Hoe snel ga jij?

Hi all,

Iedereen heeft tegenwoordig wel een smartphone met allemaal leuke apps. Met bijvoorbeeld Skitracks op je Iphone kun je prima je snelheid meten. Wat is jullie hoogst gemeten snelheid met zulke apps? Persoonlijk afgelopen Dutchweek met mijn snowblades 115 Km/h gehaald.

Ps. Ik wil niemand aanzetten tot abnormaal skigedrag! Hou het veilig!

Vorige week ook een dag geskied met Skitracks. Gaf een snelheid van 99km/h aan, wat we wel heel hoog vonden. Nadien de App niet meer gebruikt.

115km/h lijkt me met snowblades wel erg aan de hoge kant, maar (voordat ik weer bekritiseer op dit forum), knappe prestatie, ik doe het je niet na.

Ik heb weinig vertrouwen in GPSen op smartphones sinds ik ooit volgens mijn GPS 168 km uur heb geskied, en 347 kmpu in een oude Citroen ZX had gereden ;-)

Click. Click. Peace

112 km op m’n sl-letje, gewoon paralel naar beneden, heeft eigenlijk niks met skiën te maken maar wel leuk!
Gemiddelde skisnelheid ligt rond de 70-80 km

deze apps genereren info op basis van GPS of netwerklocatie gegevens. GPS chips die in smartphones worden gebruikt zijn niet nauwkeurig genoeg om accuraat en snel informatie te verwerken, laat staan verwerkingssnelheden te halen om je snelheid op de pistes te meten. Zelfs mijn eigen Garmin 60CSX is niet in staat om nauwkeurig te meten als je voluit van een piste naar beneden knalt.

Ik weet dat je al rap aardige snelheden op ski’s kan halen, maar volgens mij ben je niet meer in control als met 115 km/u op snowblades naar beneden glijdt :-)

When life gets too complicated.... SKI

Meestal rond de 50-60, topsnelheid was 74km/u. Iets moeilijker om shuss te gaan op een snowboard dan met ski’s ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Meerdere keren ski track app gebruikt. Kwam niet boven de 110km/u , de eerste poging bereikte ik die snelheid later geprobeerd om harder te gaan maar kwam er niet meer boven. Terwijl ik dacht dat ik dat ik toch echt wel harder ging dan op de eerste poging.

112 km op m’n SL-LETJE, heeft eigenlijk niks met skiën te maken maar wel leuk!
Gemiddelde snelheid ligt rond de 70-80 km

Gast232 op 25 jan. 2013 11:16

Ahhhh best zielig voor d’r. Ze liep toch zeker best moeilijk ook daarna ?? ;-) ;-) ;-)

deze apps genereren info op basis van GPS of netwerklocatie gegevens. GPS chips die in smartphones worden gebruikt zijn niet nauwkeurig genoeg om accuraat en snel informatie te verwerken, laat staan verwerkingssnelheden te halen om je snelheid op de pistes te meten. Zelfs mijn eigen Garmin 60CSX is niet in staat om nauwkeurig te meten als je voluit van een piste naar beneden knalt.

Alex op 25 jan. 2013 11:20

Kleine correctie: soms zijn ze niet correct genoeg. Vaak wel.

In SkiMaps gebruik ik statistische methoden om afwijkingen zo veel mogelijk te negeren in de snelheidsberekeningen, maar dan nog zijn er af en toe situaties waar de GPS er gewoon te ver af zit.

Je moet gewoon je track opnemen als GPX of KML en eens bekijken in Google Earth.

Als je pad te veel afwijkt van je werkelijke pad, dan mag je’t resultaat negeren. Of ermee blijven opscheppen bij je vrienden, zolang zij dit maar niet controleren ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Op mijn snowboard 123km/u. ik twijfel wel of dit klopt. Ik denk eerder iets van 80km/u.

Ik ga tegenwoordig veel sneller in de apres ski. Zoals Rogier al zei, die apps zijn niet zo betrouwbaar…

Skiën. What else.

Ik heb een keer een officiele speed test gedaan. Tot 80 km per uur is vrij eenvoudig. Tot 100 goed haalbaar en alles daarboven is werken (positie, sneeuwkwaliteit de goede ski’s etc). Met tips van een speedskiër die met deze test langs skigebieden gaat lukte het mij om 115 km per uur te halen, op de donkerblauwe-piste waar deze test was opgezet. Een snelheid die mijn GPS vaak aangeeft als ik deze echt niet ski. En 70-80 km per uur is al heel erg hard, en dat is een snelheid die heel veel wintersporters zo halen…

Click. Click. Peace

Of ik nog controle had is inderdaad een goede vraag. Ik heb zelfs nog gefilmd tijdens deze meting en in mijn carnavalspak haha. Kijk even op 4:41 en beoordeel zelf.

