Nieuwe verbinding Pitztal - Soelden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

null

120 MIO investering… de vergunningsaanvraag is ingediend
http://tirol.orf.at/news/stories/2782916/

The older I get, the better I was

Wat een project…

En nog veel meer informatie die nu loskomt, achtergrond en technische informatie over de liften die zijn gepland

plus een mooi overzicht plaatje met luchtfoto op plaatje 5 (kan hem niet linken, selecteren via link hieronder)
http://www.meinbezirk.at/land-tirol/wirtschaft/pitztal-und-o…

The older I get, the better I was

In principe hebben de tegenstanders (o.a. de Groenen, want die zijn er altijd als de kippen bij om vooruitgang tegen te gaan) ook weinig in handen om dit project tegen te houden: de nieuwe liften liggen volledig binnen de in 2005 (denk ik) bepaalde skigebiedsgrenzen en er zijn geen grote landschapsaanpassingen nodig voor de pistes.
Al zullen die wellicht weer iets anders uitvinden, denk aan die denkbeeldige zeldzame kippensoort die ze in Ischgl aan de Piz Val Gronda zogezegd hadden gezien…
Wat ik eerlijk gezegd wel als een mogelijk struikelblok zie is het gebrek aan voldoende hotelaccomodatie op het eind van het Pitztal aan de Gletscherliften: het nieuwe project zal dus een sterke toename van het autoverkeer door het Pitztal met zich meebrengen.

Bovendien 4 jaar bouwtijd, als je rekent met een start ten vroegste voorjaar 2017 dan is het hele project bij een perfect scenario pas klaar tegen het seizoen 2020-2021.

Ik ben benieuwd naar dit project zoals te verwachten wordt het een hele reis vanuit Solden.

Vanuit Soelden ben je sowieso een eeuwigheid onderweg totdat je eindelijk eens bovenop die Gletscher staat (t.o.v. andere gletscher gebieden dan). Vanuit Pitztal wordt het een stuk beter, in de eind uitbouw, dan sta je met 2 liften boven.

The older I get, the better I was

@Skiwi … wat is de toegevoegde waarde van deze verbinding? Pitz kan wat meer “snelle” variatie aanbieden, zoals Onnem aangeeft. Voor Sölden zit er weinig winst in qua skibaar areaal. Sneeuwzekerheid in de zomer? Een gletscher meer kunnen aanbieden? Dat lijkt bijna een doodgeboren kind… aan een hoge prijs. Goed voor één, twee dagen … en dan ben ik optimistisch.

Nou, deze verbinding was de investering ongelooflijk waard 2 skigebieden met elkaar verbinden.

Paradiski…wat een TOP gebied!

Snel ook! Dus als ze allemaal goed van elkaar afkijken zal het mogelijk best wel iets leuks en moois worden.

-off-topic-

*bericht bewerkt door moderator op 30 jun 2016 20:44: Blijf on-topic aub

Vanuit Soelden ben je sowieso een eeuwigheid onderweg totdat je eindelijk eens bovenop die Gletscher staat (t.o.v. andere gletscher gebieden dan). Vanuit Pitztal wordt het een stuk beter, in de eind uitbouw, dan sta je met 2 liften boven.

Dit gaat inderdaad op voor het winterseizoen, dan is een tripje Söelden - Pitztal een behoorlijke tour. Maar dat is net fijn zou ik zeggen. In het herfstseizoen, wanneer je aan de Tiefenbach kan parkeren is het helemaal niet zo ver meer: met 1 lift ben je dan aan de overkant.

PS: Iemand heeft zich behoorlijk geamuseerd met thumbs down te geven…

@Skiwi … wat is de toegevoegde waarde van deze verbinding? Pitz kan wat meer “snelle” variatie aanbieden, zoals Onnem aangeeft. Voor Sölden zit er weinig winst in qua skibaar areaal. Sneeuwzekerheid in de zomer? Een gletscher meer kunnen aanbieden? Dat lijkt bijna een doodgeboren kind… aan een hoge prijs. Goed voor één, twee dagen … en dan ben ik optimistisch.

Weinig winst qua skibaar areaal? Pitztaler Gletscher heeft samen met het Rifflsee deelgebied al 68km pistes (volgens deze site toch), reken daar nog een goeie 10km voor de nieuwe pistes bij, dan kom je aan ongeveer 80 km extra, da’s toch al een behoorlijke uitbreiding.
Dit zou mij bijvoorbeeld over de streep trekken om naar Sölden/Pitztal te gaan: momenteel vind ik Sölden voor een week toch wat te klein en te weinig gevarieerd, zeker vergeleken met de directe concurrenten zoals Ischgl, SFL, Ski Arlberg, …

ok, dit beeld zet het in goed perspectief:

null

daar wordt idd wel het een en ander gewonnen aan skibaar areaal.

That being said … met de geschiedenis van Pitz in gedachten (het legaliseren van een illegaal aangelegde noodweg van de gletscher af, ronduit hatelijk), kan ik wel begrijpen dat dit project met meer dan argusogen in de gaten wordt gehouden.

Plaats een reactie