La Boerne Argentiere

Dit onderwerp gaat over de bestemming Chamonix Mont Blanc

volgend jaar zouden we eens naar chamonix willen gaan ,en ik heb een verslag gelezen van '‘Roel’'die al verscheidene jaren in ‘‘la boerne’’ komt, mijn vraag is ligt dit Pension ver van een skilift ??

Hallo Rob,

La Boerne ligt helaas niet op loopafstand van een skilift (zie http://maps.google.nl/maps/place?ftid=0x47894cb5d247a151:0x8… voor de exacte locatie). Ik ben er geruime tijd geleden in de winter eens geweest en wij liepen toen steeds naar het dichtstbijzijnde station Montroc - Le Planet (ca. 10 minuten bergafwaarts door het besneeuwde bos). Als gast in het dal van Chamonix krijg (kreeg?) je een kaart waarmee je gedurende je verblijf gebruik mag maken van deze spoorlijn. Je kunt dan in ieder geval in de buurt van de liftstations van Domaine de Balme (boven Vallorcine en Le Tour), Les Grand Montets (boven Argentière) en Brévent/Flégère (boven Les Praz en Chamonix) komen. De skibus rijdt over de D1506 (ca. 3 minuten lopen vanaf de hut), maar ik weet niet of er een halte in de buurt is.

Bereid je voor op enigszins spartaanse condities in dit "pension", want het is eigenlijk meer een berghut. Je slaapt op meerpersoons zalen op dito matrassen, je eet aan grote tafels "wat de pot schaft" en het sanitair is beperkt (ook qua warm water). De sfeer is echter authentiek en je zult er zeker interessante ontmoetingen hebben met avontuurlijke wintersporters (toerskiërs, klimmers en sneeuwschoenwandelaars). Als je dat bevalt, dan valt het ogenschijnlijke gebrek aan comfort reuze mee. Alvast veel plezier gewenst!

Inderdaad niet vlak bij de lift, de trein is echter wel op loopafstand. Maar verder geweldige sfeer!! Gilbert is een goede gastheer, erg relaxte sfeer

Inderdaad La Boërne is wat we in frankrijk een gîte d’étape noemen, of in het engels misschien beter te begrijpen hostel/dormitories. Het zit een beetje tussen een jeugdherberg voor volwassenen en een berghut in. Op de volgende link vind je het adres en website en de locatie. De “carte d’hôte” bestaat nog steeds en zal ook volgend jaar nog steeds bestaan, deze hoor je als klant te krijgen zodra je in het dal van Chamonix overnacht (van Servoz tot aan Vallorcine), hiermee kan je in het hele jaar door gratis met de trein en lokale bus in het dal van Chamonix reizen. Opgepast op het moment wordt er aan de treinrails gewerkt en gaat de trein niet verder als Chamonix (en binnenkort Argentière)en het is nog niet zeker dat er weer treinen zullen rijden voor winter 2013-2014

Bij station Montroc is ook een bushalte. Als de trein nog niet rijdt zal de bus vaker rijden (was afgelopen zomer in elk geval zo). Die bus is ook ideaal om het dalstation van de mooiste skiberg van het gebied (Grand Mottets) te bereiken. Nog toe te voegen aan de al gegeven info:

  • inderdaad weinig comfort. Wij bleven daarom na het skiën vaak wat langer op terras zitten, om daarna pas het paadje richting Boerne te nemen. Prachtig pad, met magnifiek uitzicht op de Mt Blanc-keten ! In de ochtend kun je het in feite ook op ski’s doen.
    Het paadje is m.i. geen enkel beletsel om deze locatie te kiezen
  • toen ik er was zat de hut enkele dagen stampvol. Ondanks dat waren de maaltijden verbluffend lekker !

Plaats een reactie