Drukte tijdens voorjaarsvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Hallo iedereen,
wij zijn een familie uit België en zijn nu reeds aan het kijken voor onze skivakantie van volgend jaar. Aangezien wij met verschillende gezinnen met kinderen op reis gaan, is alleen de voorjaarsvakantie een mogelijkheid voor ons (te weinig sneeuw tijdens kerstvakantie en te papperig/warm tijdens paasvakantie). We gaan graag elk jaar naar een andere bestemming. Als ervaren skiërs is een skigebied van 120 à 150km een minimum vereiste. Zijn dit jaar naar Saalbach - Hinterglemm geweest, maar hebben alweer ervaren dat de geringe hoogte voor minder goeie pistes zorgt vanaf 11u - 12u. Al jaren staat Sölden (allemaal hoger gelegen pistes en zelfs gletsjer) op ons verlanglijstje. Ik laat me echter jaar na jaar afschrikken door de verhalen over de enorme drukte op de pistes en wachtrijen van 20 tot 40 min. aan de liften.
Wie is dit jaar en ev. vorig jaar al in Sölden geweest tijdens de carnavalsweek en kan me dus zeggen hoe erg het in realiteit is ? Hebben zelfs al een super hotelletje gevonden en zouden dus heel graag boeken. Te lange wachtrijen aan de liften zijn echter een echte dooddoener voor ons…

Wij zitten momenteel in Solden en het langste wat we hebben moeten wachten was vandaag bij de lift naar de gletsjer, 8 minuten en dat was echt wel een lange rij omdat de hij een paar dagen dicht was geweest en iedereen er heen wilde. Bij de meeste liften is het een kwestie van een paar minuten als je moet wachten maar je kunt ook vaak genoeg gewoon zo door de poortjes.
Let wel dat je sochtends bij de gigijoch rond acht uur naar boven gaat want later is het net de efteling.

Wij zitten momenteel in Solden en het langste wat we hebben moeten wachten was vandaag bij de lift naar de gletsjer, 8 minuten en dat was echt wel een lange rij omdat de hij een paar dagen dicht was geweest en iedereen er heen wilde. Bij de meeste liften is het een kwestie van een paar minuten als je moet wachten maar je kunt ook vaak genoeg gewoon zo door de poortjes.
Let wel dat je sochtends bij de gigijoch rond acht uur naar boven gaat want later is het net de efteling.

Joy1 op 23 feb 2016 21:16

Klein detail, het is nu geen carnavalsvakantie.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

-Geen paasvakantie
-Geen kerstvakantie
-Minstens 120 tot 150 kilometer
-Krokusvakantie
-Niet laaggelegen
-Niet druk

Ik geloof dat er ongeveer nul skigebieden zijn in de Alpen die aan je eisen voldoen.

Laat ik vooropstellen dat er echt veel capaciteit van liften is met snelle en goede liften. Er zijn 5 liften die je wel tactisch moet gebruiken in het gebied. Voor de rest is het echt helemaal niet zo druk, alleen kiest iedereen erg graag voor de giggijoch en omliggende liften. Houd daar rekening mee in je plannen. Bij de gaislachkogl of inner/auserwald is het wat rustiger bijvoorbeeld.

Nu wat betreft die liften. Vanaf half 9 tot rond 10 uur 's ochtends is de giggijoch gondel behoorlijk druk. De lift loopt nog steeds wel door, maar houdt wel rekening met 5 tot 15 minuten wachttijd. Tussen 10 en 11 en tussen 1 en 2 zijn de liften 34,35 en 36 (Hainbachkar, Silberbrünnl en Giggijoch) behoorlijk druk en wacht je hier ongeveer 5 minuten. Een andere lift die je tactisch moet kiezen is de 31(Langegg). Tussen half 3 en half 4 is die erg druk omdat mensen dan vaak terugwillen naar de Giggijoch. Hier sta je dan zeker een kwartier stil, wat ik helaas zelf ook wel eens heb meegemaakt.

Sölden is inderdaad niet het rustigste gebied, maar de drukte is echt goed mee om te gaan. itt andere gebieden waar je erg afhankelijk kan zijn van bepaalde liften, kan je in Sölden toch best makkelijk de drukte ontwijken.
Zelf heb ik in de drukke weken nooit zo veel last van de wachttijden daar. Als je niet op het drukste moment gaat eten en ook interesse in de Gletscher en Gaislachkogl hebt, is het echt een aanrader.

