Opening!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Massif des Aravis

De nummer 1 in de sneeuwval van 7 december en ik ga erheen. Sterker nog op de openingsdag 17 december zal ik daar mijn eerste lijntje droppen. Ik zal proberen een mooie review te geven over het gebied wanneer ik terug ben.

Waar zijn jullie zoal in geinteresseert? Ik kan weinig over de accomodatie vertellen omdat ik bij een vriend in huis overnacht maar de rest van het gebied verdient denk ik aandacht.

Offpiste zit er waarschijnlijk niet in voor ons. Vertel me graag wat je wil weten dan zal ik erop letten.

Ik zit vanaf 30 december op camping Plan de Fernuy aan de groene piste ‘Le Ver’.
Vanaf de camping zou het mogelijk moeten zijn om naar La Clusaz (de liften) te skien.
Ik ben wel benieuwd of dat mogelijk is.

Dat is mogelijk, als er sneeuw ligt daar! Gezien het nogal laag is… Super gebied. De betreffende groene is wel heel erg groen dus boardend niet te doen!

@Joeri: er ligt genoeg sneeuw en er gaat ook nog genoeg bijkomen. Voor de lage pistes wordt mbv lanzen sneeuw gemaakt.

@Ewald: Is dat de camping met van die chalets? Erg leuk. Wou er zelf ook boeken maar ik heb een overnachtadres :). Ik weet niet of ik langs de camping ga komen met mijn board als die te groen is.

Mijn vertrek ik vrijdag maar het weer moet genadig zijn anders zal het vliegtuig niet op kunnen stijgen.

Overigens klopt de sneeuwhoogte op de website niet. Kijk op http://www.laclusaz.com voor actuele sneeuwhoogte.

@Noldy,
Het klopt. het is de camping met de chaletjes.Wij hebben zo’n chaletje gehuurd en mijn zus zit met haar familie in een appartementje op de camping.

Als je nog langs de camping gaat komen ben ik wel benieuwd of dat gaat aangezien we 2 snowboarders bij ons hebben.

Nou mocht de tour ons langs de camping brengen dan zal ik zeker even kijken. Ik ben in ieder geval gewaarschuwd daar geen snelheid te moeten verliezen :).

Super gaaf, ben erg benieuwd naar je ervaring, ook hoor ik graag tips over restaurantjes aan de piste en ben ik erg benieuwd naar de off piste ervaring mocht je off piste gaan. En als je nog leuke routes ontdekt ben ik ook benieuwd.

Veel plezier~!

Het laatste restaurant waar je met de lift Cret de Merle overheen gaat. (dus de eerste als je naar beneden gaat) Is echt heerlijk eten!!!

@Joeri: bedankt voor de tip. Mochten we aan de piste eten dan gaan we daar zeker langs. Vermoedelijk lunchen we in het dorp bij de ouders van mijn vriend daar maartoch… een keertje happen aan de piste wil ik absoluut.

@Niek: Ik ga met een van de locals dus hij kan mij een leuke route geven. Probeer het zeker te onthouden en dan te posten.

Offpiste gaan we waarschijnlijk niet. Dit heeft denk ik te maken met de condities en verwachtte sneeuwval. Ook heb ik geen offpiste ervaring. Mochten we zover komen dan laat ik het alsnog weten.

Thanks!

Beste Noldy,

Ik wacht ook op je review. Ik ga zelf 4 februari naar dezelfde camping als Ewald. Ook in zo’n chalet aan de piste… of groene weide ;)

Als het niet teveel moeite is dan zou ik ook graag iets over het dorp zelf lezen. Ik ga namelijk met vrouw, kinderen en schoonmoeder die graag gaan winkelen. Ik heb daarom voor La Clusaz gekozen omdat het volgens mij ook een leuk dorp is met de nodige winkeltjes.

Toevallig nog iemand daar in die week?

Veel plezier de komende week!

Ik zal in ieder geval laten weten hoe de camping bevallen is.

Hoe is het nu in La Clusaz?
Krijg niet echt een duidelijk beeld van de verschillende websites die ik heb bezocht. Volgens mij is er vandaag of gisteren wel veel sneeuw gevallen, of niet.

Ben benieuwd. Wij gaan zelf met de jaarswisseling in het pas gebouwde Residence les grandes alpes onze vakantie vieren.

Als ik kijk op de webcams van Laclusaz.com, manigod.com en lefrandbornand.com heb ik het idee dat het wel goed zit.

Vooral het gebied van Manigod lijkt me erg leuk voor de minder goede skiers die wij in onze groep ook bij ons hebben.

Vandaag heb ik mijn eerste dag op de piste gehad hier. Wederom moet ik zeggen dat ik met de locals ben. Echt hapjes eten bij de relatief prijzige pisterestaurants gebeurd dus niet. Wij lunchen in La Clusaz bij een vriend thuis.

Vandaag heb ik ook nog een plaatselijke beroemdheid gezien. Hij is de beste freeskiër van vorig seizoen. Hier komen meer kampioenen vandaan en ze zijn er hier trots op.
Wij hebben aan het eind van de middag een drankje gedronken bij Chez Arthur. Ik heb een heerlijk drankje gehad, een digestive Genepi genaamd. Ik wil het iedereen aanraden! Echte apres ski was er nog niet omdat dit de dag is dat alle Franse toeristen aankomen en het is nog niet hoogseizoen. De Franse kerstvakantie is net begonnen en veel hotels appartementen etc worden van zaterdag tot zaterdag verhuurd.

