Serre Chevalier

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serre Chevalier

De eerste week van het seizoen is geboekt!! Het is Serre Chevalier geworden, mede door de vele positieve recenties die ik heb gelezen over het gebied.

Op de een of andere manier is het geen druk (door Nederlanders) bezocht gebied, maar door wat ik las toch overtuigd.

Nu weet ik dat er wel wat Nederlanders heen gaan dus wie heeft er voor mij tips? Do’s en Don’ts van het gebied op elk vlak (piste/off piste/restuarants enz enz) een goede gids zoeken we ook nog.

We zitten zelf in Chantemerle en gaan eerste week januari.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ben er 3x een week geweest. Wat je er zeker moet doen:

  • Funny cross/Boarder Cross (soort van funpark maar dan voor skiers van elk niveau) - incl. videozone. Zeker voor kinderen heel leuk!
  • Met skipas kan je een dag naar ander gebied (Ik ben zelf naar montgenevre-sestriere geweest, erg gaaf! en 400km groot). Kan ook met de bus (als je niet met eigen vervoer bent)
  • Mooiste carvepistes liggen rondom clot gauthier
  • Tabuc (bij Monetier les Bains) is een mooie zwarte piste tussen de bomen en afgelegen van de andere pistes.
  • Bij goede sneeuw zijn de dalafdalingen naar Briancon een aanrader (met warm weer of oude sneeuw verslechteren deze sneller dan de rest van het gebied door de ligging op het zuiden).
  • Houd je van speelse bospaadjes dan moet je in Chantemerle zijn (piste briance of route aravet)
  • Met ingang van 2013/2014 is er een rodelbaan (heb ik dus zelf nog niet gebruikt).
  • De melezone is erg leuk! Is een speels parcours met kleine makkelijke ‘obstakels’ gemaakt van larikshout. Ook voor skiers van elk niveau.
  • Over lariks gesproken. Serre Che staat bekend om de hoge boomgrens, 80% van de pistes ligt onder de boomgrens. Dit houdt in dat je echt super off piste door de bomen kunt skien, als je dat leuk lijkt. Onder de lift aguillete vindt je veel mogelijkheden.
  • Houd je van pittigere lange zwarte afdalingen, dan zijn de pistes ‘casse de boeuf’ en ‘luc alphand’ leuk om te doen.
''Powder to the people''

Een zeer uitgebreid antwoord van Reinier, waar ik als local alleen maar mee eens kan zijn. De rode piste onder de Vallons is een ‘klassieke’ maar erg leuke en mooie afdaling.

Click. Click. Peace

@Reinier en @Rogier.super bedankt alvast!! Iedereen die ik spreek over dit gebied (en de reactie hierboven idem) zijn allemaal laaiend enthousiast over het gebied. is dan toch de afstand voor de meeste de drempel om niet te gaan?

Wij gaan met de auto en zitten idd eraan te denken om een dag naar Puy of montgenevre te gaan.

Bospaadjes, goede pistes, leuke parken alles is welkom.
Ons groepje is niet vies van alle facetten. smorgens als eerste lift omhoog en savonds als laatste naar beneden zeg maar. . knallen op de piste (zeker vroeg als de piste’s nog leeg zijn), kickers en rails maar ook off piste. kortom alles wat je noemt. super! Ik ga een lijstje aanleggen met de tips die ik hopelijk ontvang en neem die mee ;-) Heerlijk…het begint eigenlijk nu al haha.

Maar @Rogier. Als local zijnde. Weet jij nog een goede gids? We willen bij goede omstandigheden 2 dagen een gids huren voor de safety en om de mooie off piste routes te ontdekken.

Heb ook al gezien dat mijn droom daar eindelijk in vervulling gaat ;-) je kunt daar zelf een Piste Bully besturen, dus die staat ook al op het lijstje… Kan ik eindelijk die hopen eens echt platrijden :-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Een goede gids die dit gebied op zijn duimpje kent is Jonathan Joly http://www.jonathan-joly-guide.fr en voor een Fransman spreekt hij heel aardig Engels ;-)

Click. Click. Peace

Het zal inderdaad de afstand zijn, want het is nogal een rit ernaartoe, die ook nog weergevoelig is. De Col de Lauteret is 2000 m. hoog en daar moet je overheen, of helemaal omrijden via Gap. Wij zijn er geweest en waren zeer, zeer enthousiast. Is inmiddels dik 15 jaar geleden :-). Maar staat sindsdien nog op het lijstje maar vanwege de afstand (met kinderen al helemaal een drempel) komt het er maar niet van.

