Tips om wachttijden liften te vermijden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

In de krokusvakantie gaan we naar SFL en we ontvangen graag tips om wachttijden bij de liften te vermijden en welke lifte je het beste kan nemen. We verblijven in Ried, dus gaan sowieso met de auto (of skibus) richting SFL.

Sowieso de eerste bus omhoog en direct de lift in en dan de eerste 2 uur niet afdalen naar de dorpen.

Ooit heb ik daar buiten de vakanties met een georganiseerde groepsreis gezeten. Wij hadden de pech dat we iedere dag rond half 10 in Serfaus werden afgezet met de bus. Het resultaat was 30 - 45min wachten totdat we eindelijk in de lift zaten. Misschien gaat het beter als je gelijk zodra de eerste lift gaat aansluit in de rij. Stel je in ieder geval sowieso op grote drukte door heel het gebied.

Born to Ride

De eerste (gratis) skibus vertrekt pas om 8.30 uur uit Ried,net te laat voor t mooie en kan druk zijn omdat er al veel mensen in Prutz instappen (was afgelopen weekend iig de situatie). Beter is t om met de auto omhoog te gaan en bij de Waldbahn in Fiss te parkeren, in t dorp bij de liften zelf is het tegenwoordig betaald parkeren, € 3,00 voor de hele dag.
Als je de eerste lift pakt valt de drukte mee en zorg dat je tot minimaal na 10.00 uur boven blijft om drukte voorkomen. Ofwel bovenlangs via de sattelkopf richting massner of via de schonjoch mittelstation naar de nordseite van fiss

Doordeweeks beginnen met de Waldbahn en dan direct kiezen of je naar Masner op de Nordseite wil. In beide gevallen na de Waldbahn met de Sattel- of Koningsleithebahn verder en dan:

  • Via Jochabfahrt, Planseggbahn naar de Scheidbahn als je naar Masner wilt.
  • via Kerbbodenabfahrt naar Schonjochbahn Mittelstation als je naar de Nordseite wilt.

Als je daar direct mee begint, dan blijft je de grote drukte voor. Verder is het een echte familiebestemming, dus luncht iedereen tussen 12 en 1. De pistes zijn dan juist heerlijk rustig. Ergo: hou rond een uur of 11 en/of vanaf half 2 pauze. En wat ik zelf de ultieme tip vind: ga pas na de lunch richting Masner. De pistes daar blijven meestal lang goed en rond een uur of 3 ski je er met slechts enkele tientallen anderen. De laatste lift gaat om half 4, als je dan een beetje doorskiet dan red je het prima om weer bij de Waldbahn uit te komen.

In het weekend kan het bij de Waldbahn wel wat drukker zijn, dan maakt je beginpunt minder uit. Sterker: als je zaterdag al skiet is het juist uit de dorpen nog heerlijk rustig, ook om half 10.

De 1e bus vanuit Ried vertrekt rond 8.45 uur bij de dorpspomp/bron in het centrum vlakbij de camping. Rit duurt ca. 15 minuten naar Fiss.
Skikluis huur ik altijd bij de Intersport in Fiss zodat ik alleen op de 1e en laatste dag hoeft te slepen met mijn materiaal in de bus.
Als je opschiet in Fiss kun je voor de grote drukte van 9.30 uur al in de skilift zitten omhoog of beter boven op de berg. Verder zie de tips hierboven en zorg inderdaad dat je niet tussen 9.30 uur en 11 uur beneden in Fiss of Serfauss zit. Dan is het vaak erg druk. Afdaling naar Ladis alleen pakken tijdens de lunchpauzes van de skiklassen. Dan hoeft je niet lang te wachten in Ladis om weer in Fiss te komen.

Ooit heb ik daar buiten de vakanties met een georganiseerde groepsreis gezeten. Wij hadden de pech dat we iedere dag rond half 10 in Serfaus werden afgezet met de bus. Het resultaat was 30 - 45min wachten totdat we eindelijk in de lift zaten. Misschien gaat het beter als je gelijk zodra de eerste lift gaat aansluit in de rij. Stel je in ieder geval sowieso op grote drukte door heel het gebied.

Matthias123 op 7 feb 2018 09:11

Voor mij al een no go. Dan laat ik SFL wel links liggen.