Overigens ben ik het er mee eens dat deze manier van snelheid meten niet de meest nauwkeurige is.

Ik zal de verschillende apps die ik heb eens allemaal tegelijk laten draaien. Eens zien wat dan het resultaat is.

Skiën. What else.

Ik heb met Sport Tracker eens een snelheid van zo’n 70 km/uur gehaald, op zich wel een redelijke snelheid. Denk dat het wel klopt, maar dat zijn vooral de pieken, want gemiddeld zat ik rond de 40 - 50 km/uur.

Vind zelf Endomondo erg goede resultaten geven. Gemiddelde snelheid ligt rond de 50/60 km wat ik een vrij realistisch resultaat vind. Mijn echt harde pieken zitten op de 70/80 wat ook zo aanvoelt.

Vorige week ook een dag geskied met Skitracks. Gaf een snelheid van 99km/h aan, wat we wel heel hoog vonden. Nadien de App niet meer gebruikt.
115km/h lijkt me met snowblades wel erg aan de hoge kant, maar (voordat ik weer bekritiseer op dit forum), knappe prestatie, ik doe het je niet na.

Marco K op 25 jan. 2013 11:07

Haha, aan de hoge kant! Ik durf wel uit te spreken dat dit niet kan. Niet met blades, niet met het pak, niet met die houding en ook niet met de percentages helling die je in VT kunt vinden.

Leuk gimmick zo’n appje maar absoluut onnauwkeurig.
Ter vergelijk, heren afdalers halen met latten boven de 2 meter met ernstig weinig taillering en bovenbenen van beton max snelheden van 140 tot 145. In dat licht is 115 op snowblades fysiek en technisch onhaalbaar.

Vorige week met AlpineReplay 74 km/h gemeten. Vond ik wel hard zat. :D
Topsnelheid en gemiddelde snelheid boeit me niet zoveel, vind het leuker om op Google Maps de skiroute en de liften te bekijken.

@ John Solden, apps tegelijk laten draaien werkt niet. Althans niet met een iphone.

Ik heb om mezelf te pesten laatst een klein wetstrijdje met mezelf gedaan. In L2A vanaf het topje van de gletsjer, zo snel mogelijk naar beneden naar L2A 1800. Dus Puysalie 2 blauw- Jandri 4 blauw- Glacier 6 rood- Jandri 2 groen- Valentin zwart. Gemeten met de Wahoo fitness app maar volgensmij klopte er geen drol van. De app laat verdacht veel kaars rechte stukken zien dus ik vermoed dat hij geen goede verbinding had. De eerste blauwe piste op de Gletsjer is een kaarsrecht stuk waar je makkelijk kunt straightlinen maar volgens de app haalde ik hier krap aan 60. Op de andere pisten heb ik wel pieken van 75 gehaald, let wel dit is met bochten geskied dus geen straightlines hier. Vervolgens zit er een heel lang groen pad waar je gewoon moet klunnen (jandri 2). Daarna komt de zwarte Valentin welke ik al erg vaak gedaan had, maar ik geloof er geen biet van dat ik daar 180 gehaald heb. De totale tijd was 16 minuten en dat is geloof ik best redelijk aangezien ik niet de meest logische route gevolgd heb.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ter vergelijk, heren afdalers halen met latten boven de 2 meter met ernstig weinig taillering en bovenbenen van beton max snelheden van 140 tot 145. In dat licht is 115 op snowblades fysiek en technisch onhaalbaar.

SPAM op 25 jan. 2013 12:34

Zoiets dacht ik eerst ook totdat ik vorige week enigszins verbaasd en vol ongeloof naar de Lauberhornafdaling in Wengen keek. Daar werden snelheden gemeten tot bijna 162 km/h. Gemiddeld bij die snelheidsmeting vlogen ze er rond de 154 km/h voorbij. Niet te geloven.

Met kerst op de Pitztaler gletsjer haalde ik op zo’n mini geschwindigkeitsmessstrecke vrij gemakkelijk 77 km/h. Nu weet ik alleen niet of die goed geijkt is.

@ Bartus, 2 apps wel, de MaptoSnow en de Skimaps. Skitude heeft niets opgeslagen :-(

Zojuist getest in mijn achtertuin. Zal morgen wat meer en uitgebreidere testen doen.

null

Test van de Skimaps

null

Test van de MaptoSnow

null

Skiën. What else.

Ik heb wel eens 50 cent in een apparaat gestopt op de piste om vervolgens in een rechte lijn naar beneden te skien. Dan haal ik 80 km/h maar heb ik het gevoel dat ik lang niet mijn top heb gehaald omdat de piste niet de gewenste hellingshoek heeft. Ik heb er geen verstand van maar ik neem aan dat dit soort apparaten meten vanuit 2 punten en hoe lang je hier dan over hebt gedaan.

