Samoens - Flaine en terug

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Hallo allemaal,

Eind januari gaan mijn vriend en ik voor het eerst naar Le Grand Massif. We logeren in Samoens, in de buurt van de lift. We hebben ter plaatse geen auto, maar zouden wel richting Flaine willen gaan ook. Nu las ik dat de lift om uit Flaine naar de andere dorpjes te raken,nogal windgevoelig is (Grand Vans). Op zich kunnen we dan wel een dagje in Flaine blijven, maar raak je dan makkelijk met skibus terug naar Samoens? Of zijn er pistes die je kan nemen? Mijn vriend skiet al zijn hele leven, voor mij is het de derde keer, met lessen door het jaar. Ik vermijd dus liever om ergens vast te zitten met enkel een zwarte piste die ik nog op 2 minuten voor het sluiten van de lift af moet, of omdat de lift dicht is door weersomstandigheden.

Ook andere aanraders qua tochtjes, pistes en eten altijd welkom :-)

Het skien van en naar Flaine vanuit Samoens is erg simpel. Ja, de Grand Vans gaat soms dicht maar meestal doen ze er alles aan om mensen heen en weer te kunnen krijgen zodat je niet met de skibus hoeft. Er is dus wel een goede skibus dienst maar dat duurt best lang.
In Morillon kun je lekker eten bij L’Igloo en een drankje/crepe nemen bij Le Beu bij Morillon 1300. In Les Carroz heb je een leuk tentje met goed eten bij de Plein Soleil lift. Er zijn er 2, de bovenste heeft bediening en de onderste is zelfbediening. Ben zelf meer een fan van de bovenste.
Lekkere taartjes (en gewoon lekker eten) kun je ook even verderop doen bij Les Molliets (naam lift en restaurant).
In Flaine kun je prima eten bovenop de berg aan de linkerkant van het dal. Logo is 2 konijnen met de rug naar elkaar. Lekkerste daar is de Clafoutis Framboise.
In Flaine heb je wat meer mogelijkheden qua niveau, van beginners tot ver gevorderd. Samoens kom ik niet veel omdat dat in de schaduwkant is. Morillon en Les Carroz zijn leuke plaatsen om met slecht weer te skien. Tussen de bomen en de pistes zijn wat vriendelijker voor beginners.
Veel plezier!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Gefeliciteerd! Het Grand Massif is echt een mooi skigebied. Op zich hoef je niet naar Flaine, want Samoens, Morrillon en Carroz bieden ook al heel veel. Ik ben 2x in het gebied geweest. De 1e keer weet ik al niet veel meer van, maar de 2e keer heeft de Grand Vans volgens mij niet stil gestaan terwijl we veel sneeuw hebben gehad.
Als het (te) hard waait is het hoog in Flaine ook minder prettig om te verblijven, dus dan is het tijd om terug te gaan.

De grand vans staat inderdaad regelmatig stil als er te veel wind is… maar wordt goed aangegeven als je van samoens. De afdaling richting flaine (tourmaline) is dan sowieso dicht. En denk zelfq dat ze de verbindingslift vanuit samoens richting flaine zelfs niet opendoen dan.
Volgens mij is er geen busverbinding tussen flaine en samoens… dus informeer eerst naar de weersomstandigheden als je dit van plan bent

De grand vans staat inderdaad regelmatig stil als er te veel wind is… maar wordt goed aangegeven als je van samoens. De afdaling richting flaine (tourmaline) is dan sowieso dicht. En denk zelfq dat ze de verbindingslift vanuit samoens richting flaine zelfs niet opendoen dan.
Volgens mij is er geen busverbinding tussen flaine en samoens… dus informeer eerst naar de weersomstandigheden als je dit van plan bent

De grand vans staat inderdaad regelmatig stil als er te veel wind is… maar wordt goed aangegeven als je van samoens. De afdaling richting flaine (tourmaline) is dan sowieso dicht. En denk zelfq dat ze de verbindingslift vanuit samoens richting flaine zelfs niet opendoen dan.
Volgens mij is er geen busverbinding tussen flaine en samoens… dus informeer eerst naar de weersomstandigheden als je dit van plan bent

Wat trouwens een leuke is voor de weg terug, als de Cascade piste open is dan kun je die nemen. Die gaat van Flaine bovenin naar Sixt beneden in het dal. Sixt ligt naast Samoens dus dan is het met 10 minuten skibus weer terug bij de lift van Samoens.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Wat trouwens een leuke is voor de weg terug, als de Cascade piste open is dan kun je die nemen. Die gaat van Flaine bovenin naar Sixt beneden in het dal. Sixt ligt naast Samoens dus dan is het met 10 minuten skibus weer terug bij de lift van Samoens.

iorusroos op 28 dec 2016 12:44

ALS deze open is :) ik heb er al heel veel geweten, waaronder ik, dat deze een hele week toe was. Zelfs na het op onze aankomstdag een kleine 20cm had gesneeuwd tot in het dal.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Het is eerder een uitzondering als de Cascade open is.

ALS ja, inderdaad! Ik ben in totaal drie weken in Flaine geweest waarin de Cascades geen enkele dag open was. Als hij eens open is, ski dan niet gelijk de bus in, maar verken de pistes van Sixt ook even. Het schijnt een van de geheimtips van GM te zijn.

Overigens is er momenteel zo goed als niets open, zeker de onderlinge verbindingen niet, dus mocht je volgende week gaan dan wordt het sowieso niets.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Het is gelukkig pas eind januari, dus hopelijk wat meer sneeuw dan! Dank voor alle tips, Cascades willen we misschien wel eens gaan doen als hij open is.

Het is gelukkig pas eind januari, dus hopelijk wat meer sneeuw dan! Dank voor alle tips, Cascades willen we misschien wel eens gaan doen als hij open is.

Elienc op 28 dec 2016 19:53

Wij gaan ook naar Flaine van 21/01 tm 28/01 en zitten ook te duimen voor de nodige sneeuw!! Maar…in 3 weken kan er nog veel gebeuren toch?!! Dus we blijven positief!

Plaats een reactie