Ischgl 3-6 Januari 2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

Inderdaad, de aandachtige lezer heeft gemerkt dat ik in de titel de sign van Rogier ontkracht heb. Aanhoudende sneeuw, vastgereden auto’s, extreem groot lawinegevaar en dorpen afgesloten van de buitenwereld waren de rode draad in mijn verkorte shortski-trip van de voorbije dagen.

Algemeen
Bestemming: Ischgl, Silvretta Arena, Tirol, Oostenrijk
Residentie: Gästehaus Anna Maria, Waldhof (gehuchtje net voor Ischgl)
Skidagen: 2 (3 gepland)
Mijn ski’s: Head Shape two track

Dinsdag 3 Januari 2012

Toen we op dinsdag 3/1 in de vroege ochtend vertrokken met bestemming Ischgl leek er geen vuiltje aan de lucht, letterlijk en figuurlijk.
Natuurlijk hadden we de weersvoorspelling voor de Alpen in ons achterhoofd: veel sneeuw en storm. Hoe dan ook, dinsdag scheen het zonnetje lekker en daarom besloten we over de Fernpass te rijden. Prachtige uitzichten en vanaf 900m een aardig sneeuwdek. Mooi uitzicht gehad op de Zugspitze en de skigebieden daarrond (Ehrwald, Lermoos…).
Hetzelfde verhaal in het Paznauner Tal, waar Ischgl ligt: Zon en koud (-5°C; vorstgrens rond 800m)) Skipas gaan halen, ski-depot gaan reserveren en iets gaan drinken in de Feuer und Eis, apres-ski kenners kunnen zich daar wel wat bij voorstellen :)
's Avonds ook nog naar de skishow gaan kijken op de Brennerhang: een combinatie van “synchroonskiteams” en freestylers. Een echte aanrader!

Woensdag 4 Januari 2012

Woensdagochtend een heel ander verhaal: Toegetrokken hemel, sneeuwval en slecht zicht. Hoe dan ook, na een heerlijk ontbijtje van krokante keizerbroodjes met frische Tiroler Sahnebutter en daarop nog andere streekproducten, hebben we de Silvrettabahn genomen. Toen we boven kwamen - alle liften leken open te gaan die dag - hebben we de oversteek naar Zwitserland, het skigebied van Samnaun dus, gemaakt. Daar hebben we wat geskied in de buurt van Alp Trida. Het was alweer enkele maanden geleden dat ik nog eens op de latten stond, maar lekker even “inskiën” was er niet bij: stormachtige wind en zicht van hoogstens 2m. Je kon geen hoogteprofielen zien op de pistes en dat maakte het bijzonder lastig om je eerste lekkere afdalingen van het seizoen te maken.
Samengevat: barslechte omstandigheden!

Echt veel skiën zat er die dag ook niet meer in: de meeste liften gingen dicht door de storm en het zicht was rotslecht. Door het slechte weer zaten de meeste zelfbedieningsrestaurants ook vol en werd onze lunch reduceerd tot een Pizza Hawai in een pizzabar in Ischgl centrum.

De niet al te geslaagde dag werd toch nog goed gemaakt door een heerlijk menu in Hotel Tyrol, net tegenover de Kuhstall.

Donderdag 5 Januari 2012

Donderdag hetzelfde liedje: slecht weer en storm, het was daarbij ook nog eens krachtig aan het sneeuwen. Toch hebben we 's morgens in de buurt van de Paznauner Taja enkele lekkere afdalingen in de verse, ongespoorde poeder kunnen maken. Het zicht verbeterde (heel) tijdelijk en in een idyllisch besneeuwd landschap was het lekker vertoeven. Toch was dit maar tijdelijk: de wind versterkte en de goesting (om te skiën welteverstaan :p) daalde omgekeerd evenredig.

Na een spaghetti in het Pardorama (dat grote, glazen gebouw op de top van de Pardatschgrat) de dalafdaling willen nemen, maar door de aanhoudende schneefall was deze gesperrt.
Daarom moest ik een hele omweg maken. Bijna als een echte Rogier ben ik honderden meters omhoog moeten wandelen om op een andere talabfahrt te geraken, met de cabinelift naar onder gaan is ten slotte voor watjes.

