gerardmer of winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Gérardmer

Waar zouden jullie voor kiezen naar 5 jaar lang 3 dagen winterberg? zijn de pistes van gerardmer alle sleepliften waard. of is winterberg met de pistes die de helft minder lang zijn en meer als de helft stoeltjesliften meer de moeite waard als wat meer uitdaging?

Toevallig dat ik vorig jaar in Gerardmer ben geweest, maar dat was dan wel tijdens de zomer voor de Tour de France. Een fantastisch mooie klim zat daarin (slotklim die dag) en we hebben uiteraard ook nog even de omgeving verkend die dagen. Hele mooie omgeving, waar volgens mij ook prima te skien is. Helaas daar dus (nog) geen ervaring mee, maar afgaande op de omgeving en de klimmetjes die we tegen zijn gekomen durf ik wel de stelling aan dat je in Gerardmer meer ski-plezier gaat beleven dan in Winterberg. Overigens zou ik eerder dan richting Kleinwalsertal gaan. Qua afstand ontloopt dat niet zoveel heel veel aan Gerardmer (grofweg 150KM verder, maar wel over de prima Duitse snelwegen) als je bijvoorbeeld naar Oberstdorf of Bolsterlang gaat, maar qua ski-mogelijkheden en ook qua kosten is het kleinwalsertal imho een stuk interessanter en zeker dat uurtje langer in de auto zitten waard.

Als je in de week kunt gaan buiten de vakanties, raad ik eerder La Bresse aan. Dat gebied is toch net iets uitgebreider.
Kleinwalsertal is toch nog een flink eind verder. In La Bresse sta je op ± 4u.45 uur van Brussel vs. 7u.45 voor Oberstdorf. En je hoeft ook geen Péage te betalen op dit stuk! Zelfde geld uiteraard voor Gerardmer. Of je kan de 2 gewoon ook leuk combineren.
Om op je vraag te antwoorden. Voor puur recreatief skiën vind ik Winterberg dan weer de nummer 1. Ondanks de korte afdaling is de sfeer er top, liften zijn gewoon 10/10 en amuseren doe ik me er altijd.

Ik ben 2x in Gerardmer geweest en het is klein maar leuk! Voor 3 dagen is het ideaal, als je langer gaat dan heb je alle pistes wel vaak genoeg gezien. Ze hebben dit seizoen veel veranderd om te zorgen dat de drukte verdeeld wordt. Dat was ook nodig. Zo is er een nieuwe lift met veel meer capaciteit en een extra groene piste naar het station.
Er is een grote parkeerplaats aan de voet van de pistes dus het is goed bereikbaar.
Winterberg ben ik nooit geweest, dus kan ik je niks over vertellen.
Gerardmer en La Bresse combineren is ook een goed idee zoals Joy85 zegt.
In de kerstvakantie ga ik weer een paar dagen die kant op!

Als je de moeite neemt om naar Gérardmer te rijden, ben ik van mening dat je dan net zo goed wat tijd en kilometers meer kunt investeren voor de Alpen. Opzich zijn die gebieden best leuk, zowel Gérardmer, La Bresse, als aan de Duitse kant o.a. de Feldberg. Qua afdalingen is het zeker allemaal wat langer als in Winterberg, maar daar staat tegenover dat Winterberg inmiddels dankzij de zeer intensieve besneeuwingsmogelijkheden een stuk “sneeuwzekerder” is. Pakweg 5 jaar geleden zag dat er uiteraard nog anders uit.

Persoonlijk zou ik de tip om naar de Allgäu en/of Kleinwalsertal te kijken van @Paulvw ter harte nemen. Skiën in die regio is bovendien ook nog tamelijk goedkoop. Gérardmer is en blijft net als het Sauerland een middelgebergte en hoewel de pistes allemaal langer zijn als in Winterberg, wordt het daardoor natuurlijk geen hooggebergte. En als je echte leuke middelgebergte skigebieden wilt zien, dan zou ik eerder aan te Reuzengebergte in Tsjechië nadenken, maar dan ben je qua afstand ook al in Oostenrijk.

