Superdévoluy 5-12 januari 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dévoluy

Eerste trip van het seizoen: budgetbestemming bij uitstek: Superdévoluy.

Zaterdagochtend vroeg vertrokken, want Super-D ligt echt wel vrij ver, zelfs vanuit België. We hadden op voorhand een 12-tal uur gerekend aangezien we met 5 in 1 auto (eerste keer met dakkoffer) reden en dus vaak genoeg pauze wouden nemen.

De enige drukte op de weg die we gezien hebben waren terugkerende Nederlanders en Belgen, want het was de laatste dag van de kerstvakantie.

Eens de autosnelweg af is het nog wel een eindje rijden. De Route Napoléon is aangenaam, maar ben uit luiheid de GPS gevolgd toen ie me ervan stuurde. Klein bergwegeltje ingestuurd waar ik gelukkig geen tegenliggers ben tegengekomen en waar ik af en toe mocht terugschakelen naar 1ste versnelling. Moraal van het verhaal: nooit de GPS volgen :-D Hoe dan ook, onze reistijd was inderdaad ongeveer 12u.

Vriendelijke begroeting in ons appartement, Les Toits du Dévoluy. We hadden 2 appartementjes genomen aangezien we met 5 waren en waren aangenaam verrast door de beschikbare ruimte. Verder typisch Franse appartementen: geen grote luxe, maar daar zijn we toch niet voor gekomen.

's Ochtends snel naar de bakker (mijn vaste ochtendritueel) en meteen valt op dat de bergen in het Dévoluy-massief anders zijn dan die in de centrale Alpenmassieven:

null

Anders, maar mooi!

null

Wat jammer genoeg niet echt kan gezegd worden van Superdévoluy zelf: langs de piste 1 grote rij appartementenblokken, die we liefkozend "Blankenberge" hebben gedoopt.

null

null

Toen we toekwamen had het al een tijdje niet meer gesneeuwd en tot donderdag is de zon eigenlijk blijven schijnen. Ondanks dat lag het er op de pistes super bij. Ik had op voorhand een beetje schrik: budgetbestemming + buiten de vakantieperiodes, dus vreesde dat ze wat zouden besparen op prepareren van pistes. Niet dus!

null

En hier en daar was het zelfs genieten naast de piste:

null

's Middags kon de jas gerust uit op het terras (mind you: dit is begin januari!)

null

's Avonds ligt Superdévoluy in de schaduw, zeker zo vroeg in het seizoen.

Het skigebied is best leuk, maar bevat hier en daar wat vlakke stukken (of zelfs bergop) en nogal wat sleepliften. Een groot deel van de pistes is wel bereikbaar via de zetelliften. We waren met 2 gevorderde snowboarders en 3 beginnende. Voor de gevorderden waren de sleepliften geen probleem, voor de beginners waren de pistes dichtbij Blankenberge ideaal.

Donderdag is het weer beginnen toetrekken en 's nachts en vrijdagvoormiddag sneeuwde het een 10 a 15cm, wat voor een zalige afsluiter zorgde:

null

Tot 's avonds lijntjes kunnen trekken op en vlak naast de piste:

null

Ik heb al even de rekening gemaakt, alles samen kostte deze reis me 360 euro (app+skipass waren samen 110 euro). Best weinig voor een superbegin van het seizoen! Buiten de vakantieperiodes kunnen gaan loont :-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Leuk verslag Lieven! Die één na laatste foto ziet er zo lekker uit :)

In verhouding met je uitgegeven geld, denk ik dat je er het maximum uit hebt gehaald. :)
Mooie foto’s ook!

Leuk verslag en mooie foto’s!

Mooi verslag!
Maar SuperD is toch niet zoo ver van België?

Go with the snow!

Thanks guys!

@Martijnski: was het ook echt! Nog nooit zo leuke omstandigheden gehad op de piste. Menig Yiiihaaa geluiden waren te horen!

