Katschberg; kind uit de 6 persoons-stoeltjeslift gevallen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Katschberg

Begrijpen sommigen het niet of hebben lak aan regels? De beugel doe je niet te vroeg omhoog!
5 volwassenen en kind(deelnemer skiklasje) in een stoeltjeslift, kind valt er uit.
De 5 volwassenen zijn onopgemerkt vertrokken terwijl het kind medische zorg kreeg.
Man man man, schandalig!
Beterschap voor het kind.
bron: http://kaernten.orf.at/news/stories/2898309/

Ikke , ikke en de rest kan stikken.

Wij helpen altijd wanneer een skiklasje voorbijkomt en nemen dan 1 of 2 van die ukkies in bescherming. hopelijk doet iemand anders dat ook met onze kleindochters.

spijtig :(

Born to run. B.S.

Inderdaad triest. Ben altijd degene die nog even wat extra gewicht op m’n board zet als mensen menen ruim van tevoren de beugel te openen. Helaas kan een kind dat niet doen… Hou er gewoon rekening mee.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 01 mrt 2018 10:59

Ondanks alle middelen die worden ingezet - groene lichten die aantonen wanneer het veilig is om de beugel te openen, waarschuwingsborden aan liftpalen, waarschuwingen op de beugel zelf - blijft dit toch maar gebeuren. Hoe vaak hebben mensen al niet naar mij gesnauwd omdat ik mijn voeten pas van de beugel haal wanneer we boven het net zijn…

Wat een belachelijke actie en ook nog verschrikkelijk asociaal dat je er gewoon vandoor gaat, deze mensen zouden zich zeer diep moeten schamen

Ondanks alle middelen die worden ingezet - groene lichten die aantonen wanneer het veilig is om de beugel te openen, waarschuwingsborden aan liftpalen, waarschuwingen op de beugel zelf - blijft dit toch maar gebeuren. Hoe vaak hebben mensen al niet naar mij gesnauwd omdat ik mijn voeten pas van de beugel haal wanneer we boven het net zijn…

Arnh op 1 mrt 2018 11:00

Voeten op de beugel houden, gewoon volhouden, laat ze maar snauwen.

Heb zelf ook jonge kinderen en ben daar altijd bang voor.
Ze geven toch zomaar je kind aan onbekenden mee.

Heb zelf ook jonge kinderen en ben daar altijd bang voor.
Ze geven toch zomaar je kind aan onbekenden mee.

Drikus op 1 mrt 2018 11:10

Kan ik mij voorstellen. Maar er zijn ook miljoenen zorgzame medemensen.
Helaas voor dit jochie, hij trof deze “ikke-ikke-figuren”.

sjezus… dat is echt slecht…

ik snap sowieso niet waarom zoveel mensen die beugel zo vroeg open doen… Dat is echt helemaal nergens voor nodig. Gelukkig komen te steeds meer liften met automatische beugels. Hopelijk leren de mensen iets van de timing van die dingen van het openen voor de liften waar het niet automatisch gaat

Ik werd in Winterberg meermaals afgesnauwd dat ik mijn voeten te lang op de voetjes hield. Sommige als er nog zeker 50 meter te gaan was. Trok er me niets van aan. Iedereen was altijd tijdig van de lift. Liever zo dan naar beneden duiken.

Sneu! In vliegtuigen is het net zo, toestel staat nog lang niet stil en mensen willen echt zo snel mogelijk uit hun stoel, weg.

Triest verhaal…

Maar er staat duidelijk waarom ik niet andermans kinderen mee neem…

Je wordt meteen verantwoordelijk gehouden voor het kind… je zal maar zo’n druk kind naast je gedumpt krijgen dat niet rustig kan blijven zitten… (en mogelijk(!) hierdoor eruit valt).

Als je namelijk gewoon blijft zitten met je rug tegen de leuning dan val je er niet uit, ook niet bij een noodstop.

Dat kunnen kleine kinderen niet @RRski. De beentjes zijn nog te kort voor de diepe zitting.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vandaar ook veelal de kidsstop in de liften zodat kids er niet tussenuit kunnen vallen. Werkt alleen als de beugel dicht zit.

Dit soort berichten zijn precies de reden waarom er steeds meer liften gebouwd worden met automatisch sluitende beugels. Het is een aanzienlijk stuk veiliger. Alleen in Frankrijk wil men er schijnbaar nog niet zoveel van weten, maar daar wordt bij veiligheid van liften nog veel meer bespaard. M.i. sparen aan het verkeerde eind.

