normale plaats op 1500m sneeuwt, sneeuwt het op een normale plaats in Oostenrijk op 1500m meer. Natuurlijk zijn er gebieden in beide landen waar dit niet waar is. Maar in het algemeen in Oostenrijk sneeuwzekerder dan Frankrijk (+meer sneeuwkanonnen denk ik).

Mijn ervaring uit Frankrijk zegt me dat ze niet goed pistes prepareren en dat ze soms zelfs lui zijn om er bepaalde open te gooien.

geheh in het algemeen juist niet mathijs, al zal er vast een uitzondering zijn ;-)… Gebieden liggen vaak ook wat hoger in Frankrijk…

Ben het met skieur eens…

De gebieden in Frankrijk liggen in het algemeen hoger omdat het daar zo laag niet veel sneeuwt. Frankrijk ligt zuidelijker. In het algemeen is Oostenrijk toch sneeuwzekerder…al zijn er uitzonderingen mogelijk :D

Oke Mathijs ;-) Oostenrijk is sneeuwzekerder, en de pistes zijn er beter… :P

@gerwind. Die 75 km piste voor de Europa Sportregion is incorrect!

Op de pagina:
https://www.wintersport.nl/skigebieden/europasportregion…
staat in de tekst dat er in totaal 130 km aan pistes is. De Schmitten bij Zell am See is ~77 km, de Kitzsteinhorn (de gletscher) bij Karpun is 44 km, en de Maiskogel bij Kaprun is de rest. Deze gebieden zijn niet aan elkaar verbonden.

Overigens zit je vanuit Zell/Kaprun binnen een half uur in het Skicircus van Saalbach/Hinterglemm waar ook nog eens 200 km ligt.

Om op de eerste post te antwoorden.

  • Het is dichterbij.
  • De Sfeer is er beter.

Oostenrijk:
Voordelen:

  • Dichterbij
  • Duitse taal
  • Vriendelijke mensen
  • Gezellige restaurantjes/apres ski
  • Goede en betaalbare horeca
  • Ook genoeg grote gebieden (150+ km)
  • Goede en betaalbare accomodaties
  • Veel moderne liften

Nadelen:

  • Geen mega gebieden (300+ km)
  • Sommige gebieden beperkt hoogteverschil
  • Sommige gebieden erg druk

Frankrijk:
Voordelen:

  • Mega skigebieden
  • Sommige plekken lekker rustig
  • Lange afdalingen

Nadelen:

  • Verder rijden, vaak via passen en tolwegen
  • Franse taal (Engels of Duits verrekken ze)
  • Onvriendelijke mensen
  • Dure en ongezellige horeca
  • Verouderde en kleine accomodaties
  • Vaak parkeerkosten 100E/week
  • Televisie kijken? Kan je huren 50E/week
  • Veel oude skiliften

Per saldo is Oostenrijk dichterbij, gezelliger en goedkoper. Als je de juiste gebieden uitzoekt valt er prima te skiën als je geen 3V verwachtigen hebt.

@ RR: Goede samenvatting waar ik het mee eens ben.

Sluit me aan bij RR!

Valt me wel op dat enorm veel reizigers de Fransen over het algemeen onplezierige mensen vinden en het Frankrijk duur, saai en verouderd vinden. Niet alleen de wintersporters overigens. Ben ik 't mee eens, 100%, ik ga dan ook nooit meer naar Frankrijk, maar het doet me wel een beetje verbazen.

I even pee standing sideways...

@ RR met een aantal punten ben ik het niet eens, maar het blijft ook subjectief natuurlijk. 150 km piste vind ik bijvoorbeeld niet genoeg, en ik houd van de Franse taal en de Fransen spreken tegenwoordig graag Engels. Oude skiliften heb ik niet gezien, wel in Zwitserland (Quatre Vallees). Maar ik denk dat je dit niet zo kan generaliseren, omdat dit per gebied verschilt. En de Fransen zijn bizar goed in het prepareren van de pistes! Maar nogmaals, dat verschilt wellicht ook sterk per gebied. De discussie tussen Oostenrijk en Frankrijk is bijna niet te voeren, gebieden vergelijken lijkt mij een stuk effectiever. En het blijft natuurlijk zo dat iedereen zijn eigen prioriteiten stelt, ik vind après skiën minder boeiend. Maar lekker naar huis kunnen skiën, dat is fijn!

Serfaus

Frankrijk heeft de super grote gebieden waar je nooit genoeg van krijgt, maar kleine gebiedjes vindt ik persoonlijk toffer. minder mensen, minder duur en je kan je perfect 3 dagen vermaken met 60km pistes heb ik al gemerkt

@ Karlijn…

Volkomen met je eens!