@Niels: Ik voel me al bijna Nederlander ;-)

@Mattz: Toch een uur verder dan bv. Grand Massif + als het weer of verkeer wat tegenvalt zou dat laatste stukje tussen Grenoble en Superdévoluy wel eens lastig kunnen zijn.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Cool verslag Lieven! Ik vond SuperD van op de webcams altijd al zo’n verschrikkelijk dorp, je hebt het bij deze mooi bevestigd :D Het blankenberge in de bergen, mooi verwoord. Maar qua gebied en pistes ziet er echt niet slecht uit!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Dank voor je verslag, ik ga over een maandje kijken…

Heb je nog tips qua pistes die leuk/mooi/uitdagend zijn? En hoe was het park, was dat wat, of kan ik die beter overslaan ;)?

ik was er ook die week. Was mijn 2e keer in joue du loup. Wederom erg goed bevallen.

Nog 17 daagjes en we gaan tijdens de belgische krokusvakantie ook budgetvriendelijk naar SuperD. En over Blankenberge gesproken, we gaan niet voor het zicht of het comfort van het dorp, maar om heerlijke pistes te nemen en gecontroleerd off piste te gaan bij verse sneeuw.
Leuk verslagje, aangenaam geschreven, heerlijke foto’s om bij weg te dromen!

Nog 17 daagjes en we gaan tijdens de belgische krokusvakantie ook budgetvriendelijk naar SuperD. En over Blankenberge gesproken, we gaan niet voor het zicht of het comfort van het dorp, maar om heerlijke pistes te nemen en gecontroleerd off piste te gaan bij verse sneeuw.
Leuk verslagje, aangenaam geschreven, heerlijke foto’s om bij weg te dromen!

Dank voor je verslag, ik ga over een maandje kijken…
Heb je nog tips qua pistes die leuk/mooi/uitdagend zijn?

Ik vond de rode pistes aan de “achterkant” van het gebied het leukste (die langs de Plattes d’Agnières en Serre Lacroix sleepliften). Wel vrij kort. Voor wat langere afdaling: Draille+Chaumettes tot onder in Super-D is leuk. Wel voldoende snelheid nemen op het moment dat je de Clos des Martins-sleeplift passeert (een tip die eigenlijk voor gans SuperD geldt overigens)

Blanchon was wat ijzig (door de wind denk ik), zelfs op de sneeuwdag, maar die zwarte ernaast zag er op dat moment beter uit. Jammer genoeg ben ik er niet meer toe gekomen.

Qua blauwe pistes ben ik eigenlijk niet echt tegenvallers tegengekomen. Meules is een aanrader: heeft iets weg van een natuurlijke halfpipe, dus best leuk om te zigzaggen.

En hoe was het park, was dat wat, of kan ik die beter overslaan ;)?

Irene op 23 jan. 2013 00:14

Toen wij er passeerden was er weinig leven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er weinig van ken, maar de kickers leken mij wel mooi. Er werd mij gezegd dat er tijdens vakantieperiodes meer wordt gedaan (o.a. een airbag), maar ik heb bv. geen rails of boxes gezien. Verklaart misschien waarom er hier en daar in het bos aan Super-D wat boompjes lagen waar duidelijk al mensen op gespeeld hadden ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Mooi verslag, echt spotgoedkoop :)

Is Route de napoleon een makkelijke route tot aan de eindbestemming ofzo?
Ik ga over anderhalve week naar La Joue du Loup (daar dichtbij) en ben eigenlijk wel benieuwd of ik veel passen op moet. Ik ga sneeuwkettingen huren, maar het zou mooi zijn als ik die niet hoef te gebruiken. En stijle bergpassen lijken mij niet leuk om te rijden als het sneeuwt.

Is Route de napoleon een makkelijke route tot aan de eindbestemming ofzo?