Piste riderrrrr

Ooit heb ik daar buiten de vakanties met een georganiseerde groepsreis gezeten. Wij hadden de pech dat we iedere dag rond half 10 in Serfaus werden afgezet met de bus. Het resultaat was 30 - 45min wachten totdat we eindelijk in de lift zaten. Misschien gaat het beter als je gelijk zodra de eerste lift gaat aansluit in de rij. Stel je in ieder geval sowieso op grote drukte door heel het gebied.

Matthias123 op 7 feb 2018 09:11

Voor mij al een no go. Dan laat ik SFL wel links liggen.

Patrick71 op 7 feb 2018 17:31

Mij zal je er ook nooit meer zien.

Born to Ride

Same here.

Goede tip denk ik om pas later in de middag naar Massner te gaan. Vanuit Fiss in de ochtend die kant op vond ik buiten de vakantie al een drama (alleen de dag met slecht weer ging het).
Nordseite vond ik nog redelijk te doen qua drukte, maar niet het meest uitdagend.

Wij in de winter ook nooit meer. In ultra laagseizoen al flinke wachttijden.
Persoonlijk vind ik het een overgewaardeerd gebied.

Masner en Fisser nordseite zijn mooi en leuk. De rest bv gebied vind ik zwaar tegenvallen.
En altijd overvol. Ik ben ook vrijwel alleen fabriek vreetschuren tegengekomen. Kwaliteit is verder oké

*bericht bewerkt door Jst81 op 07 feb 2018 18:31

SFL zijn steeds meer gaan uitbreiden wat betreft accomodaties, dus meer bedden = meer toeristen.
Helaas niet meer sneeuwmeters. Veel te druk.
Hun succes is hun valkuil geworden.
Ook hier zeer grote liefhebbers van SFL, maar we laten het nu links liggen.

En toch een van de mooiste skigebieden vind ik.
3x geweest (ja met carnaval)

Dat het zelfs in het laagseizoen druk is is zeker niet onze ervaring. 2e week van het seizoen en laatste week januari nooit wachtrijen gehad. Hooguit wat drukte bij het skidepot 's ochtends.

Vreetschuren heb ik elders vele malen erger ervaren. Althans, wij vinden dat bijvoorbeeld de Zirbenhutte, Sportalm, Leithe Wirt en de Frommes Alp prima maaltijden serveren in een leuke setting. Maar smaken verschillen uiteraard.

Wat betreft de drukte ontlopen: onze appartement eigenaar gaf aan te skien met zijn telefoon met webcams in de aanslag. Op basis van eventuele rijen die daar te zien zijn trok hij zijn plan. Misschien 'n idee om de app van het gebied te installeren, met de webcams? Onderaan veel liften staat een cam.

*bericht bewerkt door Marloes op 07 feb 2018 20:10

In de kerstvakantie 2 weken in SFL geweest. Iedere ochtend om 8.30 de skibus in Prutz gepakt (8.45 in Ried), dan sta je om 9 uur boven bij de liften. Gelijk doorlopen bij de lift, hooguit 5 min wachten en dit met de Oud en Nieuw week, de drukste week van het jaar… Je kan ook de skibus naar de Waldbahn pakken en van daaruit het gebied in gaan. Vreetschuren?? Wij komen er al 18 jaar dus kennen de restaurants wel en weten wat we links laten liggen, maar de kwaliteit is overal prima! In de voorjaarsvakantie Noord gaan we weer en pakken gewoon de 8.30 bus, eind van de week wordt het rustiger bij de liften dus dan gaan we een uurtje later. 😀

Gelijk doorlopen bij de lift, hooguit 5 min wachten en dit met de Oud en Nieuw week, de drukste week van het jaar…

APeters op 7 feb 2018 21:49

Ik denk dat de Krokusweken drukker zijn.

Piste riderrrrr

Wat betreft de drukte ontlopen: onze appartement eigenaar gaf aan te skien met zijn telefoon met webcams in de aanslag. Op basis van eventuele rijen die daar te zien zijn trok hij zijn plan. Misschien 'n idee om de app van het gebied te installeren, met de webcams? Onderaan veel liften staat een cam.

Marloes op 7 feb 2018 20:10

Dat is écht het laatstewat ik wil tijdens de vakantie. Een soort file informatie app, tja … als dat nodig is zoek ik een ander gebied.

