Welke route naar Obertauern in voorjaarsvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obertauern

Wij gaan in de voorjaarsvakantie naar Obertauern. Uiteraard is het dan erg druk op de weg. We zijn van plan om vrijdagmiddag (13 uur) te vertrekken en dan ergens voor Munchen te overnachten. Weet iemand welke route we het beste kunnen nemen? En loont het bijvoorbeeld de moeite om niet via Munchen, maar via Passau te rijden?

Als je vroeg genoeg het stuk tussen Munchen en Salsburg kan doen, geen probleem!
Ik probeer steeds 06,00 hr , ten laatste; op de ring van Munchen te zijn.
Misschien net voorbij Munchen overnachten … ?

Misschien niet voor als je naar Obertauern rijdt, maar ik ga altijd via Würzburg-Nürnberg naar Regensburg. Vandaar neem ik de B 15 (155 km) tot helemaal in Rosenheim (T-splitsing München/ Salzburg/Innsbruck) en ga ik bij oprit nr 57 terug op de autoweg. Het is wel allemaal 2-baansweg, maar je kan toch gem. 80/90 km/u halen. Dit omdat je vrijwel nergens door dorpskernen rijd. De hoofd reden is, dat je niet in de buurt van München komt. Je vermijd trouwens ook de drukte bij de T M/S/I. In Theorie verlies je een 1/2-3/4 uur maar in het hoogseizoen (weekend) win je enkele uren.

Hetzelfde verhaal gaat volgens mij ook voor als je via Salzburg naar je winterbestemming rijdt. Dan neem je ruim 40 km voorbij Regensburg (richting Passau) de B20 (165 km) tot helemaal in Salzburg(‘ring’).

PS Via Passau is 120 km omweg, dus bij drukte rond München iets minder reistijd (weekend, maar meer km’s)!

Ja inderdaad: als er veel verkeer verwacht wordt is de route over Passau prima, we hebben al flink veel postieve reacties daarover gehad. In KM wel wat om, maar geen files. Scheelt een stuk.
Te veel Bundesstraße kan met slechtere wegcondities (sneeuw) mindrn goed te berijden zijn.
Let ook noordelijker in Duitsland even op de wegwerkzaamheden. Zijn die er nog?: in zomer en najaar was veel ellende via de West-Rheinische (over Koblenz dus).
Als je zaterdag ochtend uitgerust verder wilt rijden beland je gewoon achter aan de file van de mensen dis 's nachts rijden of heel vroeg. kijk daar voor uit!!
Voor vertrek even uitgebreid op de kaart kijken dus
Succes
PS het sneeuw nu weer: sneeuwcondities in Obertauern prima!!!

Wij gaan ook al jaren naar Obertauern.Rond weg rondom Munchen blijft een probleem. Zelf gaan wij de laaste jaren via Regensburg/Passau en door het schattige plaatsje Tittmornig.Een aanrader!
Het zal wel iets langer zijn maar zo zie je een plachtig stukje zuid Duitsland en is je vakantie al begonnen.
Als we overdag vertrekken rijden we tot ong. Regensburg en bellen onderweg voor een slaapplaats. Is een boekje bij anwb voor te krijgen;Links/Rechts van de Autobahn.Al op vele leuke plaatsen,B&B/hotel,overnacht en altijd goed.
s’nachts rijden doen we ook, dan in een keer door naar Obertauern en zijn daar dan vroeg in de middag.
Alvast veel plezier met de voorbereiding en een goede reis toegewenst.

Ik zou graag willen weten waar obertauern ligt ik heb het nodig k weet dat het in Oostenrijk ligt maar waar precies

@ anoniem : Tussen Hammerfest en Sardinië.
google obertauern slimmerd of
http://www.obertauern.at

Het niveau wordt er niet beter op anoniempie

Het wordt tijd dat ze Google Maps uit gaan vinden.
Dan zouden we dat kunnen tonen op kaart en satelietbeeld.

Waarom noemen nederlanders vakantie die in februari plaats vindt voorjaarsvakantie?

Krokusvakantie dan! Ik denk omdat het de laatste vakantie is voordat het voorjaar word.

