Status weer

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Hallo allemaal, ik ga samen met een vriend in de eerste week van Januari een week in les syllabes skien.

Vraag 1: is hoe is de sneeuwkwaliteit momenteel?
Vraag 2: Hebben jullie nog goede tips voor in Les syllebes?
Vraag 3: Is met de auto naar les syllebes goed te doen?
Vraag 4: Hoe is het ski gebied uit eigen ervaring?

mvg

Sander Brust

1x in Sybelle geweest.

Het beste deel van het gebied bevind zich naar mijn idee bij Corbier en Toussiere.

Sorlin is leuk, maar niet zo goed aangesloten op de rest van het gebied.

Er was destijds een leuk funpark en een bordercross.

Met de auto vond ik het prima te doen. Het ligt relatief dicht aan een snelweg.

Beste deel van het gebied is naar mijn mening St. Sorlin (wij hadden daar ons onderkomen). Leuk dorpje (stuk authentieker dan de Toussuire en Corbier) en prachtige pistes. Ook gezellige terrasjes daar. Verbinding met de rest van het gebied is inderdaad wat tijdrovend.

Ben er ook 1x een weekje geweest (januari 2014) en dat vond ik wel voldoende. Desondanks prima vermaakt…

He Sander,

Nice, ik ben er ook in de eerste week van januari. Wordt mijn 7e keer Sybelles waarbij ik reeds 1 x in Corbier zat, 1 x in St Jean D’Arves, en 4 x in St Sorlin. Dit jaar zit ik (noodgedwongen) in Le Corbier.

Misschien is het makkelijk als je aangeeft in welk dorp je verblijft. M.b.t. sneeuwcondities, deze zijn momenteel verre van ideaal, maar ik heb goede hoop op de dagen na kerst. Sneeuw maken kunnen ze in ieder geval goed dus Skien gaat sowieso lukken.

Autoreis is een makkie, niet druk (zeker niet omdat de Fransen de laatste 2 weken van dit jaar vakantie hebben).

Het gebied vind ik fantastisch, brede pistes, prima verbindingen, veel km’s en je kunt echt hele vette tochten maken.

Als je aangeeft waar je zit en wat je zoek dan kan ik je eventueel wat meer tips op maat geven.

Heey mensen :D

Alvast bedankt: Pim, Harm, Niels voor de informatie en de tips!

We zitten in de het dorp van Le Corbier omdat het super goed koop was hahahaha :)
Jaa ik hoop dat we normaal kunnen skien als de temperatuur boven 0 ligt lijkt me het onwaarschijnlijk…
Voor Les syllebes ben ik naar Solden en Kaprun geweest allebei in Oostenrijk. Dus eerste x Frankrijk daar ben ik voor benieuwd naar. Niels misschien zie ik je daar nog wel! Niels was t vorig jaar ook zo de voorspelling? Zo jaa hoe was het toen skien was toen alles open of nog veel dicht?

Mvg

Sander

He Sander,

Corbier is inderdaad echt belachelijk goedkoop. Verwacht ook niet te veel van je accommodatie, maar ach de prijs maakt een hoop goed!

Voor wat betreft het weer, ik heb hele goede jaren gehad qua sneeuw, en ook heel slechte (2 jaar terug was drama), maar wel altijd kunnen skiën. Mocht er geen sneeuw meer bijkomen voor de eerste week van Januari ga er dan vanuit dat ongeveer de helft open is.

Overigens ben ik ook in Oostenrijk geweest, en het verschil met Frankrijk is groot. Heeft allebei zo zn charmes, maar ik vind de brede pistes in Frankrijk toch wel erg lekker.

@sanderbrust

Le Corbier heeft als nadeel dat het een aantal oude liften heeft, vooral de zetellift helemaal links. Die gaat over een sleper die sneller gaat. Dus daar die sleper nemen en naar een andere zetellif skiën.