Piste riderrrrr

Gelijk doorlopen bij de lift, hooguit 5 min wachten en dit met de Oud en Nieuw week, de drukste week van het jaar…

APeters op 7 feb 2018 21:49

Ik denk dat de Krokusweken drukker zijn.

Patrick71 op 7 feb 2018 22:06

Dit jaar wrs niet (spreiding schoolkrokusvakanties NL, D en B over 4 weken), vorig jaar wel (bijna alles in 1 week,)

Gelijk doorlopen bij de lift, hooguit 5 min wachten en dit met de Oud en Nieuw week, de drukste week van het jaar…

APeters op 7 feb 2018 21:49

Ik denk dat de Krokusweken drukker zijn.

Patrick71 op 7 feb 2018 22:06

Vorig jaar met de voorjaarsvakantie niet geweest, dus ik ga het nu vergelijken. Maar volgens het “vakantiewekenschema” op deze site is dit jaar de week met Oud en Nieuw het drukst. We gaan het zien.

SFL zijn steeds meer gaan uitbreiden wat betreft accomodaties, dus meer bedden = meer toeristen.
Helaas niet meer sneeuwmeters. Veel te druk.
Hun succes is hun valkuil geworden.
Ook hier zeer grote liefhebbers van SFL, maar we laten het nu links liggen.

Wintergast op 7 feb 2018 19:41

Mee eens. Iedere zomer worden er weer nieuwe hotels bij gebouwd of bestaande hotels vergroot. Maar toch houden we van dit gebied dat we ieder jaar weer terug komen.

Zoals we in top-5/flop-5 topics ook al lezen zijn er bij veel gebieden zowel ‘voorstanders’ als ‘tegenstanders’ te vinden, blijkt ook maar weer uit bovenstaande reacties ;)

Ik ken SFL een beetje en heb de veranderingen over afgelopen decennia zien gebeuren en er zitten zeker keerzijden aan het ‘succes’. Er zijn periodes geweest dat ik er best ‘klaar mee was’ en de negatieve kanten van het gebied benadrukte. En er zijn periodes dat ik alles met een hele zonnige blik voor lief nam en alleen maar de positieve kant.

Drukste weken zijn vanzelfsprekend Oud en Nieuw en Voorjaarsvakantie/Carnaval. Als de piek van voorjaarsvakantie samen valt met onze Oosterburen dan zijn er in het hele gebied 22-24 duizend mensen op de berg. Met Oud en Nieuw 18-20 duizend. De Kerstweek ca 15-16 duizend en daarmee echt rustig. Nadeel van Kerst en Oud/Nieuw is dat er afgelopen jaren heel weinig sneeuw lag en daardoor drukker op de plekken die goed waren. Ik ben benieuwd hoe de drukte zich verhoudt tot aantal liften en piste-kilometers in andere gebieden?

Voor de skihutten/vreetschuren vind ik SFL niet zo heel veel anders dan andere gebieden van vergelijkbare grootte (of nog groter). Zelfbedieningsrestaurants voor ‘de massa’ heb je in ieder gebied en dat is begrijpelijk. Zeker met een gebied dat zo duidelijk inzet op families weet je dat de lunchpauzes piekdrukte geven en als je over een uurtje weer bij de skiles moet staan, lijkt de makkelijkste optie snel het grote zelfbedieningsrestaurant. Maar dat betekent niet dat er geen andere keuzes zijn.

Drukste momenten in het gebied zijn:
09.30-10.30 Dalstation Fiss en Serfaus (niet Waldbahn)
13.15.1345 Dalstation Fiss
ca 10.00 Sattelbahn in Fiss
ca 15.00 Konigsleitebahn in Serfaus

De meeste tips zijn hierboven al gegeven. Vanuit Ried is starten bij de Waldbahn de beste keuze.
Je zou dan ook direct vroeg (ca 9 uur) richting Masner kunnen gaan en dan ben je daar ruim voor de piekdrukte die rond de lunch is. Om juist later naar Masner te gaan (vanaf 13u) is de allerbeste keuze.

Meer algemeen heb je ook baat bij “tegen de klok in skien”. (@Rogier in deze link: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5370/5-tips-om-kom…).

edit: link aangepast

*bericht bewerkt door roski op 08 feb 2018 06:36

Half maart 2017 echt niet de drukte ervaren die hier wordt beschreven, integendeel.

