Kaunertaler Gletscher 01-06-2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kaunertaler Gletscher

null

Na ons bezoek aan de Kitzsteinhorn (zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/157242) stond voor deze mooie zaterdag eigenlijk een dagje skiën bij de Passo dello Stelvio gepland.
We werden echter vrij laat wakker… Het was mooi weer en we kregen te horen dat de Mutzkopflift in het dorp dit weekend opende. De verleiding was te groot om heerlijk in het dal te blijven.

We zijn eerst naar de Mutzkopflift gegaan. Deze bracht ons van 1357 tot 1808 meter hoogte. De stoeltjeslift maakte zo’n 15 à 20 jaar geleden deel uit van het deelskigebied Mutzkopf. Het gebiedje omvatte verder nog een sleepliftje bij het dalstation en drie pistes: een directe steile piste overgaand in een oefenpiste en een lange familiepiste. Via de familiepiste kon je naar het grotere skigebied Bergkastel skiën.

null
]
^Vroeger was alles beter…

[IMG]

null

^De Mutzkopflift vanuit ons appartement.

null

null

^In het midden van de foto, net boven de hoogspanningskabels, ligt het Stableshof. Hier bevond zich tot zo’n 30 jaar geleden het derde skigebied van Nauders, de Stableslifte.
Een eenpersoonsstoeltjeslift/sleeplift bracht de bezoekers tot aan het Stableshof. Van hieruit vertrok een sleeplift welke reikte tot 2140 meter hoogte. Fundamenten van de liften zijn er nog steeds te vinden. Zelfs het lifthuisje van het bergstation van de stoeltjeslift/sleeplift zou er nog moeten staan!
Voor meer info, zie http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=41&…

null

null

null

^De vroegere steile piste.

null

null

null

^Een blik in het Unterengadin laat ons zelfs Schloss Tarasp zien met de naastgelegen stangsleeplift en oefenlift. (In het midden van de foto achter op de bergflank.)

null

^De prachtige 2808 meter hoge Piz Lad met op zijn flank de Dreiländerecke (2179 m). Daarachter ligt de Piz Ajüz (2788 m).

null

^Het skigebied Bergkastel van Nauders.

Daarna zijn we naar Hochimst gereden. We spraken al jaren over de alpine coaster aldaar. Tot een ritje kwam het echter nooit. Tot op deze zaterdag.
De alpine coaster is eigendom van de Imster Bergbahnen. Hij is 3535 meter lang, start op 1500 meter en overbrugt een hoogteverschil van bijna 450 meter. De maximumsnelheid van een karretje is 42 km/u.

null

^In de koppelbare tweepersoonsstoeltjeslift Untermarkter Alm.

null

^We moesten 10 minuten wachten in de rij om met de coaster naar beneden te kunnen.

null

null

^De karretjes kwamen met een soort sleeplift naar boven.

null

^De Alpjochbahn was zoals jullie zien gesloten.

null

^On-ride.

En we kwamen nog langs Kronburg…

null

null

null

null

null

^Vandalisme 220 jaar geleden? In 1380 begon Johann von Starkenberg aan de bouw. Vanaf 1766 is het gebouw onbewoond. Op sommige plekken hangt het pleisterwerk nog aan de muren. Daarop staan verschillende namen, hartjes en andere oude teksten geschreven. Erg apart!

null

null

^Het skigebied Venet bij Landeck.

Dat was een mooie dag. De Passo dello Stelvio komt heus nog wel een keer aan de beurt.

Op zondag zijn we vroeg vertrokken richting de Kaunertaler Gletscher. Om 07.00 uur openden daar de liften al! Uiteindelijk stonden we tegen 08.00 uur op de parkeerplaats aan de gletsjer. Na een ontbijt in het Gletscherrestaurant Weissee kon de skidag beginnen!

Weer:
Wisselend bewolkt met af en toe een wat groter veld hoge bewolking. Weinig wind.
In het dal was het 18 °C, op de gletsjer tegen het vriespunt.

