Espace Killy?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Hey wintersporters,

Ik heb een paar vragen over het wintersportgebied Espace Killy, misschien dat jullie hier meer over weten, kan ze niet vinden op het forum…
Klopt het dat er een paar gratis liften zijn? Op de site staat dit:

Beginner? In Tignes, enjoy free access to 5 lifts to practice your first curves before hitting the slopes of the espace killy Tignes-Val d’Isère ski area: “Lavachet” in Tignes le Lavachet, “Rosset” in Tignes le Lac, “Bollin” and “Claret” in Tignes Val Claret, “Pitots” and “Brévières” in Tignes les Brévières.

Dat zou leuk zijn voor de eerste dag, maar je kan ook een skipas kopen a 35€ halve dag enkel voor Tignes gebied. Dit willen we ter plaatse doen, kost het dan meer?

Ski’s willen we ook ter plaatse huren. Is dit aan te bevelen? Goedkoper misschien dan via internet? Of via internet bestellen. We gaan in het eerste weekend van februari dus verwachten dat de boel niet uitverhuurd is…

Misschien hebben jullie ook andere tips voor dit gebied?! Ik heb er gruwelijk veel zin in, en jullie waarschijnlijk ook! Hopelijk valt er nog flink wat sneeuw en wordt het hier in Nederland ook lekker -10, ik hou van de winter ;)

Grtz, Erik

Een skipas ter plekke aanschaffen is niet duurder of goedkoper. Vaak is er wel korting als je de skipas regelt via touroperator, hoteleigenaar of reserveringsbureau. Zou ik eens naar kijken.

Wat de huur van materiaal betreft: de beste deals heb ik gevonden op internet (online reserveren en betalen en afhalen in de plaatselijke vestiging). Intersport, Sport 2000, Skiset etc. doen dit allemaal. Je kan ook in Nederland of België huren, maar dan moet je het mee sjouwen. Ik zou daarom voor de eerste optie kiezen.

Wij kochten voorheen ook altijd op zaterdag een klein gebied pas, en dat is inderdaad vrij prijzig. Dit jaar gewoon via de touroperator (Sunweb in ons geval) geregeld dat we GROOT gebied pas hebben die de zaterdag al in gaat. Was slechts €23 extra. Ten opzichte van een groot gebied pas van 1 dag minder dan natuurlijk he. Wij zijn er ook de eerste week van februari, dus als ik je omver board: mijn excuses alvast :)

De gratis skiliften zijn erg kort, maar als je geen zin hebt om veel geld voor een skipas te betalen en voor de eerste keer op de ski’s staat is het misschien te overwegen.
Dan zou ik toch nog liever naar bijv. Winterberg gaan waar je veel meer kan skiën voor een veel kleinere prijs.

Het is alleen voor de eerste (halve) dag he Ruben, niet de hele vakantie zonder skipas. Ik heb er volgens mij ook een keer gebruik van gemaakt, toen was het op de aankomstdag zo’n slecht weer dat er bijna geen liften open waren. Maar je bent het inderdaad al snel zat. Ik zou dus zeggen: neem even contact op met de touroperator, want ik zou het persoonlijk voor die 23 euro (of nog minder als je toch een klein-gebied pas neemt) niet laten. Verder is Tignes/ Espace Killy in mijn ogen een van de beste gebieden ter wereld. Groot en afwisselend genoeg, veel offpiste mogelijkheden, een fatsoenlijke gletsjer, goede infrastructuur enz. Wordt nu de derde keer, maar zeker niet de laatste keer. Ik wissel de drie in mijn ogen best bij mij passende gebieden iedere keer af (3 Vallees, Espace Killy en Paradiski). Waarom met minder genoegen nemen?

Bedankt voor de tips! Ik zal bizztravel even vragen of iets dergelijks als bij Gast184 ook voor ons te organiseren valt. We hebben wat semi-beginners in de groep voor wie dat gratis stukje wel geinig is, verder gaan ze op les. Even een middagje aanklooien op die helling, misschien hebben ze het wel weer snel te pakken. Winterberg is echt te klein, niet steil en niet groot genoeg ;) Voorheen huurden we die ski’s gewoon gelijk erbij, maar dan weet je nooit echt wat je krijgt via de organisatie, alhoewel dat meestal idd ook bij skiset ofzo afhalen is dus dezelfde spullen. Ik ga via internet een deal zoeken!

Gast 184 ga je vaker in februari? Ligt er dan wel meestal goede sneeuw?

Oke excuses, verkeerd gelezen.
Voor een middag met beginners is het wel prima.
Erik, in Februari ligt er meer dan genoeg sneeuw, als Espace Killy al niet meer sneeuwzeker zou zijn in Februari is geen enkel ander gebied dit ook niet :p

Ik ga vrijwel altijd laatste week januari of eerste week van februari (goedkoop). Maar niets is zo veranderlijk als het weer. Eerste keer Val Thorens was het +16 graden, paar jaar erna in dezelfde week -32. Ene keer veel sneeuw, andere keer weer wat minder. Maar over het algemeen altijd nog uitstekend uit de voeten gekund. Dat is ook het voordeel van een groot en hoog gebied: je kunt naar de gletsjer, maar ook een dal verder wil wel eens helpen. Heb wel eens gehad dat het bij ons keihard sneeuwde, en bij een vriend die in Superdevoluy zat in dezelfde week gewoon keihard regende. Maar dan nog is er geen enkele garantie. Ik heb me er in ieder geval nog nooit druk om gemaakt en ga dat ook niet doen. Heb je niets aan en je veranderd er toch niets mee.

Ik vermoed dat Bizztravel dezelfde aanbieding kan maken als Sunweb trouwens hoor, scheelt allemaal niet zoveel met die aanbieders. Voor (semi) beginners is het inderdaad wellicht goed genoeg om dat eerste (halve)dagje mee door te komen. Aan de andere kant: als je voor rond de 2 tientjes een extra dag hebt waar je overal naartoe kunt met z’n alle, dan is dat ook wel weer een zorg minder. Of beter gezegd: zekere voor het onzekere, en wel zo gezellig.

Maar als jij nou ook gewoon alvast duimt en/of de sneeuwdans doet, dan moet dat helemaal goedkomen :)

Plaats een reactie