route via Pfronten of Bregenz

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Ik ga week 8 richting Sölden. De route planners sturen me via Pfronten. Maar dan rijdt je bijna vanaf de grens over hoofdwegen. Aangezien ik behoorlijke drukte verwacht, overweeg ik 60 km om te rijden via Bregenz en Bludenz. Ik hoop dat dit brede tol wegen zijn, die lekker opschieten. Heeft er iemand ervaring met deze route?

fernpass is beste en gaat ook snelst.

wel opletten met veel sneeuwval kan de weg worden afgesloten

Nanette,

Ik ga nu 10 jaar naar Solden en heb de eerste jaren over pfronten en de fernpass gereden. Erg veel files en ellenden, Inderdaad is de route over Bregenz om maar het rijdt wel veel relaxter.

Succes met de keus

De Fernpass neem ik nooit meer overdag!!! Dat heb ik wel gehad!

wij gaan dit jaar ook voor het eerst naar sölden, met eigen vervoer. Ik heb me laten vertellen dat je er nogal moeilijk (lees: lang over doen) komt. Kan iemand me hier meer over vertellen, kunnen we daar een beetje rekening mee houden met de planning…alvast bedankt

Qua tijd maakt het niet veel uit welke route je neemt. Via Bregenz is inderdaad veel snelweg, maar in Duitsland (bij Wengen) is men nog steeds bezig de snelweg aan te leggen (nu 80 km/h / gereed najaar 2009). In Oostenrijk is het een groot gedeelte snelweg (130 km/h, maar ook een gedeelte eenbaansweg (80 km/h). Tolweg/tunnel is er alleen bij Arlbeg (? 8,50). Bij slecht weer (sneeuwval) zou ik zeker deze omweg nemen. Verder zou ik de verkeersinformatie goed in de gaten houden. Bij goed weer en niet al te groote drukte is de Fernpass een veel leukere en kortere route (maar niet echt sneller, haarspeldbochten met max 30 km/h). Ben zelf net terug en ga in maart weer. Heen via de Fernpass gereden en terug via de snelweg. Succes.

wij gaan al zo’n 12 jaar naar het Oetztal. Altijd over de Fernpass TENZIJ er veel sneeuw ligt. Dan over München. Wij hebben wisselende momenten gereisd: Zondag’s, zaterdagnacht en de laatste jaren de vijrdag. Altijd met de voorjaarsvakantie. De Fernpass is tot nu toe steeds het snelst gebleken…let van tevoren gewoon goed op de sneeuw/weerberichten.

Wij gaan altijd via de Arlberg als we in die richting van Tirol moeten(Landeck, Nauders), schone wegen, lekker doorrijden en geen files(in tegenstelling tot de Fernpass). Qua afstand is via Bregenz het grootst, maar die route is ook vaak sneller(Fernpass staat zaterdagochtend zeer regelmatig vast in de vakanties).

wij gaan naar solden in 2010 met eigen vervoer naar het schijnt kan je er moeilijk geraken ???

Nee hoor. De Ötzvallie is zeer toegangkelijk. Maar rij niet op de piekmomenten.Fernpass rij je best 's nachts over!

er gaat nota bene een Bundesstraße(de B186) het dal in, alleen een 4-strooks Autobahn is nog makkelijker.

als wij tweede kerst dag reizen , we vertrekken dan om 12 uur snachts(tweede kerst dag dus) hoe kunnen we dan het beste gaan denken jullie

Ik ga van 1 op 2 januari naar Sölden de bedoeling is via de Fernpass te rijden.
Waar kan ik het makkelijkste bekijken of deze wel open is (er komt volgens mij namelijk sneeuw aan).

Alvast bedankt voor reacties.

Door de arlbergtunnel rijdt het erg goed en snel, Bregenz dus.
De tunnel is een TOL weg, maar in een tunnel ligt geen sneeuw, dus er kan worden door gereden. en wij komen altijd in een vlot tempo in Solden aan. suc6

Ik ga februari 2010 naar solden. vorig jaar hebben we onze naviagtie gevolgd welke over de fernpas ging, met het gevolg 4 uur vertreging. ik heb nog overwogen om via de arberg tunnel te gaan maar uit het verleden weet ik dat er altijd een file staat voor de 2 baans weg en de grensovergang. is de weg al 4 baans doorgetrokken tot de grens? hoe zit het met de file voor de grens?
graag ervaringen, b.v.d. Hein

Wat is de beste optie voor deze zaterdag (22 december) tegen de ochtend/voormiddag om in Sölden te geraken. Is de 4 baans weg afgewerkt waar ze hierboven over hadden?

Even ter verduidelijking; ik bedoelde met het tijdstip ochtend/voormiddag ter hoogte van de Oostenrijkse grens :-)

Misschien ook nog eens nuttig om te bekijken, afhankelijk van waar je vertrekt:
https://www.wintersporters.be/weblog/bericht/1993/De-alterna…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

De weg bij Wangen is nu 2x2 rijstroken maar de Pfandertunnel bij Bregenz is dit jaar nog 1x1 maar dat zal volgend jaar ook opgelost zijn. In elk geval heb je een tol sticker nodig als je via Bregenz rijdt. Via de Fernpas kan je daar drie koppen koffie voor kopen door de secundaire route naar Solden te nemen…

Merci voor de zeer nuttige informatie!

Mischien tot over een (kleine) week in Sölden!
DAK ER ZIN IN HEB!

grt
Hans

Het is verstandig om de fernpass te vermijden op zaterdag en zondag dit i.v.m het wisselen van de wacht. Je gaat dan blokgewijs door de tunnels bij de grensovergang lermoos/bibierwier en nassereith.
Het slimste is ook even de webcams van de fernpass te bekijken om te zien hoe de pass
erbij ligt: http://www.tirol.gv.at/themen/verkehr/service/webcams/webcams….
de fernpass is de B 179

hoop jullie bij deze genoeg geinformeert te hebben.

Wij gaan al 20 jaar naar Obergurgl(een kwartiertje voorbij Sölden) en hebben al van alles geprobeerd(Arlbergtunnel, München, etc.). Uiteindelijk toch weer terug gekomen op de Fernpassroute. Je staat elders namelijk ook steevast in de file. Wij gaan de laatste jaren altijd op donderdag weg, overnachten dan in Pfronten en dan rijden we op vrijdagochten op ons gemakje naar Obergurgl. Als je aan de zaterdag vast zit kan je er het best voor zorgen dat je voor 7 uur 's ochtends over de Fernpass gaat. Na 7 uur wordt het erg druk.

Plaats een reactie