de condities voor as week(end)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Zoals bijna overal in de Alpen is het ook in het doorgaans rijk besneeuwde Grand Massif droevig gesteld.

Dit (pers)bericht kwam vandaag door:

Following a crisis meeting with the Grand Massif early this morning, we can announce that due to a lack of snow and with the short term forecast taken into account, the resort has declared catastrophic conditions and will open only be able to open very restricted areas this Saturday 20/12, as follows :

  • Samoëns - partial débutant zone only - Château/Pendants pistes
  • Morillon - very restricted débutant zone only
  • Flaine - 1 piste Aup de Véran (very narrow), 2 beginner pistes
  • Les Carroz - TBC

No buses will be run to Flaine as the few pistes open there are in poor condition and will simply not cope with an influx of skiers from other resorts.

The beginner zone in Samoëns will undoubtedly be overwhelmed with skiers and it is recommended that non-beginners steer clear.
Like every other resort in the Haute Savoie and Savoie regions, the Grand Massif is doing everything possible to work with the exceptionally warm temperatures and lack of precipitation. Piste openings/closures will be revised on a daily basis. Pre-purchased lift passes will be refunded. Beginner zone passes will be sold on a half-daily basis and quotas may be put in place to prevent overcrowding of the tiny areas that are to open.

The general message is that skiing is possible but conditions will be very poor and very restricted. This is why #ZigZagskischool is organising different non-skiing activities during next week and Snowshoe Samoens Arno, can take you out on some challenging walks on walkingboots (or snowshoes).

Ondergetekende organiseert als sneeuwschoengids en bergwandelgids vanaf as zondag verschillende bergwandelingen als een alternatieve activiteit, zie: http://www.facebook.com/snowshoesamoens . Skischool ZigZag organiseert zelfs diverse zomer-activiteiten, zoals via ferrata en rotsklimmen, om de skiërs te vermaken.

Maw het heeft geen enkele zin om volgende week de latten onder te binden in de Grand Massif.

Ik ben idd bang dat ik het erg druk ga krijgen volgende week @MarceldeSkier…

Ik vind dit voor zoveel partijen zo erg!!

let's get this party started!!

Vorig jaar was het serieus billen knijpen maar dit jaar is het echt een ramp! Als wintersporter zie je echt uit naar het witte goud en als je dan met kerst gaat krijg je dit… Maar ik zou zelf er ook het beste van maken en mee enkele tochten gaan doen. Mooi alternatief!

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Damn, de horrorberichten voor iedere wintersporter (en vooral de mensen die er hun geld aan moeten verdienen)…

Hopelijk slaat het weer snel om Arno!

Gister hadden we vanaf 1000m wat sneeuw (10cm op 1600m). Nu weer opgewarmd en regen tot op de toppen.

Komende (zachte) dagen even afwachten, met morgen een sneeuwinspectie (en snowsafety cursus) op Samoëns 1600.

Hopelijk kunnen as weekend de sneeuwkanonnen 's nachts aan, dat zou in ieder geval weer iets schelen.

En de site is weer up!

Er gaan toch nog iets meer pistes open in Grand Massif.
http://winter.grand-massif.com/news/actu-noelEN2014…

Dat kan nooit lekker skiën worden gezien hoe het er nu uitziet op de cams.

Don`t eat yellow snow

Ik blijf nog steeds hoop houden dan het de 1e week van januari nog goed komt, maar als ik alle berichten lees wordt de hoop wel steeds minder…

Klopt! Ik was vandaag op 1600m voor een lawinepieper oefening. Net genoeg sneeuw om iets te kunnen doen. De pistes zien er beter uit als verwacht, maar met duizenden eroverheen met temperaturen ver boven nul…daar wordt het niet beter van zeg maar. Maar het skigebied heeft de sitiuatie idd iets negatiever voorgespiegeld als dat ie nu is.

De kogel is door de kerk; vanaf morgen neem ik m’n gasten mee op ‘shoeing’ adventures en ik skip de het woordje ‘snow’. Ik geloof dat dat meer waarde biedt dan lopen op raquettes op een soort appelkruimeltaart ;-)

Nou, de wandelschoenen en mountainbikes kunnen de kast weer in en rap de snowshoes en poederboard/ski’s eruit; de winter is gearriveerd!

In een paar uur tijd is er op onze hoogte (750m) al 25cm gevallen en het lijkt voorlopig nog wel door te sneeuwen.
Dat betekent dat er afgelopen nacht al hard gewerkt is en dat er aankomende nacht overuren zullen worden gedraaid door de bullychauffeurs om vanaf morgen zo veel mogelijk pistes open te hebben. Ik verwacht nog geen dalafdalinge open (zoals Vercland, Morillon 700 en les Cascades), maar verder zullen de verbindingen waarschijnlijk wel open gaan en dat is heel goed nieuws na afgelopen week!

Van nazomers naar diep winters is 24 uur!

Plaats een reactie