''150 km piste vind ik bijvoorbeeld niet genoeg, en ik houd van de Franse taal en de Fransen spreken tegenwoordig graag Engels. Oude skiliften heb ik niet gezien, wel in Zwitserland (Quatre Vallees). Maar ik denk dat je dit niet zo kan generaliseren, omdat dit per gebied verschilt. En de Fransen zijn bizar goed in het prepareren van de pistes! ‘’

Hahaha Frans is voor de nederlanders blijkbaar een nadeel, voor sommige Vlamingen die hier passeren kan het ook wel eens een voordeel zijn :p

Dan nog wat over de nadelen van Frankrijk volgens RR:

Feit:

  • Verder rijden, vaak via passen en tolwegen
  • Franse taal (Engels of Duits verrekken ze)
  • Dure en ongezellige horeca

Niet akkoord:

  • Onvriendelijke mensen: Vind ik nogal kort door de bocht, ze zijn minstens even vriendelijk, alleen minder toegankelijk, minder open. Is natuurlijk ook subjectief. Als je ooit eens een slechte ervaring hebt gehad met een fransman, dan blijf je dit natuurlijk zeggen.

Cliché dat klopt:

  • Verouderde en kleine accomodaties: sommige zijn wel nieuw of gerenoveerd.

De rest:

  • Televisie kijken? Kan je huren 50E/week:
    Tja dit is natuurlijk wel overdreven. Soms heb je ze wel inbegrepen.

  • Vaak parkeerkosten 100E/week:
    Heb ik nog nooit iets van gemerkt

  • Veel oude skiliften:
    Sommige gebieden niet hoor (L3V)

Niels.

Met de fransman zal het indd zo wezen dat als een nederlander een slechte ervaring heeft, dat meteen voor het leven is ;-)

En qua oude liften merk ik geen verschil met Oostenrijk…

Is indd heel subjectief… Je merkt ook het verschil tussen de nederlanders die vaak naar Oostenrijk gaan en de nederlanders die vaak naar Frankrijk gaan…

De gebieden in Frankrijk liggen hoger, wat een voordeel lijkt, maar de ondergrond is rotsachtig, waardoor al snel een halve meter tot een meter sneeuw noodzakelijk is om te kunnen skieen.
In Ooostenrijk kom je alpen weide tegen, en is 20 cm al voldoende om te kunnen skieen.
Dan heb ik het nog niet gehad over de Franse medewerkers in de horeca, die met een motivatie van strafgevangene je eten op tafel kwakt.

Als we niet oppassen, wordt dit een eindeloos onderwerp waar de Frankrijkgangers de Oostenrijkgangers proberen te overtuigen dat het in Frankrijk beter skiën is (en omgekeerd natuurlijk).

Iedere ‘waarheid’ kan weer ‘ontkracht’ worden door een andere ‘waarheid’.

Volgens mij heeft het helemaal geen zin om elkaar te overtuigen. Oostenrijkgangers gaan nu eenmaal liever naar Oostenrijk om alle redenen die genoemd zijn. En de Frankrijkgangers gaan om hun redenen liever naar Frankrijk.

Mijn gebruikersnaam verklapt natuurlijk al waar ik het liefste naar toe ga ;-)

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Tja, daarom is een forum nu eenmaal een forum, om te discussiëren.

Ik vind trouwens helemaal niet dat er hier een mentaliteit is van "Ik ben een oostenrijkganger en oostenrijk is simpelweg beter…"
Het gaat hier volgens mij ook niet om mensen te overtuigen, maar om gewoon de realiteit weer te geven.

Puur om te skien is Frankrijk gewoon beter. Echter gaan we op wintersportvakantie, daar hoort de rest ook bij, dus reizen, eten/drinken en slapen.

Dus als zo`n Franse strafgevangene(als hierboven omschreven) mijn bord met eten op tafel kwakt in het smerige, ongezellige en veel te dure restaurant dan ben ik er gauw klaar mee.

RR slechte ervaring gehad :P lol?? Typisch gevalletje gefrustreerd zijn en daarom maar alles afkraken…

En van de rotsen klopt niet (waarschijnlijk alleen in Tigne en Val tho wezen skien??)… Ga maar es naar Portes du Soleil ;-) alleen maar Alpenweide… Jammer genoeg kennen veel Nederlanders alleen de grote skidorpen in Frankrijk en niet de kleinere authentieke dorpen zoals ze die ook in Oostenrijk kennen…

Verder vind ik het op wintersport gaan in Oostenrijk toppie hoor :P (met een groep vrienden lekker skien/boarden en daarna ladderzat uit de apres-ski)

Plaats een reactie