Gast915 op 23 jan. 2013 17:32

't Is een deel van de route die je al vrij dichtbij brengt. Best een goede baan en ondanks het feit dat het gesneeuwd had in’t terugkeren was alles mooi geruimd en gestrooid. Wel hier en daar wat haarspelden, en je moet wat hoogteverschillen overwinnen, maar zeker goed te doen. De wegen erna zijn ook goed te doen, maar je mag de GPS zeker niet op “kortste route” zetten ;-)

Net voorbij Grenoble de autosnelweg af aan Pont de Claix (richting “stations de l’Oisans”, net zoals je naar L2A of Alpe d’Huez zou rijden) maar dan in Vizille de Route Napoleon (N85) volgen via o.a. La Mure tot in Corps. Daar de kleinere weg richting Superdévoluy inrijden (D537). Dan in Saint-Disdier de D117 richting Superdévoluy volgen en net voorbij Giers niet de brug over rijden (zo ga je richting Super-D) maar rechts afslaan naar de D17 richting la Joue Du Loup.

Als je via de GPS rijdt: Vizille, Corps, Giers, La Joue du Loup. Anders stuurt ie je wellicht langs kleinere wegen (zoals bij ons in’t heengaan het geval was).

Edit: in Google Maps: http://goo.gl/maps/0xCY4

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Tof verslagje Lieven,
Merci voor de goede tip ivm le route napoleon… We vertrekken nu zaterdag en ikzelf was er nog niet uit hoe ik het laatste deel van het traject ging rijden, maar bij deze geen twijfel meer mogelijk…

Thanks Lieven!
Ik ga jouw route zeker rijden. Nogmaals bedankt!

By the way, op Google Street View kan je al eens kijken naar de wegen. Op sommige plekken reed de Google Car ook in de winter en is het duidelijk dat winterbanden geen overbodige luxe zijn. Ik heb ook altijd sneeuwkettingen liggen maar gelukkig nog nooit moeten gebruiken.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

ik kom voor de 3e keer in het dorpje. Ik ga altijd samen met mijn ouders in de krokus en opzich vind ik het een leuk dorpje met pistes die bij zon altijd strak blijven. Kickers en de Big-air ligt er inderdaad met de krokus vakantie, ik geloof dat je deze Big - air voor €2.- 3 maal mag bespringen geloof ik.

Voor de lage prijs, kun je een leuke week hebben, vooral buiten de pistes wanneer er een vers laagje bijgevallen is.

Dank voor het verslag Lieven. Typisch zo’n gebied wat bovenaan staan in de budget reizen, maar doordat ik er nooit een beeld van heb kunnen krijgen eigenlijk altijd meteen weggeklikt. Het kwam op mij altijd erg slecht over, maar door het lezen van je verslag is het wat omhoog gekropen kwa positiviteit ;)

Is er zo in het dorp nog wel wat te doen, buiten dat het er zo saai uitziet?

Van wat ik heb gelezen op dit forum en andere plekken kan je voor de gezelligheid beter naar La Joue du Loup gaan. Ben vandaag terug gekomen van een week daar vertoefen en heb me prima vermaakt. Appartement echt keurig schoon en van alle gemakken voorzien (zelfs vaatwasser). Was een budgetvakantie van 230 pp voor een week inc skipas. Zelf veel voedsel mee en uiteindelijk in La Joue du Loup 50 euro uitgegeven aan eten/drinken. Dit is inc een halve liter pils hoog op de piste van 7 euro :) Je merkt al wel dat ik geen apre ski fan ben, want dan was er wel meer geld door heen gejast aan bier.
La Joue heeft enkele leuke cafe’s. Waaronder de Prins van Oranje, waar al het jonge spul heen gaat om zich klem te zuipen. Wat Super te bieden heeft weet ik niet, maar mijn vergelijking is gebaseerd op andere reacties op internet en van wat ik vanaf de piste heb kunnen zien van Super. Super bestaat uit enkele flatgebouwen, terwijl La Joue er echt als een leuk dorpje uit ziet.
Ik vond de vakantie voor dit geld echt een aanrader. Maarrrrr, zoals ik al zei ben ik geen apres ski iemand, en ging ik vaak al lekker vroeg naar bed. Ik sliep in de kamer op een uitschuif bed, en heb elke nacht maar een halve nacht geslapen door het geschreeuw en gebonk van mensen buiten of binnen in de kamers boven/naast ons. Ook moet ik erbij zeggen dat ik sowieso een lichte slaper ben. Mijn broertje sliep er meestal lekker doorheen.