Lift- en pistenstatus:
De Ochsenalmbahn I & II waren al gesloten, evenals de Falginlift.
De pistes waren hard en strak. In de loop van de dag werd de sneeuw bij het Gletscherrestaurant Weissee wat losser.

Drukte:
Weinig toeristen, veel trainingsgroepen. Voor enkele groepen was dit de laatste echte trainingsdag en zal het seizoen weer beginnen in oktober.
Aan de Nörderjochlift I stond continu een rij van maximaal 5 minuten. Voor de rest moest je nergens wachten.

Prijs:
Een dagskipas kostte me € 36.

Pisteplan:

null
]

[IMG]

null

^De Gepatsch-Stausee met rechts op de achtergrond de Weißseespitze (3518 m). Aan de top van deze berg start de op een na grootste gletsjer van Oostenrijk, de Gepatsch Ferner.

null

^Zoom. De Nörderjochlift I is zelfs al te zien!

null

^Hier eindigt de Gepatsch Ferner, meer dan 6 kilometer verder.

null

null

null

^De Ochsenalmbahn I. Helaas zijn we iets te laat.

null

null

null

^De Ochsenalmbahn II.

null

^Te zien is dat ook op de piste langs de Ochsenalmbahn II sneeuwdepots worden aangelegd. Helaas, daardoor konden we er niet meer afdalen.
Onderin ligt de nog grotendeels bevroren Weißsee.

null

null

^Ski out and ski in(to the car). Wouw! Ik kon niet wachten! Echter moesten we eerst nog wat eten voor de nodige energie!

null

^Na het ontbijt was de lucht betrokken. Hier bij de Weisseefernerliften.

null

^In de Weisseefernerlift I

null

^Oeps… Vergeten! Die gaat maar tot de helft… Sectie A bedient het vlakke deel, sectie B het steile deel.

null

^De Nörderjochlift I. Hier was het de hele dag vrij druk door de vele trainende skiërs. Telkens moest ik tegen de 5 minuten wachten.

null

^De Karlesjochbahn.

null

null

^Het zeer vlakke onderste deel van de Weisseepiste. De linkerpistevariant was een trainingspiste.

null

null

^Sneeuwmuren die de liftpalen van de Weisseefernerliften dienen te beschermen tegen lawines van de Weißseespitze.

null

null

null

null

^Nörderjoch I & II.

null

^De gesloten Falginlift, waarvan het dalstation volledig ingegraven is in de sneeuw.

null

^De Weisseefernerliften waren al beschermd tegen de zon met zeil.

null

^Op naar de rij voor de Nörderjochlift I!

null

null

null

null

^Nörderjoch II.

null

null

null

^De standplaats van de vroegere Nörderjochlift III. In de toekomst misschien weer een piste als er een lift naar de top van de Weißseespitze gaat? Waarschijnlijk zal dit echter enkel voor de toerskiërs een afdalingsmogelijkheid blijven.

null

null

null

null

^Links het ingegraven dalstation van de Falginlift, bovenin de Karlesjochbahn.

null

^We moeten blijkbaar naar beneden…

null

^Die hoge berg daar is de 3533 meter hoge Watzespitze?

null

null

^Sneeuwdepot naast de dalstations van de Weisseefernerliften.

null

^De skiparkeerplaats.

null

^Gletscherrestaurant Weissee.

null

null

null

null

null

null

^Nog genoeg sneeuw aan de Karlesjochbahn!

null

^Toch nog in Italië geweest!

null

^De Reschensee.

null

^Het skigebiedje Maseben. Het omvat een oude tweepersoonsstoeltjeslift en een sleeplift. Het kan twee kanten uitgaan voor dit skigebiedje: Een naderende sluiting voor het openbare skitoerisme of een verbinding met de Kaunertaler Gletscher.

null

^Een prachtig uitzicht op het skigebied heb je hier.

null

null

null

^Winter in juni!:D

Dat was het dan, de laatste skidag van dit tripje. Ik heb er erg van genoten! De pistes waren goed, het was vrij rustig en het weer was super! Jammer dat de Ochsenalmbahnen al gesloten waren. Toch was er nog genoeg te doen om je een dag te kunnen vermaken!

