Skiën in oktober in Sölden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Hallo,

Mijn vriend en ik willen graag van 11 tot 18 oktober een weekje gaan skiën maar nou vragen wij ons af in welk skigebied je dan al kan skiën, ons oog was gevallen op Sölden vanwege de gletsjers maar is er iemand die ervaring mee heeft zo vroeg in het seizoen in Sölden te skiën? Of raadt iemand andere gebieden aan in deze week?

Alvast bedankt,
Danique

Dat verslag van @Jesper was ik dus :p

We zijn er vorig jaar dus begin november geweest. Toen was de Rettenbach en de Tiefenbach volledig open en 1 lift uit het gewone skigebied. In het dorp oogt het in die periode wat triest en is het er erg verlaten. Misschien is dat bij jullie anders omdat de Worldcup wedstrijd er dan aankomt en er dus misschien al veel trainingsteams daar zijn. Sowieso moet je in die periode rekenen op veel wedstijdteams en materiaaltesters voor het volgend seizoen. Daarbuiten zijn natuurlijk enkel de die-hard skiliefhebbers daar dus echt druk is het nooit.

Als je nog iets wil weten zeg je het maar :)

@niels322 ik heb nooit gezegd dat het mijn verslag was :p

Gang is alles

Vorig jaar rond die periode (weekje vroeger) ook in Oostenrijk geweest en een dagje door Solden gepasseerd. In theorie waren de Rettenbach & Tiefenbach open, in de praktijk waren ze door de trainingsteams ingenomen. Hetzelfde overigens voor Pitz (daar waren toen de vrouwenteams van Oostenrijk, Slovenie en Duitsland bezig). De Tuxer bood dan eigenlijk nog (in de praktijk) het meeste aan voor hetzelfde geld.

Moest ik in die periode gaan zou’k dus de Tuxer overwegen, en misschien Zermatt (open tot 19.10 vooraleer ze in herfstrevisie gaan).

De Tuxer is zeker te overwegen! @Lars3 Iemand hier ook ervaring met het Kaunertal in deze periode? Ik ga nog even verder zoeken! Frankrijk is ook nog een optie dus als iemand daar iets weet hoor ik het graag!

Kaunertal is ook een mogelijkheid (beetje vergeten door me omdat’k die tolweg ervoor beu ben).

Moest je nog wat informatie zoeken: alpinforum.com heeft een mooi aantal verslagen over de gletschers in oktober (tux, pitz, kaunertal, solden).

Moest je écht sneeuwzeker willen zijn, zou’k zelfs nog zeggen dat je mss beter wacht tot een week op voorhand, de weerberichten bekijkt en dan boekt. Er is namelijk tamelijk wat verschil mogelijk tussen de gebieden.

@lars3 Jaa dat snap ik maar Oostenrijk trekt ons sowieso wel, ookal ligt er geen sneeuw dus boeken doen we sowieso alleen het liefst in het meest sneeuwzekere gebied natuurlijk! ;) . En bedankt voor de tip, ga de site maar even door!

Enkele jaren geleden was ik ook eens midden/eind oktober in Sölden op vroege skivakantie. Prachtig! Zoals Niels zei is het er rond die periode niet echt druk. Ik heb destijds nergens moeten wachten! Op de andere gletsjers kan het veel drukker zijn! Voor de Worldcup waren er wel wat trainingsteams, zonder er last van te hebben. Na de Worldcup waren er bijna geen meer…
Het was er heerlijk. Het enige nadeel kan zijn dat er nog niet veel sneeuw ligt en er (amper zichtbare) stukken gletsjerijs bloot liggen. Hierdoor kun je flink de controle verliezen. Hopelijk gaat er deze herfst al vroeg veel sneeuw vallen!:D Dit zal niet enkel voor Sölden gelden natuurlijk.
Let wel: Je moet ofwel zelf de lange Gletscherstraße omhoogrijden, ofwel kies je voor de skibus.
Wat foto’s:

null

null

null

null

null

null

null

null

^De rode piste onder de Seiterkar zal net als anders wel dicht zijn midden oktober, aangezien deze de hele dag in de zon ligt de bakken. Voor de rest was alles op de gletsjers al open toen ik er was, en dit jaar waarschijnlijk (hopelijk!) weer.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Lekkere foto’s Jan!

Wauw, mooie foto’s! Ik denk toch dat het Sölden wordt! :)

@Niels322 @xdaniqued Bedankt:) Zeker doen!:D Overweeg misschien ook om een ritje naar de Pitztaler Gletscher of de Stubaier Gletscher te maken als afwisseling! Een hele week op de gletsjers in Sölden rondhangen kan na een tijd namelijk wat langwijlig worden… Een bezoek aan een andere gletsjer breekt zo lekker de week:) Dat is zeker de moeite!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan bedankt voor de tips! Dat skiën komt zo wel goed denk ik! :)

Plaats een reactie