Is er zo in het dorp nog wel wat te doen, buiten dat het er zo saai uitziet?

ReneS op 4 feb. 2013 08:50

Er zijn wel wat bars en zelfs een bowling-baan. Ook de gebruikelijke winkeltjes en restaurants, maar dus alles in "Blankenberge", in het grote appartementsgebouw.

De vrijdag was het gezellig druk in de après-ski omdat de plaatselijke jeugd - denk ik - op de verse sneeuw was afgekomen, maar over het algemeen zaten we er in een rustige week, dus weinig te doen.

Dat alles heeft me eigenlijk niet gestoord, want we waren er uiteindelijk om te snowboarden. We konden altijd wel ergens terecht om lekker te eten of een pintje te drinken na het snowboarden, dus ik was tevreden :-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ook ik heb een prima midweek gehad in Devoluy!
De pistes zijn breed en laag in het gebied vlak, inmiddels kan ik die vlakke stukken op mijn board prima overbruggen (zonder te steppen of te moeten lopen), maar kan mij voorstellen dat beginnende boarders af en toe wel balen.

Hoger in het gebied liggen wat rode en zwarte pistes, niet pikzwart, maar die vond ik prima.
Het funpark had als nadeel dat het geen eigen lift heeft, dus als je je wil vermaken in het park, moet je met de reguliere stoeltjeslift (en daar staat vaak een lange rij).

De supermarkt en Superdévoluy is erg duur (fles cola €4,00, pak sinaasappelsap €3,00 en €2,00 voor een pakje boter). Heb je de mogelijkheid, zelf zo veel mogelijk meenemen dus.

Apres ski, kom ik niet voor, dus heb ik niet gemist, na het boarden biertje drinken (Desperados van de tap, bij de 7-50 Pub

Ook wij zijn afgelopen kerst naar Super D geweest. Hadden een hotel waarvan we zo naar de lift konden skieen. Wat mij opviel was toch dat lang niet alle pistes goed geprepareed waren. Verder ook erg warm. Op eerste kerst dag was het 15 graden. Wel veel mogelijkheden helaas redelijk veel sleepliften. Ook in deze week geen noemenswaardige wachttijden. Voor nog een € 800,- met z’n driën in een hotel halfpension. Apreski was er niet veel maar dat vonden wij niet echt belangrijk en houd er rekening mee dat als je 24 dec. ergens wil eten je moet bespreken. Is echt het familiefeest in Frankrijk.

In België ook hoor, Gast661. Kan je in Nederland wel zomaar uit eten gaan op 24 december zonder te reserveren? :-o

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Lieven, steeds minder. Maar toch kan dat nog voorkomen, want wij vieren het voornamelijk op 25 en 26 december…

If you snooze, you loose!

Ook dit jaar gaan we weer week 2 naar joue du loupe (3e keer) ivm het budget van sommigen in de groep. Joue du loupe is iets duurder maar heeft 10x meer sfeer ivm laagbouw. Zag dat ze een nieuwe stoeltjes lift aan het bouwen zijn.

http://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showtop…

Dit is wel een mooie verbetering iig. Ik heb er weer veel zin in iig.

@Robert5 Ja, had ik onlangs ook gezien op Twitter. Zo wordt Superdévoluy meer en meer een volwaardig alternatief voor veel duurdere gebieden!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Plaats een reactie