Bedankt voor het lezen!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Allemaal nog vers in het geheugen bij mij, heerlijk om het weer terug te zien! :) Er is al wel veel sneeuw weg sinds dat ik er was, maar dat is wel logisch, dat is al dik 2 maanden geleden.

Jammer dat de Ochsenalmbahn I en II dicht waren, die voegen toch wel veel toe aan het gebied. Je kunt dan in 1 afdaling bijna 1000 hoogtemeters maken.

Wat een verschil met kaprun !! Hier zou ik nog wel eens heen willen. Mooie trip !!

May the ski force be with you !!

@HenriS Ja ik wilde niet eens een verslag maken, aangezien jij er kort geleden al een had gemaakt:) En mooiere sneeuwfoto’s kon ik ook niet maken haha:p
Ja, dat vond ik ook erg jammer, maar goed, er was nog genoeg open! Bovendien is dat een reden om nog eens terug te komen.
@CJAHulskamp Ja echt hè! Héél anders. Minder divers, maar daarvoor in de plaats wel meer rust en minder ‘horizonvervuiling’.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk verslag en mooie foto’s!
Toch weer een heel ander gezicht dan in de winter!
Ik ben er vorig jaar een dag geweest in Februari, toen was het ook erg rustig en hoefde je nergens te wachten. Mooi ook dat je zo ver kan kijken vanaf de Karlesjoch, dat heb ik toen gemist omdat er boven Italië bewolking hing terwijl wij boven de bewolking in de zon stonden. Het gezicht over het skigebied van de Karlesjoch is ook erg mooi, vind ik. Misschien ga ik er van de zomer nog even kijken, ik ben benieuwd hoe het er dan uit ziet.

@joepiedepoepie Bedankt:D Ja, als je de ene kant op kijkt is het winter, de andere kant zomer:p
Jammer van het uitzicht destijds, maar zo boven de wolken staan heeft ook weer wat toch?;)
Helaas kun je dan je ski’s thuis laten liggen:( Hopelijk krijgen we een koude en natte zomer en herfst, zodat de gletsjers wit blijven:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Ja, jij was nog net op tijd. Het skiën is nu over daar. Hoe was die alpine coaster? (Is dat trouwens een moderne naam voor een zomerrodelbaan? Of is het echt een ander soort ding?)

@joepiedepoepie Idd:p Jammer:( Maar nu kunnen ze alles inpakken voor de herfst:D
Het is echt de naam voor dat type baan. Eigenlijk is het ook echt een coaster/achtbaan:p Ik vind hem wel leuk, maar:
-Het is er veel te druk. We moesten rond de tien minuten wachten tot wij mochten.
-Rugzakken mogen niet mee! Ze worden op de lift naar beneden gezet en daar op een berg gegooid. Iedereen die slecht wil kan je tas meenemen…
-De baan is eigenlijk niet echt zo heel spannend vergeleken met sommige andere banen.
-Op de baan zelf zijn extreem veel trage slakken onderweg waardoor je niet voluit kunt gaan. Dan voelt het toch een klein beetje als weggegooid geld…
-Vrij duur.

Ik kom er waarschijnlijk niet meer uit mezelf terug voor de coaster alleen.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mooi verslag met mooie foto’s! Echt vet om gewoon in juni nog te skiën :D

Zo’n alpinecoaster vind ik ook redelijk kut, ik was erin gegaan in Zell am Ziller, ook een fukin lange rij en je moest indd ook wachten op die pussies die de hele tijd remmen… Ook was de baan best wel kort

Gang is alles

mooie foto’s! idd heel anders dan kaprun, wat ik toch een leukere gletscher vind.

je zei dat je op deze foto de Nörderjoch 1 + 2 al zag?! waar dan

null

en waar ben je op die foto? het ziet er veel hoger uit dan de gletscher, behalve de bomen dan :p

hoe vet is dat bij die coaster, een 2-cld/b :)