-Geen paasvakantie
-Geen kerstvakantie
-Minstens 120 tot 150 kilometer
-Krokusvakantie
-Niet laaggelegen
-Niet druk

Ik geloof dat er ongeveer nul skigebieden zijn in de Alpen die aan je eisen voldoen.

Mathijs! op 23 feb 2016 21:39

-Geen paasvakantie
-Geen kerstvakantie
-Minstens 120 tot 150 kilometer
-Krokusvakantie
-Niet laaggelegen
-Niet druk

Ik geloof dat er ongeveer nul skigebieden zijn in de Alpen die aan je eisen voldoen.

Mathijs! op 23 feb 2016 21:39

Mathijs,
zoals ik zelf al aangaf, zijn we ervaren skiërs. Gaan al meer dan 25 jaar skiën en weten dus heel goed wat de nadelen zijn aan de kerst- en paasvakantie (in kerstvakantie van 1997 zonder een spatje sneeuw in Serre Chevalier verbleven (met de skitrein dan nog, waardoor een verplaatsing naar skigebied met sneeuw dan nog uitgesloten was…de hel, noemen ze dat, voor een echte ski-liefhebber…), in de paasvakantie van 2012 gaan skiën tussen de groene weides bij een temperatuur van 23° in de schaduw in Königsleiten…).
Ik weet dan ook heel goed waarom wij een stuk meer betalen om toch tijdens de krokusvakantie te gaan skiën. Voorgaande jaren bewijzen ook dat het wel mogelijk is om een skigebied te vinden dat aan onze criteria voldoet : La Plagne, Serfaus - Fiss - Ladis, Les Arcs, Breuil-Cervinia, enz…
Dit jaar was ik bvb. ook aan het kijken naar Ski Arlberg, maar geloof het of niet, ik krijg van de pensions waar ik informeerde overal het antwoord : very sorry but we are already fully booked…
Daarom zou ik zo graag toch eens Sölden proberen…

Hoi Damot,
Afgelopen carnaval zijn we in solden geweest. De giggijoch is smorgens best druk. Je kunt beter met de bus naar gaislach1 gaan dan stap je zo in de gondel.
De liften op en naar de gletsjer gooien ze snel dicht als het waait…dat betekent dat op een zonnige dag iedereen naar de gletsjer wil. Ik ben ff kwijt hoe die ene stoeltjeslift heet die langs de pas omhoog gaat…maar daar is het dan wel even druk.
Al met al goed te doen…wij zitten ook vast aan carnavalsweek.
Grt

O ja…voor 13,- extra op je weekpas kun je ook 1 dg naar hoch,- en obergurgl. Aanrader!

Laat ik vooropstellen dat er echt veel capaciteit van liften is met snelle en goede liften. Er zijn 5 liften die je wel tactisch moet gebruiken in het gebied. Voor de rest is het echt helemaal niet zo druk, alleen kiest iedereen erg graag voor de giggijoch en omliggende liften. Houd daar rekening mee in je plannen. Bij de gaislachkogl of inner/auserwald is het wat rustiger bijvoorbeeld.

Nu wat betreft die liften. Vanaf half 9 tot rond 10 uur 's ochtends is de giggijoch gondel behoorlijk druk. De lift loopt nog steeds wel door, maar houdt wel rekening met 5 tot 15 minuten wachttijd. Tussen 10 en 11 en tussen 1 en 2 zijn de liften 34,35 en 36 (Hainbachkar, Silberbrünnl en Giggijoch) behoorlijk druk en wacht je hier ongeveer 5 minuten. Een andere lift die je tactisch moet kiezen is de 31(Langegg). Tussen half 3 en half 4 is die erg druk omdat mensen dan vaak terugwillen naar de Giggijoch. Hier sta je dan zeker een kwartier stil, wat ik helaas zelf ook wel eens heb meegemaakt.

Sölden is inderdaad niet het rustigste gebied, maar de drukte is echt goed mee om te gaan. itt andere gebieden waar je erg afhankelijk kan zijn van bepaalde liften, kan je in Sölden toch best makkelijk de drukte ontwijken.
Zelf heb ik in de drukke weken nooit zo veel last van de wachttijden daar. Als je niet op het drukste moment gaat eten en ook interesse in de Gletscher en Gaislachkogl hebt, is het echt een aanrader.