Reeds een paar maar in OT geweest, sneeuwzeker en mooi gebied. Vorige jaar via Regenburg en Passau gereden ivm drukte, bevalt beter dan Munchen. Doorrijden tot Liezen en dan via de B320 Schladming, Radstadt

Hoe is het laatste stuk naar obertauern, is deze weg goed te doen of moet ik rekening houden met sneeuwkettingen

Met winterbanden net aan bovengekomen. Vooral het eerste steile (rechte) stuk na Untertauern was kantje boord. Auto voor ons slipte waardoor wij moesten afremmen. Het optrekken daarna ging maar net. In Untertauern heb je een parkeerplaats waar je je kettingen om kan doen. Toen niet gedaan…

Ik adviseer je om sowieso de sneeuwkettingen mee te nemen en eventueel om te doen als het staat aangegeven. Obertauern wordt niet voor niks de ‘schneeschlussel’ van Oostenrijk genoemd. Dit betekent dat wanneer het onderaan de bergpas niet sneeuwt of weinig sneeuw ligt, je toch voor verrassingen kan komen te staan als je eenmaal omhoog rijdt en het dus hevig aan het sneeuwen is. Vaak genoeg meegemaakt dat mensen met winterbanden zijn gaan glijden onderweg. (Het staat trouwens aan het begin van de bergpas met een bord aangegeven als sneeuwkettingen die dag verplicht zijn) en er is voldoende ruimte om de kettingen om te doen aan het begin van de pas.

Als je toch voor de route Munchen kiest, kan je beter na Munchen dan voor over Munchen overnachten.
Dan mijdt je een deel drukte op de ring Munchen en natuurlijk zaterdag wel op tijd vertrekken.

Vorig jaar zaterdag (voor carnaval) overdag gereden, wat een drama! Achter Nurnberg begon de ellende tot ver na de afslag kufstein, dik 12 uur gereden aan 1 stuk terwijl we tot achter frankfurt nog een gemiddelde hadden van 130. Dit jaar vrijdag middag 4 uur weg, en met een beetje geluk 23:00/23:30 bij een hotelletje in Raubling (net na splitsing richting Insbruck). Daarna nog het laatste stukje tot Westendorf, maar bij drukte gaat dat gewoon binnendoor, tijd zat die dag :)

bedankt voor de reacties, we gaan in de voorjaarsvakantie, voor het eerst, want ook voor het eerst gaan onze kids mee. We rijden vrijdag, de school heeft besloten om vrijdag vooraf al vrij te geven, zodat mijn worst nightmare ( skiën in de krokus en tevens de reis) qua reis dragelijker wordt. Een paar jaartjes investeren in de kids en ze skiën pa en ma voordat we het weten voorbij. Sneeuwkettingen heb ik altijd bij me in oostenrijk, we gingen altijd naar serfaus, st anton of ischgl, nog nooit sneeuwketting nodig gehad. Aangezien Obertauern toch nog een stukje hoger ligt was ik wel benieuwd.

weet iemand hoe de route tussen Liezen en Radstadt is (langs Schladming)? is dit een bergpas die bij sneeuw te vermijden is of is het dalweg? Is nl een 60km en dus wel een eind.

Vertrek 25/01 naar Obertauern, 3 jaar terug via Munchen gereden, maar nu denk ik eraan om via Passau te rijden, alleen kan je nadien nog kiezen om via Salzburg of Liezen te rijden.

Iemand een idee voor de beste route vanaf Passau?

Up. niemand?

@Denis De afgelopen 30 jaar dat wij naar Obertauern rijden hebben we nog nooit via Liezen gereden. Dit lijkt mij een behoorlijk eind om en niet nodig.

Ik kan je aanbevelen om voor optie 2 te kiezen indien het te druk is rond München. Het rijdt namelijk prima door en het is ongeveer een half uur omrijden.

  1. Nurnberg – Regensburg – Passau, afslag Ried, richting Strasswalchen, naar Autobahn Lienz-Salzburg, vanaf Salzburg richting Villach etc.
  2. Nürnberg – Regensburg richting Passau, 2e Afslag Straubing, richting Eggenfelden, Burghausen, grens over bij Freilassing, naar Autobahn richting Salzburg, daarna richting Villach etc.

