Update/ sneeuwverwachting winterseizoen pds

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Beste wintersporters,

Zijn er mensen die permanent in pds verblijven en die me wat live info kunnen verschaffen over de toestand op de pistes en de verwachting voor het komende seizoen… in januari trekken wij met een groepje naar daar en ben altijd benieuwd naar de condities. Tuurlijk gebruik ik een sneeuwapp en momenteel zou er een halve meter tot en dikke meter sneeuw liggen…vraagje voor de kenners, is deze hoeveelheid zo vroeg op het seizoen reeds goed als basislaag voor wat nog komen moet? Of is dit nog te voorbarig?
Ziet het komende winterseizoen er veelbelovend uit?
En als laatste, onder welke alpenregio valt dit skigebied precies? Dat is makkelijk om te weten als ik een uitgebreid weerverslag lees…
Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door stevmal op 22 nov 2016 19:55

@Alke dacht ik?

Ben een aantal keer in januari geweest in pds, condities zijn altijd wel goed geweest maar het heeft er weleens om gehangen. Sowieso kun je nu nog weinig zeggen over hoe het in januari is.

De sneeuw die er nu ligt zal echt op hoogte zijn (rondom avoriaz) maar de lager gelegen delen zullen weinig tot geen sneeuw hebben op dit moment, maar dat zegt niets over straks.

Regio is west en dan de noordkant.

Op dit moment ligt er in Pré-la-Joux een mooie basis op de piste op de noordhellingen (heb al 8 dagen geskitoerd :-) ).
Hoe dat houdt is afwachten, er komt wel weer kou aan dus hopelijk zit het voor kerst wel goed.

Januari is nog nooit een probleem geweest, vaak veel sneeuw en overal te skiën. En dan maakt het niet uit of de sneeuw vroeg of laat komt, in januari ligt ie er altijd!

Dus veel plezier in de PDS.
En als je nog geen onderkomen hebt, ik weet er nog wel één ;-)

Life is fun, so enjoy it

Ok. Bedankt voor een erg leuke update!
Ben blij dit te horen… wij komen skiën van 4-8 januari. Wij hebben een hotel geboekt genaamd les combelles. Dit zou normaal gezien dichtbij de lift van linga moeten zijn?
U Mss bekend?
Mijn bekommernis heeft te maken met het rampjaar vorige winter… en pds is nu niet bepaald hoog gelegen… is het in les gets doorgaans ook in orde rond januari?

Ken het hotel niet maar ligt recht tegenover lift van Linga. PDS is idd niet hooggelegen, maar wel sneeuwzeker en ze doen het hier erg goed met sneeuwkanonnen en voorbereiden van de pistes. zelfs met de twee slechte starts van afgelopen winter hadden we hier nog 1 van de beste plekken om te skien in dit deel van de alpen.

Normaal gezien kan je overaal skiën begin januari. Ook Les Gets

Life is fun, so enjoy it

Hallo Alke,
Ik las net ook even op je profiel! Jij runt dus een hotel in chapelle. Leuk!
Ik heb in een ver verleden gewerkt in petit Chatel, hotel l’Arc en ciel. Toen gerund ook door Nederlanders. Ik keer graag regelmatig terug naar Portes du soleil! Maar deze keer is het de eerste zo vroeg op het seizoen en zo komen we weer uit waarom ik dit topic opstartte.
Grtjs

Veel plezier en je kan altijd langs komen voor een bakkie ;-)

Life is fun, so enjoy it

laat die noord west stroming maar komen, dan komt het wel goed in PDS. Wij gaan er ook weer heen in januari

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Veel plezier en je kan altijd langs komen voor een bakkie ;-)

Alke op 24 nov 2016 20:38

Een bakkie of een piste trekken ?

Hi,

Voorlopig ziet het er niet zo geweldig uit denk ik ☺

Het is pas begin december…

Zelfs de kerstvakantie duurt nog 3,5 week. In die periode kan er nog zoveel sneeuw vallen dat hogere dorpen compleet dichtsneeuwen. Waarom altijd die paniek zo lang van te voren?