Trouwens in de papieren Anton. (https://www.wintersport.nl/magazine/bestellen) heb ik een artikel geschreven over de off-piste hellingen in Serre Chevalier.

Click. Click. Peace

Zie ook zo hard uit naar mijn trip serre Chevalier, zelfs nog meer dan de week ervoor in Flaine.
Zit (spijtig) in Briançon maar denk de afdaling is wel een leuke afsluiter als de condities goed zijn. Maar ik denk dat de bus naar ander dorp ook wel kort van duur zal zijn.
Waar ga je best heen aangezien je een dag in een ander gebied mag, is het de moeite om eens Italië te gaan?

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

@Arno11 Het lijkt me geen problem dat je in Briancon zit. Het gebied inkomen kan snel en makkelijk via de Prorel lift. En terug is die piste naar Briancon erg mooi als het warm is zal het inderdaad slush zijn, maar dat is altijd beter dan een busrit toch? Enne het avondskiën op die piste is leuk en een aanrader om boven de nachtelijke stad te skiën (of boarden).

Click. Click. Peace

Super bedankt allemaal voor de tips en meer zijn natuurlijk altijd welkom! @Rogier anton net besteld! thanks voor de tip!
De genoemde gids gaan we zeker contacten als de condities goed zijn, maar zoals je zelf al zegt volgens de Gentiane moet dat goedkomen ;-) The battle is on!
@Arno11 Flaine is ook een leuk gebied dus dat komt vast goed! Wanneer ga je en 1e keer flaine?

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@jeroen6 : van 4 tot 11 januari vindt je me in Flaine, de week erna Serre Chevalier.

Ik was gast461 ;)

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

2 jaar geleden ook in Briancon gezeten (vakantie week). Dan moest je smorgens wel half uurtje wachten bij de gondel maar optijd zijn of uurtje blijven liggen deed wonderen.
De rode terug naar Briancon is inderdaad erg mooi maar zoals al gezegd, die kan slecht zijn. Tip om dan te doen is om de linker piste te nemen. Je skiet snel voorbij de "afslag" en daardoor wordt deze piste amper gebruikt. Je kan dan tot voorbij het middenstation over een heerlijke rode piste knallen welke vaak nog wel goed is (omdat de afslag zo onduidelijk is/je er snel voorbij skiet).
Het nachtskieen is zeker een aanrader! Het ziet er ontzettend mooi vanaf de berg helemaal af te dalen naar het dal.
De zwarte Luc Alphand piste is vooral smorgens een keihard knal/carve piste. Helaas zaten wij er in de vakantie periode dus beneden in het dal lange rijen waardoor je de piste niet snel nam maar in dat is 1 van de weinige dorpen waar een zwarte piste in het dal uitkomt.
Waar wij ons ook een middag vermaakt mee hebben (laatste dag, geen skipas meer) is bij mooi weer op de terrasjes van Chantemerle te gaan zitten met piste zicht. De Luc Alphand piste heeft namelijk een kruising met de groene piste. Daardoor ontstaat onderaan (voor vergevorderde skiers/boarders) een lekker sprongetje van al gouw een meter of 10. Voor de zichzelf onderschattende skier een heerlijke lanceer basis wat vaak resulteert in een schuiver tot in het dal. In beide gevallen vermakelijk om na te kijken :)

Wat leuk om te lezen dat iedereen zo tevreden is over Serre Chevalier. Ik vind het zelf een van de leukste gebieden in de Alpen. Ik zal er in een van de komende Anton. Magazines (digitale versie) nog wat extra aandacht aan besteden.
@Thomas2 ook in Villeneuve en Monetier komt een zwarte piste uit.

Click. Click. Peace

Ik ga eind februari naar Serre Chevalier en verblij dan in Chantemerle, maar na al deze informatie heb ik nog meer zin gekregen

Is Serre Che goed betaalbaar en bestaat het uit één gebied of zijn er transfers?

