Serfaus - Fiss - Ladis alleen (lastig) te bereiken via noodweg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Afgelopen maandag is de hoofdweg, de Serfauser Landesstraße, naar Serfaus, Fiss en Ladis afgesloten. De reden van de afsluiting zijn scheuren in het wegdek en kans op grote aardverschuivingen. Er wordt onderzoek gedaan door geologen. Er is vrijwel meteen een noodroute (welke 's nachts gesloten is) geopend. Dit is de route van Ladis via de Asterhöfe naar Prutz. Dit is een eenrichtingsweg met stoplichten. Om het half uur worden auto’s, echter alleen vierwiel aangedreven auto’s doorgelaten. Ook alleen de auto’s voor gasten die langer dan een dag blijven. Voor alle andere bezoekers zijn er shuttle-bus diensten. Er wordt ook hard gewerkt om de Ladiser Straße te openen. Hopelijk lukt dat snel. Houd in ieder geval rekening met langere reistijden naar dit populaire skigebied.

Real time info hier: https://www.serfaus-fiss-ladis.at/en/service/road-closure…

Serfaus Fiss Ladis meldt op hun facebook dat het hele gebied niet bereikbaar is door de kans op een aardverschuiving:
https://www.facebook.com/serfausfissladis/?hc_ref=ARSa3y9IdW…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 12 mrt 2018 13:34: Iets extra info toegevoegd

Born to Ride

https://skiinformatie.nl/serfaus-fiss-en-ladis-niet-bereikba…
Skiinformatie is er inmiddels ook mee gekomen. Vrijdagnacht aanstaanden zouden we weer afreizen naar SFL, maar ik weet niet of dat nu nog kan. Hoop echt dat ze met een oplossing komen voor die tijd.

Sneeuwt het al?

Hier vertrek woensdag, verblijf tot zondag… Nog geen nieuws van hotel of skiwinkel waar we al ski’s reserveerden gekregen, blijven hopen of kruis over maken? Iemand hier ervaring mee?

Hier de laatste update:
https://www.serfaus-fiss-ladis.at/de/service/strassensperre…
Lijkt er op dat ze al noodoplossing hebben.

Wel leuk dat je zo de kans krijgt om eindelijk eens een andere route te rijden naar SFL. En over die “Asterhöfe”, dat ziet er behoorlijk avontuurlijk uit op Google Maps.

Maar als het goed gaat, kun je vrijdag al weer “gewoon” over Ladis naar boven. Dan is het spannendste er wel af. Al blijft het altijd tricky met dit soort wegen, hopen dat ze het pas open gooien als het echt weer “gewoon” veilig is.

“Bis zu 5000 Kubikmeter Gestein könnten abrutschen.”
Wordt nog een hele klus, hele diepe scheur.
Zie evt. video voor meer informatie:
http://www.tt.com/panorama/natur/14119342-91/serfaus-fiss-la…

De Landesstrasse van Lend naar Dienten is ook afgesloten sinds vanmorgen, ws voor een week. Ook door aardverschuiving met bomen en stenen, een vrachtwagen was er net voorbij door een kleine galerij.

Dienten Die Alte schule

Vandaag door omstandigheden uit Fiss moeten vertrekken. Er is dus een weggetje, retestijl, niet volledig verhard waar je met de auto naar beneden kan. Alleen met een 4x4 kan je omhoog en dat klopt. Zonder 4x4 kan je echt niet omhoog. Weg is 1 auto breed en gaat heel langzaam. Reken op meer dan 1 uur extra. Langs de camping van Prutz omhoog.

Er wordt nog gewerkt aan een betere oplossing voor vrijdag echter als je niet vast zit aan SFL zou ik ergens anders heen gaan. Het worden horrorwachttijden denk ik.

*bericht bewerkt door Maarten_s op 14 mrt 2018 21:59

@Rogier Misschien is het verstandig om er op social media een klein berichtje uit te gooien omdat er toch wel heel veel Nederlanders naartoe gaan en dit toch verreweg het grootste wintersport platform in Nederland is. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het nog niet echt algemeen bekend is. Het is toch wel een heel onaangename verrassing als je opeens onderaan de berg staat.

