Verkeerde interpretatie piste kleuren

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Ik zie net dat volgens de website Espace Killy
66% makkelijke pistes (groen en blauw), 25% gemiddeld en 8% moeilijk. Volgens mij worden hier het franse en duits /oostenrijkse kleurensysteem door elkaar gehaald.
Volgens mij moet het zo zijn
10 % makkelijk - groen
56 % gemiddeld - blauw
25 % moeilijk - rood
8 % zeer moeilijk - zwart

Ik kom hier al jaren en het is juist zo dat het voor beginners een vrij moeilijk gebied is omdat er vrij weinig groene pistes zijn.

Je bent ook echt snel uitgekeken op een groene piste, zelfs als beginner ben je er snel op uitgekeken. Ik heb in ieder geval leren boarden op een blauwe piste (wel met veel vallen en opstaan), naar mijn idee veel handiger.

Die groene pistes liggen bijna allemaal in het ‘ski tranquile’ gebied in het tussendal tussen Tignes en Val dÍsère. Daarnaast heeft volgens mij elk dorp een flinke beginnerspiste aan de rand van het dorp.Maar ik denk dat je gelijk hebt: het is minder handig voor beginners dan bijvoorbeeld Les Trois Vallées. En dat komt met name omdat rood weer echt rood is en blauw ook echt blauw, en het feit dat als je vanaf dat ‘ski tranquile’ gebied terug naar een dorpje wil, je ook wat moeilijkere pistes moet nemen.

De sterrenwaardering van dit gebied klopt dus mijn inziens wel.

Nou moet ik zeggen dat voor een groene de Verte, die eindigt bij de Tommeuses lift, niet het voorbeeld van groen vind. Misschien gemiddeld gezien wel, maar er zijn zeker blauwe stukken bij. Met name het laatste deel langs de Folie Douce. Ook het begin van Fresse is smal en heeft soms flinke bulten.
Maargoed, dat geeft ook weer wat ‘spanning’ na de vlakke stukken die mijns insziens wel terecht als groen bestempeld worden. Dat kan het voor beginners idd lastig maken.
Verder vind ik dat, zoals Cheizz ook zegt, de kleurencodering wel degelijk hout snijden. Rood is gewoon merkbaar pittiger, wat in overtreffende trap weer geld voor zwart.

Plaats een reactie