crans montana

Dit onderwerp gaat over de bestemming Crans-Montana

Hallo, kan iemand mij vertellen of er in crans motana gewoon met de euro betaald kan worden. bv op de piste en restaurants inhet dorp?

In heel Zwitserland kan dit volgens mij maar zou best kunnen dat CM daar een uitzondering op is…

Zonder gekheid, die zwitsers willen verdienen dus ben voor 99% zeker dat het kan. Ze hanteren natuurlijk wel een woeker-omrekenkoers…

In crans kan je met euro betalen… verwacht wel een slechte wisselkoers…

De wisselkoers die de Zwitsers handteren is eigenlijk een vorm van diefstal. Nou ja, zeer ‘vrije’ markteconomie zullen we maar zeggen. Het beste wat je kan doen is geld opnemen bij een geldautomaat en deze in CHF (Zwitserse frank) van je rekening af laten schrijven en nooit op de euro knop drukken!

Als je namelijk alle electronische bedragen in Zwitserse frank laat afschrijven, dan rekent je Nederlandse bank dit om in euro. Vraag bij je bank na welke wisselkoers ze handteren en hoeveel koersopslag ze vragen. In 90% van de gavellen is dat goedkoper dan dat je in Zwitserland al in euro laat afrekenen, want dan rekenen de Zwitserse banken het bedrag al om en betaal je je groen en geel aan koersopslag.

Gast 961, vanwaar de vraag? Zoals Frans al aangeeft, je pint toch gewoon een Schweizer Frankenbedrag daar en gaat daarmee betalen? Zo deden we (althans de ouderen onder ons) dat voor invoering van de Euro toch ook overal in Europa?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Je kunt in Zwitserland heel vaak met Euro’s betalen mits in papiervorm. Euromunten worden vrijwel niet geaccepteerd. Je krijgt je wisselgeld terug in CHF.

Wat betreft de wisselkoersen ter plekke, je bezorgt de winkelier of restauranthouder extra werk en extra bankkosten vanwege het omwisselen, dus enige marge (minstens 10%) ten opzichte van de internationale wisselkoers is onvoorkoombaar.

Je kunt gewoon met je bankpas geld pinnen bij elke PIN automaat in Zwitserland, je kunt ook middels pinpas betalen in de meeste winkels, bij de skilift, etc. Dus wie niet teveel CHF in contanten wilt, gewoon proberen of je pinpas werkt in de winkels.

Wel vooraf even bellen met je bank, ik meen dat bij een enkele bank zoals de Rabobank je bankpas standaard geblokkeerd is buiten NL, tenzij je aangeeft je pas daarvoor geschikt te laten maken.

Overigens hebben creditcards soms een betere wisselkoers dan de pinpas, dus een creditcard aanvragen tbv buitenlandse reizen kan nooit kwaad.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Je kunt gewoon met je bankpas geld pinnen bij elke PIN automaat in Zwitserland, je kunt ook middels pinpas betalen in de meeste winkels, bij de skilift, etc.

Constant op 14 dec. 2012 13:23

PIN automaten kende alleen Nederland, omdat het immers alleen een Nederlands (magneetstrip) betaalsysteem was, welke overigens sinds 2012 compleet is verdwenen. In Zwitserland kan je overal betalen waar het Maestro of V-PAY logo op de betaalautomaten staat. Dit heeft in principe iedere kassa waar je elektronisch kan betalen.

Wel vooraf even bellen met je bank, ik meen dat bij een enkele bank zoals de Rabobank je bankpas standaard geblokkeerd is buiten NL, tenzij je aangeeft je pas daarvoor geschikt te laten maken.

Constant op 14 dec. 2012 13:23

Dit geldt alleen buiten Europa, en volgens mij is de ING daar ook op over intussen. Kun je door in te loggen op de site van de bank aanpassen

Running against the wind

In Zwitserland accepteert men alleen in toeristen dorpen(echt niet alle) en snelwegtankstations Euro’s.

Zoals eerder voorgesteld, je kunt in iedere winkel pinnen, of neem gewoon aan het begin van de week een paar honderd franc op. En daarna alles pinnen!

Dit geldt alleen buiten Europa, en volgens mij is de ING daar ook op over intussen. Kun je door in te loggen op de site van de bank aanpassen

basso op 14 dec. 2012 16:30

Weet je dat echt helemaal zeker? Even gekeken via google, en dat laat toch echt een bevestiging zien van mijn stelling…

Eén voorbeeld van een grootbank…
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-…

Het kan ook bij dezelfde bank verschillen per betaalpakket, soms moet je bijbetalen voor een pas die ook in het buitenland werkt (Europa is ook buitenland!), ik ken niet alle betaalpakketten uit mijn hoofd, maar de stelling dat alle Nederlandse bankpassen geschikt zijn voor betalen in Europa klopt niet…

Mijn advies blijft dus even vooraf controleren of de betaalpas alleen voor NL, alleen Europa, of wereldwijd werkt… en controleer vooraf de kredietlimiet van de bankpas, ook wel handig in noodgevallen, want ookal kun je met Euro’s afrekenen, het geld kan erg snel opraken als je ergens pech mee hebt…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant: Het is heel simpel. Op elke bankpas waar het "Maestro" logo op staat kan je er ook mee in het buitenland betalen. Bovendien bestaat er in Nederland geen nationaal systeem meer voor elektronische betalingen, aangezien PIN per 1 jan 2012 is afgeschaft en compleet is vervangen voor het internationale systeem Maestro en V-PAY.

De bank kan buitenlandse transacties wegens veiligheidsoverwegingen wel blokkeren, maar dit kan je op verzoek laten vrijgeven. In principe moet elke bank verplicht Europese transacties binnen de SEPA ruimte toelaten.

Plaats een reactie