Espace Killy 14-21 januari 2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Ik dacht: een verslagje van het vorige seizoen: een leuke opwarmer voor het nieuwe seizoen:
Dit jaar mocht mijn vrouwtje de wintersportbestemming kiezen, en dus werd het Tignes!
Zelf was ik al in dit mythische, tot de verbeelding sprekend gebied geweest zo’n 16 jaar geleden, maar toen hadden we enkel een skipas voor ‘Super Tignes’. Logisch, want met een gezin van 4 een weekje in Tignes kostte ook toen heel wat euro’s. In die tijd ging het nog wel per bus en stonden we de eerste avond tot halftwaalf op straat wegens dubbelboekingen door een slechte reisorganisatie. We hadden 20 minuten om te eten op zo’n ‘Zweedse bank’ en daarna moesten we het restaurant(je) verlaten voor de volgende groep…
Dat moest beter kunnen, en daarom organiseerden we de reis nu zelf, zoals ook de voorgaande 6 jaren.
Voor het eerst via http://www.skieninfrankrijk.nl geboekt (een aanrader trouwens): 4-sterren appartement van 8 personen bezet met 6 sneeuwfreaks, inclusief 6 daagse skipas Espace Killy en annulatieverzekering: alles samen voor 485 EUR per persoon, met eigen vervoer.
Het was jaren geleden dat er nog zoveel sneeuw viel in december en januari: de week voor ‘le départ’ was de bergweg naar Tignes & Val d’Isère al eens afgesloten geweest. In Oostenrijk hadden ze de Fernpas zelfs moeten afsluiten. Aan sneeuw zouden we zeker geen gebrek hebben dus!
Het nachtelijk vertrek was zoals gepland rond 3u30. De dag voordien hadden we de ski’s & skibotten al in de dakkoffer geladen en onze tweejarige dochter naar oma gebracht (laatste keer, volgend jaar gaat ze mee!). Dus ’s nachts nog enkel de koffers er achteraan inpassen en karren maar. Toen we rond halfacht merkten dat we richting Elzas aan het rijden waren, dan toch maar de gps verteld dat hij de snelwegen niet moest vermijden, héhé, deze functie stond nog aan van onze rit door Oostenrijk vorige zomer. Gelukkig hebben we op die manier maar een klein halfuurtje verloren. We waren zelfs rond 15u al in Bourg-St.-Maurice, zodat we daar al een paar geocaches konden oppikken vooraleer de bergen in te rijden. De wegen waren sneeuwvrij

null

null

en dus stonden we rond 17u in Tignes Le Lac.
We logeerden met 6 personen in Village Montana
null

null

in een appartement voor 8 personen, zodat er niemand op de sofabank in de woonkamer hoefde te slapen. Zeer ruime living voor Franse begrippen.
null

Verder 2 badkamers, vaatwasser, ondergrondse garage rechtstreeks bereikbaar met de lift, skilocker op ons verdiep, ski-in ski-out, winkeltje op 50m, zeer vriendelijke mensen aan de receptie, waar ook de skipas af te halen was. Voor ons ideaal.
Hier het uitzicht vanaf ons balkon:
null

null

De glazen pot van de koffiezet paste niet in het apparaat. Dat waren we gaan melden aan de receptie, en nog voor we van de winkel terugkwamen, was er al een splinternieuw vervangtoestel geleverd. Wat ons betreft dik in orde, die Village Montana, ondanks tegenstrijdige berichten op beoordelingswebsites.
Het gebied
Na de recente dumps lag er massa’s sneeuw in het ganse gebied. Ook al in Bourg-St.-Maurice trouwens. De pistes in Tignes worden bijna allemaal dagelijks geprepareerd. Het gebied zelf is mooi uitgestrekt: we skieden dagelijks 50-60km (liften inbegrepen), en toch konden we ons hier een ganse week vermaken. Voor echte beginnelingen lijkt het gebied me te uitgestrekt, maar wintersporters met een paar jaar ervaring kunnen zeker dit gebied doorkruisen door de ruime keuze aan pistes en goede preparatie. Uiteraard komt de gevorderde skiër hier ook aan zijn trekken o.a. op de vele buckel- en speedy carvepistes.
null

null

null

null

Lift naar l’Aiguille Percée:
null

l’Aiguille Percée:
null

De gletsjer La Grande Motte was de hele week gesloten: blijkbaar bewaren ze deze pistes voor de zomer. Je kon vanuit de lift ook zien dat ze daar sneeuw ‘cultiveren’.
De geheimtip in dit gebied is de skiroute van la Vallée Perdue. Zoek maar eens op youtube. Hier wat foto’s:

null

null

null

null

null

Langs de pistes liggen er verschillende geocaches verstopt, maar we hebben ze lang niet allemaal gevonden door de dikke sneeuwlaag, die er ook naast de pistes lag tot in de laagste punten van het gebied.
null