BTW, nog een kleine tip: Als je toch liever dichterbij wilt blijven zou je ook nog Willingen i.p.v. Winterberg kunnen overwegen. Zelfs daar heb je al langere pistes.

Dat Kleinwalsertal goedkoop is valt wat tegen. Je betaalt daar vergelijkbare bedragen met andere skigebieden in Oostenrijk. Dus de prijs is geen unique selling point voor Kleinwalsertal, al zou ik het gebied op dat punt zeker niet laten liggen.
De andere gebiedjes in de Allgau zijn wel voordelig.

Vanuit NL is de Allgau net wat verder dan Vogezen en Schwarzwald en dat kan wel net het verschil maken in een skiweekend afhankelijk van de tijd die je hebt.

In de vogezen zou ik ook eens kijken naar de kleinere gebiedjes, dat zou in het weekend een voordeel op kunnen leveren qua drukte tov de grote namen Gerardmer en La Bresse. Zoals Markstein en Lac Blanc.

@Hessel: Neem een accomodatie in de Allgäu, bijv. in Oberstaufen of Bad Hindelang met gratis skipas, en maak van Kleinwalsertal eventueel een dagtrip. Als je op die manier een beetje creatief bent heb je in die regio een goedkope, maar toch comfortabele en afwisselende skivakantie.

@Hessel: Neem een accomodatie in de Allgäu, bijv. in Oberstaufen of Bad Hindelang met gratis skipas, en maak van Kleinwalsertal eventueel een dagtrip. Als je op die manier een beetje creatief bent heb je in die regio een goedkope, maar toch comfortabele en afwisselende skivakantie.

Frans op 5 nov 2015 10:56

@Frans we dreigen off topic te gaan, maar roadtrippen en iedere dag een ander gebiedje is in die regio inderdaad leuk.
En anders zou ik gewoon in KWT zelf gaan zitten, prima gebiedje binnen redelijke afstand. Het is alleen niet meer zo goedkoop als het geweest is. Aan de andere kant, een dagpas winterberg kost tegenwoordig ook al 32 euri dus echt superbillig is het nergens meer (hoewel je in Gerardmer slechts 26 euri voor een dagkaart aftikt)

@Hessel: Neem een accomodatie in de Allgäu, bijv. in Oberstaufen of Bad Hindelang met gratis skipas, en maak van Kleinwalsertal eventueel een dagtrip. Als je op die manier een beetje creatief bent heb je in die regio een goedkope, maar toch comfortabele en afwisselende skivakantie.

Frans op 5 nov 2015 10:56

@Frans we dreigen off topic te gaan, maar roadtrippen en iedere dag een ander gebiedje is in die regio inderdaad leuk.
En anders zou ik gewoon in KWT zelf gaan zitten, prima gebiedje binnen redelijke afstand. Het is alleen niet meer zo goedkoop als het geweest is. Aan de andere kant, een dagpas winterberg kost tegenwoordig ook al 32 euri dus echt superbillig is het nergens meer (hoewel je in Gerardmer slechts 26 euri voor een dagkaart aftikt)

Hessel op 5 nov 2015 11:21

Ik denk dat de kosten eerder zitten in verblijf dan in de skipas. Die 6 euro per dag is denk ik niet het grote issue, maar als je elke dag 20,- duurder uit bent aan eten en drinken, dan tikt het wel een stukje harder aan

Even terug naar de Vogezen: ik zou daar logeren in Gerardmer (leuk dorpje, genoeg degelijke hotels) en 2 dagen skiën in La Bresse-Hohneck (makkelijk op 20 minuutjes te bereiken vanuit Gerardmer langs het Lac de Longemer, leuke weg trouwens) en 1 dag in het skigebied La Mauselaine in Gerardmer zelf.
Let op: winterbanden zijn aan te raden/noodzakelijk, zowel naar La Mauselaine als naar Hohneck zijn pittige klimmetjes die bij sneeuw soms zelfs sneeuwkettingen vereisen.

Plaats een reactie