Waar beste parkeren/skischool bij verblijf in hotel buiten Tignes/Val d'Isere?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

We (mijn vriendin en ik) zitten in de nieuwjaarsweek in een hotel net buiten het Espace Killy skigebied (in het plaatsje Sainte-Foy-Tarentaise) en zijn nu aan het orienteren waar we het beste iedere dag de auto kunnen parkeren. Dit zal mede bepaald worden door het feit dat mijn vriendin nog groepslessen gaat volgen (waarschijnlijk alleen in de ochtend) en dus bij een skischool moet aanhaken. Tegelijkertijd zal ik er juist op uittrekken om veel van het gebied te zien.

Ik heb de volgende opties gevonden waar in ieder geval ESF skischolen gevestigd zijn:

  • Tignes Les Brevieres (dichtste bij, dus makkelijkste aan te rijden; wel in een uithoek van het gebied en geen mogelijkheid voor middaglessen)
  • Tignes Le Lac (ligt wat verder weg, maar wel meer midden in het gebied)
  • Tignes Val Claret (ligt nog wat verder weg dan Le Lac, maar is wel makkelijker te bereiken bij terugskien vanuit Val d’Isere (geen zwarte piste nodig))
  • Val D’isere La Daille (ligt wat verder weg, midden in het gebied, maar lessen zijn veel duurder (meer dan 100 euro verschil met Tignes))

Welke raden jullie aan van deze plekken? Waar kun je makkelijk iedere dag parkeren en zijn er voor overdag parkeren nog kosten aan gekoppeld?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Op Val Claret heb je een grote openlucht parking aan de voet van de pistes ofwel heb je Parking Le Golf die overdekt is en wat hoger in het dorp ligt. Voor beide parkings moet je betalen (zelfde prijs)

http://www.tignes.net/fr/infos-pratiques/parkings-343.html…

In Tignes le lac kan je parkeren, onder de verzamelplaats van ESF (ongeveer bij de lift Aeroski) . Nadeel (voor beginners) is inderdaad de zwarte afdaling vanaf de Val d’isere kant. Maar je kan deze ook omzeilen (via Val Claret en dan met de bus), er is ook naast de piste zelf een makkelijke omleiding. Ik zou wel proberen te reserveren, anders moet je iedere dag zoeken en hopen dat er plaats is.

In Val Claret kan je ook goed parkeren. De open parkeerplaats is dicht bij de liften. Om bij de ESF te komen moet je of een stuk lopen naar boven naar 'het plein" of met de skilift omhoog. Deze (Bollin) opent echter maar een paar minuten voordat je moet verzamelen bij de skischool.

Dus wat dat betreft is Tignes le Lac wel ideaal.

Ik weet niet of er veel parkeergelegenheid is in Les Brevieres.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Veel plezier, in ieder geval !

Je zit in Sainte Foy en je gaat skieen in Tignes?
Had je dit al gelezen? https://www.wintersport.nl/skigebieden/saintefoy
Of deze http://www.skipass.com/stations/sainte-foy.html

The older I get, the better I was

@Mark02: dank voor de uitgebreide informatie. Het was mij ook niet duidelijk waar de ESF verzamelplaatsen waren, dus dat is prettig om te weten. Ik had nog een paar vragen, waarvan ik hoop dat je die als Tignes-ganger kunt beantwoorden :-):

  • Wat bedoel je precies met

naast de piste zelf een makkelijke omleiding
?

  • Weet je of het bij een parkeerplaats-reservering mogelijk is om meerdere keren uit en in de parkeergarage te rijden? Als dit niet mogelijk is, dan moet ik dus 6 reserveringen aanvragen (voor elke dag dat we gaan skien), terwijl ik anders kan volstaan met 1 reservering voor 6 dagen.
  • Over Val Claret: waar is daar precies de verzamelplaats van de ESF? Ik dacht namelijk dat deze bij het dalstation van de Tichot-lift is, maar dan begrijp ik jouw opmerking over de Bollin-lift niet want die lift ligt daar ver vandaan.
  • Is de weg omhoog vanuit Les Brevieres naar Le Lac of Val Claret goed te doen elke dag (wordt deze goed schoongehouden)? Ik heb nieuwe winterbanden eronder liggen en sneeuwkettingen bij me, maar om die iedere dag te moeten omleggen…

Bij voorbaat dank voor jouw reactie!
@Menno: Sainte Foy is qua grootte niet vergelijkbaar met Espace Killy en ik ben een pisteskier en kilometervreter dus met slechts 4 liften ben ik in het skigebied van Sainte Foy wel snel uitgekeken :-)

