Reden van de onbekendheid van alpe d'huez

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alpe d'Huez - Grand Domaine

Dit jaar ga ik samen met een vriend naar alpe d’huez. Zelf had ik nog nooit van dit gebied gehoord tot ik het tegen kwam op internet, dit terwijl ik al 4 jaar bijna alle blogs lees op wintersporters. Daarom vraag ik me af waarom dit gebied nog zo onbekend is of zo weinig besproken wordt. Mij lijkt het zelf een top gebied namelijk.

Geen idee waarom het onbekend zou zijn… er is zelfs een Nederlandse bocht :-p
Ik ben er 2 jaar geleden geweest en had in 1 week tijd niet alles gezien (bv. de kant van Auris, aangezien wij in Oz zaten en de wind wat roet in het eten gooide).
Inderdaad een topgebied, voor elk wat wils!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ja inderdaad, iedereen kent het wel van de tour de france.
Wij zitten zelf ook in Oz, gaan met de kerst dus hoop dat er dan genoeg sneeuw ligt.

Ben er zelf 3 keer geweest en vind het een topgebied en onterecht onbekend. Stukken beter dan het direct tegenover gelegen L2A, waar ik ook ben geweest.

Over meerdere berghellingen en valleien met een eigen karakter; groot hoogteverschil; lange pistes. Boven en onder de boomgrens (prettig bij sneeuw of mist). Mix van modern station en oude dorpjes.
De zwarte "Piste de la Fare" helemaal naar onderen… Combe Charbonniere… de rustige pistes en authentieke restaurants richting Alpette en er voorbij… en voor de echte durfals een enorme hoeveelheid offpiste van grote kwaliteit

Bijvoorbeeld deze
http://pistehors.com/backcountry/wiki/Isere-Drome/Alpe-Huez-…

Nadeel kan wel zijn (als je pech hebt) dat het nogal windgevoelig is. Les grandes Rousses, de berg boven AdH is net een grote neus. En rond die neus kan het aardig waaien.

The older I get, the better I was

Is heel bekend, maar niet van wintersport

Het is ook relatief ver weg.
Je hebt meerdere grote skigebieden in F., CH., en A. dichterbij. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!

@Gast192: het is precies even lang (of kort zo je wilt) rijden als ValTho.

The older I get, the better I was

Precies, Val Thorens is ook te ver weg.
St.Anton is twee uur dichterbij. Scheelt nogal.

Alpe d’Huez onbekend bij Nederlandse wintersporters? Zit volgens mij al decennia in het programma van de grote reisaanbieders (sunweb, bizz travel bijvoorbeeld). Heb er eind jaren '90 een paar dagen geskied en was er toen niet kapot van. Dat is wel heel lang geleden natuurlijk en er lag toen extreem weinig sneeuw en het was ook nog eens te warm. Absoluut geen representatief beeld dus.
Ben het met anderen eens dat het relatief ver weg is en niet significant meer te bieden heeft dan een boel andere gebieden. Niet echt een sneeuwvanger en extreem zon-geëxponeerd. Zeker vroeg in de winter kan dat laatste natuurlijk wel lekker zijn!

@joepert. Ik ben ruim 10 keer in Alpe d`huez met de kerstvakantie en heb nooit sneeuw te kort gehad. Het is juist een sneeuwvanger omdat de bewolking uit het westen eerst over het relatieve vlakke voorland moet en dan botsen op de bergen van de Isere. Het aantal zondagen is inderdaad gigantisch. Het is wel een wat duurdere plaats misschien daarom minder bekend bij de Hollanders. De aanrij route valt trouwens reuze mee. Tot Grenoble snelweg en daarna en redelijke grote weg tot aan de voet van de klim en dan de 21 bekende haarspeldbochten. Heb met kerst meerdere keren sneeuwkettingen moeten gebruiken voor de klim.

May the ski force be with you !!

Zoals ik al zei: het beeld dat ik ervan heb is absoluut niet representatief. Ben twee keer in de eerste week van januari in Serre Chevalier geweest. De eerste keer moesten we via Gap omrijden omdat er zoveel sneeuw was gevallen. De tweede keer lag er helemaal niets, geen centimeter. Dat jaar zijn we dus maar naar Alpe D’Huez gereden en naar L2A om te skiën. Daar lag toen wel wat sneeuw maar nog steeds niet heel veel.

Vanaf 1988 elk jaar wel een keer geweest maar dan in de zomer voor de cols. Daardoor ook een keer in de winter geweest. Het is een heel leuk skigebied en destijds een geweldige mooie week gehad. Leuk skidorp. We komen er nog steeds maar dan weer in de zomer. Het blijft trekken die mooie berg.

Is helemaal niet onbekend, en staat al jaren bekend als een top gebied.
Zelf ben ik in Vaujany geweest het beter betaalbare dorp in dit mooie skigebied

2x geweest, vind het een prachtig gebied! Zeker beter dan L2A (ook 2x geweest) hoewel de gondel naar de pic blanc nogal last heeft van veel wind zoals eerder ook al is gemeld

klopt het dat je met de skipas van L2A een dag naar alpe d’huez kan?

Op de website

Any pass of 6 days or more includes a free visit to the outdoor pool and the ice rink, and an activity at the Sports Centre. It also includes two days in Les 2 Alpes and a day in each of the Grande Galaxie resorts of Serre Chevalier, Puy Saint Vincent, Montgenevre, and Italian Milky Way and 25% reduction on a lift pass at la Grave

May the ski force be with you !!

O sorry je bedoeld op de skipas van l2A.

May the ski force be with you !!

Er staat precies hetzelfde op de L2A site.

May the ski force be with you !!

@Gast 192: Alpe d’Huez is zelfs zo’n 45 dichterbij dan Val Thorens. Afstand kan dus niet de reden zijn dat Alpe d’Huez minder populair is. Wat St. Anton hier allemaal mee te maken heeft, weet ik niet. Ik weet wel dat Val Thorens minstens net zo populair bij Nederlanders is dan St. Anton, ondanks dat het verder rijden is.

Plaats een reactie