Alweer geen 100% geslaagde skidag, al hebben we wel enkele mooie sporen kunnen maken in het witte goud. De dag afgesloten met een Stiegl in de Feuer und Eis en daarna een wederom heerlijk menu in Hotel Tyrol.

Vrijdag 6 Januari 2012

En dan vandaag: een echte baaldag.
Uiterst ongunstige voorspellingen en berichten uit het skigebied: aanhoudende krachtige sneeuwval zorgden voor groot lawinegevaar en bovendien ook nog eens stormachtige wind erbij. Het skigebied zou maar voor een absurd klein deel opengaan of zelfs helemaal dicht blijven. Daarom hebben we de pijnlijke beslissing genomen om vroegtijdig (vrijdagochtend ipv zaterdagochtend) naar huis te gaan. Wel een verstandige beslissing, zo bleek later. De weg om uit het dal van Ischgl te geraken werd namelijk een uurtje na ons vertrek geblokkeerd door vastgereden auto’s. Bovendien leek de situatie niet te verbeteren gezien de voorspellingen met heel veel sneeuw voor de volgende dagen. Ook de rest van Oostenrijk werd getroffen: Lech, Zürs en Warth werden afgesloten van de buitenwereld.
Omdat we morgen niet in de grote kerstvakantie-uittochtdrukte wilden staan bij deze omstandigheden, zijn we vandaag dus maar vertrokken.

Het tegendeel is bewezen, Rogier. Iets als te veel sneeuw bestaat wel!

  • Foto’s + Video’s volgen morgen*

Het tegendeel is bewezen, Rogier. Iets als te veel sneeuw bestaat wel!

Met de nuance dat het relatief is dwz tijd en plaats afhankelijk

Mooi verslag Niels! Jammer dat datgeen waar je zo lang naar toe geleefd hebt dan toch nog zo moest verlopen.
De skimogelijkheden vielen dan tegen vanwege de weersgesteldheden, maar anderzijds heb je wel uitzonderlijke omstandigheden meegemaakt die je waarschijnlijk zo niet eerder hebt beleefd.

Had je niet wat sneeuw naar Winterberg kunnen sturen? Daar was namelijk te weinig… :p Toch nog een mooi verslag geschreven :)

met de cabinelift naar onder gaan is ten slotte voor watjes.

:D

Een skipiste heeft ook slaap nodig...

Mooi verslag Niels! Jammer dat datgeen waar je zo lang naar toe geleefd hebt dan toch nog zo moest verlopen.
De skimogelijkheden vielen dan tegen vanwege de weersgesteldheden, maar anderzijds heb je wel uitzonderlijke omstandigheden meegemaakt die je waarschijnlijk zo niet eerder hebt beleefd.

Cees op 6 jan. 2012 23:05

Bedankt, Cees!
Zulke omstandigheden zijn plezant voor 1 dag, maar je hele verblijf lang is toch wat veel…
Hoe dan ook, met Pasen een herkansing + misschien tussendoor nog eens :)

Had je niet wat sneeuw naar Winterberg kunnen sturen? Daar was namelijk te weinig… :p

camille op 6 jan. 2012 23:06

Bedankt! :)

Ja, het deed toch wel pijn dat er zoveel sneeuw lag en dat er toch plaatsen/tijdstippen zijn waar er te weinig sneeuw is. :D

mooi verslag! jammer dat je wintersportbreak in het water viel… ehhh… in de tiefschnee viel…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Mooi verslag! Intussen staat Niels wel al wat achter met het liften-raden, ik heb ondertussen al 3 liften ;)

Ik hoorde trouwens op het nieuws dat ze in Galtür waren ondergesneeuwd en dat ze daar hun hotel niet meer uit mochten ivm lawinegefahr.

