route Innsbruck/Livigno

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Goedemiddag,

Komende zaterdag gaan wij van Innsbruck naar Livigno met de auto.
Ik heb al verschillende routeplanners geraadpleegd maar het is me niet helemaal duidelijk of die rekening houden met gesloten bergpassen.
De beste route lijkt mij: Innsbruck/Ried/Pfunds/Zernez/ Livigno. Kan iemand mij vertellen of deze route in de winter berijdbaar is of eventuele alternatieven.

De meeste passen zijn dicht bij sneeuw en dan houd je alleen de tunnel over, volgens mij is dat op de Livignosite terug te vinden.

deze dus: https://www.livigno.eu/en/by-car

Google Maps houdt anders keurig rekening met gesloten passen.
Probeer maar eens Meiringen - Oberalp

Rob

Ik weet dat je er alleen via de tunnel bij livigno kan komen. Ik bedoel eigenlijk de oversteek van de noord naar de zuidkant. Googlemaps zal ik eens proberen.

Volgens googlemaps is de route Innsbruck / Ried / Pfunds /Scuol/Zernez / Livigno de beste route. Weet iemand of deze route dus helemaal open is in de winter?

Goedemiddag,

Komende zaterdag gaan wij van Innsbruck naar Livigno met de auto.
Ik heb al verschillende routeplanners geraadpleegd maar het is me niet helemaal duidelijk of die rekening houden met gesloten bergpassen.
De beste route lijkt mij: Innsbruck/Ried/Pfunds/Zernez/ Livigno. Kan iemand mij vertellen of deze route in de winter berijdbaar is of eventuele alternatieven.

ChristiaanB op 9 feb 2015 12:17

De route die je beschrijft is prima te rijden. Bij Zernez is de pas open.

Laatste stuk is prima te rijden richting Livigno.

Mij ouders zijn afgelopen weekend terug gekomen uit Livigno wel via Zwitserland en heen over Arnhem, Frankfurt, Karlsruhe, Stuttgart, Memmingen, Bregrenz, Klosters en dan Zernez, Livigno

Groeten, Harald

Ik vertrek vrijdagavond ook naar Livigno (vanuit Belgisch Limburg) en neem deze route, via Landeck reeds enkele jaren. De enige bergpas die je hier moet nemen is de offenpass. Vanaf Landeck tot Zernez rij je gewoon door het dal. De weg slingert wel met momenten een beetje, maar hellingen moet je hier zeker niet overwinnen. De Offenpas kom je pas tegen op +/- 20 km van Livigno. Een 10 km voordat je het tunneltje dat naar Livigno leidt moet nemen. Tot heden hier nog maar één maal kettingen moeten opleggen. Dit omdat het juist hevig aan het sneeuwen was. Je moet deze pas ook niet helemaal nemen. Ergens in het midden moet je rechtsaf door het befaamde tunneltje. (munt la scherm) Hou wel rekening met de wisselende verkeerssituatie op zaterdag in dit tunneltje.
Tot 05:00 werkt men met lichten en laat men afwisselend verkeer toe in beide richtingen. (heb wel ervaren de vorige jaren dat men dit systeem tot 05:30 ongeveer toepast.
Van 05:00 (of 05:30) tot 10:00 kan je in principe enkel Livigno uit rijden. Je wordt dan onderaan de offenpass naar een grote parking afgeleid waar je tot 10:00 moet wachten. Dan laat men je pas vertrekken richting tunneltje. Hierdoor kunnen dan de wachttijden oplopen aan de kassa van het tunneltje. Zeker als je niet bij de eersten bent die van die parking mogen afrijden. Vervolgens is het verkeer richting Livigno toegelaten tot 17:00
https://www.livigno.eu/de/tunnel-munt-la-schera
Bij minder druk verkeer wordt hier meestal wel van afgeweken, en laat men het verkeer afwisselend in beide richtingen door, maar nu zaterdag vrees ik dat dit niet het geval gaat zijn.

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik ga deze route dus zeker rijden. Ik ben al regelmatig in livigno geweest maar altijd vanuit nl via zwitserland en treintunnel. Het weekend erop gaan we naar riezlern in oostenrijk. (Hotel in oberstdorf). Dit dus vanuit livigno. Ik denk dat hier de treintunnel weer korter is.

Plaats een reactie