Vraag over zwarte piste bij Combe de Gers

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Morgen reizen we af voor een weekje boarden in Le Grand Massif. Nu heb ik al van alles gelezen over Combe de Gers en gevaarklijke erosie gaten en dat er 1 zwarte piste is die niet geprepareerd wordt. Maar is deze piste zwart omdat die heel erg steil of moeilijk is, of vooral omdat er niet geprepareerd wordt?

De Combe de Gers is een superplek om in de poeder te spelen. Het zijn eigenlijk 2 kommen met een gammele oude sleeplift terug omhoog of je gaat verder naar beneden via de Cascade maar dan moet je de skibus van Sixt naar Samoens terug nemen om weer een ski lift te nemen.

Het hele off piste gebied van Flaine is in principe gevaarlijk, je zult bij de DMC (cabine lift) foto’s zien van hoe het er in de zomer uit ziet, veel scheuren met netten erover. Bijvoorbeeld een stuk onder de DMC nabij La Diamant Noir zitten nogal wat scheuren. Met deze omstandigheden is lawine gevaar echter meer aan de orde.

Let echter wel op dat je in de Combe de Gers grote verschillen kunt hebben in sneeuwkwaliteit. Eerder dit jaar was de linker helling beduidend beter dan de rechter helling, komt door zon en wind en zo. Overigens zijn er nog veel meer plekken waar je met een beetje goede timing ook goede poeder kunt vinden maar mijn beste dagen heb ik toch echt in de CdG.

Check anders even het eea van de foto’s die ik heb gemaakt over de afgelopen jaren (skip de famileplaatjes maar even):
https://www.flickr.com/photos/iorusandbela/albums/7215760388…

Daar kun je best wat foto’s vinden die we in de CdG hebben gemaakt.

Veel plezier!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Als ik me goed herinner zitten er in het gm nogal wat “lapiaz”. In geval van twijfel aan de eigen inschatting/kennis/ervaring: check even ter plaatse, boek evt gids/leraar voor dit soort avonturen.

Edwin van Riel

Zitten die gaten ook waar die piste is? Of is er eigenlijk gewoon geen piste?

Check even op pistenplan. Als er piste is, zal deze niet de gaten bevatten lijkt me :)

Frankrijk kent niet echt skiroutes, maar vaak is zwart gewoon ongeprepareerde maar wordt dit soort gevaren wel ontweken.

Edwin van Riel

De kom is een zwarte piste, ongeprepareerd en een grote speeltuin voor skiërs/boarders. Daar is het relatief veilig. Op andere plekken, waar ik het eerder over had, zijn de gevaarlijke plekken niet ver van de zwarte afdalingen. Het is nooit 100% veilig maar als je oplet dan is het prima te doen.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Op de zwarte piste zul je nooit gaten vinden;) de pistes worden aangegeven met paaltjes links en rechts, daarnaast zijn er een paar veilige offpiste routes die ook aangegeven staan met paaltjes, volg die en je bent ook veolig, maar doe dus voorzichtig als je daarvan uitwijkt, en gebruik je gezonde verstand, wat combe de gers betreft isbhet ipc hetzelfde, ongeprepareerde piste is natuurlijk staat aan gegeven met paaltjes maar daarnaast een “veilige” speeltuin zeker als je het vergelijkt met flaine rondom de diamant noir

Plaats een reactie