Top 1 ... maar waarom?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Ik volg deze website al enige jaren met zeer veel interesse en dan met name de skigebieden gedeelte (hierdoor hoef ik geen ski-gebied-bijbel meer aan te schaffen … maar volgens mij zijn deze boeken ook niet meer te koop, maar dat terzijde).

Ik ga dit wintersport-jaar voor het eerst (met mijn gezin) naar Skiwelt Wilder Kaiser, maar hoe komt het dat dit gebied op deze site eigenlijk al jaren bovenaan staat? Dit gebied ligt qua hoogte laag en is dus minder sneeuwzeker; er is geen wereld-beroemde afdaling zoals in Kitzbuhel (Streif); wel heel veel ski KM’ers, maar gebieden in Frankrijk zijn soms meer dan 2x zo groot. Kortom het zal waarschijnlijk wel het complete plaatje zijn (skigebied-km’ers, kindvriendelijk, Oostenrijkse gemutlichkeit, afstand tot NL etc. etc.), waardoor dit gebied al jaren bovenaan staat.

Maar wellicht kunnen jullie zeggen waarom dit gebied zo top is.

P.S. over 4 maanden kan ik zelf op deze site vertellen, waarom men naar Skiwelt toe moet gaan :-) … of niet natuurlijk

Je noemt er zelf al een aantal, verder veel sneeuwkanonnen, gezellige, redelijk geprijsde skihutten, leuke dorpjes, drukte valt mee (ervaringen met kerst, in jan en febr) en ook voor niet skiërs mooie wandelroutes en rodelbanen

Snelle verbinding via Westendorf/K-West/Pengelstein naar Kirchberg/Kitzbuhel. Waarmee je echt wel een kilometer aantal hebt dat kan wedijveren met de grotere Franse gebieden. En bij slecht weer en verminderd zicht toch heerlijk ski-en onder de boomgrens. Dat is dan weer het voordeel van de relatief lagere ligging (geen white outs hier).

Mijns inziens wel een goede vraag. Het hangt er ook maar net vanaf hoeveel mensen er geweest zijn en wat de gemiddelde Nederlander zoekt. Dit gebied is nu eenmaal erg geliefd bij Nederlanders, dus daarom logisch dat het op nummer één staat.

Mr. Slow

Snelle verbinding via Westendorf/K-West/Pengelstein naar Kirchberg/Kitzbuhel. Waarmee je echt wel een kilometer aantal hebt dat kan wedijveren met de grotere Franse gebieden. En bij slecht weer en verminderd zicht toch heerlijk ski-en onder de boomgrens. Dat is dan weer het voordeel van de relatief lagere ligging (geen white outs hier).

Patrick1980 op 13 okt 2016 22:34

Is het de moeite waard om een pas te nemen waar ook Kirchberg/Kitzbuhel bij in zit? Ik lees net dat er geen lift maar een bus van Skiwelt naar Kitzbuhel gaat … en daar haak ik meestal af. Verder is het dus mijn eerste keer in dit gebied, kortom ik heb nog 284km om te ontdekken :-)

ligt er ook een beetje aan waar je zit in het gebied. Vanaf brixen/westendorf is het te doen. Vanaf Ellmau zou ik het niet zo snel doen.

Ik ben er zelf maar 1 keer geweest maar moet toegeven dat dit gebied bij ook in de top 3 staat (weet alleen niet op welke postitie ;-) ).
Kan zijn dat het gewoon een topvakantie was met geen gebrek aan sneeuw dat jaar en dat het de volgende keer tegenvalt hoor ;-).
Ik zat toen in Soll en wat mij bij is gebleven zijn de mooie tochten. De vele leuke dalafdalingen die je kan maken naar de dorpen en de verhouding van de soorten pistes.
Ik heb toen de zuidkant van Westendorf niet eens gehad maar vanuit Soll naar Going en terug is gewoon een leuk tochtje. Door iedere keer wat af te wisselen met de dalafdalingen kan je je prima vermaken.
Plus natuurlijk de afstand tov Nederland, de Oostenrijkse gezelligheid etc is het een leuk gebied.
Nadeel is misschien idd de hoogte maar wat mij weleens opviel toen ik er de afgelopen jaren langs reed dat ik zelf de pistes en het dal bij Kirchberg er altijd slechter (groener) bij vond liggen dan bijv bij Westendorf en Ellmau.

