Dachstein-West 08-02-2014 tm 15-02-2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dachstein-West en Annaberg

Annaberg, Dachstein-West 08-02 tm 15-02-2014

Het Alpendorf met prachtig uitzicht op de Donnerkogel, Gosaukamm en de Bischofsmutze.

null

Gosaukamm en Bischofsmutze (uitzicht chalet 10)

Laten we bij het begin beginnen, het Alpendorf (902m hoogte) is gemakkelijk bereikbaar vanaf de snelweg en net iets verder weg als alle “bekende” wintersport oorden. Het is het geboorte dorp van de half Nederlandse Marcel Hirscher.

Het Alpendorf is een prachtig gelegen chaletdorp net buiten Annaberg zelf waar vakantie woningen in diverse formaten te huur zijn, en is direct gelegen aan de piste’s van Dachstein-West.

In het hoofdgebouw bevind zich een gratis toegankelijk binnen zwembad alsmede een sauna. In het kantoor is er ook een buro voor verkoop van skipassen en het eventueel boeken van lessen daarnaast kan er materiaal gehuurd worden en dat alles op loopafstand van je eigen chalet!. Ook kun je er broodjes bestellen deze keuze is uitgebreid te noemen.

Leuke eetgelegenheid is de Dolomitenhof zowel per ski als lopend te bereiken vanaf het chaletdorp (5-10min lopen)

Zorg dat je op tijd lift A2 pakt omhoog naar het Alpendorf tot ongeveer 16.30 anders moet je lopend omhoog naar het Alpendorf!

Skigebied Dachstein-West

Het skigebied is divers te noemen, er zijn veel rode piste’s en enkele zwarte, een gemiddelde tot gevorderde skiër zal hier uitstekend uit de voeten kunnen. Voor beginners vind ik dit gebied niet echt geschikt er zijn wel een paar leuke piste’s maar deze zijn op de heen of terugweg omgeven door wat moeilijkere rode. Wachttijden waren er niet tot nauwelijks in de periode van ons bezoek.

null

Blik vanaf de Sonnenalm richting 9b en 9a (dalafdaling Gosau hintertal)

Wat verder wel opviel is dat de liften wat verouderd zijn aan met name de Annaberg kant (Zwieselalm en Riedlkopf) maar er staan diverse upgrade’s geplanned (staan op de kaart voor 2012/2013 maar zijn er nog niet!) Ook zijn er nogal wat sleepliftjes en is het best een tour om vanaf bijvoorbeeld Russbach naar de Annaberg kant te komen. Dit is in mijn ogen (skiër) niet negatief en maakt het juist heel afwisselend. De Annaberg kant (Zwieselalm en Riedlkopf) lijken op drukke dagen naar mijn mening rustiger, juist vanwege de sleepliftjes vermoed ik.

Als je in de gondel zit vanuit Gossau Hintertal heb je een prachtig uitzicht over de Gosausee en helemaal bovenaan kun je nog net de dachsteiner gletsjer zien.

Eigenlijk zijn alle dalafdalingen er leuk en afwisselend om te doen, helaas waren toen wij er waren de afdalingen naar Lungotz gesloten vanwege te kort sneeuw aan die kant. Off piste heb ik naast de 10a en 10b niet kunnen beoordelen.

In bijna het hele gebied zijn er wifi hotspots.

Apres ski is er wel, echter niet zozeer in Annaberg voor zover ik weet. In Russbach en Gosau zijn wel mogelijkheden.

Wat wel leuk is dat de Dolomitenhof (op loopafstand van het chaletdorp) een “schirmbar” buiten heeft staan, en bovenop de Kopfberg staat er ook 1 (heeft lang het “einde van de dag zonnetje”) en is eigendom van de skischool. Dus een lekker borreltje aan het einde van de dag doen kan er prima!

null

Salzburger Dolomitenhof op loopafstand van het Alpendorf met schirmbar voor de deur

Tips in het gebied:

null

Lift naar de Zwieslalm vanaf het terras van de Gablonzerhutte

Wat mij betreft de afdalingen vanaf de Zwieslalm en bijbehorende Gablonzerhutte, vanaf het terras heb je een mooi uitzicht op de Donnerkogel en naar de andere kant de Dachsteiner gletsjer. Het ligt iets buiten de route maar zelfs op de relatief drukke dagen waren er daar bij de liften geen wachttijden.

null

Blik vanaf het terras van de Gablonzerhutte op de achtergrond de Dachsteiner gletsjer

Ook de afdaling naar Gosau hintertal (s’ochtends vroeg) onder de gondel door incl. de zwarte 9b vanaf de Sonnenalm.

De Go-Gosaualm is ook een leuke tent om wat te eten en of een borrel te doen, je kan met de gondel terg naar het dal van Russbach mocht het te gek worden ;-)

Wat is er verder leuk om in de omgeving te doen:

Gosausee bezoeken, je kunt eromheen wandelen, uitzicht en omgeving zijn prachtig!

null

Gosausee achtergrond Dachsteiner gletsjer en massief

Abtenau (leuk dorp)
Lungotz zijn een paar mooie loipe’s waar men ook langs kan wandelen.

Tot zover voor vragen stuur me een PM

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 14:44

Seriously snow addicted family!

Leuk verslag!

Gang is alles

Thanks!

Seriously snow addicted family!

leuk gedaan! mooie plaatjes geschoten ook, en ziet eruit als een lekker bruisend pilsje!

Certified ski-boy, glijbewijs

Wouw! Een verslag uit Oostenrijk met foto’s die winters aandoen!:D
Lekker veel info:) Leuk hoor!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Lekker!

Pilsje was heerlijk! ;)

Seriously snow addicted family!

Ik zie je verslag net pas :P. Ik ben toen ik jonger was 2 keer in Dachstein-West geweest en ga er dit jaar weer naartoe! Jou verslag haalde wel weer herinneringen in mij op ;) Leuk!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Leuk @ThijsMeeusen ik ga dit jaar naar Italie weer iets helemaal nieuws voor ons! Ben benieuwd!

Seriously snow addicted family!

Leuk verslag en mooie foto’s!

In de eeuwige quest naar voor mij nog niet ontdekte gebieden(tjes), kwam ik dit verslag tegen. De meeste foto’s geven echt een heel goed beeld van het gebied en de uitzichten, echter de laatste foto zegt mij echt helemaal niks 😬😂

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 14 jan 2018 00:46

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

In de eeuwige quest naar voor mij nog niet ontdekte gebieden(tjes), kwam ik dit verslag tegen. De meeste foto’s geven echt een heel goed beeld van het gebied en de uitzichten, echter de laatste foto zegt mij echt helemaal niks 😬😂

Jeffvdv op 14 jan 2018 00:18

Gaat iets niet goed lol

Seriously snow addicted family!

Plaats een reactie