Je moet natuurlijk niet denken dat je in het hoogseizoen om 9u30 effe snel de gondel gaat nemen, maar dat is in quasi elk groot gebied zo me dunkt.

Bedankt voor alle reacties. We gaan het beleven en wellicht sluiten we SFL in ons hart (of niet…)

In de kerstvakantie 2 weken in SFL geweest. Iedere ochtend om 8.30 de skibus in Prutz gepakt (8.45 in Ried), dan sta je om 9 uur boven bij de liften. Gelijk doorlopen bij de lift, hooguit 5 min wachten en dit met de Oud en Nieuw week, de drukste week van het jaar… Je kan ook de skibus naar de Waldbahn pakken en van daaruit het gebied in gaan. Vreetschuren?? Wij komen er al 18 jaar dus kennen de restaurants wel en weten wat we links laten liggen, maar de kwaliteit is overal prima! In de voorjaarsvakantie Noord gaan we weer en pakken gewoon de 8.30 bus, eind van de week wordt het rustiger bij de liften dus dan gaan we een uurtje later. 😀

APeters op 7 feb 2018 21:49

Ik kom er ook al 25 jaar, half jaar skiles ook gegeven en met kerst nog 2 weken geweest. Mensen kunnen hier goed overdrijven… Enige wat je echt moet vermijden is om tegen 10 uur de gondels in de dorpen.

Half maart 2017 echt niet de drukte ervaren die hier wordt beschreven, integendeel.

Je moet natuurlijk niet denken dat je in het hoogseizoen om 9u30 effe snel de gondel gaat nemen, maar dat is in quasi elk groot gebied zo me dunkt.

Denis op 8 feb 2018 07:38

Precies dit… Maar mensen moeten waarschijnlijk gewoon wat te zeuren hebben, haha. Qua kwaliteit van de liften en restaurants gewoon een top gebied.

In de kerstvakantie 2 weken in SFL geweest. Iedere ochtend om 8.30 de skibus in Prutz gepakt (8.45 in Ried), dan sta je om 9 uur boven bij de liften. Gelijk doorlopen bij de lift, hooguit 5 min wachten en dit met de Oud en Nieuw week, de drukste week van het jaar… Je kan ook de skibus naar de Waldbahn pakken en van daaruit het gebied in gaan. Vreetschuren?? Wij komen er al 18 jaar dus kennen de restaurants wel en weten wat we links laten liggen, maar de kwaliteit is overal prima! In de voorjaarsvakantie Noord gaan we weer en pakken gewoon de 8.30 bus, eind van de week wordt het rustiger bij de liften dus dan gaan we een uurtje later. 😀

APeters op 7 feb 2018 21:49

Ik kom er ook al 25 jaar, half jaar skiles ook gegeven en met kerst nog 2 weken geweest. Mensen kunnen hier goed overdrijven… Enige wat je echt moet vermijden is om tegen 10 uur de gondels in de dorpen.

Half maart 2017 echt niet de drukte ervaren die hier wordt beschreven, integendeel.

Je moet natuurlijk niet denken dat je in het hoogseizoen om 9u30 effe snel de gondel gaat nemen, maar dat is in quasi elk groot gebied zo me dunkt.

Denis op 8 feb 2018 07:38

Precies dit… Maar mensen moeten waarschijnlijk gewoon wat te zeuren hebben, haha. Qua kwaliteit van de liften en restaurants gewoon een top gebied.

Martijn4 op 9 feb 2018 10:14

Ik weet niet hoeveel andere gebieden jij in de afgelopen 25 jaar hebt bezocht. Mij viel gewoon op dat de wachttijden in verhouding met alle andere gebieden die ik bezocht had gewoon meer dan 2x zo lang waren. Daarnaast is de drukte op de pistes ook enorm groot doordat, vergelijkbaar met winterberg, veel liften maar 1 of 2 pistes hebben. Een volle 6 of 8 persoons stoeltjeslift die maar 1 of 2 pistes bedient staat gewoon garant voor een hele drukke afdaling. Als je niet anders gewend bent valt het misschien wel mee, als je rustige gebieden gewend bent valt het gewoon tegen. 3e week januari vind ik doordeweeks in SFL veel drukker dan winterberg doordeweeks in die periode. En ook al is het misschien in het dorp, 3 kwartier wachten voordat je een lift in kan is gewoon te gek voor woorden. In het hoogseizoen in Frankrijk nog nooit langer dan een kwartier moeten wachten voor een hoofdlift vanuit het dorp.

