Shortski: Puy Saint Vincent of Espace San Bernardo

Dit onderwerp gaat over de bestemming Puy Saint Vincent

Hallo

Eind februari - begin maart zouden wij een shortski doen (2 personen) voor een dag of 3 a 4 te skiën. Normaal vrijdag-maandag (skiën). Exacte data weet ik nog niet zeker.

We twijfelen nu vooral tussen deze 2 gebieden:

  • Puy Saint Vincent
  • Espace San Bernardo

Heeft iemand tips? Welk van de 2 zou je verkiezen? Goedkope logeerplaatsen? …

We zouden met eigen wagen gaan.

Go with the snow!

O ja, we hebben beide ervaring en schuwen geen enkele piste :)

Go with the snow!

Als je genoeg ervaring hebt, zou ik voor Espace san bernardo gaan omdat je daar iets minder snel bent uitgekeken dan in Puy (zelfs al is het maar een shortski). Het lijkt mij ook iets gevarieerder. Langst de andere kant kan je in Puy Rogier wel tegenkomen. :D

Volgens mij hangt het er een beetje van af wat je gaat doen, veel piste of veel buiten de piste.

La Rosiere is relaxt, aangename verblijfplaats tenzij je gaat voor een uitbundige apres-ski a la Oostenrijk, want die is er minder. Waarschijnlijk ook voldoende mogelijkheden om te verblijven, de webste van de sindicat d’initiative is inmiddels zeer toegankelijk en geeft je alle info op dat punt, over appartementen en hotels, maar ook over particuliere verhuurders.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Normaal vooral op piste. Geen lawine 3-eenheid. Voor après ski zijn we niet echt dus dat is al goed.
Indien je nog andere gebieden in gedachten hebt, shoot! (laatste shortski was Alpbach)

Go with the snow!

Espace San Bernardo is een leuk gebied, absoluut ook geschikt voor een shortski, maar wordt pas echt leuk als de oversteek naar Italie open is. Sneeuw ligt er in die tijd altijd genoeg, maar heel soms is de oversteek dicht vanwege de wind op de Col de la Traversette. Gebied en het plaatsje heeft veel charme, verblijfsmogelijkheden in het dorp zelf of in de wijk Les Eucherts, die van alle mogelijkheden voorzien is (supermarkt, bakker, restaurants, ijsbaan, een eigen stoeltjeslift de berg op en weer via de piste bereikbaar. Het eigenlijke dorp en Les Eucherts zijn met een 's avonds verlicht wanderpad door de bossen ongeveer 10 minuten van elkaar verwijderd.
Vanuit het centrum van het dorp gaat ook een stoeltjeslift naar boven.

Zoals ik in mijn eerdere reactie al schreef zijn er allerhande verblijfsmogelijkheden, van luxe appartementencomplexen met welnessvoorzieningen tot eenvoudige appartementen van particulieren (vooral in het dorp zelf). Ook verschillende hotels, de meeste in het dorp.

Het is alleen best wel een eind rijden. Voor veel minder kilometers zou je kunnen denken aan Portes du Soleil (bijvoorbeeld Chatel), Montafon of Flims/Laax. Het skigebied van Flims/Laax is heel leuk en zeker door de week (als de zwitsers uit Zurich aan het werk zijn) rustig, enige nadeel is de dure franc.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Bedankt Frank!

Zo ver is het niet rijden voor ons (Brugge). Kleine 1000 km zegt Google maps ons dus is doenbaar.
Bedankt voor de info!

Go with the snow!

Bedankt Frank!
Zo ver is het niet rijden voor ons (Brugge). Kleine 1000 km zegt Google maps ons dus is doenbaar.
Bedankt voor de info!

Mattz op 3 dec. 2012 17:26

@Mattz, "Zieje voan Bruhhe, zet je voanachteren" :d

@Frank, toevallig ga ik dit jaar zowel naar Flims/Laax en La Rosière. Ik heb me trouwens laten vertellen dat er in La Rosière best veel wind kan zijn. Nog tips over beide gebieden?

