Genoeg sneeuw in paasvakantie?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Ligt er voldoende sneeuw om in potes du soleil te gaan skieën rond eind maart, begin april?

Beste Bram,

Ik heb de afgelopen jaren ieder jaar met Pasen kunnen skiën, al moet je niet teveel van de sneeuw verwachten. Zeker in de lager gelegen dorpen wordt het afdalen lastig en vanaf een uur of 15.00 is het echt overal papsneeuw. Het hoog gelegen Avoriaz biedt i.i.g. genoeg sneeuw en kilometers om je 4 dagen te vermaken. Een volle week is waarschijnlijk iets te veel van het goede - tenzij je ook geniet van een wandelingetje en een drankje op zijn tijd.

dit jaar valt Pasen echter bijzonder vroeg, dus mischien heb je geluk…

we gaan naar chatel dit jaar voor de eerste maal is het daar de moeite en zou er genoegd sneeuw nog zijn denken jullie ?

kijk eens wat er nu ligt en wat de voorspellingen zijn svp!

Ports du Soleil en met name Avoriaz is één van de meest sneeuwzekere skigebieden van Europa.

Boven de 1500 m moet je zeker kunnen skiën (natuurlijk niet op de zuidhelling…)
Sneeuw ligt er vaak nog vanaf 900/1200 m aan de noordkant, dus de met kunstsneeuw voorziene dalafdalingen zullen nog wel open zijn… .
De sneeuwkwaliteit is een ander verhaal: De temperaturen liggen in de diepe dalen bijna 10°c hoger dan in januari, op de top is dat 5/7°c. Dus in de hogere dalen en hellingen vriest het s’nachts en dooit het overdag. Hierdoor krijg je firnschnee (ijskristallen). Op 2000 m heb je ongeveer 25% kans op pap/firnsneeuw (gemiddeld/s’namiddags/noordhelling). Op 1500 m is dat ruim de helft! Op de zonhellingen heb je meestal al pap in de loop van de (late voor)middag.
Pas vanaf 2300/2400 m ben je vrij zeker begin april (80/90%) van een hele de dag goede sneeuw te hebben.
Daarom zit ik de eerste week van de paasvakantie in Val Thorens (1820-3230 m)…

Ik wil midden april op wintersport. Wat zijn de meest sneeuwzekere gebieden in Fra, Zwi, Oos? (ik ben al naar Val Thorens en Les Deux Alpes geweest, dus graag iets anders ;). Thanks!

Tignes/Val d’isere is de beste optie in Frankrijk.
Oostenrijk: gletsjers (Kaunertal, Pitztal, Sölden, Stubai, Hintertux, Kitzsteinhorn, Möll)
Ischgl en Obergurgl zijn de hekkensluiters.
Zwitserland: Zermatt, Saas Fee,…

Aleks, Chamonix is een hele goeie optie voor het voorjaar, vooral het gebied van les Grands-Montets tot 3275 m hoogte en bovendien aan de noordkant gelegen.

Plaats een reactie