Born to Ride

Gaat niet over paniek… maar op dit moment ziet het er geweldig niet goed uit in pds. En als ik naar de weersverwachting kijk gaat het de komende dikke week niet echt veel sneeuwen, koud is het ook niet echt. Op 4 januari zijn wij in pds. Dat is nog een tijdje, maar de weken vliegen snel voorbij.
Het zou leuk zijn om tot het dal te kunt skiën. Sneeuw gaat er zeker ng vallen, maar waar en hoeveel valt nog af te wachten… en dan liever nog lekker koud ook ☺

Hoe het nu is, is vrij normaal voor PDS. Dus het ziet er alleen niet geweldig uit, maar wel normaal.
Als je de week voor kerst geen sneeuw in de voorspellingen ziet voor de week erna zou ik me pas een beetje druk maken. En de hogere gebieden zullen dan alsnog skibaar zijn.

Ik snap die angst zo ver van te voren ook totaal niet. We zijn pas 1 dag na november en de paniek slaat alweer toe. Voor de tijd van het jaar zijn de omstandigheden in de Alpen momenteel heel gemiddeld. Tevens kan door de kunstsneeuwproductie op veel plekken al geskied worden. En zoals het er nu naar uitziet krijgen we na de opwarming eind volgende week weer een koudere periode met sneeuw. Ver vooruit, maar alle modellen wijzen erop.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ondertussen zijn we twee weken verder…het ziet er niet geweldig goed uit… wat is de kans dat het de ween tussen kerst en nieuw nog goed komt? Hoe is het skiën op dit moment? Ik zie volgens de app niet veel open van pistes?
Hopelijk gaat het eindelijk eens beginnen sneeuwen.
Alvast bedankt

*bericht bewerkt door stevmal op 15 dec 2016 08:51

In mijn glazen bol zie ik dat de kans 72,24% dat het tussen kerst en nieuwjaar gaat sneeuwen…

Born to Ride

@stevmal De weerberichten van Roel goed blijven volgen, die geven je een duidelijk beeld over de actuele situatie in de omgeving van PDS. Hier zitten stressen schiet je weinig mee op! Zoals Roel al vaker heeft aangegeven is er over de lange termijn, dat is meer dan 48uur, weinig met echte zekerheid te zeggen en op dit moment schieten de verwachtingen alle kanten op. En zolang de temperaturen onder nul zijn kunnen de sneeuwkanonnen blazen, dus dan kun je gewoon skiën. Succes en veel plezier straks!

Bedankt voor de reacties, ik ben natuurlijk ook ook niet achterlijk en het is niet mogelijk om in een glazen bol te kijken… zover was ik zelf ook wel. Maar het is toch wel te begrijpen dat een mens erover inzit hoe de condities gaan zijn… kunnen we daar iets aan veranderen door te piekeren, absoluut niet… maar het is wel van cruciaal belang. Ik ga 4 dagen skiën dit jaar en ik hoop op zo goed mogelijke condities. Zoals het nu is, ziet het er voor Portes du soleil niet goed uit. De keuze voor pds is gevallen wederom voor het vele aantal kms piste, maar als minder dan de helft niet te skiën is heb je er niet veel aan…en daarom dat het mij wat zorgen baart. Is toch niet abnormaal? ? en ik denk dat mensen die ter plaatse zijn ons hierin het beste kunnen informeren hoe of wat de condities op dit moment zijn en wat de eventuele vooruitzichten kunnen zijn… Alvast bedankt voor de verdere reacties, maar weet dat ik niet veel heb aan een reactie over de glazen bol…
Grtjs

In dat geval had je misschien of beter een last minute kunnen doen en dan kijken waar de beste condities zijn, of een hoger gebied zoals Val Thorens kunnen kiezen. Succes en veel plezier straks!

