Skiliften

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Ik ga volgende week voor de 1e keer naar Solden (na 26 jaar Westendorf) nu zijn de sneew condities perfect! maar ik zag dat er toch een aantal liften gesloten is dit vanwege lawine gevaar? heeft iemand een idee?

Dag Mike,

Ze zijn uiteraard erg voorzichtig. Soms is het de wind soms is het lawine gevaar. Er wordt vanaf halverwege volgende week nieuwe sneeuw verwacht. Ze doen het niet voor de lol maar voor de veiligheid uiteraard. Ik ga er al jaren heen en vaak is het maar voor even. Gaat vast goed komen. Veel plezier alvast. Ik ga zelf as maandag naar Obergurgl, ligt iets voorbij Solden.

Hee Ger,

Bedankt voor je reactie! Ik ben benieuwd naar het skigebied in Solden maar dat gaat vast goed komen.

Veel plezier in Obergurgl

Het grooste gedeelte van Solden is de Gletsjer …als er slecht weer aan komt wordt deze ook meteen gesloten en dan heb je maar weing waar je nog kunt skieen, dat is het enige nadeel aan Solden

Grootste gedeelte van Sölden is de gletsjer?

Als de gletsjer dicht is en Gaislachkogel en Giggijoch zijn nog wel geopend, heb je nog zeker 75% van het gebied tot je beschikking.

ook zijn er vele sleepliftjes op de gletjser toe omdat deze overburgt worden met stoeltjesliften.

ik vindt ook dat de gletscher wel het minst interessante gedeelte is van Sölden.

Toch even mijn bedenkingen bij de bovenstaande posts. Het gletsjergebied telt ongeveer 50km piste, het overige deel telt 100 km. De verhouding is dus overwegend regulier skigebied.

Wel is het zo dat naar de gletsjer gaan je een half uurtje tijd kost, waarbij je voornamelijk in de lift zit (gletscher express). Eens daar aangekomen heb je toch echt wel 1 van de beste gletsjers van Oostenrijk, samen met Stubai. De Rettenbach is uitdagend met oa een zwarte piste, de Tiefenbach heeft een heerlijke lange blauwe boulevard en een pittige rode piste. Voor ieder wat wils dus. Het grote nadeel is dat je er veel eitjes liften hebt en dus vaak de skis uit moet doen. Ook de terugweg naar het dorp via de prikweg is niet ideaal.

Ter info, het gebied heeft een plan klaar om de top van de gaislachkogl te verbinden met het dal van de Tiefenbach. Dat zou op termijn voor een betere doorstroming van het volk moeten leiden.

En om nog op de topicvraag terug te komen: de gletsjer wordt regelmatig gesloten, zeker bij felle wind en sneeuwval. Ook als hij open is, kan het zijn dat een aantal sleepliften niet in werking zijn omdat er te weinig skiers zijn. De Karleskogl op de Rettenbach wordt zo min mogelijk gebruikt dit seizoen omdat hij door afsmelting van de gletsjer in oktober dreigde weg te zakken naar het Pitztal :-)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@ Kristof: 50km piste op de gletsjer? Die heb ik afgelopen maart niet gezien. Als het 30km zouden zijn zou het me al verbazen.

Bij de Tiefenbachgletsjer staan wel allemaal afdalingen ingetekend, maar het is eigenlijk maar 1 heel brede piste.

Rettenbachgletsjer is wel leuk maar ook niet erg lang. Daar liggen misschien 10km piste.

@Jeroen: naar welke Sölden ben jij geweest? Zo zet je mensen op het verkeerde been. Zie verder bovenstaande posts.

Plaats een reactie