Hoe is de autoreis naar Livigno?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

ik overweeg naar Livigno te gaan deze voorjaarsvakantie, maar zie hier op deze site dat het dorp lastig is te bereiken per auto. Dat je heel Zwitserland door moet met autotreinen en kleine tunnels. Dat schrikt af natuurlijk vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringsdeskundigen.
Wie is er wel eens in de voorjaarsvakantie naar Livigno geweest met de auto?
Was dat file technisch te doen?
Hoeveel tol was je kwijt?
en zijn er shortcuts te bedenken?

Je kunt ook via Oostenrijk, dan heb je geen (duur) vignet voor Zwitserland nodig. Bij de tunnel moet je alsnog (best veel)tol betalen. Persoonlijk vind ik het ook niet erg gastvrij, je moet betalen om geld te kunnen komen brengen.

Reis is wat omslachtig, maar wel te doen.

Je kunt ook via Oostenrijk, dan heb je geen (duur) vignet voor Zwitserland nodig. Bij de tunnel moet je alsnog (best veel)tol betalen. Persoonlijk vind ik het ook niet erg gastvrij, je moet betalen om geld te kunnen komen brengen.

Reis is wat omslachtig, maar wel te doen.

RRski op 11 sep 2017 17:21

klopt, omslachtig en met slecht weer een ramp.

En dat geld betaal je aan de Zwitsers, de bouwden de tunnel ooit voor de aanleg van de stuwdam. Nu een lekker melkkoetje voor ze, een werktunneltje met één rijbaantje en let op: 's morgens vroeg richting CH en pas later op de dag richting Livigno open. Pal na de tunnel is de grens.

Als ik even snel google: de snelste route is via Bregenz (A14 in AT, dus vignet AT €10), A13 CH (dus vignet CH €40) en dan via de Vereina tunnel (á CHF40). Als ik daarheen moest, reed ik via de Fernpas en het Oberinntal. Dan heb je alleen een vignet van ongeveer een tientje nodig voor AT en als je eventueel wil kun je die paar snelweg kilometers nog mijden ook. Dan rijd je wel via CH, maar niet over de snelweg en dus geen vignet nodig. Rest alleen het tunneltje naar Livigno nog. Over de Stelvio kun je niet, want die heeft wintersperre. Vanaf Utrecht - Livigno via Bregenz/Vereina 963km, via Fernpas/Oberinntal 976km.

It's all about the turns duuuuuude!

Wij zijn dit jaar in april met onze 2 kinderen met de auto er naartoe geweest. Inderdaad zoals hierboven vermeld via de Fernpas en klein stukje Zwitserland. Was allemaal prima te doen. Wij hebben wel snachts gereden zodat we smorgens vroeg aan het tunneltje kwamen en direct konden doorrijden. Zoals gezegd hierboven moet je rekening houden met openingstijden van richting van de tunnel.
Wij hebben ons in ieder geval er goed geamuseerd als eerste skivakantie voor onze zonen van 4 en 7.
En bijkomend voordeel : tanken is er spotgoed waardoor je je tunnelbelasting al wat terug verdient 😉

Al het bovenstaande klopt inderdaad wel. De voorbije 5 jaar telkens in maart/april gaan skiën in Livigno. Het CH wegenvignet, de trein, de Vereina tunnel, de tol,… het maakt het allemaal wat ingewikkeld en duur. Daartegenover staat dan weer dat brandstof en alcohol ter plaatse een stuk goedkoper zijn. Indien mogelijk, kan je van zondag tot zondag boeken. Dan is er minder verkeer, betere uren aan de tunnel en de tol is enkele euro goedkoper…

Wij gaan al jaren naar Livigno in de voorjaar en afgelopen jaar ook met kerst, dit jaar ook.

Het is prima te doen is onze mening.

Wij vertrekken vanuit overijssel en rijden via venlo de grens over via de 61 richting karlsruhe via de 5 richting Basel, Zurich, richting Klosters met de trein en dan via Zernez de pass over en dan richting Livigno. Tunneltje is zaterdags altijd vanuit CH open richting Livingo na 10;00. Tunnel is vanuit Livigno op zaterdag na 10:00 dicht t/m 17:00

Heen doen wij het in 2 keer vrijdag middag om 13:00 kids van school en dan overnachten in Tenningen aankomst om 18:30. Volgende ochtend om 8:00 verder om 11:00 bij de trein, vaak 1 uur wachten ivm drukt en dan om 13:30 in Livingo.

