hoeveelheid sneeuw

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Hallo

Is er in tignes dit jaar nog niet al te veel sneeuw gevallen of is dit normaal? En wat met de sneeuw grens. Als roel sneeuw voorspelt op pakweg 1500 meter in frankrijk, klopt dit altyd behalve voor tignes, waar de sneeuwgrens dan pakweg 2200 is. En de sneeuwhoeveelheden zijn nooit al te groot. Hoe komt dit?

Ik vraag me hetzelfde af. Ik ga volgende maand, zou er dan wel genoeg sneeuw liggen?

Tignes ligt hoog en anders ga je maar op de gletsjer :-)
Trouwens volgende week gaan de sneeuwkannonnen weer lekker aan.

Kan Roel hier iets over vertellen misschien? hoe komt het dat hier nog zo weinig sneeuw ligt? ik begin me ook een beetje zorgen te maken.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Jongens even rustig het is herfst en de meeste sneeuw valt in de winter, zie ook deze link naar de Engelse skiclub waar je goed kunt zien welke maanden de sneeuw valt. http://www.igluski.com/france/tignes-snow-history_1606…

Espace Killy is inderdaad zeer sneeuwzeker, ook later op het jaar. In de fameuze winter 2006-2007 was het een van de weinige plaatsen waar in januari toch nog genoeg sneeuw lag - vooral door de hoge ligging. Toch ook al meegemaakt dat er in de andere skioorden een grote dump viel en dat het inderdaad in Val d’Isere een stuk minder was.Boven is het daar gewoonlijk wel goed te doen maar de steilere dalafdalingen liggen er dikwijls bedroevend bij. Skien kan je er doorgaans bijna altijd, geen groene pistes maar het is naar mijn mening zeker geen gebied waar de grootste sneeuwdumpen plaats hebben.

Hmmm, ziet er niet echt veelbelovend uit inderdaad… ik keek op http://www.sneeuwhoogtes.eu/tignes/, klopt dat echt???

Espace Killy ligt in een "inneralpin" dal

het ligt net voor de waterscheiding (grens frankrijk italie, hoogste bergen) en achter de eerste echt hoge (3000+) bergen

val thorens bijvoorbeeld, ligt nog voor (= ten westen) van de hoogste bergen

bij westenwind komt de sneeuw in EK een halve dag later aan dan in 3V en meestal wat minder

aan de andere kant is de temperatuur - op dezelfde hoogte - in EK een stuk lager (2-3 graden) omdat de kou in dat hoge dal blijft "plakken"

de ECHT grote sneeuwval in EK krijg je bij een “retour d’est” oftewel een genua-depressie - dat is dezelfde luchtstroming die ook in de Italiaanse alpen voor bakken sneeuw zorgt

retour d’est komt namelijk net over de grenskam heen, en geeft dus ook sneeuw in val d’isere, en (in mindere mate) in tignes

zelfde effect heb je trouwens ook in Serre-Chevalier en (heel erg sterk) in Montgenevre

kijk eens hier, van vorige week (wel van VOOR de regen)
http://www.skipass.com/forums/enmontagne/direct/alpes/sujet-…

Menno zegt het al grotendeels, door de inneralpine ligging valt er vaak net wat minder. Ik moet er wel bijzeggen dat niet elke Genuadepressie voor sneeuw zorgt in Tignes. En niet elke Genuadepressie geeft een retour d’est. Deze zijn pas kort vantevoren te voorspellen en dan nog komen ze soms als een verrassing.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Mijn ongersutheid was dus toch niet geheel onterecht… We zitten nu met hoge temperaturen en maar 49 cm in het dal.
Gelukkig komt er volgende week 25 centimeter sneeuw aan !! JOEPIE

Over het algemeen zijn de sneeuwcondities in Espace Killy erg goed. Doordat het in een zogenaamd “koude-dal” ligt blijft de sneeuw gemiddeld langer goed skibaar dan in andere gebieden. Vooral de dalafdalingen zijn met weinig sneeuw vaak nog erg goed te skiën. Ik zou met dus niet al teveel zorgen maken, want als er in EK al geen goede sneeuw meer ligt dan zijn er maar weinig plekken in Frankrijk die dat wel hebben. Daarbij gaat het gebied tot grote hoogte en daar kan altijd (ook 's zomers) geskied worden.

Veel plezier in mijn favoriete skigebied :)

Ik was de eerste week van februari in Val d’Isere, de skileraar heeft ervoor gezorgd dat we werkelijke elke piste van het Espace Killy hebben gezien, je kon probleemloos tot aan het dal skien, ook op de laagst gelegen piste bij het stuwmeer. Overal meer als genoeg sneeuw, zowel op de piste als ernaast! Geen groene weides naast de piste!

Wel de skies lekker scherp maken, de lager gelegen pistes richting het dal waren zeer ijzig op sommige plekken. Maar die pistes zag ik maar 1 of 2 keer per dag…

Wij gingen de 2e week van januari naar Tignes. Tijdens de reis kregen we echt het idee dat er helemaal geen sneeuw lag…zolang duurde het voor we echt sneeuw zagen. Maar toen we er bijna waren, was de wereld ineens helemaal wit. Tignes is echt heel sneeuwzeker, dus ik zou me geen zorgen maken dat er geen of niet genoeg sneeuw ligt.

Ik kom al 15 jaar in Tignes en nog nooit slechte sneeuw gezien, laat je niet afschrikken. Het lijkt een eeuwigheid te duren op weg naar Tignes voor je sneeuw ziet maar eenmaal om de juiste bocht kom je in een witte wereld. Sneeuwhoeveelheden zijn gemiddeld 1.5 mtr in de periode dat ik altijd ga [1e wk febr] maar skiën is ook altijd mogelijk tot aan Tignes le Breviere [1500 mtr] alhoewel ik hier zelf geen overnachtingen zou boeken omdat ik slechte sneeuwjaren je toch over kunstsneeuw naar beneden moet. Naar Val d’Isere [1850 mtr] kun je altijd skiën dus fabel dat sneeuwgrens op 2200 mtr ligt klopt niks van. Ga zeker naar Tignes het is gewoon super hier

Plaats een reactie