Saint Sorlin is het mooiste met ook de gevarieerste pistes van het gebied.
Wat de verbindingen betreft die zijn vanuit alle 3 de belangrijkste delen naar elkaar toe niet zo fantastisch, maar wel leuk voor een tochtje.

Het grootste nadeel is daar de enorme lange rij sleepliften achter elkaar op de bergkam aan het funpark, dit in beide richtingen.
Wat wel heel goed is, is de boardercross op het einde van die sleepliften. Maar die is vaak afgesloten.

Glij blij door die brei :-)

Heey mensen,

Niels, Coldfeet bedankt voor de reactie :)

Niels gelukkig stel ik altijd zelf weinig eisen aan mijn accomodatie als ik maar kan skien! Er staat 1 jan dat het gaat sneeuwen daarna in de nacht onder -0 blijft dus hopelijk zet de kou door. Ik heb eigenlijk nooit boven +0 graden geskied omdat ik altijd later ga en hogere gebieden dus wordt nog spannend. We hebben wel een zwembad dus komt goed hahahahaha :D Als de helft dicht is kan je dan wel tochten maken?

Coldfeet bedankt voor tip over de liften, Hoelang duur het naar andere bergen d.m.v de zit liften? Saint sorlin gaan we zeker bezoeken. Zijn de liften vergelijkbaar met die oostenrijk?

Hoelang moet je wachten bij liften als je naar boven toe wil? Hebben jullie trouwens nog mooie routes bijv : blauwe 13.

Worden in frankrijk de pistes minder geprepareerd ? (ooit x gehoord)

mvg

Sander

Ps zal na de skivakantie hier mijn bevinding van Le corbier neerzetten + ski gebied

*bericht bewerkt door Sander-Brust op 22 dec 2016 11:09

Ha Sander,

Wij zitten op dit moment in les sybelles. We zitten in het wintersport dorp saint jean d’arves. Er zijn nu een aantal pistes open. Bij lange na niet alles! Een groot deel hiervan is allemaal kunstsneeuw maar dat mag de pret niet drukken. In de ochtend zijn de sneeuwcondities prima. Maar na de lunch worden veel pistes ijzig of ligt er heel veel dikke zware sneeuw.

Vanaf St Jean d’arves kan je 2 andere dorpen bereiken. Dat zijn namelijk Le Corbier en La Toussieres. Bij Le corbier zijn de pistes een stuk beter. Dit ligt namelijk ook iets hoger op de berg.
Als je terug wilt naar St Jean d’arves moet je wel over een verbindingspiste waarvan de kwaliteit verschrikkelijk is.
Het vierde dorp St Sorlin d’arves ligt ook in dit skigebied met de mooiste pistes alleen is dit dorp op dit moment niet verbonden met de rest van het skigebied.
De beste plekken om nu te skiën zijn Le Corbier, St Jean d’arves en La Toussiere.

De reis liep voor ons erg soepel. Weinig files en er lag helemaal geen sneeuw op de bergwegen. Daardoor hebben we geen vertraging gehad.

We zitten hier nu met 2 gezinnen en het bevalt allemaal prima. Lekker dicht bij de piste en veel zon!

LET OP!
Hier in de buurt zijn we al meerdere malen OPGELICHT. Dit gebeurd in winkels en supermarkten. Ze laten je pinnen en dan zeggen ze dat de transactie niet gelukt is. Daarom laten ze je voor een 2e! keer pinnen en dan gaat het goed. Als je later op je bankoverzicht kijk zie je dat er toch 2x is afgeschreven.
Bij 1 winkel (de kaasboer) hebben wij het geld met veel moeite teruggekregen.
Bij ons gebeurde het maar 1x, maar bij de andere familie al 3x.
Blijf dus goed opletten!!!

Tis allemaal wat maar als je idd kan bewijzen dat dat expres gedaan wordt, zou het goed zijn om je eens naar de politie te begeven.