Helaas is het na die ene keer niet meer gelukt een goede accomodatie te vinden (vrij grote groep) en willen wij (ivm kleine kinderen) wat beter (en hoger) aan/op de piste zitten en dan niet meer afhankelijk zijn om met een kinderwagen de gondel in te stappen.

@dennis_tb Ik kom al sinds ik klein was in Brixen im Thale en sinds 1999 sta ik daar dan ook op de piste. Het gebied is in de loop der jaren flink verbeterd, mede door (ver)nieuwde liften en extra pistes. Sinds 2008 is er ook een liftverbinding naar Westendorf. Dit maakt die uithoek ook iets aantrekkelijker van alleen het ‘hoofdgebied’. SkiWelt heeft mooie plekjes en heeft op veel plekken een mooi uitzicht.

De dorpen zijn gezellig, met elk zijn eigen charme. Voor de Nederlandse après-ski verwijs ik je door naar Westendorf met barren als Mosquito en Gerry’s Inn.

Voor de connectie met KitzSki, het gebied van o.a. Kirchberg en Kitzbühel, ga je via Westendorf de Ki-West (120) af. Onderaan pak je de skibus, deze duurt maar 5 minuten. Eenmaal aangekomen bij de Pengelstein heb je een enorme speeltuin aan je voeten met erg mooie tochten. Zo ben ik afgelopen seizoen van Brixen im Thale helemaal tot aan de Panoramabahn van Mittersill geboard en ook weer terug.

Mocht je nog vragen hebben over het gebied en de connectie met KitzSki moet je het maar zeggen, ik wil je graag helpen :)

Carnas on Tour

Het is een erg leuk gebied heel veel afdalingen. Maar voor een ervaren skiër/ snowboarder is het aanbod toch wat te beperkt. Nauwelijks off-piste mogelijkheden, korte pistes en alleen in Westerdorf een fatsoenlijk funpark.

Daarentegen is het voor gezinnen een ideaal gebied. Ik heb vanuit Ellmau geluiden gehoord dat ze de keuze voor skischolen ook minder moeilijk gaan maken vanaf dit jaar. De grootste skischolen; 1ste Ellmauer en Top Schischule gaan namelijk fuseren. Hierdoor wordt hopelijk niet alleen de keuze makkelijker, maar gaat de kwaliteit van de lessen ook omhoog.

@SluweVos dat van die skischolen, waar lees je dat? Mijn nichtjes gaan dit jaar voor 1e x mee en op les. We zijn nog aan kijken welke in ellmau.

Is het de moeite waard om een pas te nemen waar ook Kirchberg/Kitzbuhel bij in zit? Ik lees net dat er geen lift maar een bus van Skiwelt naar Kitzbuhel gaat … en daar haak ik meestal af. Verder is het dus mijn eerste keer in dit gebied, kortom ik heb nog 284km om te ontdekken :-)

Dennis_tB op 14 okt 2016 08:49

Zoals andere forumleden al hebben geantwoord is het vanuit Brixen of Westendorf prima te doen en duurt de busrit slechts 5min. Voor gevorderde skiërs en/of skiërs die van mooie dagtochten houden een absolute aanrader!

Is het de moeite waard om een pas te nemen waar ook Kirchberg/Kitzbuhel bij in zit? Ik lees net dat er geen lift maar een bus van Skiwelt naar Kitzbuhel gaat … en daar haak ik meestal af. Verder is het dus mijn eerste keer in dit gebied, kortom ik heb nog 284km om te ontdekken :-)

Dennis_tB op 14 okt 2016 08:49

Zoals andere forumleden al hebben geantwoord is het vanuit Brixen of Westendorf prima te doen en duurt de busrit slechts 5min. Voor gevorderde skiërs en/of skiërs die van mooie dagtochten houden een absolute aanrader!

Patrick1980 op 15 okt 2016 01:38

Ik zit in Westendorf, dus qua tijd zou het dus makkelijk moeten lukken. Alleen hebben we 2 kleine kinderen mee en die lessen van 10:00 tot 15:30 uur. Dus we geen dit jaar maar niet naar Kitzbuhel/Kirchberg … eerst maar de 280km in Skiwelt verkennen.

@Svennoo en anderen

Even dit topic schaken. Wil al lang eens naar de Skiwelt gaan, overweeg dan ook voor 2017 daar te zoeken. Welk dorp is volgens jullie aan te raden?