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jesper Ja echt hè! Ik vind ze ook pas leuk als je voluit kunt gaan. Anders veroorzaakt het gewoon een achtbaan aan ergernissen:p Een alpine coaster waar ik nog nooit heb hoeven te wachten, zonder de pussy’s, die vrij lang is en een stuk spectaculairder? De Hasenhorn Coaster in Todtnau, Zwarte Woud.
http://www.hasenhorn-rodelbahn.de/
@Jorian

null

^Aan de voorkant van de Gepatsch-Stausee stonden we, op 1765 meter hoogte.

null

^Nörderjoch I.

Ja echt hè! Dat was wel leuk!:p Wij zaten in een stoeltje met kapje;D Dat was voor mij ook de eerste keer:p Die lift daarboven, de Alpjochbahn, is ook een koppelbare tweepersoonsstoeltjeslift, maar dan van Felix Wopfner!:p Helaas gaat die pas midden juni open…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan wat een zoom! dat kon mijn pc niet zo scherp, en had ook niet verwacht dat je helemaal daar stond :p maar duidelijk. was dit geen Felix Wopfner dan ?

Certified ski-boy, glijbewijs

Hoezo is die Nörderjoch III eigenlijk weggehaald ?

Gang is alles

Hoezo is die Nörderjoch III eigenlijk weggehaald ?

Jesper op 11 jun. 2014 20:33

uit t verslag van @HenriS van 30 maart:

null

^Een sprong naar de laatste lift van de dag, helaas, het ging weer zo snel! Met rood heb ik de Nörderjoch III lift ingetekend, een spectaculaire gletsjer-SL die maar 3 of 4 jaar gedraaid heeft omdat de gletsjer daar onstabiel was.

HenriS op 5 apr. 2014 19:14

met de kleine kanttekening dat het instabiel had moeten zijn :p

Certified ski-boy, glijbewijs

qua palen etc zie je er trouwens helemaal niets meer van

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Haha ja met dank aan een goede camera:) Wat je allemaal kan ontdekken als je achteraf thuis die foto’s zit te bekijken;p Alhoewel met het blote oog nèt het funpark te identificeren was!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Jorian, onstabiel of instabiel mag allebei ;)

Maar inderdaad, de Nörderjoch III heeft er maar een aantal jaar gestaan door de gletsjerbewegingen. Logisch ook dat je er niets meer van ziet, want anders lagen die palen misschien een paar honderd meter verderop door de beweging van de gletsjer.

Meer info en op het laatst ook een foto:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=478…

@Jorian, onstabiel of instabiel mag allebei ;)

Maar inderdaad, de Nörderjoch III heeft er maar een aantal jaar gestaan door de gletsjerbewegingen. Logisch ook dat je er niets meer van ziet, want anders lagen die palen misschien een paar honderd meter verderop door de beweging van de gletsjer.

Meer info en op het laatst ook een foto:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=32&t…

HenriS op 11 jun. 2014 20:56

oké ik zie t, je hebt gelijk :p

klinkt wel logisch idd, wel jammer, houd wel van restanten

Certified ski-boy, glijbewijs

Het is inderdaad jammer, ik had graag een keer de Nörderjoch III gedaan, je hebt vanaf daarboven volgens mij een geweldig uitzicht op het skigebied!

Ik lees T-Stützen, op een gletscher? waarom?

Certified ski-boy, glijbewijs

Ik heb geen idee, misschien moet ik maar eens een mail sturen naar de Kaunertaler Gletscher voor meer info ;)

Certified ski-boy, glijbewijs

Haha ziet er met die liftpalen op zich al onstabiel uit bij de opening:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Bedankt voor je antwoord! Ik heb even naar een filmpje gekeken van die alpinecoaster in Todnau. Dat ziet er inderdaad anders uit dan een zomerrodelbaan. Ik zie ook dat je met een gordel vastzit dus dan zal het ook wel een stuk sneller gaan.
Het is inderdaad balen als je van die slakken voor je hebt die constant op de rem hangen. Is toch niet nodig? Die dingen zijn er toch op gebouwd, dat je niet zomaar uit de bocht vliegt.
Als je nu al 10 minuten in de rij moet wachten, wil ik eigenlijk niet eens weten hoe lang je in augustus moet wachten.
Dat je geen rugzak mag meenemen, kan ik nog wel inkomen maar ze lossen het daar wel waardeloos op.

