Skivakantie in Flims

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flims - Laax - Falera

Binnen 2 weken vertrek ik samen met een paar vrienden naar Flims om daar 6 dagen te skiën. Het gebied krijgt een zeer goede score hier op deze site, maar omdat ik er nog nooit geweest ben, zou ik willen vragen wat we zeker zouden moeten doen tijdens deze week. Wij zijn goede, sportieve skiërs, zowel op als buiten de piste, maar ook goed eten en drinken hoort er zeker bij. Kan iemand mij wat suggesties geven (pistes, routes, restaurants op de piste, apres ski, …) wij logeren in Flims waldhaus.

De zwarte 35 vanop de gletsjer vind ik een hele mooie en dan van daaruit met de Porsche skilift terug omhoog. De dalafdaling naar Flims lag er toen ik er was aan het eind van de dag niet super bij bovendien redelijk vol met beginners, wel een mooi piste. Ik was er maar twee dagen dus heb ze niet op een ander moment gedaan maar lijkt mij zeker de moeite om eens wat eerder op de dag te doen.
Ik ben op de pistes gebleven omdat mijn freeride ski’s de week voordien gesneuveld waren en omdat de rest van het gezelschap zweert bij piste skiën ;) Er staan wel een heel aantal skiroutes aangegeven.
Ik vond het een topgebied en zou zeker nog eens wat langer terug willen.

Skiroutes 73 en 84 zijn een absolute aanrader. In welk hotel zit je? Het Arena hotel is alleszins top !

Vorig jaar ben ik in dit gebied geweest en heb er een verslagje over geschreven. Er staan geen specifieke tips in maar kan je wel een beetje een idee geven van hoe het skigebied in elkaar steekt.

https://www.wintersport.nl/skigebieden/alpenarena/forum/topi…

Ja dat verslag herinner ik me nog joepiedepoepie! Was voor mij zeer nuttig.

Mr. Slow

@Quick Ben je er inmiddels al geweest? of ga je nog?
Zelf ga ik in februari weer.

@joepiedepoepie Ik hoop in maart naar Flims-Laax-Falera te gaan maar zekerheid kan ik daar nog niet over geven helaas. Staat in elk geval op mijn bucketlist! Eerst nog een trip naar de Jungfrau Region over een paar weken.

Mr. Slow

Veel plezier daar! Ik ben best benieuwd hoe het er is.

Bedankt voor de reacties. Ik kijk er in ieder geval naar uit! Wij verblijven trouwens in hotel Cresta, in Flims Waldhaus. Kan iemand me zeggen of het te voet te doen is naar de lift, of dat we best de skibus nemen?

Kijk eens op de site van Laax. Het is een heel informatieve site.

Als je niet vies bent van een oud liftje en een kleine korte hike dan raad ik je aan om de skiroute te pakken vanaf de Cassons lift.

''Powder to the people''

Over Flims/Laax staat al behoorlijk wat op de site. Zie:
https://www.wintersport.nl/skigebieden/alpenarena/forum…

Joepiedepoepie bedoelt je te verwijzen naar Laax.com, dat is de wintersportsite van Flims/Laax (flims.com is de zomersite). Op die site heb je ook een interactieve kaart, waarop je ook je eigen hotel kunt vinden. Ik zou het te ver vinden om te lopen, maar er rijdt een gratis bus naar de liften.

Het skigebied is absoluut aardig. Voor wat betreft de pistes: de piste vanaf La Siala helemaal naar beneden is een aanrader (wel halverwege even opletten, daar moet je niet rechtdoor gaan maar linksaf richting Flims), al was het maar omdat je in één afdaling bijna twee hoogtekilometers overbrugt. Verder zoals al aangegeven de zwarte van de gletscher (wel even goed kijken waar je bovenaan rechtsaf moet over het ruggetje) en de rode vanaf Crap Masegn richting Laax. De kant van Cassons op is interessant voor de skiroutes, de “gewone” pistes daar zijn niet echt uitdagend.
Verder heb je in jouw zes dagen tijd genoeg om zelf van alles te ontdekken.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Inderdaad! Die bedoel ik.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Net terug van een week Laax-Flims-Falera in zo ongeveer de beste sneeuw die ik ooit gehad heb. Elke dag verse poeder, alleen spijtig van het soms slechte zicht. Ook stond er ook geregeld felle wind, waardoor de hogere delen van het gebied vaak afgesloten waren.

Het is een zeer leuk, gevarieerd en modern skigebied met voor elk wat wils: rustige blauwe piste, golvende rode, uitdagende zwarte pistes en skipistes, … Ook kan je enorm lekker eten op de pistes, zeker als je er wat Zwitserse franken tegenaan wil werpen (Bisonsteak in La Vacca, een verwarmde wigwam op de kruising tussen laax en Flims, restaurant Das Elephant, …).

En dan kom je bij het grootste nadeel van het gebied, de prijs. Zeker door de recente koersstijging van de Zwitserse frank kan je het gebied nu niet bepaald goedkoop noemen. Zo kost de skipas er momenteel € 355 voor 6 dagen, wat schandelijk veel is. € 8 voor een weisbier, €8,5 voor een shotje, € 25 voor een schnitzel, …

Voor de koersstijging zou ik het gebied zijn prijs waard vinden, nu is het gewoon te duur. Zeker als je weet dat je eigenlijk vlakbij gebieden als St. Anton, Ischgl en serfaus liggen, die een vergelijkbaar en zelfs beter aanbod hebben, tegen een aanzienlijk goedkopere prijs.

Zeker jammer voor de locals, die nu al serieus klappen krijgen en naar volgend jaar toe gewoon drama’s voorspellen. Nu al had ons hotel te maken met 10% extra annulaties sinds de koersstijging.

Samengevat: kwalitatief een top gebied, maar veel te prijzig

Dan kan je denk ik meteen heel (kwalitatief goed) Zwitserland de prullenbak in gooien @StevenDW.
Ik ben ook zeker niet blij met de wisselkoersen momenteel, ben voor een lunch plus frisdrank 20/25 euro p.p. kwijt hier in Jungfrau Region en 291 euro voor een skipas voor 6 dagen. Het is nou eenmaal niet anders helaas. Wel nog steeds opvallend veel Duitsers hier trouwens.

Wel fijn dat het gebied je goed bevallen is! En bekijk het van de positieve kant, door de prijzen is het in ieder geval relatief rustig.

Mr. Slow

Plaats een reactie