Ik werd in Winterberg meermaals afgesnauwd dat ik mijn voeten te lang op de voetjes hield. Sommige als er nog zeker 50 meter te gaan was. Trok er me niets van aan. Iedereen was altijd tijdig van de lift. Liever zo dan naar beneden duiken.

dJaco op 1 mrt 2018 13:35

In Winterberg zijn vrijwel alle liften voorzien van automatische beugels. Daar moet je je voeten dan ook tijdig van de beugel afhalen, anders kan de beugel in het station niet correct openen en dan staat de lift stil en heb je een terechte boze liftboy. Alleen de fixe liften en Rauher Busch hebben beugels die je tijdens de rit vrij kunt openen. Die moet je uiteraard pas kort voor het uitstappen openen. Alle andere beugels zijn vergrendeld.

Triest verhaal…

Je wordt meteen verantwoordelijk gehouden voor het kind… je zal maar zo’n druk kind naast je gedumpt krijgen dat niet rustig kan blijven zitten… (en mogelijk(!) hierdoor eruit valt).

Als je namelijk gewoon blijft zitten met je rug tegen de leuning dan val je er niet uit, ook niet bij een noodstop.

RRski op 1 mrt 2018 13:53

Het gaat om volwassenen die de beugel te vroeg omhoog doen. Ja, dan ben je verantwoordelijk!
Gewoon de beugel naar beneden houden.

Dit soort berichten zijn precies de reden waarom er steeds meer liften gebouwd worden met automatisch sluitende beugels. Het is een aanzienlijk stuk veiliger. Alleen in Frankrijk wil men er schijnbaar nog niet zoveel van weten, maar daar wordt bij veiligheid van liften nog veel meer bespaard. M.i. sparen aan het verkeerde eind.

Ik werd in Winterberg meermaals afgesnauwd dat ik mijn voeten te lang op de voetjes hield. Sommige als er nog zeker 50 meter te gaan was. Trok er me niets van aan. Iedereen was altijd tijdig van de lift. Liever zo dan naar beneden duiken.

dJaco op 1 mrt 2018 13:35

In Winterberg zijn vrijwel alle liften voorzien van automatische beugels. Daar moet je je voeten dan ook tijdig van de beugel afhalen, anders kan de beugel in het station niet correct openen en dan staat de lift stil en heb je een terechte boze liftboy. Alleen de fixe liften en Rauher Busch hebben beugels die je tijdens de rit vrij kunt openen. Die moet je uiteraard pas kort voor het uitstappen openen. Alle andere beugels zijn vergrendeld.

Frans op 1 mrt 2018 14:10

Het is in Oostenrijk gebeurd! Dus wat nou de reden is dat jij schrijft dat er in Frankrijk op veiligheid wordt bespaard…

]
Het is in Oostenrijk gebeurd! Dus wat nou de reden is dat jij schrijft dat er in Frankrijk op veiligheid wordt bespaard…[post]Marko2 op 1 mrt 2018 15:29[/post][/quote]

Omdat hij in zijn algemeenheid reageert op het automatisch sluiten van beugels in liften en dat met de geinteresserde lezer wil delen. En laat hij van liften nu toevallig heel veel verstand hebben…:)

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

In Frankrijk zie ik ze ook steeds meer hoor. Het mooiste is dat er duidelijk op staat dat ze automatisch openen en toch zie je er mensen vol aanrukken…

Mede door mijn hoogtevrees ben ik steevast de laatste die zijn voet eraf haalt , ook al komen er boze blikken. Pas boven het net of het bijhorend bordje gaan de voetjes eraf, tijd genoeg om uit te stappen.

En wie kan er nu zo een kind niet helpen, onbegrijpelijk de mensen tegenwoordig…

@Peter30: Inderdaad was zo m’n post bedoeld. ;) Helaas komen dit soort incidenten bij liften zonder beugelvergrendeling (tegenwoordig ook bij fixe liften mogelijk) vaker voor als de media doet berichten. Vooral de Oostenrijkse skigebieden zijn voortvarend als het gaat om de bouw van steeds veiligere liften. De eerste lift met automatisch sluitende beugels werd door Doppelmayr in Winterberg als prototype gebouwd. Daar wist men wel onder welk publiek zo’n systeem het beste uitgetest kon worden. :p

Verder is er in Oostenrijk een wet dat bij elke lift zonder automatisch beugels “Zu / Close” borden moeten hangen en men officieel pas achter de lichtmarkering in het station de beugel mag openen. Andere landen kennen deze plicht niet. Hier voldoen de kleine bordjes die aangeven wanneer je de beugel mag openen.

Maar goed, over het algemeen is het in Europa vrij goed geregeld. In andere werelddelen hebben ze nog veel gevaarlijkere liften en/of gewoontes.
@Jaco: Liften in Frankrijk met automatisch sluitende beugels zijn ongeveer op één hand te tellen. Poma heeft ze niet in hun portfolio staan en worden alleen door het moederbedrijf Leitner gebouwd (al dan niet met een Poma logo erop geplakt) of door Doppelmayr/Garaventa of misschien BMF. Aan zo’n lift met automatisch sluitende beugels zit natuurlijk een hoger prijskaartje aan vast en Franse skigebieden houden niet van extra’s bij liften. Daardoor wordt in Frankrijk ook nog op hele andere zaken bij liften bespaard, wat de veiligheid niet ten goede komt, maar dat overtreft dit topic een beetje.