Born to Ride

Ik kom er vaak eind maart of begin april en mij viel hier juist de “rust” op ten opzichte van St. Anton/Lech of Ischgl. Maar goed, da’s geen krokus natuurlijk…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Serfaus behoord al enkele jaren tot de beste van Europa en alles is top geregeld, wij komen er ook al jaren en zijn heus ook al in andere gebieden geweest waaronder Lech/St Anton en Ischgl en als je niet voor de Apres Ski gaat is Serfaus met niks te vergelijken. De allermodernste liften, geen sleepliften (ok 1 dan) alle pistes sluiten haarfijn op elkaar aan, goeie restaurants op de piste en weinig zelfbediening, vriendelijk personeel, een ondergrondse metro die je van de ene kant van het dorp naar de andere brengt en het dorp is autovrij. Wie nu nog niet overtuigd is, en waar is het niet druk in het hoogseizoen ?

*bericht bewerkt door Oostenrijk op 09 feb 2018 11:13

@Matthias123 : mooie vergelijking, SFL en Winterberg. Maar welke lift heeft maar 1 of 2 pistes? Veruit de meesten hebben er 3, 4 of nog meer… Volgens mij is het er vooral druk op de pistes door het vele stilstaan van families en klasjes. En ook dat geldt maar voor enkele pistes. Als je de tips in dit topic volgt, kom je nergens in een rij voor een lift. Als je om half 10 uit de metro komt, dan langzaam richting Masner gaat, daar om kwart over 12 gaat lunchen, dan weer terug en je om half 4 begint aan de Mittelabfahrt - dan is het een heel druk gebied ja 😀.

Drukte op de piste komt volgens mij vooral omdat de liften ook erg snel zijn. Al hoef je ‘maar’ een kwartier te wachten de hoeveelheid volk is gewoon enorm. Zie hier vooral vergelijkingen met St Anton en Ischgl, maar dat zijn nou ook niet bepaald de rustige gebieden (al heb ik met de afsluiter in Ischgl beduidend meer rust gehad dan SFL half maart buiten de vakanties)…

Ik kies liever voor een gebied met rust. Als je er plezier aan beleeft in de rij te staan in SFL top! Ik loop liever meteen door de lift in, al is dat een minder moderne.

Vorig jaar serieuze plannen om naar SFL te gaan (vanwege de kindjes he), totdat ik een paar daagjes de webcams bekeken had… Leek wel een mierenhoop.

Iedereen heeft zijn eigen referentiekader, maar net weer even een rondje webcams gedaan, SFL is simpelweg heel druk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Blijven jullie maar lekker naar SFL gaan, dan zoek ik net als @Tiny-M wel een stuk meer de rust op. Als alle liften snelle 6 en 8pers zijn en er staat voor iedere lift een wachtrij dan is de conclusie gewoon snel gemaakt dat het enorm overbevolkt is tov van een gebied met koppelbare 4pers liften waar je zo door kunt lopen. Dan kan je nog zo goed plannen, of zelfs met webcambeelden erbij je route plannen (hoe ver kan je zinken). Voor mij heeft dat weinig meer met vakantie te maken. Waarom moeilijk doen met veel te vroeg of veel te laat eten als ik ergens anders gewoon om 12uur in alle rust kan zitten eten. Als ik daar zin in heb wil ik gewoon lekker tussen 9 en 11 die snaarstrakke en lekker lange dalafdaling kunnen doen zonder daarna 3 kwartier te hoeven wachten om de lift in te gaan.

Born to Ride

In 2016 medio december een week in SFL geweest, dat was een bizarre week, vaak was ik om 11.00 uur nog alleen op de piste. Half januari 2018 weer geweest en dat was schrikken zeg, ik ben in diezelfde week de afgelopen jaren in een stuk of 10 andere gebieden geweest maar zo’n drukte heb ik nooit eerder ergens gezien. Dat was dus mijn laatste keer SFL.

Plaats een reactie