November of toch liever december?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Ik wou dit jaar eens een weekje vroeg gaan skiën. Ik kan de derde week van november (week 47) of 1 van de eerste twee weken van december (weken 49/50) en ik dacht eraan om richting Sölden te gaan. November komt eigenlijk het beste uit maar is het niet te vroeg? Sneeuwcondities zijn natuurlijk moeilijk voorspelbaar en resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst etc. etc. Maar ja ik ben toch nieuwsgierig wat de ervaringen zijn.
En hoe is het met de drukte in het dorp, is het dorp in november volledig uitgestorven?

Wij komen er al een jaar of 8 meestal tussen 12 en 15 december en dan tot de kerst, en dan is het er erg rustig, er is wel wat te beleven maar het is dan stilte voor de storm. November is natuurlijk erg vroeg en er zal nog minder te beleven zijn.Wij hebben tot nu toe altijd voldoende sneeuw gehad,niet dat alles open was maar minstens 100 km piste.

Goed idee! Wij gaan vaak eind november / begin december een weekend naar Solden. Vrijdagochtend vliegen we dan heen, zondagavond terug. Tot nu toe altijd prima sneeuw, zowel op de gletsjer als in het middengebied. We hebben 2 jaar geleden zelfs een keer de dalafdeling kunnen doen, maar gebeurt niet vaak. Het is zeker niet uitgestorven, in Solden leeft het altijd vanaf de start van het seizoen in oktober/november. Succes en als je vragen hebt laat het me weten!

Ik durf de gok nooit aan dus kies ik in die periode voor obergurgl, een skidorp verder dan soelden. Daar start het winterseizoen half november en altijd voldoende sneeuw omdat het dal op 1930 meter ligt. Ik neem dan een skipas voor een week waarbij ik dan een dag vrij kan kiezen voor een dag in soelden te gaan skiën.

In het verleden in die periode ook meermaals in soelden geweest en dan is het sterk afhankelijk van hoe dik de sneeuw ligt. Een jaar gehad dat quasi alles open was. Ook,jaren gehad dat enkel de gletscher open was met de verbinding naar gigijoch en enkele blauwe pistes op de gigijoch.

Ik ga al jaren begin November naar Sölden, meestal de eerste of de tweede week in November.
2012 lag er super goede sneeuw en was het gebied open tot de gigijoch gondel 2284mtr.
Meestal is alleen het gletsjer gebied open en ik kan me veel heerlijke poederruns herinneren van begin November.
Je moet meestal (op 2012 na) met de auto naar boven rijden, begin november word er veel materiaal getest door allerlei merken en sportzaken.
Het is dus misschien anders dan je zou verwachten best gezellig in het dorp.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Sölden is vanaf 3e week oktober al gezellig in het het dorp, het is over het algemeen ietsje rustiger in de apresski, maar de feesten zijn er zeker wel!

Wat het skien betreft moet je een beetje geluk hebben, het was indd 2 jaar terug dat de dalafdaling op 1 november mogelijk was en ik geloof dat afgelopen seizoen Sölden het enige skibare gebied sowiezo was in Oostenrijk.(vraag niet hoe) Over het algemeen heb je in november schat ik ongeveer 70% kans dat er buiten de gletcher ook grote delen van het winter skigebied open zijn.

Mijn ervaring skien in Sölden en of Gurgl…zeker doen!

Gr, Rom

Plaats een reactie