Leuk verslag en nog mooier als er morgen wat foto’s bij komen. Wel zwaar balen dat je maar zo weinig hebt kunnen skiën, maar daar was niks aan te doen. Goede keuze om toch nog zo vroeg weg te gaan!

Hopelijk ga je dit seizoen nog een keer?

Leuk verslag ! Naar waar ga je met Pasen ?

Goh, dat Martijnski nog geen teken van leven heeft gegeven,
Zullen wel heel zwaarwegende oorzaken voor aan te geven zijn.

Als eerste complimenten voor de opzet van je reisverslag. Keurig, duidelijk. Ik hoop dat iedereen z’n reisverslag hier zo gaat opzetten. Lekker Alpinforum style, ook zo heerlijk duidelijk.

Jammer dat je shortski wat minder geslaagd is door de weersomstandigheden. Ben wel benieuwd naar foto’s want iets als teveel sneeuw zie je niet vaak.

Goed dat je heelhuids terug bent :)

En Cees, ik had zeker belangrijke dingen te doen. Ik was aan het blowen en een spelletje aan het spelen. Niet iedereen hangt hier hele dagen rond :)

Ik hoorde trouwens op het nieuws dat ze in Galtür waren ondergesneeuwd en dat ze daar hun hotel niet meer uit mochten ivm lawinegefahr.

Mathijs op 6 jan. 2012 23:18

Tja Galtuer en lawines is geen goede combinatie.
Je kan er niet voorzichtig genoeg zijn!

Naar waar ga je met Pasen ?

dr dre op 6 jan. 2012 23:33

Les Menuires!

Bedankt allen voor de positieve reacties, doet me een groot plezier! :)

Stond er weer een Porsche op de piste ? Zo ongeveer aan den Idalp ?

Stond er weer een Porsche op de piste ? Zo ongeveer aan den Idalp ?

dr dre op 7 jan. 2012 00:11

Jep!
Het plan was: skigebied dicht = wij op tourski’s naar boven en weg met die porsche!
Bovendien was het toch niet zichtbaar op de webcam door de mist :)

En dan Belgie-winterberg onder de 2 uur :)

En België - Vorarlberg onder de 5u.

Ge moogt mee, ma vanuit den Antwerp wel zelf tot hier komen eh. Wij zijn toch ma parking :p

Hoe ben je gereden Niels?

Kijk; omdat ik al wist dat Ischgl zulk slecht weer zou krijgen deze week heb ik mijn short-ski van aanstaande woensdag 11 jan t/m maandag 16 januari gepland. Want dan zijn de omstandigheden redelijk perfect!

Maar zonder dollen; wel balen zeg! Een slechte dag kun je wel eens treffen maar zoveel slecht weer gun je niemand.

Ik vertrek zelf woensdag voor 4 dagen naar Ischgl en ik zou enorm balen als ik niet of nauwelijks zou kunnen boarden door dit soort omstandigheden. Gelukkig zijn de vooruitzichten erg goed.

Maar complimenten @Niels, dat je er toch nog een goed verslag van weet te maken. Doorspekt met mooie Vlaamse woorden zoals "goesting" en een "toegetrokken hemel" wordt het extra mooi om te lezen!
Bij mij zouden er denk ik enkel nog krachttermen uit komen, als ik zulke omstandigheden zou hebben gehad!

Zoals beloofd: De bijbehorende Foto’s en Video’s.

Ik heb geen helmcamera ter beschikking en bovendien was het slecht weer. Daarom zijn de foto’s maar magertjes dit jaar. De aankoop van een helmcamera staat op de planning voor deze zomer. De video’s, gemaakt met een gewone camcorder, vind ik niet de moeite om te uploaden omdat er vooral het dorp en de omgeving gefilmd is

Zoals gezegd dus aangereden via de fernpass en daarbij mooi uitzicht op de Zugspitze…

null

De omstandigheden in Ischgl waren goed toen we aankwamen. Genoeg sneeuw en van goede kwaliteit. Voor mij moest het echt niet beginnen bijsneeuwen…

null

null

De dag erna een heel ander beeld:
Stoeltjes van de liftkabel afgenomen en slecht weer!

null

null

Ach ja, gewoon doordoen onder het motto "optimist tot in de kist" :p …

null

Foto op de Brennerhang-afdaling die uitkomt in het centrum van Ischgl aan de Schatzi-Apresski bar. Op deze piste gaat de Skishow ook altijd door:

null

En het blijft maar sneeuwen…

null

null

null

Niet echt goedgemutst om vroegtijdig te vertrekken…

null

Op de volgende skitrip hopelijk beter weer om mooiere foto’s te maken!

