Portes du Soleil in vergelijking tot Espace Killy en Paradiski

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

De afgelopen jaren ben ik (ervaren skier, type kilometervreter op en offpiste) diverse keren naar Paradiski en Espace Killy (Tignes) geweest. Voor de winter van 2014 denk ik aan Portes du Soleil. Behalve het feit dat PdS een stuk lager ligt en minder ver rijden is, hoe valt de vergelijking verder uit? Is de sneeuwzekerheid hoog? Zijn de pistes van dezelfde kwaliteit en diversiteit als in bijvoorbeeld Les Arcs, La PLagne of Tignes? Graag jullie advies!

Diverser dan Paradiski, en in januari en februari sneeuwzeker. In vergelijking met Espace Killy en bijvoorbeeld Les Trois Vallées is het alleen een stuk minder compact. Veel pistekilometers, maar een aantal plukken zijn niet verbonden. Avoriaz en Morzine liggen in dat opzicht het meest centraal en bieden de beste opties voor lange tochten (naar bijvoorbeeld de Zwitserse kant of Châtel). Maar net zoals in Paradiski zijn de verbindingsroutes toch vrij tijdrovend vind ik (je moet goed plannen en op tijd aan de terugweg beginnen).
Ik heb in alle vier de grote Franse skigebieden geskied en qua diversiteit, mogelijkheden voor kilometervreters en bereikbaarheid van alle delen van het gebied zou mijn voorkeur toch uitgaan naar Les Trois Vallées (en vervolgens Espace Killy, wat even divers is, maar qua pistekilometers een stuk kleiner - nog steeds enorm, maar goed).
De kwaliteit is vergelijkbaar in al deze gebieden, is mijn ervaring.

Dank alvast! En qua drukte? Espace Killy was afgelopen voorjaarsvakantie vrij rustig (1 x max 5 minuten bij lift gewacht, verder niet of nauwelijks). La Plagne en Les Arcs in voorgaande jaren aanzienlijk drukker, doch zeer goed te doen. Hoe is dat bij PdS in de voorjaarsvakantie?

Ik ben begin februari 2012 in Avoriaz geweest. Ik vond het in het voorseizoen al veels te druk op de piste. In het hoogseizoen zou het nog veel erger zijn aldus de ski-leraar en zouden er een hoop ongelukken zijn.

En er zijn een aantal knooppunten waar alle skiërs elkaar tegenkomen, erg veel mensen uit verschillende richtingen en onoverzichtelijke kruisingen. En ook op de pistes vond ik het erg druk. Ik had een hoop bijna botsingen en één lichte botsing. Je kunt zelf wel opletten, maar doet een ander dat ook?

Ik was een jaar eerder in precies dezelfde week in Val d’Isere, ik vond dat gebied aanzienlijk fijner skiën, genoeg ruimte voor iedereen (met uitzondering van de drukke zwarte piste naar het dal).

Het is mijn persoonlijke voorkeur, ik heb meerdere kennissen die Porte du Soleil als absolute eerste voorkeur hebben.

kilometervreter op en offpiste
Val d’Isere/Tignes zou ik dan zeggen. Zowel op als buiten de piste kun je erg veel meters maken.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik mijn ervaring moet je het langst wachten in Paradiski, daarna komt Portes du Soleil. In Espace Killy of Les Trois Vallées heb ik nooit echt moeten wachten, ook niet in voorjaars- of Kerstvakanties.

Veel dank voor jullie advies, vooralsnog richt ik me eerder op nog een keer Espace Killy of voor het eerst naar Les Trois Vallees dan op PdS.

Ik ben in zowel tignes als 2x pds geweest. Beide erg mooie gebieden.Later in seizoen (na half maart) zou ik eerder voor tignes kiezen qua sneeuwzekerheid. Chatel heeft weer als voordeel dat het 2,5 uur minder ver rijden is. Afgelopen carnaval in chatel la linga geweest. Wachttijden vielen reuze mee, alleen rond kwart voor 10 een piek als de lessen beginnen.

Absoluut portes du soleil, veel meer afwisseling dan les trois vallee, lekker tussen de bomen skiën en ook boven de boomgrens.
Ik vond het altijd zo koud/ guur in januari in val thorens/ Les Menuires.( 3 keer geweest) De liften gaan snel dicht vanwege harde wind of alleen de sleepliften zijn open. Dan moet je in je eigen gebiedje blijven en kan je niet heel LTV door. Wel een mooi gebied bij mooi weer envoor tochten en off piste
IIk ben nu 3 keer in PDS geweest. ( chatel/avoriaz/ morzine). Ik vind dit een veel lieflijker gebied. Ook chatel en Morzine zijn veel leukere plaatsjes(net oostenrijks) Avoraiz is minder mooi, maar ligt weer centraler. Als het slecht weer is, kun je lekker tussen de bomen skiën en blijven alle verbindingen naar alle dorpen vaker open. Hier kun je hele mooie tochten maken,bijv.chatel- morgins-champoussin-les crosets-avoriaz-chatel.
Ik ben nog nooit naar paradiski geweest, staat nog wel op mijn verlanglijstje

Plaats een reactie