Ik zit te kijken of ik evt. met de familie nog een weekje naar de sneeuw kan, dus ben benieuwd!

Welk dorp raden jullie aan? Liefst weinig wachttijden, prijs is minder relevant.
Wij zijn niet gebonden aan vakanties, is het buiten de vakanties rustig?

Mr. Slow

Destijds was het zo’n beetje de goedkoopste skireis uit de Gogo-tours folder, vandaar dat we (arme studenten) er in de eerste week van januari heengingen. Goedkoper kon bijna niet. Inclusief busreis en skipas voor 400 gulden pp ofzo. Ik zie nu zo gauw niet meer van die package deals, maar via sunweb en bizz etc. kun je nog steeds inclusief pas voor een mooie prijs daar verblijven, zeker buiten de schoolvakanties. Inclusief busreis zie ik niet zo snel.

In Chantemerle of Villeneuve zit je het meest centraal (kijk maar op de pistekaart), maar volgens mij zijn de verbindingen dusdanig dat je overal vrij snel bent (met 1 of 2 liftritjes en afdalingen). Ben er nog niet geweest, maar wij hebben voor 2 personen een kleine studio gehuurd in het complex Aigle Noir in Villeneuve. € 300 euro in de week van Kerst (21 t/m 28 december!) via de reserveringsmodule op serrechevalier.fr

Le Signal du Prorel in Briancon ligt op loopafstand van de lift en piste en is ook niet duur. Ook niet superdelux. Destijds zat er een bar en restaurantje in en kon je ook lopend naar het centrum van Briancon, bakkertje etc.

@Jeroen6 hoe was de week? Nog veel gehad aan de tips die we je hadden gegeven? Ik ben benieuwd.

''Powder to the people''

Op dit moment zit jeroen in La plagne.

1,5 dag voor vertrek belde reisorganisatie dat het appartement niet verhuurd kon worden wegens een overname. dus ze hadden 24uur de tijd om iets anders te zoeken Neem van mij aan dat hij er niet blij mee was/is. Laatste dag vandaag voor hem in La plagne. Hij zal er wel op terug komen.

Balen zeg, alhoewel je in Paradiski volgens mij ook niet te klagen hebt!

Mr. Slow

ai, sneeuwkwaliteit technisch gesproken niet de beste wissel lijkt me. Alhoewel Serre Cehvalier heeft bovenmatig veel last van wind gehad, en is momenteel bij mij in de buurt het slechtste gebied.

Click. Click. Peace

Ik vind dat ze een beetje voor het blok zijn gezet, helaas. Iedereen vrij van werk dus niet gaan is eigenlijk geen optie. Je staat dus flink onder druk zo’n 24 uur voor vertrek. En inderdaad, heb deze wk wel contact met hem gehad, sneeuw was niet top.

Jep net terug uit La Plagne.

Dag voor vertrek telefoontje. Appartementencomplex is niet open, feest gaat niet door. Daar gaat weken aan uitzoekwerk en voorpret :-( . Omdat we moeilijk zo last minute kunnen schuiven op het werk, toch maar iets gekozen uit het op dat moment zeer beperkte aanbod.Want het alternatief in Serre was een app met 1 kamer en een cabine en das niet iets wat je met 2 stelletjes wilt.Daardoor La Plagne geworden (lag het dichtst bij de zuidalpen uit het aanbod ivm sneeuw).Vrijdag middag bevestigd en 's nachts gaan rijden.

We zaten hoog in Belle Plagne op 2000 meter en er was bij aankomst 30cm gevallen. App Les balcons was wel goed. 2 slaapkamers maar het zwembad in ander gebouw vol met Russen. Eerste dag Gebied van La Plagne bezocht. Gletsjer was gesloten. Balen, dan maar naar de wat lager gelegen La Plagnes. Ons viel op dat er veel piste km’s zijn door een lift te voorzien van 4 naast elkaar liggende pistes. Zo kom je wel aan je km’s. Weinig variatie hierdoor. Gletsjer ging pas de 3e dag open.Ook erg druk in gebied terwijl dit de rustigste week is. Hoe zal dat in de vakantie periode zijn?