@Ewald: vlakbij de camping loopt een groene piste naar een lift(La Balme) inderdaad. Ik ben er zelf niet geweest. Dit gaan we ook niet doen omdat er namelijk erg platte stukken inzitten en dit is met snowboard niet prettig, skis gaat prima. Vanaf de camping waar jij zit gaat ook een shuttle. De tijden staan wel op de website van het gebied. Lopend is het ongeveer 10 minuten tot een kwartier volgens mijn vriend hier.

@Fokke: er is veel sneeuw gevallen in La Clusaz. Het heeft de hele dag gesneeuwd. Dit is niet normaal zo vroeg in het seizoen. Gister was er een storm waardoor landen met het vliegtuig geen pretje was. Deze storm zorgde er ook voor dat niet alle pistes optimaal geprepareerd waren. Ik vond dit fantastisch vooral omdat het betekende dat we lekker door de poeder konden glijden. Maar ook behoorlijk wegzakken op sommige plekken.

@Niek: De off piste mogelijkheden zijn hier groot. Ik heb behalve een ongeprepareerde piste hier nog weinig van gezien. Maar heb wel een en ander rondgevraagd. Wij konden er vandaag weinig mee vanwege het lawinegevaar van 4/5. Er is nog wel een kunstmatige lawine geweest maar dat heb ik niet gehoord.
Er schijnt hier in de omgeving leuk te winkelen te zijn. Ik ben zelf niet van plan. Het dorp ligt er wel om ontdekt te worden. Het dorp, stroomversnellingen en mooie omgeving zijn fantastisch. Het dorpje zelf is typisch Frans, idyllisch en leuk om te ontdekken. De dalverbinding is de enige verbinding die met kunstsneeuw wordt aangesterkt. Daarboven ligt over het algemeen genoeg.

Er zijn hier en daar nog wat plukjes gras die eruit steken maar dat is morgen echt wel weg. De dalpistes waren vandaag immers niet geprepareerd vanwege de storm afgelopen nacht.

@Noldy,

Alvast bedankt voor dit live-verslag.
We houden ons natuurlijk aanbevolen voor nog meer berichten uit La Clusaz.

Misschien wel leuk te melden is het volgende. De sneeuwkannonen draaien de hele dag door om een reserve op te bouwen voor warmere perioden zodat dalafdalingen mogelijk blijven. Bovenop de berg verwacht ik blijvend goede condities. Vanaf 1500 meter.

@Noldy

Klinkt super goed, leuk dat je de moeite hebt genomen om voor iedereen die nieuwsgierig was even wat uit te zoeken. Ik vertrek 1 januari naar La Clusaz, hopelijk blijft het zo goed ;)

adios en boardze

@Niek,

Ik hoop dat je die eerste week van januari mooi weer hebt met goede sneeuw en veel zon.

Misschien zie ik je nog… ik ben herkenbaar aan Rossignol skies en een helm :-)

@Ewald: Rossignol skies genoeg hier. Helmen ook wel haha.

@Niek: Ja ik ben helemaal enthousiast geworden van dit gebied. De natuur hier is bijzonder.

Vandaag vooral veel verzuring spierpijn en kramp gehad. De diepe poeder en het boarden op ongeprepareerde pistes is zwaar maar supermooi.

Vandaag heb ik denk nik het mooiste stukje ontdekt van het gebied. De top van Balme waar de Mont Blanc te zien is.

De vraag over de mogelijkheid van de camping naar de eerste lift te boarden is eindelijk te beantwoorden. Het stuk is een groene piste. Erg groen. Kortom niet remmen dan moet het te doen zijn. Zelf ben ik er niet langs geweest.

De lift die je dan bereikt gaat 2 kanten op. Je kan dan La Balme op, niet supergeschikt voor beginners maar met wat ervaring is het goed te doen. Mooiste van deze berg is dat, piste of niet, je kan overal langs. Zoiezo is het typerend aan het hele gebied. piste en offpiste liggen dicht bij elkaar. Ideaal voor het poederhappen. Vanaf het dalstation is Fernuy te bereiken vanwaar afdalen naar La Clusaz mogelijk is om vanaf daar over de rest van het gebied (Beauregard en Etale) te bereiken. Vanaf Fernuy is Aguille goed te bereiken. Allemaal mooie breede pistes.

De getallen over zwart en rood moet wel goed geinterpreteerd worden. Een tijdje terug is het gebied erop gewezen dat zij hun rode pistes onderschatten. Toen zijn er een aantal als zwart geclassificeerd. Let dus bovenaan de pistes even op, vaak is er wel een makkelijkere weg naar beneden. Vooral Etale heeft een hele steile rode piste die in het begin wel eens als zwart moet worden gezien. Niet superzwart, wel donkerrood :).

Weet iemand trouwens een leuk restaurant in La Clusaz waar ik met mijn vrouw lekker romantisch kan eten. Zonder kinderen erbij want ik heb oppas bij me :-)

Ons vaste restaurant is Papazian. Geweldig. Bij uitzondering gaan we ook wel eens naar La Grolle.

Plaats een reactie