Skiroutes / verbindingen Portes du Soleil

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Ik kom nu al een aantal jaren in Portes du Soleil. Als het weer en de sneeuw meezit maak ik graag het rondje Champery, Les Crosets, Avoriaz, Chatêl (via Linga), Morgins, Champoussin, Les Crostes, Champery.
Nu bestaat Portes du Soleil uit meer dorpen, zoals Morzine, Les Gets, Torgon etc.
Tot op heden heb ik nog geen uitstapjes gemaakt naar deze dorpen. Dat wil ik graag veranderen en ik zie de gebieden van Morzine en Les Gets als mijn volgende uitdaging die te ontdekken.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen die vanuit de kant van Chatêl/Avoriaz bekend zijn met deze gebieden.
Dus hoe zijn de skiroutes / verbindingen geregeld? Zijn de gebieden via liften en pistes prima bereikbaar of ben ik afhankelijk van bussen (of treintjes)? Is het zo-wie-zo haalbaar om vanuit Avoriaz in de gebieden van Morzine en Les Gets te gaan skién? Enfin, ik vind het lastig dit uit de ski-kaarten te halen, dus alle info hierover is zeer welkom.

Het is voor mij alweer een tijdje terug dat ik in Les Gets zat maar wij gingen skiënd naar Morzine en dan richting Avoriaz prima te doen maar in het dorp beneden loopt dan wel even een treintje maar kan mij niet herinneren dat dit nou een echt opstakel was. Mooie lange afdaling terug dat wel. Naar Torgon te gaan is niet de moeite daar is niet veel bijzonders en als er weinig sneeuw ligt is de verbinding, via Chatel, daarheen vaak gesloten.

Dienten Die Alte schule

Dank je wel Elly, ik ben benieuwd of er nog anderen zijn die hun ervaringen hierover kunnen delen…?

Wij zaten 2 jaar terug in Morzine onder aan de piste bij de lift le pleney (of zo iets). daar stopt onderaan piste treintje dat je naar de lift van avoriaz brengt. Rijdt de hele dag op en neer, duurt ongeveer 5 min.
Ik vond het gebied tussen morzine en les gets zeker de moeite waard. Veel blauwe (race) pistes en tussen de bomen.

Wij gaan overigens met de carnaval weer, maar nu naar chatel. Vorige keer hebben wij dat deel van het gebied gemist.

Wij zaten altijd in Morzine en gingen dan in het gebied van Avoriaz skiën. Perfekt te doen met een treintje ca. 5 min.
Maar is het ook te doen om naar chatel te skiën. Hoe is de verbinding van Linga (chatel ) naar het eigen gebied van chatel. Hier zijn wij nog nooit geweest.

Vorige keer niet chatel aangedaan. Was 2 jaar terug ook slecht gesteld met de sneeuw begin januari, veel regen en pap. Aan de kaart te zien is in Chatel de verbinding iets langer dan 5 min met de bus. We gaan het ervaren met de carnaval. We zitten daar in hotel onder aan de Linga lift.

Wij zaten Les Gets en hebben één dag van daar naar Avoriaz geskied, maar dat is wel een heel eind liften. Als je een groot pistebereik wilt hebben kun je het beste in Morzine zitten. Je kunt van daar zowel naar Avoriaz als naar het skigebied van Les Gets.

Morzine is inderdaad de beste locatie en een heel leuk dorp. Door Morzine loopt inderdaad een treintje. Kost weinig tijd. Gebied tussen Les Gets en Morzine vind ik het leukste gedeelte van de gehele Portes du Soleil. Mooie pistes, veelal tussen de bomen.

Is het zo-wie-zo haalbaar om vanuit Avoriaz in de gebieden van Morzine en Les Gets te gaan skién? Enfin, ik vind het lastig dit uit de ski-kaarten te halen, dus alle info hierover is zeer welkom.

Willem op 4 sep. 2012 13:11

Avoriaz - Morzine/Les Gets is sowieso makkelijk te doen. Alleen in Morzine even het dorpje door lopen naar de volgende lift en vanaf daar weer skieen. Avoriaz - Chatel is ook goed te doen. Avoriaz is eigenlijk het meest centraal gelegen dorpje van pds. Vanaf hier is alles prima te skieen in 1 dag (Chatel - Les Gets is an sich te doen maar niet lekker relaxed).

Hoe is de verbinding van Linga (chatel ) naar het eigen gebied van chatel. Hier zijn wij nog nooit geweest.

Gast728 op 17 okt. 2012 15:02

Er is alleen een busverbinding tussen Linga en Chatel. Als je wilt skieen moet je via Les Crosets en Morgings, eigenlijk weer helemaal terug dus.

Als je in Châtel verblijft dan kan je het beste de auto/bus nemen naar Pré-la-Joux, dan neem je de ‘Pierre-Longue’ en de ‘Rochassons’ omhoog, afdalen naar Lindarets en dan de ‘Lindarets expresse’ omhoog. Langs Avoriaz skiën en dan voor de aankomst van de gondel door (dus niet linksaf langs de halfpipe) en dan het pad af en dan kom je uiteindelijk helemaal onderaan in Prodains uit (komt een nieuwe gondel, die wordt in februari in gebruik genomen). Daar neem je de bus naar Morzine. Is nog geen 10 minuten en de bus gaat in de ochtend elke paar minuten (heb er nog nooit langer dan een 3 minuten moeten wachten).

IN Morzine stap je uit voor het slalomstadium en daar neem ik meestal de 2 stoeltjes liften omhoog ipv de gondel. Dan naar beneden richting Morzine terug (tussen aankomst gondel en hotel door) en dan na 100m gelijk scherp naar rechts de piste af richting de ‘Fys’. Die omhoog en aan de ander kant naar beneden en je bent in Les Gets.

Vanaf Pré-la-Joux doe ik er meestal een uurtje tot uur en een kwartier over om onderaan de ‘Fys’ te komen en daar een bakkie te doen.

Je kan dan op je gemak in het gebied tussen Les Gets en Morzine rondskiën of nog even door Les Gets heen en omhoog bij Pointe de Chery (super pistes en nooit druk).

Terug ga ik door het dorp heen (treintje of 400m lopen) en dan de ‘Super Morzine’ en ‘Zore’ omhoog en door richting avoriaz. Zorg dat je de Super Morzine zo rond 15h30 hebt en dan ben je op tijd terug.

Veel skiplezier

Life is fun, so enjoy it

Wat betreft de verbinding tussen Linga en het dorp Châtel en het skiegebied daarboven (Superchâtel), die is goed geregeld met gratis skibussen die om de 10 minuten rijden. Je bent in nog geen 5 minuten in het centrum van Châtel en dan is het 250m lopen naar de gondel. Er zijn plannen om een liftverbinding te maken tussen Châtel en Linga, met een beetje geluk staat die er over 2 jaar.

Life is fun, so enjoy it

@Alke, Dank je wel.
Dit is de informatie die ik zocht. Ik zit in begin Januari twee weken in Champery en als de sneeuw het toelaat zie ik dus nu zeker mogelijkheden om ook eens Morzine en zelfs Les Gets te ontdekken. Super!!
NB: Ik zag van de zomer dat ze bezig waren met de nieuwe lift naar Prodains. Hopelijk zie ik die in de krokus vakantie dan wel in werking…

Plaats een reactie