Wat betreft die oplichterij kan ik wel een tip geven. Zet de app van je bank lobje gsm, heb dit ook al meermalen te horen gekregen dat het pinnen is foutgelopen. Dan zeg ik meteen, geen probleem ik zal mijn rekening openen op mijn gsm. Meestal gaat de verrichting er onmiddellijk af, soms staat die ook op gereserveerd maar dat kan je normaal ook zien via de app.

Opgelicht…? Ben ook in Sybelles geweest en vele andere gebieden in Frankrijk maar zulke praktijken nog nooit meegemaakt en ook nog niet van gehoord. Ben je wel zeker dat het niet aan je eigen kaart/pas ligt waardoor deze een fout leest.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

@Arno11
Nee het is met 3 verschillende passen gebeurd. En bij 3 verschillende winkels.

Verder zijn we alleen maar positief over de rest van het gebied!

Hey Erik,

Leuk om te horen dat jullie t naar jullie zin hebben :) Ik kan niet wachten om naar le corbier te vertrekken we gaan morgen ochtend om 6u rijden ben benieuwd naar de reis we hebben een polotje kunnen scoren als vervoer.

Btw pinnen erg vervelend om te horen vaak kan je bank bellen als bedrijven vaak doen worden geschrapt daarbij ontvang je altijd via bank het extra afgeschreven bedrag terug. Wij hebben dit x in Spanje gehad kwamen er in NLD achter. Bank opgebeld geld terug + bank had de account van de winkel bevroren.

Sneeuwkwaliteit hopelijk valt er deze week nog wat bij kan je wel wat tochtjes maken of niet ?

mvg

Sander Brust - Beste wensen voor 2017

Het geld is toch na een week plotseling weer terug op de rekeningen gekomen. Dus waarschijnlijk is het normaal dat het 2x wordt afgeschreven en daarna teruggeboekt wordt.

Verder zijn de tochten mogelijk van st Janes D’arves naar Corbier en La toussiere

@sanderbrust
Hoe zijn de condities op dit moment?

Het is o zo hard genieten.

Ik ga dit jaar voor de 4e keer naar Les Sybelles, altijd al in Saint Sorlin gezeten. Ik heb volgende tips voor je;

  • Na een dump moet je zeker de Bartavelle doen. Dit is een zwarte piste helemaal aan de linkerkant van St Sorlin, aan zo’n typische stevige oude Franse sleeplift. Met een verse dikke laag poeder is die piste echt heerlijk
  • De Vallons vind ik een heel mooie piste. Prachtig uitzicht over de vallei achter de kam. Eveneens de verbindingspiste van St Sorlin richting de rest v/h gebied.
  • La Toussuire heeft 2 erg leuke rode pistes waar meestal niet al te veel volk op is; de Stéphane&Laurence en de ‘Stade Jp. Augert’.

Eettips: Le Plein Sud in La Toussuire. Zowel snack als restaurant, heel lekker en aan een zeer schappelijke prijs. Vlak aan de front de neige (voor sleeplift/zetellift). Le Barock in Saint Sorlin is ook best oké.

Wat ik altijd mijd, zijn de pistes/liften aan de rechterkant van Toussuire; lange en trage zetelliften en erg platte stukken (piste Soleil). Ook de Abbesse is heel plat, maar die heb je nodig om van Saint Sorlin naar Toussuire te geraken.

Hallo allemaal,

Wij zitten op dit moment in La Toussuirre. Omstandigheden zijn redelijk goed. Helaas zijn er wel veel liften en pistes gesloten. Aan de kant van Corbier zijn redelijk wat bruine plekken sneeuw is hier meer dan welkom. Verder super hier!!