Het skigebied van Les Arcs is ook vrij makkelijk te bereiken toch? En daar kun je gratis parkeren (vanaf Sainte Foy), is het een klein stukje naar de stoeltjeslift helemaal links van de Paradiskikaart)…

Wel prachtig Sainte Foy, zeker gezien dat het toch een aardig stukje naar Tignes is zou ik het wel weten :)… Vrouw in Sainte Foy op les, en zelf lekker naar Les Arcs (qua afstand, niet qua plaats :))

P.s. Ik zou voor Tignes Le Lac gaan ipv. Val Claret.

Let it snow!

In Tignes le lac kan je parkeren, onder de verzamelplaats van ESF (ongeveer bij de lift Aeroski) . Nadeel (voor beginners) is inderdaad de zwarte afdaling vanaf de Val d’isere kant. Maar je kan deze ook omzeilen (via Val Claret en dan met de bus), er is ook naast de piste zelf een makkelijke omleiding.

Marko2 op 30 nov. 2013 20:26

Je kan ook gewoon met de Aeroski (sinds dit jaar de Toviere lift) naar beneden, hoef je de zwarte Trolles ook niet te pakken en hoef je niet via Val Claret. Maar dat is dan weer niet skient :)

  • Weet je of het bij een parkeerplaats-reservering mogelijk is om meerdere keren uit en in de parkeergarage te rijden? Als dit niet mogelijk is, dan moet ik dus 6 reserveringen aanvragen (voor elke dag dat we gaan skien), terwijl ik anders kan volstaan met 1 reservering voor 6 dagen.
Vithar op 4 dec. 2013 22:05

Je kunt voor 6 dagen reserveren en zo vaak in en uit rijden als je wilt…

  • Is de weg omhoog vanuit Les Brevieres naar Le Lac of Val Claret goed te doen elke dag (wordt deze goed schoongehouden)? Ik heb nieuwe winterbanden eronder liggen en sneeuwkettingen bij me, maar om die iedere dag te moeten omleggen…
Vithar op 4 dec. 2013 22:05

Het is de enige weg naar Tignes, dus zullen ze deze zo veel mogelijk berijdbaar houden. Maargoed na flinke sneeuwval zal het ongetwijfeld ploegend naar boven (evt. met kettingen). Ik heb er nog nooit problemen gehad…

Kan je al skiënd in Tignes le lac van éne kant naar andere kant: van Chardonnet/Palafour-lift naar Aeroski-lift?

Zelfde vraag voor Tignes Val Claret: kan je van Bollin al skiënd naar Tichot-lift?

@Gerwin.: we hebben inderdaad naar Paradiski gekeken maar vonden het toch een nadeel dat je 3 liften nodig hebt voordat je in het skigebied bent, dat het hoofd-skigebied wat lager ligt dan Espace Killy en ik kon geen fatsoenlijke skischool vinden vanuit Villaroger. Het voorstel om mijn vriendin te ‘dumpen’ in Sainte Foy heb ik maar niet gedaan ;-)
@JeroenS: ja die Aeroski had ik ook gezien; ik zal eens overleggen of mijn vriendin dat ziet zitten. Handig om te weten dat je de parkeergarage gewoon meerdere keren kunt verlaten; dank!

Ik denk dat het waarschijnlijk Le Lac gaat worden ook gezien het feit dat de verzamelplaats van de skischool in Val Claret onderaan de Tufs lift blijkt te liggen dus niet in de buurt van de parkeerplaatsen.

@steven9 Ja, dat is geen probleem. Alles is besneeuwd en je kunt je vrij ski-ent bewegen tussen de liften.

Zijn mensen nou zo verwend ??

"de skischool in Val Claret onderaan de Tufs lift blijkt te liggen dus niet in de buurt van de parkeerplaatsen."

Parkeer garage loopje naar de skischool nog geen eens 1 sigaret ofwel 4 minuten op "snowboard" schoenen. Mensen zijn raar wintersport ja graag maar nog geen 400 meter lopen want dat is ver.

Dank voor al jullie adviezen. Het is uiteindelijk Le Lac geworden. Parkeerplaats en skiles zijn geboekt. Nu nog een dikke twee weken wachten voordat we los kunnen!

Mooi zo! Veel plezier (maar dat zal in Tignes wel lukken)!!

Plaats een reactie