@stevmal net als laatste paar jaar zal het inderdaad kantje boord worden. In ieder geval t/m halverwege volgende week hoef je geen sneeuw te verwachten en de temperaturen zijn vrij hoog. Als je ook op de FB pagina kijkt, zie je dat ze daar niet echt heel positief zijn.
Aan de andere kant: 2 jaar geleden viel het met de kerst met bakken uit de hemel en waren heel snel een heel aantal pistes open. M.a.w.: het kan nog steeds, maar het is niet heel ongewoon voor PDS deze periode van het waar.

van het weekend gaan pistes open in Châtel en Avoriaz, vanaf zaterdag zeker een pistes of 20-25 open, hoe die zicht gaan houden weet ik niet, wordt nu veel kunst sneeuw geproduceert en het blijft redelijkk koud, piste die nu open gaan zijn redelijk geod te skiën, ben vanochtend nog omhoog gelopen.

Life is fun, so enjoy it

Hoi alke, bedankt voor de reactie. Top!

Een last minute is groot risico denk ik?
Valt sowieso in de kerstvakantie… en stel dat het mega veel gesneeuwd heeft met supercondities dan denk ik dat je last minute ni veel kan vinden. Pds is vanuit België ook dichtbij. Daarom de keuze, wij hebben gegokt, hopelijk niet verloren ?

Zijn er nog liften vernieuwd deze zomer? En is er nu eindelijk meer geïnvesteerd in KS? Vorig jaar kunnen constateren dat PDS op bepaalde vlakken echt achter loopt. Blijft een fantastisch gebied, geweldig om tochten te maken.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Het is inderdaad een prachtig gebied. Ik moet eerlijk bekennen, ik vind de soms ‘bejaarde’ liften wel erg gezellig. Het wankelt, kraakt en schuurt maar dat geeft wel een primitief gevoel dat wel past bij het skiën… mij stoort het alvast niet een trage gammele lift.
De keuze valt vaak ook voor pds omdat de meeste plekken gewoon nog eruitzien als 50 jaar geleden. Het heeft een eigenheid…
Wie achtte nu de kans groot dat het weer zo een moeizame start is Zoals vorige winter… Laat ons hoopvol afwachten op lekker veel sneeuw.
PS @alke
De verbinding tussen Chatel en linga, is met twee liften? En is dit vrij snel? Of doe je er wel lang over op de lift?
Bedankt!

*bericht bewerkt door stevmal op 15 dec 2016 19:04

@stevmal, hoe langer het niet valt, hoe groter de kans dat wij in januari onze snorkel mee mogen nemen :-)

Wordt de 3e keer in januari voor mij. Tot nu toe altijd goede condities gehad en vaak zelfs sneeuw tijdens de vakantie. Zegt niets over dit jaar natuurlijk, maar kan nog veel veranderen zoals hierboven aangegeven. Wacht maar eens af tot de jaarwisseling. Pas dan zou ik me misschien druk gaan maken in jouw geval. Wij gaan de 14e deze keer, maar afgelopen jaren ook ronde de 5e

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 15 dec 2016 19:06

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Klopt het dat ze in PDS niet zo veel kunstsneeuw productie hebben? En waarom is dat zo?

Klopt het dat ze in PDS niet zo veel kunstsneeuw productie hebben? En waarom is dat zo?

petra4 op 15 dec 2016 20:22

Het is te warm voor de kanonnen op dit moment.

Geplande openingen zijn hier terug te vinden:http://www.portesdusoleil.com/fileadmin/user_upload/P…

En even in de gaten houden via http://www.portesdusoleil.com/hiver/ouvertures.html…

Tiny-M op 16 dec 2016 12:48

Wellicht handig dit te verzamelen in dit topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/328879

Tevens, voor de tweede kerstdag staat er 80cm op de kaarten volgens het Amerikaanse weermodel. Laten we duimen!

*bericht bewerkt door Thomas op 16 dec 2016 12:55

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Het punt is niet de temperatuur maar gewoon de infrastructuur. In PDS is de infrastructuur erg verouderd, zowel qua liften als qua besneeuwing. Er zijn simpelweg gewoon erg weinig pistes met kunstmatige besneeuwing. Doordat ze zo weinig investeren in liften en kunstsneeuwproductie kunnen ze daar de skipassen zo goedkoop aanbieden (prijs per km piste).

Born to Ride

Plaats een reactie