Hoe ben je gereden Niels?

Martijnski op 7 jan. 2012 00:43

Met die porsche? Demontage en stukken terug in elkaar gezet op de kamer!

Maar complimenten @Niels, dat je er toch nog een goed verslag van weet te maken. Doorspekt met mooie Vlaamse woorden zoals "goesting" en een "toegetrokken hemel" wordt het extra mooi om te lezen!
Bij mij zouden er denk ik enkel nog krachttermen uit komen, als ik zulke omstandigheden zou hebben gehad!

Ton_ op 7 jan. 2012 00:51

Bedankt!
Ik denk dat er in de Alpen al genoeg krachttermen zijn gevallen de laatste week! :p

+1 voor de rode wangetjes :)

Op zich vind ik al die sneeuw toch ook wel lekker om te zien en om in bezig te zijn. Alleen moet je dan wel langer kunnen blijven zodat je nog 1 of 2 daagjes met beter weer alles kunt skiën.

Route tot aan de Fernpass bedoelde ik.

Au! au! au! Niels, wat doet dat pijn! Vooral die foto’s bij de Paznauner Taja. Waar normaal iedere dag een paar honderd man uit zijn dak staat te gaan in de zon, aangemoedigd door een DJ, onder het genot van een hoop drank, nu gewoon helemaal niets. Een gesloten bar!
Au! Au! Au!

Route tot aan de Fernpass bedoelde ik.

Martijnski op 7 jan. 2012 01:09

Vanuit Genk:

Aken, Keulen, Koblenz, Ludwigshafen, Karlsruhe, Stuttgart, Ulm, Memmingen, Kempten, Reutte, Fernpass

En dan Belgie-winterberg onder de 2 uur :)

dr dre op 7 jan. 2012 00:18

https://www.wintersport.nl/forum/topic/43903

Haha, iemand is ons te snel af geweest…

Wij zijn ook 1 dag eerder naar huis gereden. En inderdaad hoorde we op de radio dat de weg 1 uur eerder als gedacht afgesloten werd. Het was een prachtig gezicht zoveel sneeuw als er lag. We hebben ondanks het weer een prachtige week gehad. In Ischgl is het helemaal geweldig! Wij zijn weer veilig thuis na 'n weekje skiën onder alle weersomstandigheden. Volgende keer wordt het weer Isgchl.

@ marian en peter

Ischgl is inderdaad een leuk skigebied. Wij hadden de pech om in het qua weer mindere gedeelte van de week geboekt te hebben :)

Dank voor de route Niels.

Ik vermijd Karlsruhe en Stuttgart tegenwoordig. Rijd bij Ludwigshafen door op de 6 en ga dan bij Crailsheim de 7 naar het zuiden op. Rustigere weg.

Vanaf Kortessem kan ik ook makkelijk via Luik, Aken naar de 61 of Luik, Verviers, Trier, Kaiserslautern en dan richting Ludwigshafen. Misschien had je deze route gereden. Was er benieuwd naar.

Niels,

Leuke foto’s! Heb vorig jaar op de terugweg vanuit Serfaus een vergelijkbare gemaakt bij de Zugspitze zoals je hieronder kunt zien.

Ik vermijd net zoals Martijnski ook de drukte bij Karslruhe en Stuttgart en ga ook vanaf Ludwigshafen de 6 op om bij Feuchtwagen de 7 te nemen richting het zuiden. Het is weliswaar een stukje om, maar veel rustiger.

null

Plaats een reactie