ThomJ op 23 feb 2016 21:47

Laat ik vooropstellen dat er echt veel capaciteit van liften is met snelle en goede liften. Er zijn 5 liften die je wel tactisch moet gebruiken in het gebied. Voor de rest is het echt helemaal niet zo druk, alleen kiest iedereen erg graag voor de giggijoch en omliggende liften. Houd daar rekening mee in je plannen. Bij de gaislachkogl of inner/auserwald is het wat rustiger bijvoorbeeld.

Nu wat betreft die liften. Vanaf half 9 tot rond 10 uur 's ochtends is de giggijoch gondel behoorlijk druk. De lift loopt nog steeds wel door, maar houdt wel rekening met 5 tot 15 minuten wachttijd. Tussen 10 en 11 en tussen 1 en 2 zijn de liften 34,35 en 36 (Hainbachkar, Silberbrünnl en Giggijoch) behoorlijk druk en wacht je hier ongeveer 5 minuten. Een andere lift die je tactisch moet kiezen is de 31(Langegg). Tussen half 3 en half 4 is die erg druk omdat mensen dan vaak terugwillen naar de Giggijoch. Hier sta je dan zeker een kwartier stil, wat ik helaas zelf ook wel eens heb meegemaakt.

Sölden is inderdaad niet het rustigste gebied, maar de drukte is echt goed mee om te gaan. itt andere gebieden waar je erg afhankelijk kan zijn van bepaalde liften, kan je in Sölden toch best makkelijk de drukte ontwijken.
Zelf heb ik in de drukke weken nooit zo veel last van de wachttijden daar. Als je niet op het drukste moment gaat eten en ook interesse in de Gletscher en Gaislachkogl hebt, is het echt een aanrader.

ThomJ op 23 feb 2016 21:47

ThomJ,
ik veronderstel dat jouw weergave gebaseerd is op je ervaringen tijdens de carnavalsvakantie van dit jaar (of vorig jaar) ? Met hetgeen ik lees, zou ik echt gerust boeken in Sölden. Wachttijden aan de eerste lift 's morgens van 5 à 10 minuten zijn niet echt onoverkomelijk, wordt pas echt vervelend als we langer dan 10 - 15 minuten verliezen elke ochtend… (vertrekken wel vroeg maar vroeg is bij ons toch pas rond 8u45 - 9u :).
Ik wacht nog even enkele reacties af, maar als nog enkele mensen zo positief reageren, denk ik toch eens te boeken in Sölden…
Bedankt voor je uitgebreide antwoord !!!

-Geen paasvakantie

-Geen kerstvakantie
-Minstens 120 tot 150 kilometer
-Krokusvakantie
-Niet laaggelegen
-Niet druk

Ik geloof dat er ongeveer nul skigebieden zijn in de Alpen die aan je eisen voldoen.

Mathijs! op 23 feb 2016 21:39

Mathijs,
zoals ik zelf al aangaf, zijn we ervaren skiërs. Gaan al meer dan 25 jaar skiën en weten dus heel goed wat de nadelen zijn aan de kerst- en paasvakantie (in kerstvakantie van 1997 zonder een spatje sneeuw in Serre Chevalier verbleven (met de skitrein dan nog, waardoor een verplaatsing naar skigebied met sneeuw dan nog uitgesloten was…de hel, noemen ze dat, voor een echte ski-liefhebber…), in de paasvakantie van 2012 gaan skiën tussen de groene weides bij een temperatuur van 23° in de schaduw in Königsleiten…).
Ik weet dan ook heel goed waarom wij een stuk meer betalen om toch tijdens de krokusvakantie te gaan skiën. Voorgaande jaren bewijzen ook dat het wel mogelijk is om een skigebied te vinden dat aan onze criteria voldoet : La Plagne, Serfaus - Fiss - Ladis, Les Arcs, Breuil-Cervinia, enz…
Dit jaar was ik bvb. ook aan het kijken naar Ski Arlberg, maar geloof het of niet, ik krijg van de pensions waar ik informeerde overal het antwoord : very sorry but we are already fully booked…
Daarom zou ik zo graag toch eens Sölden proberen…

Damot op 23 feb 2016 22:06

Damot,
Zoals ik aangaf is de combinatie van een groot skigebied en bijna al je criteria zeker mogelijk. Alleen ga je geen skigebied kunnen vinden van die omvang in die periode, waar je niet zal moeten aanschuiven. Eigenlijk is dit gewone een normale redenering: iedereen wil gaan met krokus, iedereen wil een sneeuwzeker gebied, iedereen wil een groot gebied,… Dat is het enige wat ik wilde zeggen.