Heey mensen,

Ik ben weer thuis dus hier mijn mening over Les Syllebes + 1ste x Frankrijk

We zaten in gebied Le corbier wat je waarschijnlijk al hebt gelezen. De reis is goed te doen wel behoorlijk lang ong 10u voor ons + tanken en stops we hadden polotje uit 2011 mee met cruisecontrol dus wel prima :). Tol word je wel echt afgezet in Frankrijk wij waren heen+terug ong 110 euro kwijt eraan. Belachelijk… Benzine trouwens duur op tol wegen in frankrijk 1,5 voor 1 l diesel

De berg op bij le corbier gelukkig had het de gehele week niet gesneeuwd want t is behoorlijk klim naar boven. Wat wel typisch frans is wij 50m vanaf de stoeltjes lift naar boven zaten. Ski verhuur in het appartement + winkel. Qua gemakzucht echt 5 sterren. Qua uitstraling 2/3 sterren charme etc.

Het eten vond ik vrij aan de prijs in Frankrijk. 8 euro voor soepje heb ik nog nooit mee gemaakt in Oostenrijk. Daarbij had ik meer restaurants verwacht + meer muziek en uitgaan maar le corbier was periode erg rustig.

De liften zijn niet zo super vaak wat ouder geen wind/sneeuwkap. Veel sleepliften ik heb er echt een hekel aan de gehele tijd staan. Ik zit liever even om uit te rusten dan weer hard kunnen skiën.

Sneeuwkwaliteit: was goed de berg was nog bijna helemaal groen (nog nooit mee gemaakt) De gehele week kunstsneeuw maar of je nou echt verschil kan merken ik niet. Het is wel jammer/gevaarlijk als je buiten de piste gaat skiën omdat ie dan snel gras/stenen tegenkomt. We hadden met het weer echt mazzel bijna iedere dag zon.

Le corbier het is mooi skiën maar ze kennen bijv geen lopend buffetten dat vind ik juist fijn erg veel keuzen + bijna geen lounge stoelen. Als je veel op de berg wil eten is t vergelijkbaar qua prijs met Solden. De skipas + spullen is echt heel erg goedkoop voor een weekje ong 350 p.p. maar het eten daarin tegen.

We hadden het dorp ervoor voor een week boodschappen gehaald bijna iedere avond zelf gekookt. Af toe kan er wel iets dorp te doen zijn zodra er een studentenverenigingen is. Le corbier is voornamelijk echt een familie dorp. Le corbier heeft wel aantal mooi stukken om te skiën, Le chan prachtig dorp maar omdat zo laag ligt weinig sneeuw. We pakte vanaf daar wel de bus naar Saint sorlin. 10/15 min gratis rit.

Saint Sorlin echt een prachtig gebied vooral daar is de super G rode piste leuk om te doen. Ik heb daar 90 km/h gehaald normaal ski ik rond 40/50 km/h. Het is daar ook stuk goedkoper qua eten. Veel studenten in de Yeti bar dus je kan aardig goed vermaken :) Wat een Hollandsgebied trouwens 80% NLD zelfs met snackbar genaamd Hollandsnacks. LOOOOOOL

We hebben 2x met auto van le corbier naar saint sorlin gereden om iets te doen avond. Prima rit ong 45 min mooie haarspeld bochten. Alleen pak niet de binnendoor route deden we 's nachts om 9u super donker op een berg pad 30 graden met sneeuw dan niet meer omhoog kunnen rijden geen grip meer…

Tip Blijf lekker op het asfalt rijden :p

Eindconclusie: Mooi ski gebied, Zeker waar voor je geld het is groot ook al was de helft dicht hebben iedere dag wel iets anders gezien. De reis is goed te doen terug weg regende het + was t -4. De wegen waren in ijs veranderd. We hadden 5 ongelukken gezien in straal van 20km. politie reed ervoor niet harder 30km/h mochten toen hebben maar in auto geslapen ipv tegen de vangrail.

Alle mensen er nog zijn geniet ervan! Bedankt voor alle tips en leuke opmerkingen.

Btw ik heb alles gefilmd met go pro na mijn tentamens post ik hier de Aftermovie van Les syllebes

Btw ik heb alles gefilmd met go pro na mijn tentamens post ik hier de Aftermovie van Les syllebes

Plaats een reactie