Born to Ride

Ga ik doen. Daarvoor heb ik wel de vrijheid genomen om iets extra info in je openingspost te zetten…

Click. Click. Peace

Bedankt voor de informatie. Ik ben benieuwd zaterdag!

@Bobby hou ons op de hoogte als je er bent. Hier in het topic of naar rogier@wintersporters.nl

Click. Click. Peace

Op de website van SFL zelf worden dagelijks meerdere keren een update geplaatst dus de meest actuele info wordt direct op de site vermeld.

@Rogier Ik zal even een update geven die dag.

Wij vertrekken morgen. Helaas staat de opening van de route via Ladies niet meer voor vrijdag, maar voor zaterdag gepland.
Als de weg zo stijl is en alleen toegankelijk voor 4x4 auto’s. Hoe kunnen bussen dan wel omhoog rijden?

Wij vertrekken morgen. Helaas staat de opening van de route via Ladies niet meer voor vrijdag, maar voor zaterdag gepland.
Als de weg zo stijl is en alleen toegankelijk voor 4x4 auto’s. Hoe kunnen bussen dan wel omhoog rijden?

jelskesterkman-andew op 15 mrt 2018 21:55

Geen idee hoe die bussen dat doen. Misschien zijn die ook 4WD? Wel fijn dat je toch op je bestemming kan komen. Wij vertrekken morgenvroeg en kijken uit naar de noodweg. Succes vandaag!

*bericht bewerkt door Kor@ op 16 mrt 2018 07:30

Sneeuwt het al?

Ok, het is dan weliswaar om en om via de noodweg (anders heb je geen verkeersregelaars of verkeerslichten nodig), maar hij is in ieder geval vanaf morgen 4.00u open. Zal wel wat wachttijden met zich meebrengen, maar alles beter dan met die duizenden mensen via een bospad omhoog en omlaag: https://www.serfaus-fiss-ladis.at/de/service/strassensperre…

We gaan het morgen wel meemaken ter plekke.

null

Ziet er al best wel goed uit die nieuwe noodweg

Ik heb toch altijd het idee dat er in Oostenrijk in geval van nood gas wordt gegeven. Nood breekt wetten dus gewoon een weg over een paar weilanden. Dit was in NL nooit mogelijk geweest zonder 20x naar de rechter en discussies over en weer. Niet zeuren, weg aan leggen en het individu moet maar even wijken voor het algemeen belang.

verkeerde topic, tekst gewist

*bericht bewerkt door Wintergast op 17 mrt 2018 13:15

Inmiddels zonder noemenswaardige vertraging in Serfaus naar boven gereden. Heel even moeten wachten op wat dalend verkeer maar dat mag geen naam hebben (hooguit 5 minuten).
Zodra je vanaf Ried over het water de Inn bent, ga je direct rechtsaf de Leite op. Je komt dan op een onverhard stuk wat te smal is om in twee richtingen te berijden. Er is geen ruimte tussen Haus Alpenrose en de Inn om het breder te maken. Ik verwacht dat daarom dus vanaf morgen verkeerslichten geplaatst worden om daar het verkeer om en om te laten rijden.
Na zo’n 200m onverhard kom je op het nieuwe asfalt wat hierboven te zien is waarna je via Ladis richting Fiss en Serfaus rijdt. Onderweg her en der de brandweer die een oogje in het zeil houdt of het verkeer blijft rijden. Kortom: prima oplossing.

null
Het is nu 15.47 uur nu onderaan de afrit naar Fiss. Eens kijken hoelang het nu nog duurt.

Sneeuwt het al?

Dubbel gepost

*bericht bewerkt door Kor@ op 17 mrt 2018 15:51

Sneeuwt het al?

Uiteindelijke vertraging: ca 15 min.
Leuke toeristische route via Ladis.
Ik zeg: prima! 👍

Sneeuwt het al?

Wat de andere al hadden gepost. Geen onwijze vertraging gehad. Even onder aan de berg moeten wachten op dalend verkeer.

Stukje van de nieuwe weg (via site van Fiss )

*bericht bewerkt door ducatif1 op 17 mrt 2018 18:03

Toch knap wat ze daar ff binnen een week hebben aangelegd.

Plaats een reactie