Ik weet in ieder geval zeker dat de TSD6 Coventan in Les Saisies er een is en ik dacht er in Tignes in december ook een gezien te hebben.

een van mn grootste wintersport irritaties, Die beugel al 3 palen vantevoren omhoog halen, zeker met kinderen in de lift. Nergens voor nodig.

Arm kind: zijn been gebroken dankzij een paar idioten.
Die volwassenen moeten zich heel diep schamen. De beugel te vroeg opendoen is 1 ding, maar er dan ook nog ongezien vandoor glippen. Stelletje lafaards!

*bericht bewerkt door Kor@ op 01 mrt 2018 22:32

Sneeuwt het al?

Ik bied zelf altijd actief aan om te assisteren als ik een skiklas met kleine kinderen zie. Voor skileraren wel zo prettig en het levert soms hele leuke gesprekken in de lift op.
Maar goed, dat moet iedereen zelf weten.

Maar als er dan een kind met je in de lift zit, dan zorg je daar toch voor? En dan geef je toch het goede voorbeeld? Niet te vroeg de beugel openen is daar 1 van.

En als het dan misgaat he neus drukken, echt schandalig. Hoop dat die 5 tot inkeer komen en zichzelf melden…

Tegenwoordig hangen er toch camera’s. Hoop dat ze die lui opsporen.

Slechte zaak, dit soort volk. Ik bedoel aso’s. En niet aankomen met het excuus “we hebben niet gezien dat ie viel” of iets dergelijks, flapdrol. Ik kreeg paar weken geleden in de Dolomieten een verzoek van een skileraar om twee Italiaanse jochies mee te nemen in een 4 p stoeltjeslift. Tuurlijk doe je dat ! Ik in mijn beste Italiaans “parla Italiano” ? En een van de jochies (ik schat 8 á 9 jaar oud) antwoordde in het engels. Leuk “gesprekje” gehad en de jochies hebben daarna vooral zitten ginnegappen (over mij ?? 😃). Uiteindelijk de kleinste nog een zetje gegeven bij het uitstappen. Lachen toch ?

Even inhakend op het skiklas helpen. Was afgelopen januari in Obereggen en daar stond een hele skiklas in rij te wachten met de skileraar. Denk dat de kids een jaar of 6 waren. Er was niemand die stond te wachten verder. Wij met z’n drieën opgedeeld en achter elkaar elk één kind meegenomen en er goed op gelet.

Voor ons was een groepje Engelsen met een buitenproportioneel dik kind van rond de 15(?). Dit kind had even daarvoor een kleine dreumes aangeskied die met zijn vader aan het skiën was op een rode piste. Vader natuurlijk totaal leip maar hij kon er niet achteraan, want kon zijn kindje niet achterlaten natuurlijk.

Enfin, die Engelsen voor ons doodleuk met z’n allen in de lift zonder de skiklas te helpen. Fatsoen begint niet op de piste en eindigt er ook niet. Gelukkig weten wij wel hoe het hoort en was de skileraar erg blij met ons.

Mr. Slow

Geen camera’s, politie op zoek naar 5 Nederlanders.
„Er erzählte, dass er oben das Licht am Balken beobachtet hatte. Solange es rot war, durfte er ja nicht hinaus. Als dann der Liftbügel zu früh hochging, wurde er nervös. Der Bub klammerte sich links an den Lift, rechts hielt er die Stöcke und starrte das Licht an. Dabei verlor er das Gleichgewicht.“
bron: http://www.krone.at/1654423

Er staat dat één van hen de beugel te vroeg omhoog deed, maar daarvoor zijn ze alle vijf verantwoordelijk. De beugel kan pas omhoog als ze allemaal hun voeten er vanaf halen. Ik hou altijd mijn voeten er op en daar krijg ik bijna nooit commentaar op. Als dat wel gebeurt, wijs ik ze op het bord “Zu / Close”.
Vorige week zat ik met twee van die kleintjes in de lift die te klein zijn om met hun rug tegen de rugleuning te zitten en ook niet met hun voeten bij de stepjes konden. Ik vond het eigenlijk maar eng. Ze konden er zelfs met de beugel dicht zo uitvallen, maar ze hielden de beugel goed vast. Toen het bord “Zu / Close” in zicht kwam, begonnen ze in koor “Zu…zu…zu…” te roepen tot we boven de LED-balk waren en toen was het “Jetzt!”. Ik heb uiteraard netjes naar ze geluisterd.

Annoying skiers since 2003

@Frans. In Trois Vallees (Frankrijk) zijn er inmiddels ook automatisch openende liften, zii het nog in heel beperkte mate. Daar zijn er echter iets meer dan in Winterberg.

Hen48

Plaats een reactie