Over 3 weken ben in weer in Flachau en ga ik eens testen op de Mulde (Zwarte afdaling in Wagrain) wat mijn app zegt. Daar kan ik namelijk wel mijn topsnelheid halen. Echter blijft dan de vraag of die app de waarheid spreekt.

Overigens een mooie vergelijking van John!
Komt wat mij betreft ook redelijk overeen.
Zie alleen een verschil in gemiddelde snelheid maar dit kan afwijken door de geringe afstand.

Nu is natuurlijk de vraag of John het gevoel had dat hij 60 km per uur heeft gehaald?

Heb vorig jaar met skimaps gespeeld en dat gaf toch realistische cijfers ( als er contact was en er werd opgenomen - de app stopte namelijk dikwijls met opnemen wanneer het zelf wou ).
Voor de rest blijft het speelgoed he.

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Wel verbazend dat de ene app zegt 0,8 km en de ander bijna een kilometer aangeeft. Verder is een factor 2 bij de gemiddelde snelheid ook bijzonder. Wellicht heeft dit te maken met de tijd die het kost om de app te activeren?
Want anders is dit het beste bewijs dat er idd iets niet klopt en op zijn minst gaat de wijsheid uit de seventies op: “if two men say they’re Jesus, one of them must be wrong”

Ja SPAM… het kost even om alle apps te starten bij aanvang en te sluiten beneden aan de piste.

Here are the last results…

Skimaps

null

Skitude

null

Maptosnow

null

iSki

null

Skiën. What else.

De eerste van Skimaps was een oude, bij deze de laatste van zojuist.

null

Skiën. What else.

Cool John! Al eens geprobeerd om te exporteren in Google Earth?

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Nee, heb dat wel op de laptop staan maar nog nooit gebruikt. Doe me even een handleiding…

Skiën. What else.

Op het moment dat je bochten gaat maken zijn GPS en telefoons met GPS-apps erg onnauwkeurig, wat simpelweg te maken heeft met de manier waarop GPS-apparaten werken: om de zoveel seconden wordt plaats en tijd bepaald. Door te vergelijken tussen twee opeenvolgende punten, wordt snelheid en afstand berekend. Als er een bocht tussen die twee punten zit, wordt de extra afstand niet meegeteld, waardoor dus ook een te lage snelheid wordt gemeten.

Ik heb met mijn GPSmap 62s ook eens een veel te hoge snelheid gezien dan mogelijk was, waarschijnlijk doordat het apparaat de twee punten verder uit elkaar vond liggen dan werkelijk was (meetonnauwkeurigheid per punt ± 6 meter).

Het snelst dat ik gemeten heb, was op een piste in Brixen die we met onze ogen dicht nog wel zouden kunnen doen. Mijn iets snellere schoonbroertje had de gps op zak en kwam drie keer achter elkaar op hetzelfde stukje uit rond de 90 kilometer per uur. We hadden toen wel het voordeel dat de piste vers gekamd erbij lag en dat andere skiërs in geen velden of wegen te bekennen waren.

Toen deden we er wel even ons best op, normaal ligt de snelheid zeker 20-30 km lager.

Nee, heb dat wel op de laptop staan maar nog nooit gebruikt. Doe me even een handleiding…

John Sölden op 25 jan. 2013 14:59
  • In SkiMaps op de grafiek gaan staan die je wil exporteren
  • Rechtsboven op de knop met het pijltje-in-een-rechthoek duwen
  • Email KML (Google Earth) kiezen en naar jezelf mailen

Dan kan je kiezen: ofwel Google Earth op je iPhone gebruiken ofwel op je computer.

Op je computer:

  • Het KML bestand dat je doorgemaild hebt binnenhalen
  • Erop dubbelklikken

Op je iPhone

  • In je mail het KML-bestand een tijdje ingedrukt houden, dan verschijnt de mogelijkheid om het te openen in vanalles en nog wat.
  • Kies "Openen met Google Earth" (als je Google Earth nog niet staan hebt, eerst gaan downloaden in de app store)

Zo kan je zien of je GPS-track een beetje klopt met de werkelijkheid.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Zojuist getest in mijn achtertuin. Zal morgen wat meer en uitgebreidere testen doen.

@ john , beste, leuke, vriendelijke john zou je zulke tektsen achterwegen kunnen laten ?? ook ik kan jaloers zijn …;-) ;-) ;-)

on topic
ik ga meten met de app snowciety ,tenminste als die het gaat doen anders neem ik weer Iski die werkt wel

he-ho lets go

Plaats een reactie