Voor iedereen die naar Sölden gaat

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Een geweldig uitzicht over de Giggijoch en de omringende bergen!

http://panocam.skiline.cc/giggijoch

Skiën. What else.

@ john

wauw dat ziet er weer geweldig uit
kan haast niet meer wachten
nog een paar nachtjes

servus

He John,

Bedankt! Ziet er gezellig druk uit en het uitzicht mag er zijn. 2 februari zal ik voor het eerst in Solden zijn. Dus ben heel erg benieuwd.

Dream. Explore. Discover.

Ziet er geweldig uit zeg! nog 3.5 week!
wel druk of lijkt dat maar zo?

John, toevallig al nieuws wat er met de sleeplift Karleskogl gaat gebeuren? Hij is weer Ausser Betrieb sinds enige tijd maar ze moeten toch stilaan een definitieve oplossing gaan vinden lijkt me

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Mooi uitzicht, jammer dat die Giggijoch skiheuvel zo volgebouwd en platgewalst is. Daar kun je de pistekilometers ook in de breedte tellen.

Op dit gedeelte en het skistadion na vind ik de rest van Sölden wel erg mooi.

@Kristof: De Karleskogl staat op een stuk van de gletscher met weinig prioriteit en is alleen in gebruik wanneer het echt druk is. Zodra de Wasserkar vernieuwd gaat worden dan komt die in de plaats van de Karleskogl.

Skiën. What else.

Mooi! Hoor ik graag, Wasserkar en Heidebahn zijn twee van mijn lievelingsstukken in het gebied. En nu ja, de sleper dierf ik vorig jaar ook al niet meer zo goed nemen net nadat hij wat kunstmatig gefixt was in november :D

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Mooi plaatje! Kan niet wachten… nog 3 weken!

Let it snow!

Prachtig! Zaterdag is het zover en gaan we die kant op.

Super beelden inderdaad! En voor mij ook nog drie weken ;-)

If you snooze, you loose!

Karleskogl.

Als je de foto hieronder bekijkt, en dat combineert met het effect van klimaat opwarming, dan snap je gelijk dat deze lift in zijn huidige vorm niet meer open gaat.

Klimaat opwarming heeft 2 effecten: wegsmelten van de gletscher, en ontdooien van de permafrost.

Het effect van ontdooien van de permafrost kun je in Soelden zien op de Gaislachkogl. Daar is het restaurant op de top gesloopt, omdat het helemaal verzakt was en niet meer veilig. Waarom? Het onderliggende gesteente is instabiel geworden en schuift weg, doordat het bevroren water dat het gesteente samenhoudt aan het smelten is.

Datzelfde effect gebeurt onder de Karleskogl. Die steile rand is instabiel geworden. Ieder jaar opnieuw moesten ze kunst- en vliegwerk verrichten om het trace van de sleeplift te herbouwen. Maar als het fundament wegsmelt, houdt het op.

Daarnaast, en dat merk je op korte termijn, smelt het gletscherijs weg. Met name op zo’n steile rand gaat dat hard. Op http://www.alpinforum.com (waar de foto hieronder ook vandaan komt) staat een uitgebreide discussie, die al jaren loopt, over deze lift.

null

The older I get, the better I was

Komt misschien wel weer goed nu we aan het begin van een kleine ijstijd zitten. Het zal een paar decennia duren voordat de gletschers weer groter zullen worden en de boel weer goed bevroren blijft.

Leest Hans voor uit het grote sprookjesboek :)

Let it snow!

Gaaaf om te zien! voor mij ook nog 2,5 week dan sta ik op die webcam hahahah

Leest Hans voor uit het grote sprookjesboek :)

Gerwin op 8 jan. 2013 14:04

Nee hoor.

Ik volg de topics op het Alpinforum ook wel, en weet ook wel dat deze in de huidige vorm niet meer open kan gaan. In de herfst hadden ze nog een tussenstation ingebouwd om de lift alsnog te kunnen laten draaien, maar de functie van de lift (zijnde een alternatief voor de gondel in combinatie met de stoeltjeslift) gaat hierdoor grotendeels verloren. Het zou zoals John zegt mooi zijn mocht de Wasserkar daar kunnen komen te staan, al denk ik dat de overbrugging niet te onderschatten is.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Er is een paar jaar geleden al eens stuk van de gletscher afgebroken naast de Karleskogl dus moeten ze nu wel iets anders gaan doen. Maar wie wil er tegenwoordig nog met een sleeplift omhoog…

Skiën. What else.

Plaats een reactie