@joepiedepoepie Mijn oom is een keer keihard uit de bocht gevlogen met rodelen haha
Maar met zo’n alpinecoaster gaat dat niet zo snel nee

Gang is alles

Nou @Jesper dan heeft hij het wel héél bont gemaakt :-). Het is mij nog nooit gelukt, terwijl ik de rem alleen maar gebruikte aan het einde van de baan als je móest stoppen. We gingen ook vaak met z,n tweeën om meer gewicht in de schaal te leggen, dan ging je ook wel harder.

Zitten die karretjes dan vast aan die baan ofzo? Want het lijkt toch een stuk sneller te gaan dan rodelen.

Hahaha ja was ook Vroegâh dus misschien waren de banen toen ruiger ofzo

Ja die alpin rollercoaster zit ie vast aan de baan

Gang is alles

@joepiedepoepie Haha remmen is inderdaad niet nodig:p Alleen misschien voor een bocht waar je geen overzicht hebt. Daar kan zomaar iemand stilstaan…
Iedereen heeft blijkbaar zijn eigen mening over waarvoor zo’n baan dient:p De ene wil snel, de andere wil traag. Tja… Ze moeten er eigenlijk twee zetten! Een voor de trage en een voor de snelle mensen!:D
En ja, ik vroeg me precies hetzelfde af! Echter was het in de dalen echt wel druk tijdens het verlengde hemelvaartsweekend… Ik heb nog nooit zo veel file gehad op de Duitse snelwegen als op die zondagavond!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan
…Ik ben ooit een keer tegen een voorganger aangeknald in een onoverzichtelijke bocht. Ik had boven expres erg lang gewacht omdat ik al aan zag komen dat deze gast niet snel zou zijn maar dat hij stil zou kunnen komen te staan, was niet eens in me opgekomen. Dus…baahmmm! Gelukkig alleen maar een paar blauwe plekken. Die gast kon eindelijk verder maar in plaats van dankbaar voor het duwtje, was hij heel kwaad.
…Of gewoon net als bij een achtbaan, daar valt niets te kiezen wat snelheid betreft. Dan kiezen de slakken waarschijnlijk om niet te gaan.
…Als het met Hemelvaart al zo druk was dan belooft dat wat voor het zomer hoogseizoen!

@SnowJan
…Ik ben ooit een keer tegen een voorganger aangeknald in een onoverzichtelijke bocht. Ik had boven expres erg lang gewacht omdat ik al aan zag komen dat deze gast niet snel zou zijn maar dat hij stil zou kunnen komen te staan, was niet eens in me opgekomen. Dus…baahmmm! Gelukkig alleen maar een paar blauwe plekken. Die gast kon eindelijk verder maar in plaats van dankbaar voor het duwtje, was hij heel kwaad.
…Of gewoon net als bij een achtbaan, daar valt niets te kiezen wat snelheid betreft. Dan kiezen de slakken waarschijnlijk om niet te gaan.
…Als het met Hemelvaart al zo druk was dan belooft dat wat voor het zomer hoogseizoen!

joepiedepoepie op 13 jun. 2014 00:07

Balen! Ja, en om nu voor elke bocht te gaan remmen? Hoe kun je nu stil komen te staan op een rodelbaan haha!:p Jammer dat je hem niet van de baan af had geduwd… ;p
Jaaa, niks gaat boven een achterbaan idd:D Ik vraag me af wanneer ze nu eens een echte alpenachtbaan gaan realiseren!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Een Alpenachtbaan lijkt me wel wat. Gewoon gaan met die banaan:-)!

Plaats een reactie