Kosten,autobahnvignet Zwitserland, 39,45 Trein 45 frank.(prijs dit voorjaar)

Bij sneeuwval kun je de pass niet over zonder kettingen, voldoende plek om deze om te leggen, in al die jaren nog nooit nodig gehad.

Kortom ik zou het zeker doen echt mooi skigebied en reis prima te doen, nadeel is dat je over de laatste 75 km lang doet qua tijd, door trein en pass.

Terug gaan wij altijd in 1 keer en dan binnen 10 terug file vrij de laatste 4 keer dan.

Route via Bregrenz ook gedaan maar vaak druk en veel file, alternatief door Bregenz zelf rijden maar dat is echt een drama.

O, ja vignet zwitserland per silicone spray op raam plakken en na de vakantie via marktplaats in de verkoop.

*bericht bewerkt door Harald3 op 11 sep 2017 21:48

Groeten, Harald

Vier jaar geleden tijdens de paasvakantie Livigno bezocht en sta op het punt om dit jaar opnieuw te gaan.
De route is wat omslachtiger ivm andere gebieden maar persoonlijk vind ik het waard.

We reden 's nachts en hadden bijgevolg geen last van file. De eerste trein genomen waardoor we ook nog binnen konden door het tunneltje. Als ik me niet vergis kan je tussen 0700 en 10u00 niet binnen. (enkel uitgaand verkeer)

Route is inderdaad wat duurder maar het leven in Livigno is veel goedkoper dan in andere gebieden. Zowel voor eten, drank als brandstof.

Voordeel is tevens dat het gebied nog niet zo gekend is bij het grote publiek waardoor er weinig (geen) wachtrijen zijn aan de liften.

Samegevat: ja, het is niet de eenvoudigste route maar je krijgt er geen spijt van.

Dus voor (mijn) duidelijkheid: via Fernpas en het Oberinntal (Nauders…) dus geen treinkosten, maar wel tunnel-tol?

@snowbert Inderdaad. Route is ons ook uitstekend bevallen. Alleen even opletten met de rijrichting van de tunnel.

Hier de tijden van de tunnel munt la scherm: https://www.ekwstrom.ch/index.php?id=85

Kosten tunnel: enkele reis € 15, retour € 24

*bericht bewerkt door Harald3 op 12 sep 2017 15:10

Groeten, Harald

Hier de tijden van de tunnel munt la scherm: https://www.ekwstrom.ch/index.php?id=85

Kosten tunnel: enkele reis € 15, retour € 24

Harald3 op 12 sep 2017 15:08

Dat zijn de zomerprijzen…het wintertarief is (natuurlijk) hoger, vorig jaar was het 45 euro op zaterdag. Voor een retourtje, enkele reis niet mogelijk.

*bericht bewerkt door moderator op 12 sep 2017 18:53

Dat zijn de zomerprijzen. In de winter is het 45 euro, retour. Enkele reis niet mogelijk.

*bericht bewerkt door moderator op 12 sep 2017 18:55

Bovenstaand zijn zomerprijzen. In de winter enkel retour (logisch) en op zaterdag xtra duur, 42 euro.

@SKiBeppie volgens mij aan de hoge kant je 45/42 euries.
Heb het afschrift van febr '17 en kerst '16 erbij gepakt en in beide gevallen 30 euries betaald.

Groeten, Harald

Wij zijn 2x in de winter in Livigno geweest en beide keren via Fernpass, Fiss/Ladis, stukje secundaire weg Zwitserland naar Livigno gereden. Afgelopen keer via stukje Zwitserland, Males (IT) en Nauders (AT) terug. Let daarbij wel op dat de kans dat als je via deze weg rijdt je opnieuw Italie binnen rijdt en je bij de douane gecontroleerd kan worden. Omdat Livigno belastingvrij is kan het zijn dat je invoerrechten moet betalen over ingekochte producten (dure horloges/apparatuur/alcohol/sigaretten). Kan ook in Zwitserland en Oostenrijk uiteraard maar daar zijn wij niet ondervraagd.
Tunnel lag qua tarief idd rond de €40,- dit jaar in de winter voor een retour.