Heel veel plezier in Obertauern!

@babs1985

bedankt voor de info! 2de x in Obertauern, vorige keer was in elk geval top.

@Denis De afgelopen 30 jaar dat wij naar Obertauern rijden hebben we nog nooit via Liezen gereden. Dit lijkt mij een behoorlijk eind om en niet nodig.

Ik kan je aanbevelen om voor optie 2 te kiezen indien het te druk is rond München. Het rijdt namelijk prima door en het is ongeveer een half uur omrijden.

  1. Nurnberg – Regensburg – Passau, afslag Ried, richting Strasswalchen, naar Autobahn Lienz-Salzburg, vanaf Salzburg richting Villach etc.
  2. Nürnberg – Regensburg richting Passau, 2e Afslag Straubing, richting Eggenfelden, Burghausen, grens over bij Freilassing, naar Autobahn richting Salzburg, daarna richting Villach etc.

Heel veel plezier in Obertauern!

Babs1985 op 15 jan 2014 13:04

Hi Allemaal, het is bijna zover, voorjaarsvakantie !!! Zijn er naast de tips van @babs1985 (en de rest) nog meer tips, we zijn immers een jaar verder ;-) … Ik wil graag Vrijdagavond rond 11 uur vetrekken uit Flevoland (almere) en dan niet overnachten maar in 1 keer rijden… Of krijgen we dan zaterdagochtend file leed… Voor ons is het de eerste keer naar Obertaurn…

niemand???

Het kan rond Munchen druk zijn op zaterdagochtend. En zeker bij het Inntal dreieck is het druk. Ook al vroeg op de zaterdag voor carnaval.
Als je om 11 uur vertrekt vanuit Flevoland zul je op de ring bij Munchen nog wel kunnen rijden is mijn ervaring maar de splitising Innsbruck/Salzburg kan al druk zijn.

Het stuk tot Munchen zal normaal gesproken geen files moeten opleveren.

Veel plezier.

Wij gaan aanstaande vrijdag rijden en overnachten in Passau, het idee is om zaterdagochtend via Salzburg te rijden richting Radstadt.
Nu is de vraag, kunnen we file verwachten op deze route? En wat is de beste tijd om zaterdag te gaan rijden, het is ongeveer nog 3 uur sturen.

Vertrekken morgen naar Obertauern, overnachten in Bad Aibling, vlakbij Rosenheim. Zaterdag nog een klein stukje.
Zijn er rond 11.00/1200. Vorig jaar dezelfde tijd, geen files gehad. Verwacht ze dit jaar ook niet.

Wij gaan vanavond 21.00 uur rijden, rustig aan, morgenochtend vroeg in oostenrijk… Kan niet wachten…

Onze reis naar Obertauern via Passau op vrijdag was toch erg druk, we hebben in Duitsland de hele A3 afgereden en had meer tijd in beslag genomen dan we hadden verwacht.
Het laatste stuk van Passau naar Obertauern op zaterdagochtend was wel super, heerlijk rustig.
We vertrokken om 08.30 en kwamen om 11.00 uur aan, zeker een aanrader.

Voor de terugreis naar huis hadden we besloten om gewoon via Munchen te rijden…hmmmmm, uiteraard erg druk.
Het was voor ons een jaar of 4 geleden dat we voor het laatst met de auto op wintersport waren geweest, en voor mij nu ook echt de laatste keer, ik kan niet meer genieten van de reis en gaan daarom volgend jaar weer vliegen, wat een genot is dat toch, uitgerust aankomen op plaats van bestemming, zowel in het skigebied als thuis.

Volgend jaar Italië…en denk Breuil Cervinia

Op vrijdag was de A3 tot aan Nürnberg inderdaad vrij druk en rommelig. Daarna tot Passau bijna geen verkeer meer. Kwam denk ik ook door het vele vracht verkeer dat het rommelig was.

Wij zitten er ook weer aan te denken om te gaan vliegen. Aantal keren gedaan en zeker naar Italie een goede oplossing.

May the ski force be with you !!

Klopt, na Nurnberg goed te doen…maar toch nooit meer met de auto (en nooit meer tijdens de vakanties)

Plaats een reactie