Oh ja, ik ski al 17 jaar, ben al Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, en Andorra geweest, Noordalpen, Zuidalpen en Westalpen. Wij zijn al vaak met kerst, nieuwjaar, krokus en pasen geweest. Wij betalen nog steeds een stuk minder dan mensen die naar de ‘bekende’ skigebieden gaan en wij weten goed waarom: rustige pistes, lekkere zon en geen wachttijden ;)

Matthijs!,
ik bedoelde het ook niet slecht hoor. Zijn het alleen beu geworden om tijdens de kerstvakantie of paasvakantie ontgoocheld te zijn in de omstandigheden. Ook dit jaar weer was de kerstvakantie “huilen met de pet op” - geen sneeuw of ijzige pistes waren alomtegenwoordig.
Kan jij misschien suggesties doen waar te gaan tijdens de krokusvakantie ? Geloof het of niet maar zelfs Andorra heb ik dit jaar al bekeken…zo wanhopig zijn we dus geworden om toch maar een mooie skivakantie te hebben. Om te illustreren hoe freaky ik ben om de ideale omstandigheden te vinden : elk jaar opnieuw zoek ik op in welke landen de krokusvakantie samenvalt met ons. Voor volgend jaar weet ik nu dus al dat bvb. Oostenrijk totaal niet samenvalt, maar een groot deel van Frankrijk wel. Ook Zuid- en Midden Nederland hebben zoals dit jaar de carnavalsvakantie samen met ons.
Alle suggesties zijn dus welkom…

@Damot: Wij kiezen vaak voor een combinatie van minder bekende skigebieden met krokus of een combinatie van middelgrote skigebieden met pasen. Dit heeft voordelen in de zin van minder wachttijden en rustige pistes, maar natuurlijk het nadeel dat het iets verder rijden is en dat je vrijwel elke dag een autoritje laat voorafgaan aan de start van je skidag. Als je dat wat zegt, heb ik best wat suggesties.

Vorig jaar hebben we ook voor een ‘bekender’ gebied gekozen, maar dat leidde (zoals verwacht) tot best veel wachtrijen en snel afgeskiede pistes. De meeste groepsleden hadden liever terug wat rustigere gebieden dit jaar.

In het seizoen zijn wachttijden bij de Gigijoch van 30-60 minuten eerder regel dan uitzondering (tussen 08.30-10.30u). Als je deze horde genomen hebt is het verder wel te doen. Wachttijden van 0 tot 10 minuten per lift, met een gemiddelde van 4-5 minuten. Wel gaan ze komende zomer de Giggijochtlift vervangen voor een 10-persoons met maximale capaciteit (4500p/h); dus de wachttijden zullen volgend jaar aanzienlijk minder zijn.
Persoonlijk hou ik niet van die enorme drukte; dus in plaatsen als Solden of Ischgl zul je mij niet meer vinden in jan-feb-maart. Als ik daarheen ga is het begin tot half december of in april. Dan is het lekker rustig.

Boek je rondom de gaislachkogel; dan is het aanzienlijk rustiger; maar in het hele gebied blijft het vrij druk mijns inziens.

Mijn ervaringen zijn van 4 vakanties in de periode 2006-2011 in januari of maart, buiten de schoolvakanties.
Laatste keer was ik er in half december 2013 en toen was t heerlijk rustig.

O ja…voor 13,- extra op je weekpas kun je ook 1 dg naar hoch,- en obergurgl. Aanrader!

lekkerzonnetjeerbij op 23 feb 2016 22:11

Je doet het beter andersom.

Wij hebben een keer in Zwieselstein gezeten, net voorbij Solden. De bedoeling was om naar Solden te gaan, maar op aanraden van de locals zijn we naar Obergurgl gegaan. Hele week rustig terwijl in Solden s’ochtends een giga-rij bij de liften stond.

Plaats een reactie