Gebied van Les Arcs is dan toch wel mooier, maar ook daar niet echt veel variatie. Vanaf de Roche mio 1 zwarte naar beneden, die later rood wordt tot Vila Roger, maar dat lag erg laag waardoor de paden in ijsbanen waren veranderd. Ook aantal lager gelegen pistes gesloten door weinig sneeuw. Wel een paar mooie racebanen tussen de bossen van Les Arcs.

Off piste heeft het gebied enorm veel mogelijkheden. Die zag je werkelijk overal, maar met lawine niveau 4, de vele waarschuwingen en pas net met module 2 van WP bezig niet aan gewaagd.

Funpark La Plagne was nog niet klaar. Alleen paar boxjes en railtjes.
Les Arcs was al wel verder. Meerdere lijnen van blauw tot zwart zowel kickers als railes en boxen.

Weer was top maar natuurlijk te warm voor begin januari. hoge temperaturen op 2000 meter, dat doet sneeuw nooit goed. De nul graden grens lag op een dag op 4000 meter.In de ochtend en tussen de bomen veel ijs en 's middags op de Zuidelijk gelegen pistes begon het slushy te worden.

Al met al door de last minute aanpassing een vreemde week gehad. Dit kan natuurlijk ook mijn beeld van het gebied beinvloed hebben.Heb regelmatig piste namen van serre geroepen, of naar dorpjes die daar liggen willen boarden. Beetje van slag dus.Des te meer balen als je dan een verslagje van @rogier leest met 60 cm vers op de piste, we konden wel janken. Maar erg vette shots!

Ooit gaan we er nog heen :-) en hopelijk zo snel mogelijk! @Vosski de tips staan hier nog in een bestandje klaar om gebruikt te worden.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Moderne technologie die je nu krijgt - drones ook bereikbaar voor "gewone" mensen.
Daarmee kan je mooie reportages maken, zoals van de nieuwe lift.

Ze vliegen met dat ding echt rakelings (centimeter werk) langs de lift en gebouwen, voor je gevoel kun je het aanraken

The older I get, the better I was

Wij hebben vandaag onze eerste dag gehad. Vanuit briancon niet heel ver gekomen, maar eigenlijk niks te klagen over de pistes, vooral heerlijk dat ze lekker lang zijn. Maar we kunnen dus nog gratis een dag naar een ander gebied, wat zou de beste keuze zijn? Iets minder ijzig zou altijd wel prettig zijn, al is het als snowboarden niet heel lastig ermee om te gaan…

Je moet even goed de kaart bestuderen. Je kan binnen een uurtje of anderhalf in monetier komen. Is heel goed te doen door de lomst van de vallon lift 2 jaar gelesen.

Voor een ander gebied zou ik via lattea kiezen, naar sestriere skiën (heerlijke pasta eten, en goedkoop!). Leuk om ook het olympische dorp te zien. Sneeuwkwaliteit is overigens ook fantastisch daar nu (naar wat ik gelezen heb). Maar dat weet rogier beter. (Of misschien dagje naar puy st vincent?).

''Powder to the people''

Hallo,
Wij komen in de carnavalvakantie (14 tot 21 februari) skiën en snowboarden met ons gezin. We hebben 2 dochters van 14 en 16 jaar en 2 zoons van 13 en 14 jaar. Je zou denken “volk genoeg”, maar toch willen ze graag andere Belgische of Nederlandse jongeren leren kennen daar. Kunnen jullie ons aan eventuele contactgegevens helpen? Bedankt, Barbara Deseyn, vaarthuis@gmail.com.

Is Serre Che goed betaalbaar en bestaat het uit één gebied of zijn er transfers?

Ik zit te kijken of ik evt. met de familie nog een weekje naar de sneeuw kan, dus ben benieuwd!

Welk dorp raden jullie aan? Liefst weinig wachttijden, prijs is minder relevant.
Wij zijn niet gebonden aan vakanties, is het buiten de vakanties rustig?

Quick op 1 nov 2013 12:38

Mag ik je langs deze weg bedanken voor de complimenten voor mijn review?

@roberthoogenboom Uiteraard, ik heb je review precies zo ervaren als dat je hem schreef! Ook wij hebben van 12-19 maart nogmaals geboekt in Serre Chevalier. Hoewel ik liever ergens anders heen was gegaan, is het alles behalve een straf. Hopen dat de condities dan nog goed zijn!

Mr. Slow

Plaats een reactie