*bericht bewerkt door wdj75 op 19 sep 2017 22:46

wij overnachten in Wangen Im Algau en zou dan via Begrenz A14 Bludenz S16 Landeck 180 via Serfaus naar Nauders rijden en vervolgens de 27/28 tot Livigno dat is wel ong. 50km meer maar dan sparen we wel dat Zwitsers vignet uit , ik ben eens met josk reizen geweest en de bus ging ook langs deze route.

Dus om een vignet van 4tientjes uit te sparen, boek je een overnachting en rijd je 50km (en minimaal 2u) om over een pas waar je bij sneeuw kettingen om moet gooien? Je moet het willen…

we hebben ons aan de route gehouden zoals hiervoor reeds vermeld en dat is reuze meegevallen om 14u waren we de zaterdag reeds in Livigno ( en Userd die overnachting doen we altijd kwestie van rustig en ontspannen op onze bestemming aan te komen )
op de terugweg heb ik wel de Vereinatunneltrein van 39€ genomen om tijd uit te sparen , waar ik wel verrast van was dat ik geen Zwitsers vignet heb moeten en kunnen nemen heb !! die wordt verkocht aan de oprit in Bregenz maar wij hebben de A14 naar Bludenz genomen bij het heenrijden en zo dat vignet omzeild !! dus dat was mooi meegenomen.

Ik heb van het weekend de route Basel Zürich vereinatunnel genomen en deze was ook goed te doen

Heb hier ook een paar Belgen gesproken die de route over sankt Moritz aanraden.
deze is wat om, maar je hoeft niet op de trein.

die Belgen hebben je tuk, de pas naar st. moritz is dicht in de winter.

Ik heb hem gecheckt na da ik het hoorde en dacht dat Google de wegafsluitingen goed up to date had.

null

Deze is dus niet te rijden in de winter?

Deze is route is zeer zeker niet dicht SkiBeppie. Het is gewoon een heel stuk om rijden dit is namelijk de route Landquart-Chur-Julierpass-Sankt-Moritz-Zernez-Munt La Schera-Livigno. Vanuit Landquart is het 160 km maar de reistijd is 2u45 door de moeilijke wegen.

Op http://www.alpen-paesse.ch of http://www.tcs.ch kan je kijken welke open of niet open zijn

ik dacht aan de route over de Berninapas. Maar over st. Moritz naar Zernez, dus eerst ‘naar beneden en dan weer naar boven’ is wel een eind om, om alleen maar een autotrein te vermijden. Ik doe het niet, die autotreinen zijn super handig.

Wij gaan morgenvroeg ook met de trein.
Maar kan me voorstellen dat het snachts wanneer de trein niet rijd een prima alternatief is.

Wij rijden altijd via Bregenz (9 euro voor 10-Tages-Vignet)-Arlbergtunnel (20 euro voor retour)-Pfunds-Ofenpass-Zernez-Munt La Schera (32 euro voor retour E-Ticket enkel op zaterdag voor 16u00 binnen te rijden dit is nieuw vanaf dit seizoen 2018 buiten rijden kan op elk moment)-Livigno zo bespaar je toch snel ± 100 euro (2 keer geen trein 78 euro, geen Zwitsers-Vignet 36 euro en E-Ticket korting Munt La Schera tunnel 13 euro) het is enkel ± 60 km omrijden over de Ofenpass en de reistijd is 20 à 30 minuten langer.

Wij vertrekken volgende week zaterdag (krokusvakantie) voor het eerst naar Livigno. Rijden 's nachts. Nu heeft de Oostenrijk route via Nauders mijn voorkeur. Met name om niet afhankelijk te zijn van de (wachttijden bij de) autotrein.
Ik vraag me alleen af of het verstandig is deze route te rijden op betreffende zaterdag.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Hallo Pboke deze route is gemakkelijk te doen als het goed weer is (geen sneeuw) volgens mij is het ook enkel krokusvakantie in Noord en Midden Nederland dus gaat het geen probleem zijn deze route te nemen gaan gezien jullie 's nachts gaan rijden. Wij nemen deze route altijd om naar Livigno te rijden je moet trouwens niet langs Nauders rijden!!! Dit is de juiste weg vanaf Landeck → Landeckertunnel 180 → Pfunds 180 → Engadiner Straße 27 (Oostenrijkse grensovergang) → Vinadi 27 (Zwitserse grensovergang) → Martina 27 → Scuol 27 → Zernez 28 → Munt La Schera tunnel → Livigno

Plaats een reactie