De liftinfrastructuur is modern te noemen: snel en goed op elkaar afgestemde liften, hoewel er weinig zetelliften met overkapping te vinden zijn: dat hebben we de laatste dag dan ook gemerkt (zie verder)
Prijspeil
Het prijsniveau bij de lokale horeca is iets duurder dan in vergelijkbare gebieden in Oostenrijk en Italië: 22 tot 30 EUR voor warm eten ’s middags inclusief drankje. Après ski kost ook meer: tot 7 EUR voor een grote pint bier. Restaurantjes in het dorp zijn goed meegevallen: lekkere savoyarde specialiteiten zoals raclette & tartiflette voor 30 EUR per persoon inclusief wijn.
Het weer
We genoten de eerste 4 dagen van de zon en de blauwe lucht.
Tignes Val Claret:

null

null

null

Val d’Isère:

null

null

null

null

Buiten eten was wat nipt: Jas goed dichthouden en best nog een muts aan tegen het warmteverlies, maar het was te doen om nog maar half januari te zijn. De sneeuw was bij zulke omstandigheden uiteraard perfect te noemen!
Dag 5 werd het een beetje bewolkter en op vrijdag was de lucht dichtgetrokken en waaide er korrelsneeuw over de pistes. Gevolg: skiën van pistepaaltje naar pistepaaltje, en hopen dat je je aan de juiste kant van de paaltjes bevond. Dieptezicht was er niet, want de lucht had dezelfde kleur als de pistes.
null

’s Middags de ski’s maar aan de kant gezet en een wandeling naar Val Claret gemaakt over het bevroren meertje tussen Le Lac & Val Claret. Wanneer je van het pad afweek, zakte je gemakkelijk tot heuphoogte weg in de sneeuw.
null

null

null

Vertrekdag
De dag erna lag er 40cm vers en was het tijd op huiswaarts te keren. Al heel vroeg hoorden we buldozers de wegen ruimen. Even was er twijfel: sneeuwkettingen of niet… toch maar zeker spelen en uitpakken… op dat moment komt er een local de garage binnen en zegt dat zijn vrienden zonder kettingen en zonder problemen naar beneden zijn gereden. Ok dan, kettingen terug in de zak héhé Vervolgens rustig in 2e versnelling en tegen 30/u naar beneden gereden. Het verkeer dat berg opreed, moest de kettingen wel opleggen.
null

null

null

Na 10u rijden (12u onderweg) betraden we een Belgische frituur om op traditionele wijze een punt te zetten achter die superweek.
Conclusie
Tignes blijft voor ons een top 3 gebied met als grote pluspunten:

  • het relatief goedkoop (prijs/kwaliteit) verblijf aan de piste
  • zeer goed skigebied met veel variatie aan pistes & omgeving
  • hoge ligging: bijna volledig boven de 2.000m: sneeuwzekerheid met bijhorende uitzichten
    minpunten:
  • bijna 1.000km vanuit Brussel, laatste 50km geen snelweg meer
  • eten/drinken langs de piste is duurder dan in vergelijkbare gebieden in Oostenrijk & Italië

hmm… kan iemand mij doorlinken naar wat uitleg om mijn foto’s zichtbaar te maken? Met en lukt het hier niet…

Het moet juist zonder de code gewoon direct de foto-link plaatsen. Ik pas ze even voor je aan
(1) Je kunt meerdere foto’s uploaden op http://tinypic.com
2) Plak de url van de foto (staat onder “Direct Link for Layouts”) in je bericht en wij zetten ze automatisch om naar afbeeldingen.
3) Gebruik geen HTML- of UBB-codes, dat ondersteunen wij niet.)

Click. Click. Peace

By the way, mooie fotoverslag met mooie foto’s!

Click. Click. Peace

Leuk om te lezen! Een mens krijgt er gelijk weer zin in! Mooie plaatjes ook!

Leuk verslag zeg!

Leuk om te lezen!

Mooi!

Go with the snow!

Leuk verslag en mooi foto’s. Geeft toch meer informatie over het gebied.

Leuk verslag, die skiroute door een grot komt op mijn ‘to do’ lijstje !

Krijg gelijk weer zin om naar Tignes Val Claret te gaan. Nog ff geduld en we gaan weer Kerst en Oud en Nieuw vieren in de sneeuw :-)

Goed verslag en prachtige foto’s!
We kunnen het alleen maar toejuichen dat zoveel mogelijk mensen hier hun reisverslag plaatsen ;)

Erg leuk om te lezen dat het goed bevallen is. Mooi verslag en mooie foto’s, krijg al helemaal zin om er in februari heen te gaan!

Deze had ik gemist. Mooi verslag en dito foto’s! Heerlijk om te zien. Mede omdat ik in januari ook eindelijk eens naar dit gebied kan gaan. Staat al erg lang op m’n lijstje. Jullie accommodatie keuze spreekt me ook aan. Mooi en goed gebied, mooie en goede accommodatie, i like :)

Heerlijk zo’n verslag inclusief foto’s!!
Ik ben ook in januari van de partij in Tignes. Vorig jaar ook geweest. Fantastisch gebied met oneindige mogelijkheden.
Kan niet wachten!!

nog even wachten op akkoord voor vrije dagen, maar dan gaat zeker Tignes voor begin december geboekt worden. Heb in ieder geval wat tips uit je verslag overgenomen

euh... doen!?

Plaats een reactie