@ Pieter, inderdaad ;)

Frank, wat ik me nu wel afvraag, als er veel wind is, en de overgang gesloten is, valt er dan veel te skiën in La Rosière alleen of niet?

Andere (goedkope) gebieden steeds welkom!

Go with the snow!

@Matz
Het gebied van La Rosiere zelf heeft absoluut voldoende voor een shortski (aantrekkelijke rode pistes en tussen de bomen naar beneden), niet genoeg voor een hele week. Maar ik heb nog nooit een hele week een dichte overgang meegemaakt. Met een shortski kun je net pech hebben, maar geen probleem.
Je moet de videoreportage over het gebied bij “skigebieden” op deze site bekijken, geeft goede info. https://www.wintersport.nl/skigebieden/sanbernardo
Goed restaurant: L’Ancolie.

@Pieter
Flims/Laax is een heel leuk gebied. Niet te groot, niet te klein en meestal rustig. Aanraders: pistes 35, 44 en 10 helemaal naar beneden (let op: halverwege onverwachte afslag naar links).
En het Italiaanse restaurant langs de hoofdstraat in Flims Waldhaus.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Nogmaals bedankt Frank. Echter waar is de overgangslift precies?
En zou je dan La Rosière aanraden of La Thuile als uitvalsbasis?

Go with the snow!

De overgang is bovenaan de stoeltjeslift "Fort", die je raadt het al, bij het fort uitkomt, Col de la Traversette. Daar is een piste naar beneden, Bouquetin, en naar keuze één of twee sleepliften naar Italie.
Op de Col de la Traversette kan het flink waaien, maar ik denk dat de windproblemen vooral betrekking hebben op de lift op de weg terug uit Italie, Chardonnet. Het is dus volgens mij niet zo zeer de grensovergang, maar de overgang van de Col de la Traversette die windgevoelig is.

Je kunt een pistekaartje downloaden op:
http://www.skilarosiere1850.com/tzr/scripts/downloader2.php?..

La Thuile ken ik niet als verblijfplaats, ik heb er wel eens naar gekeken maar kwam niets leuks tegen Wij hebben een voorkeur voor luxere en ruime appartementen, aanbod in La Thuile was meer hotels en hotelletjes. Via hun eigen website te zien, was een paar jaar geleden overigens alleen in het Italiaans.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Orcières in Frankrijk is ook nog een goedkoop gebied. Met 100km aan pistes kom je wel toe voor een shortski daar. Het dorp zelf is wel erg lelijk. Er zijn daar zeker wel wat stevige pistes.

En La Föret Blanche? Ik ben daar een aantal jaar terug ook eens geweest :)

Go with the snow!

Voor een shortski zou ik toch eerder voor Grand Massif gaan of ergens anders in die regio. Ook al kom je uit Brugge, je wilt toch zoveel mogelijk lekker kunnen skien?

life is a beach, or a pile of snow

Pascal, dat is wel waar, maar het is wel redelijk duur voor 4 dagen (160 euro skipas). Dacht aan maximum van 125-130 euro voor 4 dagen…

Go with the snow!

Pascal, dat is wel waar, maar het is wel redelijk duur voor 4 dagen (160 euro skipas). Dacht aan maximum van 125-130 euro voor 4 dagen…

Mattz op 5 dec. 2012 13:07

Orcières heb je wel voor dat geld, 109,10 euro voor 4 dagen: http://www.orcieres.com/fr/hiver/ski-glisse/forfaits-de-ski…. Een topgebied moet je dan niet verwachten, maar je kan er je wel 4 dagen bezighouden.

Pascal, dat is wel waar, maar het is wel redelijk duur voor 4 dagen (160 euro skipas). Dacht aan maximum van 125-130 euro voor 4 dagen…

Mattz op 5 dec. 2012 13:07

Als je meer km moet rijden ben je meer kwijt aan benzine, tol en tijd…

Anyway, veel plezier in de sneeuw.

life is a beach, or a pile of snow

Plaats een reactie