Zitten graag op wandelafstand van de lift (zeker geen skibus), in een gezellig dorp waar toch wel iets te beleven valt en er 's avonds ook wat volk op straat loopt en wat animo is. Levendige apresski, liefst internationaal en/of duitstalig (dus liefst geen hollandse hoempapa, Westendorf zal al afvallen vermoed ik?). Beste apresski is voor mij genre Obertauern of sommige bars in Ischgl.

Willen wel graag mooi tochten maken en het gehele gebied verkennen, denk dat de Skiwelt wel genoeg is voor een week, dus kitz/kirchberg hoeft niet. Dalafdaling is wel een must.

We gaan wellicht de week van 4 tem 11 februari, dat is buiten de Nederlandse en Belgische schoolvakanties. Ik vermoed dat het met de drukte dan wel meevalt, is Westendorf dan mss wel te doen? In een deel van Oostenrijk en enkele delen van Duitsland is er wel verlof in die periode.

Ik weet ook dat niemand het weer kan voorspellen, maar in die periode vermoed ik dat alle pistes wel open zullen zijn daar?

@Denis,

Enkele jaren geleden zijn wij al eens in SkiWelt Wilder Kaiser-Brixenthal geweest, dit was toen in maart en dankzij de flinke laag sneeuw (en zelfs een paar keer in die week een vers laagje) en het enorm aantal leuke, afwisselende pistes staat dit gebied ook in onze top 3, ook al is het vrij laag gelegen, en hebben we al heel wat skigebieden gezien, waaronder Dolomiti Superski, Ski Arlberg, en Salzburger Sportwelt

Wij verbleven destijds in Going, een klein dorpje aan het uiteinde van de Skiwelt, met niet heel veel voorzieningen (onze après-ski hut kon ca. 20 mensen herbergen waarvan er dan hooguit 10 konden zitten, haha), van hieruit lukte het precies om in één dag naar het andere uiteinde van het skigebied te skiën, de Ki-west verbinding in Kirchberg, met hier en daar een uitstapje op de vele pistes op de route, en weer terug natuurlijk.

Januari aanstaande gaan we wederom naar de SkiWelt (28-01 tot 04-02), echter nu naar Brixen im Thale omdat dit centraal in de SkiWelt ligt en dus van hieruit alles zeer snel en makkelijk te bereiken is.
Vanuit Brixen kom je ook vrij snel bij de Ki-west verbinding in Kirchberg zodat ook een aantal dagen in skigebied Kitzbühel-Kirchberg geskied kan worden.
De Kitbuheler All Star Card, die geldig is voor beide skigebieden, is slechts enkele tientjes duurder dan een standaard sikpas.

Ons pension bevindt zich aan de Liftweg, gelegen aan de dalafdaling en 150 meter van dalstation en après-ski (er zitten daar 2 hutten vlak bij elkaar geloof ik), als de weergoden ons ook gunstig gezind zijn, zouden we het niet beter kunnen treffen, lijkt me ;)

Wij kunnen niet wachten tot het januari is! Hopelijk vinden jullie ook een passende accommodatie!

@SluweVos dat van die skischolen, waar lees je dat? Mijn nichtjes gaan dit jaar voor 1e x mee en op les. We zijn nog aan kijken welke in ellmau.

rmgb op 14 okt 2016 17:08

http://www.wilderkaiser.info/de/winter-tirol/sport-freizeit/… hier kan je e.e.a. vinden over de fusie.

Mooi en uitgebreid skigebied voor jong en oud, veel variatie voor alle niveau’s.

Hele goede liftverbinding tussen alle dorpen, je kan vanuit Westendorf skien tot in Going, maar je kan ook vanuit Westendorf helemaal tot aan Jochberg eventueel (wel een flinke trip voor een dag)

Gezellig berghutjes voor een redelijk fatsoenlijke prijs

Leuke dorpjes met niet al te gek veel mensen (zal wel wat afhankelijk zijn in welke periode je gaat natuurlijk)

Kortom: Wij zijn fan van SkiWelt :-)

Tja, ik vraag het me ook weleens af… maar elke keer wanneer ik daar ben denk ik: heerlijk hier!

Goede liften, goede verbindingen, veel leuke en goede hutten en je kan er een prima feestje bouwen! Gewoon heel leuk dus

Plaats een reactie